Audiofiele high-end nonsens deel 3

Op 27 augustus 2020 12:30:07 schreef Ledlover:
Tsja, ik ken iemand die z'n eenfase huisaansluiting laat omzetten naar een driefase aansluiting.
Dan kan ie z'n audioset van een andere groep voeden dan de rest van de apparatuur in huis, minder netvervuiling ofzo.

En dan de buren vragen of ze ook hun koelkasten van die groep af willen halen? ';) (Herstel, ik bedoel fase natuurlijk... 8)7 )

Op 27 augustus 2020 12:30:07 schreef Ledlover:
Audiofielen zijn nu niet betreft een groep die het niet breed heeft :+ dus da's fair game.

Hier al eens eerder gemeld dat de vader van een kennis in een rijtjeshuis van pak 'm beet 50.000 gulden woonde en twee luidsprekers van 10.000 gulden per stuk had. En daarbij moest tekenen ze nooit open te zullen maken. Recent nog via via geïnformeerd of de speakers nog bij deze man stonden, maar was onbekend.
Een andere kennis had een buizenbak en fantastisch klinkende magnetostaten van een soortgelijk bedrag, maar hij was een goed verdienende fotograaf zonder ega ;) (Ik heb zijn oude HPM-60 Pioneers). Zijn hoofdtelefoon lag in een koelbox als ie niet gebruikt werd en heeft ooit doorslag gehad (iets met hoog voltage in dat ding, te lang geleden om details nog te weten). Zijn eerste druk LP's (worden geloof ik rechtstreeks van een master gesneden i.p.v. gewoon geperst oid) klonken prima, maar niet anders dan gewone volgens mijn oren.

Op 27 augustus 2020 16:40:09 schreef Ledlover:
[...]
Het 'probleem' is dat gewone speakers al dusdanig goed zijn, dat mfb niet zó veel meer toevoegt.

Mijn broer had de 30cm woofers in de Philips MFB's in zijn filmzaaltje. Mijns inziens kwam geen enkele subwoofer daar bij in de buurt. Bij gebrek aan een betere benaming zou ik zeggen dat ze gewoon veel strakker waren dan subwoofers en lager gingen dan gewone luidsprekers (Tandberg Studio monitors stonden er naast) Ik heb zelf nog een setje Sony MFB's (kleine 2-weg dingetjes) die ik nog eens moet proberen (folie tweeters zouden vrijwel niets meer doen).

EricP

mét CE

En dan de buren vragen of ze ook hun koelkasten van die groep af willen halen? ';)

Ik mag toch hopen dat de koelkast van de buren hoe dan ook op een andere groep zit - ik ben eigenlijk niet van plan om hun koeling te betalen...

Mijn broer had de 30cm woofers in de Philips MFB's in zijn filmzaaltje. Mijns inziens kwam geen enkele subwoofer daar bij in de buurt.

Ik denk ook dat met de huidige technologie daar best leuke dingen mee te doen zijn. Immers, de processoren en 'sensors' zijn snel zat om - op basis van het ingangssignaal - te weten waar de conus moet zitten en 'm daar ook te hebben.
Op dit moment lijkt de trend eigenlijk meer te zijn: harder, harder, harder. Met een 'acceptabele' kwaliteit.

Hier het nieuwste voor High End Audio:

NACL-1

Een Himalayazoutlamp voor in je versterker.

De kwaliteit van het geluid stijgt tot de grootste hoogte en het pittigste hoog.

Geschatte prijs $25,000.-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hensz

Golden Member

Bij bol.com verkopen ze een exemplaat van ≈8 kg (bigger is better!) voor 27 euro! :D
https://www.bol.com/nl/p/esspo-himalayazoutlamp-7-1-10-kg-1-stuks/9200…

Daar gaat je handeltje, Tidak! :+

Don't Panic!

Op 27 augustus 2020 22:05:03 schreef EricP:
Immers, de processoren en 'sensors' zijn snel zat om - op basis van het ingangssignaal - te weten waar de conus moet zitten en 'm daar ook te hebben.

Ik heb geen idee hoe het nu staat met de ontwikkeling van MFB. Maar het oorspronkelijke idee van Philips werkte niet op de positie van de conus, maar op de snelheid. En dat is volgens mij toch niet helemaal hetzelfde.

