Audiofiele high-end nonsens deel 3

High met Henk

Special Member

Toch een feit gevonden wat niet klopt.

Op 25 augustus 2020 20:28:12 schreef Peter112:
...
Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) ...

Met 1 atoom krijg je geen hexagon: daar heb je er gek genoeg minimaal 6 van nodig.
En als je dan evt je geleider draadje daarin wilt maken... Hmm spannend..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 juli 2020 13:14:05 schreef Sine:
Dit hele topic (en de voorgaande delen) is een grote offtopic en eigenlijk iets meer voor de koffie corner.

Daar zal hij uiteindelijk ook wel landen, daar of in de trashcan.

Trashcan is dan weer taalnonsens, want er is een goed Nederlands woord voor. Dit is toch wel een Nederlandstalig forum, dacht ik?

fatbeard

Honourable Member

Op 26 augustus 2020 04:29:20 schreef High met Henk:
Toch een feit gevonden wat niet klopt.[...]

Met 1 atoom krijg je geen hexagon: daar heb je er gek genoeg minimaal 6 van nodig.
En als je dan evt je geleider draadje daarin wilt maken... Hmm spannend..

Euhh... een laag van één atoom DIK dus. Hoeveel er in die laag zouden zitten: geenidee. Maar om daar een draadje van te maken of mee te bekleden blijft wel een ietsepietsie lastig... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 26 augustus 2020 08:14:07 schreef Gerard*:
[...]
Trashcan is dan weer taalnonsens, want er is een goed Nederlands woord voor. Dit is toch wel een Nederlandstalig forum, dacht ik?

”Vuilnisbak” (“Asbak” in oud Haags) of desnoods “Kliko”, lijken mij toch de juiste Nederlandse alternatieven......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hensz

Golden Member

Op 26 augustus 2020 09:38:43 schreef fatbeard:
Maar om daar een draadje van te maken of mee te bekleden blijft wel een ietsepietsie lastig... :+

Het schijnt wel (een beetje) te kunnen, of het écht een draadje is is me niet 100% duidelijk.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/nanodraadjes-grafeen-als-nie…

Ze claimden ook geen draadje, maar een oppervlak, die zijn wel te maken:

Op 25 augustus 2020 20:28:12 schreef Peter112:
...Daarna voegen ze een Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren die het systeem voedt....

Don't Panic!
High met Henk

Special Member

Op 26 augustus 2020 09:38:43 schreef fatbeard:
[...]
Euhh... een laag van één atoom DIK dus. Hoeveel er in die laag zouden zitten: geenidee. Maar om daar een draadje van te maken of mee te bekleden blijft wel een ietsepietsie lastig... :+

Blijft erbij: met 1 atoom geen hexagon.

Echter als je in het center van de hexagon de geleider maakt heb je aan de buitenkant wel 1 atoom en toch een hexagon.

Echter hoe je een geleider in een koolstof hexagon verbinding moet krijgen....... Hmm das pas echt tricky...

https://img.favpng.com/3/14/0/computer-icons-hexagon-technology-png-favpng-R5g4JTyMX4yaBuz0Cfu6QEUhs.jpg

als je dit aan de zijkant van je geleider plakt, is dat een hexagon, en die is 1 atoom dik.
waarmee ze dus eigenlijk zetten is dat ze een ultradun laagje (verwaarloosbaar klein volgens mij) over die geleider hebben geplakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Furutech High-End performance zekeringen:
"Meer details worden ineens hoorbaar, een nauwkeurigere articulatie van stemmen en het geluidsbeeld loopt minder dicht en alle instrumentale nuances worden losser van elkaar neergezet in de ruimte."

Hi-Fi-Tuning Supreme-3 zekeringen:
"Luisterindruk: muzikaal met grote detailrijkdom, dynamiek en snelheid. De Supreme-3 gaat een forse stap verder als de andere Hi-Fi Tuning zekeringen met name in verfijning met behoud van het ietwat warme en afgeronde klankkarakter."

