3fase asynchrone motor

Mijn kliefmachine draait op een asynchrone 3f motor. Nu is die opeens minder vermogen beginnen krijgen en veroorzaakt hij kortsluiting. Komt de kortsluiting dan omdat de wikkeling doorslaat naar de aarde? Bij L1 en L2 aangesloten zoemt hij, dus zal L3 wikkeling de dader zijn.
De motor is niet zichtbaar ik heb alleen 3 draden + een blauwe draad + aarding, weet dus niet hoe de wikkelingen geschakeld zijn.
Als hij stuk is is dan herwikkelen een optie? Nieuwe motor kost 300 euro.

Een driefase motor hoort "slechts te zoemen" als je maar twee fasen aansluit. Hij heeft een derde fase nodig om te beginnen met draaien. Als ie eenmaal draait is het geen probleem als de derde fase vervalt: Die maakt ie dan zelf wel.

Dus als jij zegt:

Op 9 februari 2020 12:14:41 schreef Juju:
Bij L1 en L2 aangesloten zoemt hij, dus zal L3 wikkeling de dader zijn.

Dan wil ik weten: Wat doet ie met L1-L3 en wat doet ie bij L2-L3 aangesloten.

Op 9 februari 2020 12:14:41 schreef Juju:
Komt de kortsluiting dan omdat de wikkeling doorslaat naar de aarde?

In een normale huisinstallatie zitten twee beveiligingen. De eerste is de "overstroom" beveiliging. ALs je meer dan ongeveer 16A trekt dan kan de bedrading dat mogelijk niet aan en is het veiliger om uit te schakelen. Vroeger een zekering, tegenwoordig een automaat.

De tweede is de aardlek-automaat. Die beveiligt een stel draden: Alles wat ergens door die groep heengaat moet ergens anders door die groep terugkomen. De eenvoudigste versie is met een eenvoudige enkelfase groep: slecthts twee draden: Alles wat door de L heengaat moet door de N terugkomen.

Het zou fijn zijn om zeker te weten wat er uitfloept: De overstroombeveiliging of de aardlek.

Uit de rest van je verhaal gok ik dat het inderdaad de "overstroom" is. Dat zou een hint zijn dat de motor gewoon te veel stroom is gaan trekken. Loopt ie stroef?

Als het niet de overstroom is maar een aardlek, dan is de vraag: is ie soms nat geworden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vooreerst bedankt voor de reactid.
Het is op overstroom.
L1 op zwarte draad motor en L2 op bruine draad motor zoemt hij
Bij L1 op zwarte draad motor en L3 op grijze draad treedt er kortsluiting op
Bij L2 op bruin en L3 op grijs zoemt hij ook.
De blauwe draad in de aansluitboite wordt niet aangesloten.

Een motor kan in "driehoek" of in "ster" worden aangesloten. Het lijkt er op dat ie in driehoek staat en dat de L1-L3 spoel kortgesloten/doorgebrand is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok. De motor is 4.5 kW wat ook niet echt standaard is. Nieuwe kost blijkbaar 300 euro. Zijn er goedkopere oplossingen?

Die ene kortgesloten wikkeling slopen. Dan hou je een 3kW motor over die nog zelf startend is ook. :-)

(Geen ervaring, maar puur theorie. Als je het probeert, laat me weten of het werkt. :-) )

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 9 februari 2020 20:29:19 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat bedoel je met slopen. De wikkeling er effectief uit halen?

pamwikkeling

Special Member

@ rew :" Een driefase motor hoort "slechts te zoemen" als je maar twee fasen aansluit. Hij heeft een derde fase nodig om te beginnen met draaien. Als ie eenmaal draait is het geen probleem als de derde fase vervalt":

hiermee ben ik toch niet akkoord.

Het is misschien wel waar dat de motor in nullast blijft draaien, als hij op toeren is en er dan één faze weg valt.

In het geval dat er vermogen van de motor gevraagd wordt, en er valt al draaiend één faze weg, zal het gevraagde vermogen zicht verdelen over de twee resterende fazen. Het gevolg is dat de stroom in die fazen (en dus ook de wikkeling die daar aan hangt) groter wordt.

Het finale resultaat is het verbranden van de motor wegens te hoge stroomdichtheid in de nog bekrachtigde wikkeling.

@ juju : als je een "beter" motor wil, laten herwikkelen (kan soms duurder zijn dan een nieuwe motor)
of anders gewoon een nieuwe stator of motor kopen.

In ieder geval de oorzaak van de fout weg nemen.

Op 9 februari 2020 20:32:51 schreef Juju:
Wat bedoel je met slopen. De wikkeling er effectief uit halen?

loshalen zou voldoende moeten zijn. Hmmm.mogelijk gaat de motor als trafo werken en dan moet de daadwerkelijke kortsluiting onderbroken worden. Niet alleen de wikkeling met de kortsluiting.