Logisch, anders zou het PFB geweest zijn. :D

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Niet mijn handel, hoor ;) :D Prijs is ook maar geschat. Je weet nooit....

Die van Bol.com hebben dan ook geen 845 ('Jumbo') base

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 27 augustus 2020 23:53:38 (18%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hubie

Special Member

Ik snap die audio puristen niet.
Als het 230 V net een storingsbron zou zijn omdat de leidingen van de centrale naar je huis niet uit oxigeenvrij koper bestaan dan laat je de versterker toch gewoon ombouwen met een DC accu voeding?
Desnoods met 2 x een DC-DC om aan de juiste spanning te komen voor een symm.voeding.
Oeps,dat kan natuurlijk niet want dat geeft ook weer een effect in de geluidsbeleving.
Stel je voor dat die accu's geladen worden met 'vuile'stroom' uit het net?
Dat blijft dan in die accu zitten natuurlijk. ;-)

Op 27 augustus 2020 12:59:38 schreef High met Henk:
ik hoor het namelijk ook als de vriezer/koelkast net anspringt

Ik hoor het ook, zelfs als de audio uitstaat! Maar misschien komt dat doordat ik in een huis met woonkeuken woon ;-)

Op 27 augustus 2020 14:31:56 schreef Frederick E. Terman:
En dan nog wat: door die zekering... loopt helemaal geen audiostroom.

Tuurlijk wel. Alle vermogen dat uit de speakers komt is door de zekering gekomen. De filtering in de versterker-voeding dempt wel wat, maar niet oneindig.

De betere audiofool zorgt er dan ook voor dat zijn installatie aan NATO SDIP-27 level A voldoet.

(en even tussendoor, hoewel die NATO norm geheim is is er genoeg over dit onderwerp te vinden dat wel openbaar is en bovendien nog eens daadwerkelijk technisch steekhoudend).

Het is hier geheel offtopic; maar voor moderne MFB ontwikkelingen zie: https://rmsacoustics.nl/activecontrol.html

Versnelling is, kortom, de juiste parameter om op te regelen.

Hoeben

Golden Member

Op 27 augustus 2020 23:41:43 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb geen idee hoe het nu staat met de ontwikkeling van MFB. Maar het oorspronkelijke idee van Philips werkte niet op de positie van de conus, maar op de snelheid. En dat is volgens mij toch niet helemaal hetzelfde.

Het is een kristal met massa dat op acceleratie werkt.

Als je net zoals ik veel in servotechniek hebt gedaan weet je dat je juist met regelen in een hoger domein (acceleratie in plaats van positie) stabiele regelingen kunt maken. In dat hogere domein (acceleratie) ga je dan iets in een lager domein (snelheid of positie) regelen.

Interessant, dat RMS Acoustics.

EricP

mét CE

Ik heb geen idee hoe het nu staat met de ontwikkeling van MFB. Maar het oorspronkelijke idee van Philips werkte niet op de positie van de conus, maar op de snelheid. En dat is volgens mij toch niet helemaal hetzelfde.

Dat dat niet hetzelfde is, klopt. Het concept blijft natuurlijk dat je er door feedback voor zorgt dat de conus doet wat jij wilt. En niet iets aanstuurt en maar aanneemt dat er gebeurt wat jij wilt...

Als je net zoals ik veel in servotechniek hebt gedaan weet je dat je juist met regelen in een hoger domein (acceleratie in plaats van positie) stabiele regelingen kunt maken. In dat hogere domein (acceleratie) ga je dan iets in een lager domein (snelheid of positie) regelen.

Dat is wat ik bedoel. Ik denk dat dat 40, 50 jaar geleden nog niet zo simpel was als nu. In welk domein je wat regelt is natuurlijk belangrijk in de implementatie. Wellicht is de verzamelnaam 'MFB' dan inmiddels ook achterhaald en incorrect geworden.

Op 28 augustus 2020 12:14:28 schreef Hoeben:
[...] Het is een kristal met massa dat op acceleratie werkt.

Juist. Het ding kan zijn positie niet zien, en zijn snelheid ook niet; het enige wat waarneembaar is, is zijn versnelling. Dus daarmee moesten de ontwerpers het doen.
Achteraf zal de reclameafdeling er wel bij bedacht hebben dat het meten van de versnelling zoveel beter is, maar het is dus ook de énige mogelijkheid die ze hadden.

