Valt er nog wat te maken van ISDN?

Oh, bij Proximus zou de migratie in 2021 afgerond zijn maar er zijn lijnen die niet omzetbaar zijn.

De migratie lijkt in belgie beter gepland te zijn, hier vervangt proximus de NT1's door een IAD zodat de huidige apparatuur gewoon blijft werken.

@mvdk
als je mee dan 1 ISDN lijn aan een centrale hebt kan je misschien even naar de patton smartnode producten kijken, zoals de SN4131.

[Bericht gewijzigd door Pmaeseele2 op 15 februari 2020 08:52:41 (24%)]

Jochem

Golden Member

Op 15 februari 2020 01:43:20 schreef mvdk:
Ik maak excuus voor m'n vragen hier, maar op andere plekken krijgen wij, m'n broer en ik, geen duidelijke antwoorden. Op CO zit gewoon meer kennis en kunde.

Geen excuses nodig. Ik vind het meer gerelateerd aan elektronica dan de vele windows/tablet/wifi-vragen die de laatste tijd voorbij komen.

M'n broer heeft een ISDN centrale, en zoals ik het zie, heeftie daar 4 lijnen op.

Laten we eerst de definities even duidelijk krijgen (met behulp van wat wiki-quotes).

Een ISDN-verbinding is opgebouwd uit kanalen: één of meer B-kanalen (Bearer=drager) en één D-kanaal (Data). Het D-kanaal wordt gebruikt voor de signalering van inkomende en uitgaande oproepen (zoals het kiezen van een nummer of het laten rinkelen van een aangesloten telefoontoestel). Voor de daadwerkelijke verbinding, zoals spraak of (fax)gegevens wordt gebruikgemaakt van de B-kanalen. ISDN-lijnen met twee B-kanalen worden ook wel aangeduid met "2B+D" of kortweg ISDN-2. ISDN-aansluitingen met 30 B-kanalen worden ook wel aangeduid met "30B+D" of ISDN-30.

Voor particulieren en kleine bedrijven werd in Nederland meestal ISDN-2 aangeboden. Je kon dus 2 gelijktijdige gesprekken voeren. Dat staat los van het aantal toestellen dat je hebt, maar het staat ook los van het aantal telefoonnummers (ook wel multi subscriber numbers = MSN genoemd) dat je hebt. Op een ISDN-2 lijn kunnen wel 16 MSN's zitten. Als je dan 2 gesprekken voert, is de lijn 'vol'. Maar of dat 2 gesprekken via hetzelfde telefoonnummer zijn, of via een ander nummer, en of het ingaand of uitgaand is... dat doet niet ter zake.

KPN heeft de combinatie van ISDN-2 met 4 MSNs in het verleden aangeboden. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat dit het abonnement van je broer betreft.

Kan je op een Fritzbox meer dan 1 lijn via je ADSL binnenkrijgen?

Ja.
Als je over gaat op VoIP, dan loopt alle telefoonverkeer via internet. Of dat ADSL, kabel of glasvezel is, is in feite niet belangrijk. De enige factor is dat je op een gegeven moment niet genoeg bandbreedte hebt voor een oneindig aantal gesprekken. Het hangt dus een beetje af van je internetabonnement. Maar 2 gelijktijdige gesprekken is vrijwel nooit een probleem.

En je kunt bij wijze van spreken wel 100 nummers hebben. Ik heb 6 inkomende nummers in mijn Fritzbox, waarvan 1 Duits nummer en 1 UK-nummer, die allebei hier in mijn huis in NL uitkomen. Dat mag van de heren providers in die landen eigenlijk niet, maar de techniek houdt me in elk geval niet tegen.

Dan is het met VOIP ook nog zo dat je uitgaande-gesprek-dienst niet dezelfde hoeft te zijn als je inkomende-gesprek-dienst. Daardoor kun je voor uitgaande gesprekken vaak beter een goedkope prepaid-dienst gebruiken. En die dienst laat je dan weten welke nummers zij als 'afzender' mogen doorsturen als jij iemand opbelt. Je moet dat dan eenmalig verifiëren door een computer die een code naar je doorstuurt per SMS of per automatisch gegenereerde spraak. Zo kan ik zelfs vanuit mijn vaste lijn iemand opbellen, met als caller-ID ('afzender') mijn mobiele telefoonnummer.

