Audiofiele high-end nonsens deel 3

maartenbakker

Special Member

En ik maar denken dat alleen die van Jensen audiofiel waren. Die zijn trouwens wel een stuk degelijker van constructie dan die van Rifa.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2020 21:31:47 schreef maartenbakker:
En ik maar denken dat alleen die van Jensen audiofiel waren. Die zijn trouwens wel een stuk degelijker van constructie dan die van Rifa.

Je kunt ook een schilderijtje met een keilbout M10 ophangen, maar of het er dan mooier uitziet blijft de vraag.

maartenbakker

Special Member

Rifa versus Jensen is eerder een schilderijhaakje met wat nat gekauwd papier in de muur geklemd versus met een redelijk tot goede plug. Als er een beetje vocht in de muur trekt, of de schoonmaakster stofzuigt het schilderij te hard, flikkert het haakje uit het papier. De Jensen plug gaat alleen uit de muur als het jonge neefje op bezoek is en aan het schilderij gaat hangen. De moderne polyester plug zelfs alleen maar als je eerst het schilderij erafhaalt, dan het haakje er 2/3 uitdraait en het geheel er met een stevige tang uittrekt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 oktober 2020 23:04:03 (34%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien praat ik vreselijke nonsens, maar als je naar live muziek luistert, een klassiek orkest concert, met violen en blaasinstrumenten, dan is er toch een heel grote ruimte tussen heel zacht, en heel sterk?
Een van de Beethoven concerten, goed uitgevoerd. Hoe krijg je dat natuurgetrouw uit een paar luidsprekerboxen? Elk instrument op zichzelf al kan heel zacht, en heel luid weergeven.
Ik praat niet van een concert met geluidsversterking, praat dus niet van musici die met grote boxen en bijbehorende elektronische versterkingsmiddelen musiceren.
Het gaat mij om de bewering van mensen die vinyl willen luisteren, want dat is zo natuurlijk. Ik antwoord dan: oh, je wilt de krassen en spetters horen?
Het gaat mij om de ruimte tussen heel zacht, en full power.
Is het dan waar dat oude geluidsdragers dat beter kunnen weergeven dan opnames op CD, of nog erger, van internet, youtube.
Als je werkelijk van natuurgetrouwe muziek houd, en je hebt niet het geld om live performances te bezoeken, waar doe je dan het beste aan?

Hoeben

Golden Member

Goed nieuws voor mij dus. Kom ik misschien nog eens van die paar duizend oude voorgescheurde rifas af die ik nog heb liggen.

Op 2 oktober 2020 23:37:25 schreef mvdk:

Het gaat mij om de bewering van mensen die vinyl willen luisteren, want dat is zo natuurlijk. Ik antwoord dan: oh, je wilt de krassen en spetters horen?
Is het dan waar dat oude geluidsdragers dat beter kunnen weergeven dan opnames op CD, of nog erger, van internet, youtube.

CD is dan toch de beste (het kan uiteraard nog beter 24 bit etc..). heeft een beduidend grote dynamiek dan vinyl.
Maar, om het stuk hoorbaar te houden zonder in een superstille ruimte te moeten vertoeven en zonder af en toe aan het volume te moeten draaien worden vele opnamen in dynamiek gecomprimeerd, en dat op alle media.

Klassieke muziek is een losstaand iets. Als liefhebber daarvan, kan je daadwerkelijk weten hoe het stuk klonk tijdens de uitvoering.

Bij moderne muziek is dat anders. De muziek wordt niet in één uitvoering gemaakt, is samengesteld uit tientallen losse stukjes... De luisteraar weet niet hoe het in de studio klonk, en op de uiteindelijke uitgave staat ook niet wat je in de studio hoorde.

Voor de wat modernere muziek geldt dat de objectief beste weergever, lang niet altijd de weergever is, die het mooist klinkt of het meest realistisch klinkt.
Dat komt doordat de producers en de mastering er al een heel eigen geluid aan geven.

