Valt er nog wat te maken van ISDN?

maartenbakker

Golden Member

Op 18 februari 2020 00:22:31 schreef mvdk:
Nou, heb me een beetje verdiept in één en ander. Er zitten 12 lijnen op het ding, maar het mag vanaf nu wel een onsje minder.
Hij heeft dit ding, een Vox Davo II:

Die ken ik ook onder een andere naam en het zou zelfs wel eens kunnen dat ik een tweedehandsje en wat modules heb liggen als je die eens nodig hebt. Uit het hoofd gezegd: Tiptel 6000. Je kunt er allerhande modules in kwijt, zowel ingaand als uitgaand. Waren best handige apparaten. Mogelijk zijn beschrijvingen of gebruiksaanwijzingen makkelijker te vinden onder Tiptel.

Met een wat ingewikkelder toestel (het bovenstaande is een eenvoudig ingewikkeld toestel :9 ) heb je er een goede centrale bedienpost bij, maar dat is eigenlijk alleen voor kantoorgebruik echt handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de foto zie ik 2 maal een NT-1 kastje, maar aan de status-led te zien is er maar 1 in gebruik?

Ook heb je het over 12 lijnen, maar het is nog steeds niet duidelijk of je daarmee nu telefoonnummers bedoelt of simultane gesprekken.

Maar dat is een gedoe, marktplaats...

Okee, ieder z'n ding. Ik vind het wisselen van provider etc veel meer gedoe.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Ook heb je het over 12 lijnen

Sorry, 12 nummers.
Het schijnt dat ie een zakelijk abo heeft, ben bang dat dat niet zo makkelijk overgenomen kan worden met automatische opzegging. Moet ik nog uitzoeken.
Van het linkse NT1 kastje brand idd destatusled niet, zie ik nou ook.
Heb meer fotoos, op eentje is het duidelijker te zien.
Ik denk dat de makkelijkste weg is, om z'n abo om te zetten naar KPN ADSL.

Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

En dan loopt het voor mij weer even vast.
Technisch begrijp ik het denk ik wel een beetje. We moeten even zien hoe we verder gaan. Ik snap die man niet, KPN moet hem toch een alternatief aangeboden hebben.
Ik kom nog terug.

Als je bij kpn aangeeft dat je alles naar particulier wilt omzetten en slechts 1 of 2 nummers wilt behouden, dan komen ze vast met een simpel alternatief in de vorm van het huidige internetabonnement omzetten naar internet+bellen.

Maar porteren vereist inderdaad extra wat extra aandacht als de tenaamstelling van- en naar ongelijk is.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kpn heeft eigenlijk 2 alternatieven

1 Je behoud de ISDN centrale met toestellen
KPN installeert een ExperiaBox met een Audiocodes interface.
De audiocodes maakt van voip weer ISDN

2 Je neemt afscheid van je ISDN en gaat over op KPN EEN abbo.
Je krijgt dan op de KPN voip cloud een aantal voip lijnen waarop je VOIP toestellen aan kunt sluiten. ( Die centrale van KPN hangt dus in de cloud)
Je dient dan zelf te beschikken over een voldoend snelle internet verbinding of ook een experiabox /zakelijk modem.

KPN geeft geen voip codes en/of inlog gegevens af, dan kun je beter overstappen op een andere voip provider die dat wel doen. KPN is ook redelijk aan de prijs met voip.

maartenbakker

Golden Member

De oorspronkelijke ontwikkelaar en beheerder van KPN één is Routit, tegenwoordig onderdeel van KPN. Die levert dit ook als white-label dienst aan resellers. Of dat wel of niet voordelig is hangt er een beetje van af, maar afhankelijk van je reseller kun je dan wel zelf de inlogcodes krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Ik denk dattie het beste kan wachten op een aanbod van KPN.
Zal wel de meest simpele worden dan. Als het moet wil die zelfs weer terug naar z'n vorige QuattroVoxIII. Gewoon omdat die dat snapt.

Moet elke keer weer terug denken dat ik vroeger op m'n werk met een verouderde tekstverwerker zat te werken, en een collega die dan net voorbij stapte z'n hoofd schuddend: jongen, je doet jezelf zo tekort.

Wij hebben hetzelfde gehad, ook KNP ISDN2 met een quatrofox centrale. Wij hadden geen zin om alle nog prima werkende apparatuur onnodig te vervangen. Ik heb het sinds een ruim jaar nu volledig geswitched naar xs4all (hadden we al internet van). KPN had een coulant beleid voor overstappen met telefonie, helemaal omdat hun dienst stopt en van hun zijde dus contract wordt opgezegd, kan hij er waarschijnlijk ook relatief makkelijk vanaf. (anders stopt de dienst immers) Volgens mij is daar ook schrijven over geweest.