Ik lees in de manuals op internet dat je nummers moet "configureren". Maar wat houd dat in? Nummers van buitenlijnen opgeven?

Je krijgt voor elk inkomend nummer inloggegevens van de provider die je kiest. Voor elk nummer voer je die gegevens in in de Fritzbox. Dat doe je eenmalig en het is niet erg moeilijk.
En je kunt altijd kiezen of alle telefoons moeten rinkelen voor elk nummer, of slechts bepaalde toestellen.
Hierna ben je klaar, tenzij je ervoor kiest om voor je uitgaande gesprekken bij een andere firma een dienst af te nemen. Dan krijg je ook daarvoor login-gegevens die je in moet voeren.

Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

Je kunt je nummers ook porteren naar een andere aanbieder. Ik zit zelf bij Cheapconnect (refferal link) voor mijn inkomende nummers in NL. Zij zijn voor uitgaande gesprekken ook niet erg duur, maar ik wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang en gebruik voor de uitgaande gesprekken daarom freevoipdeal.com.

Wat nog niet duidelijk is, is wat voor centrale en wat voor toestellen je broer heeft. Misschien kun je hem eens een typenummer van de centrale vragen? Het was niet ongebruikelijk dat KPN een simpele centrale leverde waar S0 (ISDN) ingaand kwam, maar analoge toestellen op werden aangesloten. Een Quattrovox 3 bijvoorbeeld, daar kunnen (max) 4 analoge toestellen op aangesloten worden. Maar bij een Quattrovox 5 kunnen behalve 4 analoge toestellen OOK nog ISDN-toestellen gebruikt worden. In dat geval is het dus ook nog de vraag welke toestellen je broer daadwerkelijk in gebruik heeft.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

@Jochem: dank voor dit uitvoerige antwoord.
Ik zal zo in de loop van de middag/avond even bij em langs gaan, en plaatjes van de spullen gaan maken.

KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

Maar dat betekent dan, als ie z'n aansluiting/contract overzet naar een ADSL, dat KPN dan die nummers daar al in zet? Dan is het toch een kwestie van de stekkertjes van de telefoons in de Fritzbox stoppen?
Ik zal ook even bij em uitzoeken hoe gehecht ie is aan die nummers. Minstens eentje zeker, de rest is bij niemand bekend.

Hij heeft nog een huiscentrale van pré ISDN ergens liggen, maar vind het wel jammer dattie daarnaar terug moet.

Kom nog terug hierop.

Jochem

Golden Member

Als KPN een Fritzbox levert is het allemaal wel prima. Maar ik meen dat alleen XS4ALL dat doet.

Als je KPN z'n oplossing hebt, dan krijg je zo'n modem met 2 analoge poortjes voor je telefoons, waar er dan 1 per se het ene nummer is, en de andere per se het andere nummer. En zeker geen ISDN/S0 aansluiting.

KPN levert helaas alleen dat Experia gedrocht... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Maar ik meen dat alleen XS4ALL dat doet.

Zit er over te denken om em over te halen z'n contract naar XS4all om te zetten. Heb em gezegd dat dat een abo is met een gouden randje, maar hij betaald nu ook al veels te veel.

maartenbakker

Special Member

Kale KPN is ook duur, dus die paar euro extra voor xs4all om er nog een jaartje van te kunnen genieten tot het dood en begraven is, kan er vast ook wel van af.

Niet alleen xs4all levert KPN+Fritz, Solcon doet dat bijvoorbeeld ook als kwaliteitsprovider onder KPN-vlag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 15 februari 2020 16:58:43 (26%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jochem

Golden Member

Inderdaad is xs4all straks dood, en zelfs als ze de naam toch nog aan zouden houden dan wordt het gewoon het serviceniveau van de kpn eenheidsworst.