@pamwikkeling: natuurlijk haalt ie niet het volle originele vermogen, maar het moet zeker werken. Denk eens aan een motor met startcondensator. Na de start heeft die slechts 1 wikkeling die bekrachtigd is. Hier zou je twee werkende wikkelingen over houden.

Maar goed... in het onderhavige geval denk ik dat de motor door overbelasting kapot gegaan is, dus als 4.5kW niet genoeg is dan zal 3kW dan ook wel niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nieuwe motor kost 273 euro exl btw, ik heb 10 jaar geleden die kliever gekocht voor 750 euro.
Is er op dit forum iemand die zich eraan zou riskeren om die wikkeling te vervangen?
Mvg Jurgen

GJ_

Moderator

Weinig keus: wikkelen of een nieuwe. In prijs zal het niet veel uitmaken. Als je een motor laat wikkelen is het ook weer een nieuwe natuurlijk.

Lambiek

Special Member

Op 11 februari 2020 08:41:02 schreef Juju:
Nieuwe motor kost 273 euro exl btw,....

Er zit weinig anders op denk, het wordt of een nieuwe of wikkelen. En als je dat niet ziet zitten wordt het weer met de hand kloven, als je dat niet erg vindt is dat het goedkoopste. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 februari 2020 08:41:02 schreef Juju:
Nieuwe motor kost 273 euro exl btw,

Is dat via de fabrikant?

Als je die neemt heb je de garantie dat ie op jou apparaat werkt, maar wat zij doen is: motor inkopen 50-100% er bovenop doen in prijs en dan aan jou verkopen. Dus je kan rondkijken of je bij een "kale motoren" verkoper niet een goedkopere motor kan vinden. Wel doorzoeken totdat je precies de juiste motor hebt.

Worst-case hebben ze de motor fabrikant gevraagd om iets "speciaals" aan de motor te doen. Anders wikkelen of zoiets. As afdraaien of zoiets... Dat zullen ze waarschijnlijk proberen te voorkomen omdat dit ook voor HUN een factor 2 in inkoop-prijs scheelt. (de fabrikant die dat voor ze doet beweert dat ze er werk in hebben gestopt en dat het gewoon zoveel kost en ze kunnen minder makkelijk switchen!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In bijlage typeplaatje van de motor. Ik dacht dat die 4.5 kW ook al niet standaard is. Ik wil graag bij een zuivere motorleverancier horen maar weet niet direct waar en ook niet welke info er nog nodig is. De motor zit geflensd op een reductiekast die de oliepomp aandrijft.

Waar heb je die 279 quote vandaan? Guede? OF van je kliefmachine makert?

Neem contact op met guede zou ik zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die 279 is inderdaad van de leverancier die het koopt bij de maker van de kliever. Als ik hem rechtstreeks bij de maker bestel is het even duur, moet ook nog btw bij.
Ik ga de motor demonteren zodat ik weet wat de mechanische aansluiting is op de flens en de as en mss kan ik dan een standaard motor (evt 2de hands) kopen van bvb 4 kW.
Al bedankt voor de reacties.

benleentje

Golden Member

Als je wilt voorkomen dat de nieuwe motor ook weer kapot gaat is het handig om wat beveiliging aan te brengen bv een PKMZ van moeler om andere motor beveiliging.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 11 februari 2020 09:25:44 schreef rew: Worst-case hebben ze de motor fabrikant gevraagd om iets "speciaals" aan de motor te doen.

Anders wikkelen heb ik nooit van gehoord, wel assen afdraaien of zo. Een motor die rechtstreeks op een reductor zit heeft vaak de vertanding aan de as zitten. Ook niet door een standaard dingetje te vervangen.
Overigens is een motor van dit vermogen voor dit geld niet extreem duur.

Dit lijkt mij een special
4,5kW 2850rpm en dan 16,5A op 400Vac. :?

Ik verwacht voor een 4,5kW 2850rpm 400Vac iets van 9A.

Voor bouwvormen en maten zie bijlage.

pamwikkeling

Special Member

volgens mij is die 4.5 kW het opgenomen vermogen, vermits er P1 bij staat.
Het afgegeven vermogen zal gegokt 3 kW zijn

en wellicht is die 3 kW in een tijdelijk bedrijf,
je pomp van je kliefmachine draait nu eenmaal niet continu aan 100% belasting.

Dus als je opzoek gaat naar een motor van 2.2 kW (continu bedrijf) 3000 RPM dan zou dat wel eens kunnen werken.

@ cj hieronder : dat is natuurlijk ook een oplossing. :O

Anoniem

10jaar is heel goed gegaan
Maar nu nieuwe motor, volgend jaar nieuwe cilinder en het jaar erop hydro-pomp en hydro-bediening.
Misschien direkt de korte pijn en 2j gemoedsrust door garantie? :)

Is de machine verplaatst van een 130/230 net naar een 230/400 volt net? De ontwikkelingen zijn geschikt voor 230 volt en moet bij 400 voor in ster. De 16.5 Amp horen bij 3x230 volt.4.5kw.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

haha! interessante hypothese!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/