Wat je tegenwoordig vaak ziet, is dat de masters voor digitale media slechter klinken dan de masters voor LP's.
Een LP die vanaf dezelfde master of met dezelfde filosofie als de CD is gemaakt, tsja. Die klinkt vaak slechter.

maartenbakker

Special Member

Op 3 oktober 2020 00:09:55 schreef Hoeben:
Goed nieuws voor mij dus. Kom ik misschien nog eens van die paar duizend oude voorgescheurde rifas af die ik nog heb liggen.

Dat doe je niet goed, die zijn niet voorgescheurd maar juist ingespeeld voor een opener geluid.

Op 2 oktober 2020 23:37:25 schreef mvdk:
Misschien praat ik vreselijke nonsens, maar als je naar live muziek luistert, een klassiek orkest concert, met violen en blaasinstrumenten, dan is er toch een heel grote ruimte tussen heel zacht, en heel sterk?
Een van de Beethoven concerten, goed uitgevoerd. Hoe krijg je dat natuurgetrouw uit een paar luidsprekerboxen? Elk instrument op zichzelf al kan heel zacht, en heel luid weergeven.
Ik praat niet van een concert met geluidsversterking, praat dus niet van musici die met grote boxen en bijbehorende elektronische versterkingsmiddelen musiceren.
Als je werkelijk van natuurgetrouwe muziek houd, en je hebt niet het geld om live performances te bezoeken, waar doe je dan het beste aan?

Dat heet dynamiek. Iets wat onze oren kunnen, kan geen enkele microfoon of versterker. Het oor kan een speld horen vallen, maar ook het geluid van een straaljager incasseren.
Een plaat of cd heeft altijd compressie nodig om de uitersten bij elkaar te brengen. Zou je niet comprimeren, dan zakken de zachte passages helemaal in de ruis en bij harde geluiden lopen de versterkers etc compleet vast.
Het is niet voor niets dat grote installaties voor live muziek een forse reserve moeten hebben, hetgeen men headroom noemt. Een zanger moet versterkt worden, maar ook een knal op een drumstel en dat liefst in de juiste verhoudingen. Evenwel ontkomt men ook daar niet aan compressie om de allerhardste pieken te reduceren.
De dynamiek van een CD is groter als van ee grammofoonplaat. Bij een grammofoonplaat kan de naald uit de groef springen als de amplitude van de groef te groot wordt.

Thevel

Golden Member

Op 3 oktober 2020 15:18:00 schreef buzzy:
[...]Dat heet dynamiek. Iets wat onze oren kunnen,

Bij geluidsapparatuur spreek je over dynamisch bereik.

Hubie

Special Member

Op 2 oktober 2020 17:06:31 schreef maartenbakker:
Tel ik nou maarliefst 4 van die rookbommen? Ja, dat snapt een electriciën ook nog wel. Laat ik nou helemaal niet van palingsound houden... Ik kan me er zelfs op voorstaan dat ik ooit leden van het FAJS heb ontmoet, voor wie dat nog wat zegt :P

FAJS zegt mij niets maar ik ben toch wel 'nosy'(nieuwsgierig) wat dat betekend.

Prijsvraag:Verzin een originele naam voor de grootste sluis ter wereld.Irma Sluis? Nee,Zeesluis Ijmuiden.My God...
maartenbakker

Special Member

Op 4 oktober 2020 01:45:06 schreef Hubie:
[...]

FAJS zegt mij niets maar ik ben toch wel 'nosy'(nieuwsgierig) wat dat betekend.

Front Anti Jantje Smit ;-)

Hubie

Special Member

Prijsvraag:Verzin een originele naam voor de grootste sluis ter wereld.Irma Sluis? Nee,Zeesluis Ijmuiden.My God...
Hubie

Special Member

Op 2 oktober 2020 23:00:31 schreef maartenbakker:
Rifa versus Jensen is eerder een schilderijhaakje met wat nat gekauwd papier in de muur geklemd versus met een redelijk tot goede plug. Als er een beetje vocht in de muur trekt, of de schoonmaakster stofzuigt het schilderij te hard, flikkert het haakje uit het papier. De Jensen plug gaat alleen uit de muur als het jonge neefje op bezoek is en aan het schilderij gaat hangen. De moderne polyester plug zelfs alleen maar als je eerst het schilderij erafhaalt, dan het haakje er 2/3 uitdraait en het geheel er met een stevige tang uittrekt.

