Audiofiele high-end nonsens deel 3

Op 24 juli 2020 15:07:28 schreef Tidak Ada:
[...] In de eerste helft van de jaren vijftig waren hier in NL juist opvallend veel TV-antennes op de daken in arbeiderswijken te zien

Ben je heel zeker? ik denk dat je je een 5tal jaar vergist.

Het is inderdaad een snelle (r)evolutie geweest,
Maar gezien de allereerste uitzending pas eind '51 startte geloof ik niet dat de arbeiders die het toen zeker niet breed maar wel kroostrijke gezinnen hadden , (babyboom) begin '52 met 2 maandweddes in de hand in de rij stonden bij tv winkels. en de tv was 1 ding. Een degelijke antenne was evenmin een kleine uitgave

De meeste bronnen spreken tussen 1952 en 1955 van een experimentele periode waar weinig ontvangsttoestellen bij gezinnen waren.
Sommmigen spreken van enkele duizenden wat nog geen promille van de bevolking is.

Het tv besluit waarin ook de verzuiling was opgenomen dateert pas van 1956. Van dan af was het hek van de dam

De verschillende politiek en religieus gesponsorde zuilen waren al een tijd voordien georganiseerd en dit was zeer goed en langdurig voorbereid. En ze waren er al helemaal klaar voor en stonden al te trappelen. Dit omdat de overheid besefte dat het een krachtig middel zou zijn om de bevolking te bereiken, te informeren en te indoctrineren.

Er moesten echter ook nog wat zaken wettelijk bekrachtigd worden, zoals kijkgeld, frequentiespectrum, uitzendrechten...

In België liep men zoals gewoonlijk bij de start nog wat achter bij Nederland.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 24 juli 2020 10:29:40 schreef grotedikken:
[...]

Dat wist ik niet. Dan had je telkens twéé scheermesjes nodig om naar de radio te kunnen luisteren? :-)

Die foxholeontvanger is toch wel een traumatische ervaring voor je geweest merk ik.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
RAAF12

Golden Member

Op 24 juli 2020 16:33:48 schreef grotedikken:
[...]
Ben je heel zeker? ik denk dat je je een 5tal jaar vergist.

De kroning van Elisabeth was op TV (1953) daarvoor stonden mensen in drommen voor de etalage's te kijken. In 1955 was TV nog een zeldzaamheid én het eerste programma voor de jeugd, Dappere Dodo, op woensdagmiddag, want dan hadden de kinderen vrij van school!

Sine

Moderator

Op 24 juli 2020 16:33:48 schreef grotedikken:
[...]

De meeste bronnen spreken tussen 1952 en 1955 van een experimentele periode waar weinig ontvangsttoestellen bij gezinnen waren.
Sommmigen spreken van enkele duizenden wat nog geen promille van de bevolking is.

Het tv besluit waarin ook de verzuiling was opgenomen dateert pas van 1956. Van dan af was het hek van de dam

Dat heb je mooi gegoogeled, zelfs in de zelfde volgorde als het hier te vinden is:
https://postproduktie.nl/tv/tv-geschiedenis.html

Alleen was er wel degelijk al eerder het een en ander te onvangen (ofwel: ik kan ook googelen)

code:

2 oktober 1951 	De allereerste reguliere Nederlandse televisie-uitzending.
22 november 1952 	Eerste keer dat Sinterklaas op de Nederlandse televisie wordt ontvangen. Presentatrice is Mies Bouwman die deze taak vervult tot 1973.
6 juni 1954 	Eerste Eurovisie-uitzending met een verslag van het Narcissenfeest in Montreux.
20 april 1955 	Eerste aflevering van Swiebertje (met Joop Doderer in de hoofdrol). De meeste afleveringen van deze serie van voor 1972 zijn echter verloren gegaan. De serie liep tot april 1975. 