Op 28 augustus 2020 03:27:54 schreef blurp:
[...] Alle vermogen dat uit de speakers komt is door de zekering gekomen. De filtering in de versterker-voeding dempt wel wat, maar niet oneindig.

De meesten zullen je grapje wel waarderen, maar er lezen er ook mee die dit zullen geloven. Daarom even ten overvloede:
In de zekeringen lopen stroompulsen van tientallen amperes bij 50 of 100 Hz, die de elco's opladen.
Als je gelooft dat ondanks het afvlakfilter, er toch audio in de zekeringen terecht komt, dan moeten zéker omgekeerd ook die laadpieken in de luidspreker terechtkomen. Maar een goede versterker maakt ze onhoorbaar.
Dus laat staan dat van dat beetje audio (bij normaal huiskamervolume zélden meer dan een watt) iets in de zekering te zien is dat ook maar in de vérte vergelijkbaar is met die laadpulsen.

Wie gelooft dat alle audiostroom door de zekeringen loopt, moet terwijl de versterker speelt de netstekker maar eens uittrekken: de versterker speelt gewoon door, tot de elco's te leeg zijn geworden.

Het is net als met wasmiddelen, elke nieuwe versie wast eindelijk nog witter dan wit.
Het zelfde bij luiers, al decennia lang blijft de baby nu wel echt droger dan droog bij iedere nieuwe variant.

Persoonlijk denk ik dat een goede versterker iets versterkt zonder wat toe te voegen of veranderen. Als de zekering in de stoppenkast of een ingespeeld interlink geval een duidelijk hoorbaar verschil maakt dan klopt er iets niet. Zelfs als het in theorie ook maar enigszins mogelijk zou zijn dan zit er een wel heel erg beroerde voeding in dat ding.

Vreemd, veel mensen die zo veel geld te spenderen hebben zijn toch niet dom, maar hier trappen ze wel in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Die mensen zij inderdaad niet dom, anders zouden ze niet zo veel geld beschikbaar hebben. Maar ze hebben totaal geen technisch inzicht waardoor ze niet in staat zijn om die esoterische verkooppraatjes te doorzien, laat staan ze te weerleggen.

Op 28 augustus 2020 01:16:46 schreef Hubie:
Ik snap die audio puristen niet.
Als het 230 V net een storingsbron zou zijn omdat de leidingen van de centrale naar je huis niet uit oxigeenvrij koper zijn dan laat je de versterker toch gewoon ombouwen met een DC accu voeding?

Niets nieuws onder de zon. Heb ik al jaren. Buizenversterkers op 24 volt DC voeding. Helemaal geen last van of ze in de elektriciteitscentrale inferieure kolen stolen.
Uiteraard zelfbouw, dan klinkt het altijd oké.

De versterker

Power supply

Ingekast

Hubie

Special Member

Wat een mooie doos (nee,ik heb het hier niet over mijn vrouw)
Mooi stukje vakwerk !!

Inderdaad, mooi stukje werk. Alleen jammer dat de aan/uit schakelaar verkeerdom zit.

... of een 'mirror problem'.
Geeft wel een aparte betekenis aan 'power down' ('afschakelen') en 'power up'.
Maar zelfbouw klinkt uiteraard altijd beter, dat is bekend en helemaal niet gek. Dat mag dan spigologisch zijn, maar daarom is het nog wel waardevol.
Hoe dan ook, een mooie net-onafhankelijke versterker. Misschien wel de eerste gettoblaster. :)

mel

Golden Member

En je krijgt er een steekwagentje bij ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mij lijkt het gezien de stoflaag meer op iets dat al 40 jaar staat te beschimmelen op een zolder. Elvis leefde vast nog toen de laatste muzieknoten uit dat ding kwamen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Hmz... Waar het droog is... geen schimmel. Waar het nat is, geen stof... Hmz...

Op 28 augustus 2020 13:42:15 schreef fred101:
Het zelfde bij luiers, al decennia lang blijft de baby nu wel echt droger dan droog bij iedere nieuwe variant.

Daar krijg je inderdaad die droogkloten van kinderen van ;).