Ik heb een Duitse 2e hands 7390 fritzbox op de kop getikt (2 zelfs, 1 op reserve) en moeten flashen ivm verkeerde firmware. In Duitsland zijn ze heel veel toegepast, want daar is ISDN heel gebruikelijk. Bij aanschaf van een 2e handse moet je daarom even opletten een europees model te hebben. Bij overschakelen moet je van annex B (is ISDN) naar annex A kunnen.

Het is even instellen, maar het werkt nu zelfs nog mooier als voorheen via alleen ISDN. XS4all leverde toen alleen de 7460 als standaard modem (die kan dit niet) en geeft in principe geen ondersteuning voor alternatieve dingen.

Er hangt een 7490 welke tot 10 msn nummers door kan geven, hiervoor moet er wel met een analoge telefoon een code ingegeven worden.

En toen kwam de topicstarter met een druk leven weer even om de hoek kijken.
Interessante info gelezen onder de reacties. :-D

MAar Fantomaz zou Fantomaz niet zijn als hij plots volledig was in zijn bedoelingen.
Het gaat mij er namelijk om dat ik een ISDN centrale kan blijven gebruiken als huiscentrale, waarop ik een aantal analoge toestellen kan aansluiten.
Ik heb nogal wat ruimtes met dito kinderen die ik elk een toestel wil geven zodat ik ze intern kan bellen als bv het eten klaar is, ipv ze te moeten bellen op hun mobieltje.
Ik heb een analoge telefooncentrale met 8 lijnen op het oog, maar als ik een ISDN centrale op de kop kan tikken waar ik misschien nog wat meer analoge toestellen aan kan knopen, geniet dat mijn voorkeur.

Als ik echter de reacties lees, zou ik ook nog wat kunnen doen met die S0 bus? Waarbij ik wel een groter aantal ISDN kan aankoppelen?

Anyway, ik sta open voor ideeen. Het is buiten mijn kennisgebied. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ja, je kunt dus gewoon een FritzBox met S0-bus aan de "ingang" van je ISDN-centrale hangen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

De S0 bus kun je normaal 8 toestellen of apparaten aan koppelen... (mits afstanden niet te groot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ja, je kunt dus gewoon een FritzBox met S0-bus aan de "ingang" van je ISDN-centrale hangen.

Die situatie waar ik nu mee bezig ben, de man gaat toch maar bij KPN z'n contract omzetten naar ADSL en bellen. Dan kan die z'n ISDN box daar niet op aansluiten. Waar ik nou hier niet uitkom, is deze:

Op 15 februari 2020 13:05:16 schreef Jochem:
[...]
Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

Hoe gaat dat dan als tie het nu voor mekaar zou krijgen om over te stappen naar xs4all? Daar moet jezelf je nummer invoeren in de fritz, ik heb dat ook zelf gedaan met een beetje hulp van de helpdesk.
Geeft KPN die gegevens dan wel af naar xs4all?
En helpt de xs4all helpdesk je wel als je een ander modem aansluit dan wat zij geleverd hebben?
(nou ja, dan kom ik hier wel voor hulp) :)

Met dank voor antwoorden

Dat ene ISDN kastje doet het inderdaad al niet meer, (had ik de vorige keer al gezegd) ik vroeg em of KPN em nu korting geeft op z'n abo... Ze schijnen die lijnen nodig te hebben, er schijnt ook al een policy te zijn dat je op één huisnummer maar één ADSL lijn kan hebben...

Als je van XS4ALL je SIP (VoIP) logingegevens krijgt dan heb je als eindgebruiker met KPN niks van doen.
.

Op 21 februari 2020 00:27:07 schreef Arco:
De S0 bus kun je normaal 8 toestellen of apparaten aan koppelen... (mits afstanden niet te groot)

Ja, maar Fantomaz wil dan dus maar 1 apparaat koppelen: z'n ISDN-centrale. De rest (toestellen) zitten ACHTER die centrale en zoals ik het begrijp zijn het analoge toestellen.

Maar de hele centrale weglaten kan ook. Je kunt op je Fritz 2* analoge toestellen aansluiten, plús dan dus die max 8 ISDN-toestellen via de S0-bus, en afhankelijk van het model FritzBox kan hij als basisstation dienen voor DECT-toestellen (die je dan in de ruimte alleen op een losse lader zet). Hoeveel DECT-toestellen weet ik niet; ik ben nog niet tegen een limiet aangelopen.

* Sommige FritzBoxen hebben maar 1 aansluiting voor analoog, en sommige hebben er zelfs 3. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om her of der "ouderwets" toestellen parallel te zetten, met uiteraard beperkingen van dien (onderling bellen etc.).

If you want to succeed, double your failure rate.