Toch kunstig om elke keer zoveel onzin te verzinnen. :)

High met Henk

Special Member

@fcapri, een soort van netkous aan buitenkant..
Ok dat kan ook, maar dan heb je gatenkaas.. Das geen afscherming..

tja, wat ze omschrijven is niet logisch.
en daarbij gatenkaas.... kooi van faraday, ook vol gaten, toch afscherming

1 atoom dik, hoe ga je dat ook kunnen meten en aantonen?
hebben ze de geleider in een bad atomen gestoken en blijven er een paar aan plakken... :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat wordt lastig. Volgens wikipedia is grafeen vrijwel transparant, je kunt dus niet zien of het er echt zit.
Maar ze stellen daar ook dat het een zeer goede elektrische geleider is. Dus als je kans ziet om een netkous van grafeen te maken dan is het helemaal niet nodig om daar nog een metalen geleider doorheen te trekken.

Hensz

Golden Member

Precies, het getwijfel over het bestaan van grafeen en over de dikte is al lang achterhaald. Het spul bestaat inmiddels al jaren. Het is een Nederlandse ontdekking waarvoor zelfs de Nobelprijs is uitgereikt: https://tweakers.net/nieuws/70049/nederlander-wint-nobelprijs-voor-ont…

Nee, het is geen draad, maar niemand heeft beweerd dat het een draad is. Aluminiumfolie geleidt ook heel goed elektriciteit, net zoals een printspoortje, dat zijn ook geen draden.
Grafeen is wel redelijk goed als oppervlak te maken, dat het doorzichtig is verbaast me niks, 1 atoom is nou eenmaal heel weinig. Het vliesje tussen twee rokken van een ui is al erg doorzichtig, het is precies 1 cellaag dik en dus vele duizenden atomen.

Grafeen wordt gezien als een goed geleidende halfgeleider, vergeleken met iets als koper zal het dus wel tegenvallen, maar daar kan ik geen heldere tabellen of grafieken van vinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Graphene#Electronic

Als je audiofiele high-end nonsens wilt bestrijden (graag!) geef ze dan geen voer door basisdingen verkeerd te lezen of uit te leggen.

Het komt natuurlijk goed uit dat het grafeen met het blote oog niet waar te nemen is, zo komt je (waarschijnlijke) bedrog maar moeilijk uit. Of er iets te meten is, is ook maar de vraag. Vermoedelijk moet ook deze component het hebben van al de esoterische kwaliteiten die eraan toegeschreven worden.

Don't Panic!

Grafeen is, dacht ik, elektronenmicroscopisch zichtbaar te maken, maar een audiofool zal zijn geld liever aan zijn magische apparatuur uitgeven dan aan een elektronenmicroscoop...... O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

@Tidak Ada, na alle uitgaven aan magische apparatuur, kabels en zekeringen is er simpelweg geen geld meer voor een elektronen microscoop...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hensz

Golden Member

Op 26 augustus 2020 14:01:36 schreef Tidak Ada:
...maar een audiofool zal zijn geld liever aan zijn magische apparatuur uitgeven dan aan een elektronenmicroscoop...

En als ie zo'n ding toch kan betalen en aanschaft en er vervolgens nog steeds geen grafeen te zien is, zal ie teleurgesteld de microscoop aanwijzen als ondeugdelijk en waardeloos.

Don't Panic!
maartenbakker

Special Member

Op 26 augustus 2020 08:14:07 schreef Gerard*:
[...]

Als je over die zin begint is dat toch wel het kleinste struikelblok >:) Zinsbouw, zinsloop en grammatica zijn niet echt denderend maar de inhoud is er niet minder duidelijk om.

Inhoudelijk ben ik het er half mee eens dat het topic in de koffiehoek belandt (doe ik op het transistorforum ook, maar daar is de enige restrictie dat niet-ingelogde gebruikers hem niet kunnen zien). De helft van me die het er niet mee eens is ziet namelijk ook bijdragen van niet-donateurs. Als de keuze is tussen de prullenbak en de prullenbak, zou ik willen pleiten voor een slotje of toch verhuizing.