Jensen olie/papier condensators.Baco ijmuiden had een jaartje of 15 geleden nog bakken vol van dat spul.Wss allemaal opgekocht door audiofielen.

Jensen in Brøndby, Denemarken, maakte ook HV-condensatoren voor ons bedrijf. Ik ben er in de jaren 80-90 een aantal keer geweest om over kwaliteit en nieuwe ontwikkelingen te praten.
Audio was toen voor hun een opkomende markt en ze verbaasden zich dat men zoveel geld wilde betalen voor een met olie en papier gevuld blikken doosje....
Ze zaten trouwens in een verbazend brak en donker fabriekspand, dat dan weer wel....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer) - The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)
douwebakker

Golden Member

Op 25 augustus 2020 20:28:12 schreef Peter112:
Synergistic Research Blue Fuses
#
Voor audiofielen met High-End audiosets zijn de Synergistic Research zekeringen een ‘must have’, simpelweg de beste zekeringen die er bestaan, Punt!

Wat maakt deze Synergistic Blue Fuses zo bijzonder? Blue Fuses omvatten de nieuwste technieken op het gebied van passieve Quantum Inductieve Koppeling. Naast het speciale conditioneringsproces gevolgd door een signaal van 1.000.000 volt dat ze Quantum Tunnelling noemen en dat de geleidende routes binnen de speciaal ontwikkelde smeltdraad wijzigt. Daarna voegen ze een Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren die het systeem voedt.
Synergistic Research zekeringen geven een dramatische verbetering in systeemprestaties ten opzichte van alle andere audiofiele zekeringen.

Peacock Audio prijzen:
5 x 20 mm of 6,3 x 32 mm: € 150,=

Ik bestel altijd een doosje van 10 stuks voor het testen van een versterker.

https://hifi.nl/tweedehands/10046119/orange-zekeringen.html
Sla je slag. Ze zijn al ingespeeld.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

En ze zijn ook al verkocht want die advertentie is er niet meer.

Op 3 oktober 2020 15:26:13 schreef Thevel:
[...]Bij geluidsapparatuur spreek je over dynamisch bereik.

Een goed verstaander........

Op 4 oktober 2020 11:33:28 schreef KlaasZ:
En ze zijn ook al verkocht want die advertentie is er niet meer.

het was dan ook een koopje...

Hoeben

Golden Member

Ik raad ook een Quantum Inductief oppervlak aan, natuurlijk met Grafeen, op je versnellingspook. Wordt je auto veel sneller van. En zuiniger natuurlijk.

Thevel

Golden Member

Op 4 oktober 2020 13:24:23 schreef Hoeben:
Ik raad ook een Quantum Inductief oppervlak aan, natuurlijk met Grafeen, op je versnellingspook. Wordt je auto veel sneller van. En zuiniger natuurlijk.

Vergeet de wegligging niet, die wordt ook een stuk beter!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 oktober 2020 03:06:03 schreef maartenbakker:
[...]
Front Anti Jantje Smit ;-)

M.a.w., de gehele wereldbevolking minus ca. 17 personen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Op 4 oktober 2020 10:06:56 schreef FastFolkert:
[...[
Ze zaten trouwens in een verbazend brak en donker fabriekspand, dat dan weer wel....

Logisch...
Bij teveel licht in je condensatoren gaan de lage tonen vervormen en de hoge tonen gaan los liggen rammelen..

Tjonge jonge FastFolkert, beetje teleurstellend dat je dat na 2.3 topic vol nog niet weet. :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je hebt het fout , Henk. Het is algemeen geweten dat fotonen een positieve invloed hebben op de electronenspin. Die laatste raakt ontregelt door het walsen van de condensatorfolie. De kunst is de oliecondensator af te sluiten als de elektronen het ideale spinmoment hebben. Dat moment is detecteerbaar. het Magnetische nabijheidsveld is dan nul.dus eens dat moment bereikt is, licht uit. vermoedelijk bezocht FastFolkert het Pand net op zo een ogenblik.