Als het voor het gemak moet dan kun je alles bij 1 provider doen, maar anders zou ik gewoon lekker een fritzbox van marktplaats plukken voor 2 tientjes en een goedkope internetprovider nemen.

De man woont in een bovenwoning, eronder staat leeg. Daar zit de ISDN aansluiting, rechts achter de voorgevel. In de linkerhoek van de voorgevel, 1e etage heeft ie een ziggo aansluiting. Helemaal bovenin, omdat daar weleens logeerders zijn die graag internet hebben, is een ADSL aansluiting.
Ik heb em geadviseerd om dat ding op te doeken, en daar een wifi kastje neer te zetten verbonden met een kabeltje naar die hoek waar nu dat ISDN ding hangt. Maar dat is ook nogal een missie. Het schijnt er wel te zijn, die verbindingen, maar het is allemaal zo slecht gedocumenteerd.
En hij betaalt zich scheel...

Nou, heb me een beetje verdiept in één en ander. Er zitten 12 lijnen op het ding, maar het mag vanaf nu wel een onsje minder.
Hij heeft dit ding, een Vox Davo II:

Ondanks dat ik em uitgelegd heb dat je met die Fritz méér kan, hecht ie eraan om de centrale toch in stand te houden. Is ook om de analoge toestellen die erop zitten, in gebruik te kunnen houden. Z'n bezwaar is, dat digitale toestellen zo groot en uitgebreid zijn. Dat ga ik ook even uitzoeken. Heb em in ieder geval een beetje richting xs4all gepraat.

lekker een fritzbox van marktplaats

Zie ik eigenlijk heel snel alleen 7490ers.

Maar dat is een gedoe, marktplaats...

Ik zie nu pas dat er stekkertjes aan de Davo zitten, scheelt weer.

Nog een plaatje van het slimste telefoontoestel:

maartenbakker

Special Member

Op 18 februari 2020 00:22:31 schreef mvdk:
Nou, heb me een beetje verdiept in één en ander. Er zitten 12 lijnen op het ding, maar het mag vanaf nu wel een onsje minder.
Hij heeft dit ding, een Vox Davo II:

Die ken ik ook onder een andere naam en het zou zelfs wel eens kunnen dat ik een tweedehandsje en wat modules heb liggen als je die eens nodig hebt. Uit het hoofd gezegd: Tiptel 6000. Je kunt er allerhande modules in kwijt, zowel ingaand als uitgaand. Waren best handige apparaten. Mogelijk zijn beschrijvingen of gebruiksaanwijzingen makkelijker te vinden onder Tiptel.

Met een wat ingewikkelder toestel (het bovenstaande is een eenvoudig ingewikkeld toestel :9 ) heb je er een goede centrale bedienpost bij, maar dat is eigenlijk alleen voor kantoorgebruik echt handig.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jochem

Golden Member

Op de foto zie ik 2 maal een NT-1 kastje, maar aan de status-led te zien is er maar 1 in gebruik?

Ook heb je het over 12 lijnen, maar het is nog steeds niet duidelijk of je daarmee nu telefoonnummers bedoelt of simultane gesprekken.

Maar dat is een gedoe, marktplaats...

Okee, ieder z'n ding. Ik vind het wisselen van provider etc veel meer gedoe.

Ook heb je het over 12 lijnen

Sorry, 12 nummers.
Het schijnt dat ie een zakelijk abo heeft, ben bang dat dat niet zo makkelijk overgenomen kan worden met automatische opzegging. Moet ik nog uitzoeken.
Van het linkse NT1 kastje brand idd destatusled niet, zie ik nou ook.
Heb meer fotoos, op eentje is het duidelijker te zien.
Ik denk dat de makkelijkste weg is, om z'n abo om te zetten naar KPN ADSL.

Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

En dan loopt het voor mij weer even vast.
Technisch begrijp ik het denk ik wel een beetje. We moeten even zien hoe we verder gaan. Ik snap die man niet, KPN moet hem toch een alternatief aangeboden hebben.
Ik kom nog terug.

Jochem

Golden Member

Als je bij kpn aangeeft dat je alles naar particulier wilt omzetten en slechts 1 of 2 nummers wilt behouden, dan komen ze vast met een simpel alternatief in de vorm van het huidige internetabonnement omzetten naar internet+bellen.

