SimSmith

Was eens weer even terug op CO en was opzoek of iemand bekend was met een applicatie die ik gebruik .. maar tot mijn verbazing geen enkele hit binnen de HF sectie.

Daarom wilde ik deze applicatie toch even met jullie delen, want het is een behoorlijk krachtig tool voor als je jezelf bezig gaat houden met matching m.b.v. Smithcharts.

De applicatie waarover het gaat heet SimSmith en er bestaat een uitgebreide tutorial voor veel zaken gemaakt door W0QE op zijn Youtube kanaal.

Heb er geen comercieel belang bij, maar gewoon voor de beginnende of gevorderde HF developers een zeer interesant tool naar mijn bescheiden mening.

Ha DDSFM,

Ik heb jaren terug het programma uitgeprobeerd tja werkt leuk maar is niet te linken met een ontwerp programma.
Dus voor alleen gebruik prima en een handige aanvulling maar bij mij zit in mijn Pspice een en ander er in.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik gebruik al meer dan 12 jaar het gratis programma PASAN 3 van Marien van Westen.
Onderdelen invoeren, toe te passen frequentie (je kan scannen over een bepaald frequentie bereik) invoeren, coax kabel impedanties etc.
Het resultaat wordt als Smith Chart getoond en je kan de presentatie als 50 Ohm (middelpunt) of als genormaliseerd "1" tonen en printen. Óók met dit programma heb ik geen enkel belang.
Ik heb dit programma gebruikt voor mijn filters en het ontwerpen van mijn antennes. Zie mijn website https://www.jendela.nl/diversen/PADAT137_final_D.pdf
Ik heb toestemming van Marien om de link naar zijn (e.a.) programma(s) op dit Forum te zetten.
De link om dit programma te downloaden is
http://science4all.nl/?Electronics___Pasan
Misschien kan iemand deze link in de kolom Navigatie (Downloads/meten) zetten, bij de andere software programma's.
Ruud

Leuk om te lezen dat er altijd meer wegen naar Rome leiden :) en ook ieder zijn eigen voorkeur heeft.

@Henk, de app is de afgelopen jaren wel iets doorontwikkeld en ik denk zeker een handige aanvulling op je vele ontwerp/test apps om je kennis te vergroten in RF in samenhang met diverse losse RF componenten.

@Aart, ook een leuke web based app, alhoewel ik graag de voorkeur geef aan een op zichzelf staande app.

Het uiteindelijk bouwen en 'life' testen .. dan gaat er niets boven de apparaten met een stekker ;) @Bapaktus .. wel hele 'oude' stekkers (mooi document trouwens, bedankt)

Bedankt voor julie aanvullende input.

Groet,
Pieter