Edit: ik zie dat dit al deel 3 is, dan zou ik het topic gewoon zijn natuurlijke beloop laten want als het eerder goed was is het dat nu toch ook wel.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

. Te lang gewacht

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 26 augustus 2020 16:55:08 (86%)]

High-end Audio evangelisten zal je altijd blijven houden. De reacties er op ook :o
Irriteer je je er aan, reageer er dan niet op, dan loopt jet snel dood.

Als er zoveel animo voor dit topic is, waarom zou je het dan stilleggen?

Eigenlijk is het simpel samen te vatten, audiofielen hebben een beter ontwikkeld gehoor dan de doorsnee luisteraar.
Wie daarenboven het beste van het beste wil en loopt te zwaaien met geld zonder veel technische achtergrond trekt vanzelf oplichters aan die zo makkelijk geld willen verdienen.
Enerzijds is het interessant om hier het koren van het kaf te scheiden, want lang niet alles is oplichterij, maar ik heb de indruk dat door audiofielen in het belachelijke te trekken sommigen hier een uitlaatklep vinden voor hun eigen frustraties.

Gaten in een faradaykooi? Ik heb vaak in zo'n kooi gewerkt en dat waren dubbelwandige constructies bestaande uit stalen sandwichplaten die met profielen aaneengeschroefd werden. De deuren waren stalen gedrochten van een halve ton met rondom verende mescontacten. De enige openingen waren twee massieve luchtroosters die zo geconstrueerd waren dat ze signalen onder de 24 GHz niet doorlieten.

Hé waar is die post over die gaten in faradaykooi opeens naartoe? er zitten hier valsspelers ;-)

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

audiofielen hebben een beter ontwikkeld gehoor dan de doorsnee luisteraar.

Ik zou eerder willen zeggen een beter getraind gehoor, zoals ik van veel machines kan horen dat er iets mis is voordat het werkelijk defect is.

maar ik heb de indruk dat door audiofielen in het belachelijke te trekken sommigen hier een uitlaatklep vinden voor hun eigen frustraties.

Voor mij eerder verbazing, hoe je hersenen je gehoor kunnen foppen zodat je ook werkelijk gelooft dat het verandert is. Een soort placebo effect zeg maar het geloof in de behandeling en daardoor de genezing is sterker als het werkende effect van de behandeling zelf zou zijn geweest.

Hé waar is die post over die gaten in faradaykooi opeens naartoe?

Als waterstof gewoon door metalen kan weglekken dan kan je toch zeggen dat er op kleiner dan atoom niveau er enorme gaten zijn :). Een atoom zelf is dacht ik voor 99% leeg.
Ik had wel eens gehoord als de gaten in de kooi maar kleiner zijn dan hoogste frequentie die je wilt tegen houden.

Thevel

Golden Member

Op 26 augustus 2020 17:03:25 schreef grotedikken:
Hé waar is die post over die gaten in faradaykooi opeens naartoe? er zitten hier valsspelers ;-)

Bedoel je deze?

@Tidak Ada Kliko was/ is een familie bedrijf
https://www.kliko.nl/over-ons/historie/#:~:text=Kliko%20is%20een%20mer….

maar goed de helft van NL noemt een verstelbare moersleutel ook Bahco.

Op 25 juli 2020 13:14:05 schreef Sine:
Dit hele topic (en de voorgaande delen) is een grote offtopic en eigenlijk iets meer voor de koffie corner.

Daar zal hij uiteindelijk ook wel landen, daar of in de trashcan.

+1

Er zit ergens een grens aan wat zinnig en onzinnig is. En die grens zal best flink verschillen afhankelijk van je beurs en je gehoor.

Maar een zekering, die je ergens in een pad van de kolen-centrale en de condensatoren van de voor- en eindversterker stopt, te kunnen horen gaat mij iets te ver. Kun je na gaan hoe geweldig het zou klinken als je de zekering door een roestige (maar goed geleidende) spijker zou vervangen! Oke, je zekeringfunctie is weg, maar het klinkt als een klok.