Maar porteren vereist inderdaad extra wat extra aandacht als de tenaamstelling van- en naar ongelijk is.

Kpn heeft eigenlijk 2 alternatieven

1 Je behoud de ISDN centrale met toestellen
KPN installeert een ExperiaBox met een Audiocodes interface.
De audiocodes maakt van voip weer ISDN

2 Je neemt afscheid van je ISDN en gaat over op KPN EEN abbo.
Je krijgt dan op de KPN voip cloud een aantal voip lijnen waarop je VOIP toestellen aan kunt sluiten. ( Die centrale van KPN hangt dus in de cloud)
Je dient dan zelf te beschikken over een voldoend snelle internet verbinding of ook een experiabox /zakelijk modem.

KPN geeft geen voip codes en/of inlog gegevens af, dan kun je beter overstappen op een andere voip provider die dat wel doen. KPN is ook redelijk aan de prijs met voip.

maartenbakker

Special Member

De oorspronkelijke ontwikkelaar en beheerder van KPN één is Routit, tegenwoordig onderdeel van KPN. Die levert dit ook als white-label dienst aan resellers. Of dat wel of niet voordelig is hangt er een beetje van af, maar afhankelijk van je reseller kun je dan wel zelf de inlogcodes krijgen.

Ik denk dattie het beste kan wachten op een aanbod van KPN.
Zal wel de meest simpele worden dan. Als het moet wil die zelfs weer terug naar z'n vorige QuattroVoxIII. Gewoon omdat die dat snapt.

Moet elke keer weer terug denken dat ik vroeger op m'n werk met een verouderde tekstverwerker zat te werken, en een collega die dan net voorbij stapte z'n hoofd schuddend: jongen, je doet jezelf zo tekort.

Wij hebben hetzelfde gehad, ook KNP ISDN2 met een quatrofox centrale. Wij hadden geen zin om alle nog prima werkende apparatuur onnodig te vervangen. Ik heb het sinds een ruim jaar nu volledig geswitched naar xs4all (hadden we al internet van). KPN had een coulant beleid voor overstappen met telefonie, helemaal omdat hun dienst stopt en van hun zijde dus contract wordt opgezegd, kan hij er waarschijnlijk ook relatief makkelijk vanaf. (anders stopt de dienst immers) Volgens mij is daar ook schrijven over geweest.

Ik heb een Duitse 2e hands 7390 fritzbox op de kop getikt (2 zelfs, 1 op reserve) en moeten flashen ivm verkeerde firmware. In Duitsland zijn ze heel veel toegepast, want daar is ISDN heel gebruikelijk. Bij aanschaf van een 2e handse moet je daarom even opletten een europees model te hebben. Bij overschakelen moet je van annex B (is ISDN) naar annex A kunnen.

Het is even instellen, maar het werkt nu zelfs nog mooier als voorheen via alleen ISDN. XS4all leverde toen alleen de 7460 als standaard modem (die kan dit niet) en geeft in principe geen ondersteuning voor alternatieve dingen.

Er hangt een 7490 welke tot 10 msn nummers door kan geven, hiervoor moet er wel met een analoge telefoon een code ingegeven worden.

En toen kwam de topicstarter met een druk leven weer even om de hoek kijken.
Interessante info gelezen onder de reacties. :-D

MAar Fantomaz zou Fantomaz niet zijn als hij plots volledig was in zijn bedoelingen.
Het gaat mij er namelijk om dat ik een ISDN centrale kan blijven gebruiken als huiscentrale, waarop ik een aantal analoge toestellen kan aansluiten.
Ik heb nogal wat ruimtes met dito kinderen die ik elk een toestel wil geven zodat ik ze intern kan bellen als bv het eten klaar is, ipv ze te moeten bellen op hun mobieltje.
Ik heb een analoge telefooncentrale met 8 lijnen op het oog, maar als ik een ISDN centrale op de kop kan tikken waar ik misschien nog wat meer analoge toestellen aan kan knopen, geniet dat mijn voorkeur.