In de Radio Bulletin van 1952 stond al een zelfbouw TV ontvanger, met een VCR97 als kijkpijp, rond die tijd moet er ook eentje in Radio Elektronica gestaan hebben (die heb ik wellicht nog liggen)
In 1954 stond er al een serieuze tv in RB
https://polonai.se/scrapbook/mk_telemax/index.html

Dat ging men natuurlijk allemaal bouwen omdat er niets te ontvangen was.

@GD:
Ik had het ook over de eerste helft van de jaren 50, dat hoeft niet te beginnen met ‘51.
Ik kan mij goed herinneren, dat onze werkster (poetsvrouw voor jou) al tv had en dat we soms bij haar naar de kinder-tv op woensdag middag gingen kijken. In ons middenklasse gezin werd nog niet aan tv gedácht!

In ‘55 was ik 11 en dus echt wel compos mentis :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Zo kan ik me onze eerste KTV nog herinneren. Ik dacht 1974 omdat het een van mijn eerdere herinneringen is (ik zou dan 4 geweest zijn), maar later met mijn wijlen vader besproken dat het waarschijnlijk toch 1978 geweest is.
Hoe dan ook voor een voetbal wereldkampioenschap, zodat er groen gras te zien was... (En al heb ik niets met voetbal, de KNVB heeft voor veel van mijn vakanties betaald (papa gaf trainerscursussen), dus ik kan er moeilijk te negatief over zijn ;) ) Het verlies van Nederland in 1978 weet ik ook nog goed (verlies in de finale) maar die herinnering is voor mij dan weer niet gekoppeld met het krijgen van die KTV.

Een echte Philips met 8 knoppen. Twee nederlandse zenders en 3 Duitse, zo dicht bij de grens, die WEL al voor 6 uur 's avonds uitzonden. Zo heb ik Duits geleerd ;) En als we op het dak met de antenne gingen rommelen konden we de NDR soms ontvangen (naast ARD, ZDF en WDR iirc).

Hubie

Special Member

Mijn ouders kochten begin jaren 60 zo'n beetje de duurste Philips,grote kast op poten,kanaalkiezer en drukknoppen aan de voorkant rechts.Volgens wijlen mijn moeder koste het compleet met antenne en installeren 1500 Gulden.
Soms konden we ook BE ontvangen,meestal bij mistig weer, en Zorro zien.

Maar we zitten hier in de verkeerde afdeling geloof ik.

Een HF nonsense afdeling is er niet,als er ooit 1 komt zeg ik dat vroeger bij het omdraaien van de polen van de 300 R lintlijn het beeld aanmerkelijk verbeterde. :-)

Dat zou zo maar waar kunnen zijn,HF is geen audio.Mss was die TV dipool niet zuiver symmetrisch

Sine

Moderator

Dit hele topic (en de voorgaande delen) is een grote offtopic en eigenlijk iets meer voor de koffie corner.

Daar zal hij uiteindelijk ook wel landen, daar of in de trashcan.

@Buzzy,
Het "secundair polen" is denk ik geen broodje aap, zie simulatie.

PSU-dual-winding & dual-bridge.asc

Door inductieve koppeling zal de vervorming anders beïnvloed worden.

Die simulatie kan ik niet afspelen. Maar zelfs in zo'n geval zie ik niet wat de poling voor verschil kan maken.

Thevel

Golden Member

Op 25 juli 2020 13:22:43 schreef KlaasZ:
Die simulatie kan ik niet afspelen.

Het is een LTpice simulatie.

Ik heb weinig zin om een app te downloaden die ik daarna nooit meer gebruik.

RAAF12

Golden Member

Je kan het ook zo weer weggooien. Overigens vraag ik me af wat Lineair Technology software doet op een Analog Devices downloadsite...

Waarom niet? LT is onderdeel van AD tenslotte. :)

Op 25 juli 2020 13:14:24 schreef 575:
@Buzzy,
Het "secundair polen" is denk ik geen broodje aap [...] Door inductieve koppeling zal de vervorming anders beïnvloed worden.