OK, mensen. Zover weer bedankt voor de tips.
Moet die Fritzbox per se aan een ?? hangen om die bus te kunnen laten functioneren?
En hoe zit dat met de nummers?
Kan ik die toewijzen oid?
Want als ik 8 analoge lijnen wil, zullen die wel ergens aan geknoopt moeten worden. Bij de oude analoge centrales zou dat nrs 1 tm 8 zijn.
Dat is bij ISDN wellicht anders. Weet ik nog.
Maar bij mijn oude ISDN centrale moest ik mijn toegewezen nummer invoeren/programmeren. Dat heb ik nu natuurlijk niet.

Ik zal me eens inlezen in het begrip fritzbox.
Ik kom ze beroepsmatig wel eens tegen, maar ze waren voor mij niet meer dan een ADSL modem oid...

NB...
Zou ik 2 Quatrovox bakken aan die S0 bus kunnen knopen?
Zodat ik 8 analoge lijnen heb?
En kan ik dan onderling binnen die 8 nrs bellen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even een oud topic oprakelen.
Ik heb nu een KPN modem Experiabox 10. Daar komen twee analoge telefoonlijnen uit met allebei een eigen nummer.
Als ik dat modem vervang door een Fritz!box 7590, kan ik dan via de isdn S0 bus beide telefoonnummers gebruiken?
Ik heb nl mijn oude ISDN thuisnetwerk nog niet gesloopt. Dan kan ik het eventueel weer gebruiken zoals voorheen. Ik heb nu een huiscentrale die veel onhandiger en trager werkt als mijn oude ISDN centrale.
Is er verschil tussen de Fritz!box 7590 en de internationale versie.
Op MP worden de boxen ook aangeboden (zelfs nieuw in doos), is dat een riskante aanschaf?

Arco

Special Member

Je moet wel rekenen dat kpn bij gebruik van een ander modem geen support meer geeft. (voor zover je dat support mag noemen... ;) )
Je moet dan een extra serviceabonnement met ze afsluiten als je wel service wilt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 maart 2022 19:44:15 schreef Arco:
Je moet wel rekenen dat kpn bij gebruik van een ander modem geen support meer geeft. (voor zover je dat support mag noemen... ;) )
Je moet dan een extra serviceabonnement met ze afsluiten als je wel service wilt.

In dat geval sluit ik even de experiabox aan toch? Als die ook niet werkt, zit het probleem toch bij KPN?

Hensz

Golden Member

Dat is maar de vraag. De kans dat de lijn plat gaat is tegenwoordig niet zo groot meer. De kans dat er iets mis is met de configuratie of de compatibiliteit van modem en lijn is veel groter. Dan helpt wisselen van het modem misschien wel alsdat het dan wel werkt, maar op een manier die jij niet wilt. Dat ben je niet erg mee geholpen. Je bent ook niet geholpen als je een nieuwe experiabox krijgt of reset of wat ook en daarmee het probleem verholpen is. Als je daarna weer een Fritzbox aansluit, heb e goede kans dat je weer terug bij af bent.
Ik zou Arco's advies opvolgen of een betere huiscentrale aanschaffen.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Support is sowieso waardeloos dus daar hoef je het niet voor te laten. En inderdaad in veel gevallen even de Experiabox aansluiten om te verifieeren of het probleem in de lijn zit - toch meestal wel. Configuratie en compatibiliteit zijn in principe eenmalig (in de praktijk jarenlang zonder verandering).

Overigens leveren aan KPN gelieerde providers zoals Solcon of zakelijke wederverkopers vaak standaard support op Fritsdoosjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 maart 2022 21:33:05 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 maart 2022 21:03:46 schreef Hensz:

Ik zou Arco's advies opvolgen of een betere huiscentrale aanschaffen.

KPN helpt helemaal niet. De service is voor mij zeer belabberd. Ik had ISDN en dat verviel. Ze hadden voor de kleine particuliere gebruiker niets anders dan de Experia 10 met alle problemen en tekortkomingen die daar bij horen, zoals mogelijke chinese spyware.
En dat in een tijd dat Fritz!box gewoon een modem had, waarop mijn ISDN netwerk nog jaren vooruit kon.
Het is dat er tegenwoordig vele aanbieders zijn, anders zouden we nu nog een half jaar moeten wachten eer ze bij de klant een T65 aansluiten. Als bijzonderheid kon je dan tegen een meerprijs per maand wel een andere kleur als grijs kiezen.
Helaas is mijn vraag nog niet door iemand beantwoord.

Arco

Special Member

Vraag even op het KPN forum stellen, daar zit genoeg expertise...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 maart 2022 12:14:53 schreef Arco:
Vraag even op het KPN forum stellen, daar zit genoeg expertise...

Loopt ook voor geen meter. Nieuwste postings zijn van 2016, toen leverde KPN nog geen Fritz
https://kpn.gebruikers.eu/search.php?stext=fritz%21box+7590

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt gewoon de Fritz gebruiken zoals je wenst. Je zou zelfs kunnen overwegen om je experiabox te blijven gebruiken voor internet, en de fritzbox alleen voor de VoIP<->ISDN conversie. Werkt prima.

If you want to succeed, double your failure rate.