Als ik echter de reacties lees, zou ik ook nog wat kunnen doen met die S0 bus? Waarbij ik wel een groter aantal ISDN kan aankoppelen?

Anyway, ik sta open voor ideeen. Het is buiten mijn kennisgebied. :-)

boe
Jochem

Golden Member

Ja, je kunt dus gewoon een FritzBox met S0-bus aan de "ingang" van je ISDN-centrale hangen.

De S0 bus kun je normaal 8 toestellen of apparaten aan koppelen... (mits afstanden niet te groot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ja, je kunt dus gewoon een FritzBox met S0-bus aan de "ingang" van je ISDN-centrale hangen.

Die situatie waar ik nu mee bezig ben, de man gaat toch maar bij KPN z'n contract omzetten naar ADSL en bellen. Dan kan die z'n ISDN box daar niet op aansluiten. Waar ik nou hier niet uitkom, is deze:

Op 15 februari 2020 13:05:16 schreef Jochem:
[...]

Hoe gaat dat dan als tie het nu voor mekaar zou krijgen om over te stappen naar xs4all? Daar moet jezelf je nummer invoeren in de fritz, ik heb dat ook zelf gedaan met een beetje hulp van de helpdesk.
Geeft KPN die gegevens dan wel af naar xs4all?
En helpt de xs4all helpdesk je wel als je een ander modem aansluit dan wat zij geleverd hebben?
(nou ja, dan kom ik hier wel voor hulp) :)

Met dank voor antwoorden

Dat ene ISDN kastje doet het inderdaad al niet meer, (had ik de vorige keer al gezegd) ik vroeg em of KPN em nu korting geeft op z'n abo... Ze schijnen die lijnen nodig te hebben, er schijnt ook al een policy te zijn dat je op één huisnummer maar één ADSL lijn kan hebben...

Jochem

Golden Member

Als je van XS4ALL je SIP (VoIP) logingegevens krijgt dan heb je als eindgebruiker met KPN niks van doen.
.

Op 21 februari 2020 00:27:07 schreef Arco:
De S0 bus kun je normaal 8 toestellen of apparaten aan koppelen... (mits afstanden niet te groot)

Ja, maar Fantomaz wil dan dus maar 1 apparaat koppelen: z'n ISDN-centrale. De rest (toestellen) zitten ACHTER die centrale en zoals ik het begrijp zijn het analoge toestellen.

Maar de hele centrale weglaten kan ook. Je kunt op je Fritz 2* analoge toestellen aansluiten, plús dan dus die max 8 ISDN-toestellen via de S0-bus, en afhankelijk van het model FritzBox kan hij als basisstation dienen voor DECT-toestellen (die je dan in de ruimte alleen op een losse lader zet). Hoeveel DECT-toestellen weet ik niet; ik ben nog niet tegen een limiet aangelopen.

* Sommige FritzBoxen hebben maar 1 aansluiting voor analoog, en sommige hebben er zelfs 3. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om her of der "ouderwets" toestellen parallel te zetten, met uiteraard beperkingen van dien (onderling bellen etc.).

OK, mensen. Zover weer bedankt voor de tips.
Moet die Fritzbox per se aan een ?? hangen om die bus te kunnen laten functioneren?
En hoe zit dat met de nummers?
Kan ik die toewijzen oid?
Want als ik 8 analoge lijnen wil, zullen die wel ergens aan geknoopt moeten worden. Bij de oude analoge centrales zou dat nrs 1 tm 8 zijn.
Dat is bij ISDN wellicht anders. Weet ik nog.
Maar bij mijn oude ISDN centrale moest ik mijn toegewezen nummer invoeren/programmeren. Dat heb ik nu natuurlijk niet.

Ik zal me eens inlezen in het begrip fritzbox.
Ik kom ze beroepsmatig wel eens tegen, maar ze waren voor mij niet meer dan een ADSL modem oid...

NB...
Zou ik 2 Quatrovox bakken aan die S0 bus kunnen knopen?
Zodat ik 8 analoge lijnen heb?
En kan ik dan onderling binnen die 8 nrs bellen?

boe