Mogelijk, maar dan ga je er dus al van uit dat de netbrom van de trafo zomaar in het audiopad terechtkomt. In een versterker van de gouden-oren-brigade!
Nu, in mijn versterker (een tweedehands Japanner) gebeurt dat echt niet hoorbaar, hoor.

e: kun je het schema (van die simulatie) laten zien? (saven, of desnoods van het scherm 'grabben'.) Dan hoef ook ik LTSpice niet te installeren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is dan ook nog een reden waarom ik niet zo geïnteresseerd ben in die simulatie, ik geloof er gewoon geen klap van. En als het wel verschil maakt dan heeft de ontwerper de versterker verkeerd opgebouwd.

En dan nog zou het maar in 50% van de gevallen een mogelijk verbetering laten zien en niet zoals in het verhaal in alle gevallen.

Wat ik overigens wel geconstateerd heb is als mijn kat voor de speaker ga liggen slapen het geluid zachter en aaibaar klinkt met een duidelijk accent op de zwarte en witte klanken. Het is wel jammer als ik mijn kat aai er een licht geronk hoorbaar is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 25 juli 2020 17:33:30 (10%)]

Een klap met de hamer lost dat 'probleem' snel en soepel op. :+

@575,
Ik heb LTspice en ik heb je file gedownload.
Het programma (*.asc) werkt, maar ik heb geen idee waar ik naar kijken moet ivm de ompoling van "secundair polen".

Als je een audioversterker hebt waarbij je dat verschil kan horen, dan moet je zo snel mogelijk van dat ding af zien te komen.
Doet me denken aan zoiets:

De moeder van Jantje pocht tegenover haar buurvrouw:
"Mijn man is zo handig! Hij heeft zelf een radio gebouwd en de radio kan alle zenders ontvangen"
Daarop zegt Jantje: "Ja, en ook allemaal tegelijk"

hierbij de plaatjes.
De stroompieken van beide wikkelingen heffen elkaar nagenoeg op als de poling goed is.

Ja, je kan hier goed zien wat het verschil is. De wisselspanningsaansluitingen van elke brug zijn volkomen gelijkwaardig ten opzichte van de plus en de min, dus wat maakt verwisselen dan uit? Niks.

@575,
Deze plaatjes heb ik ook gezien.
I-som zit in het Ampere-bereik.
I-diff zit in het milli Ampere bereik.
De 'fout' zinkt in het niet bij de eerste meting. De fout is er wel, maar je ziet hem niet.
Zie ook de opmerking van KlaasZ hiervoor.

Bovendien meet je de transformatorstroom, maar die hoor je niet.
Je moet de stroom meten in R1. Dat is tenslotte de luidspreker.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 25 juli 2020 20:44:31 (21%)]

fatbeard

Honourable Member

Interessant.
Al geloof ik niet dat er één versterkerfabrikant is die de voeding op deze manier uitrust...
Of erin slaagt een transformator te bouwen met een primaire zelfinductie van 20 Henry met een koppelfactor van 1 die dan ook nog eens gelijk is voor beide secundaire wikkelingen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dat is een zwakheid van de simulatiesoftware.
Meetresultaten moet je dus afhankelijk van je gebruikte modellen met een korreltje zout nemen.

Op 25 juli 2020 20:41:29 schreef fatbeard:
....
Of erin slaagt een transformator te bouwen met een primaire zelfinductie van 20 Henry met een koppelfactor van 1 die dan ook nog eens gelijk is voor beide secundaire wikkelingen...

In deze simulatie maakt dat niet uit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 25 juli 2020 20:52:18 (53%)]

Op 25 juli 2020 20:46:44 schreef ohm pi:
Dat is een zwakheid van de simulatiesoftware.

Helemaal niet. Hooguit van de gebruiker.
Je kunt gewoon de trafo (inductie, koppelfactor, kernmateriaal: verzadiging etc.) zelf kiezen.
Je hoeft geen ideale component te gebruiken, maar het kan wel. Dat is eerder een sterkte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org