MCC units smeren

Hoi
In ons MCC (motor control center) moeten regelmatig modules (schuiven/buckets) getrokken worden om veilig te kunnen werken aan een installatie.
Dit trekken en terugsteken gaat soms vrij moeilijk.
Wordt hier bij jullie iets van gesmeerd en welke smeermiddelen gebruiken jullie?

Mad_Rinus

Golden Member

Barrierta vet is standaard bij ons.

Luiheid is de motor van innovatie

Wij smeren messen van grote meszekeringen in met dunnetjes vaseline. Nu gaan de klapscheiders er een stuk makkelijker in. Beetje gladmaken met stukje scotchbrite.
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/825/white-vaseline/938/

Shiptronic

Overleden

Wel opletten dar je de zuurvrije variant neemt ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou bij de fabrikant om advies gaan vragen wat het beste gebruikt kan worden. Niet zelf gaan lopen knoeien. Als er ergens een probleem ontstaat, zelfs als het probleem niets te maken heeft met jou smeer acties kun jij waarschijnlijk opdraaien voor de problemen. Kun je daarentegen een officieel onderhouds-schrijven van de fabrikant laten zien dan kun je zeggen dat het fout is gegaan doordat er nooit onderhoud gedaan is zoals de fabrikant dat voorschrijft.

En als je gaat smeren, let dan op vervuiling. Dus heel dun gebruiken en regelmatig (Maandelijks, Jaarlijks of vier jaarlijks) net wat de fabrikant of onderhouds-history voorschrijft. Je moet dan alles geheel reinigen en opnieuw van smeermiddel voorzien. Smeermiddelen verouderen (verzepen) en moeten dus af en toe vervangen worden.

Ik weet niet hoe groot jou mcc is en hoe belangrijk de bedrijfzekerheid van de installatie is maar ga nooit zomaar wat lopen knoeien. Ook al weet je 100% zeker dat er niets kan gebeuren. Bij problemen krijg je anders echt gewoon de zwarte piet. En niet techneuten zijn absoluut niet geïnteresseerd in technische beschrijvingen en handelingen. Als er een zondebok gevonden moet worden vinden ze die. Maak om die reden al jou acties aantoonbaar foutloos.

Het werkvergunningen systeem enzo werken ook op die manier. Je moet alles exact doen volgens dat papiertje en ondertekenen zodat de bedrijfsleiding op papier kan aantonen dat ze alles gedaan hebben om veilig te kunnen werken en hun verder gen blaam treft.

De M12 moer die van 30 meter hoogte op je hoofd valt wordt er alleen echt niet door tegen gehouden. Een helm wel en je moet dus tekenen dat je die draagt. Draag je die helm niet dan is het ongeluk je eigen schuld en kunnen ze dat op papier aantonen.

Het vergunningen systeem vind ik daarentegen vervelend maar wel nuttig. Ik heb ook gezien wat er allemaal mis kan gaan zonder dergelijke systemen. En dat is best veel. Veel te veel.

Dus documenteer alles. Het advies vragen aan de fabrikant. Toon aan dat andere (collega) techneuten het er mee eens zijn. Zet dit op schrift een ga als laatste pas aan de gang met je smeer acties.

Als het goed is is er een installatieverantwoordelijke (IV'er) dat is degene die verantwoordelijk is en daarom ook degene die je hier advies over moet kunnen geven.

Hem/haar moet je daarom vragen wat bij jullie installatie toegestaan is.

Gr.F_S

Bedankt voor de reacties.
Ik zal idd de fabrikant eens raadplegen (als dat nog mogelijk is want het grootste deel is nogal oud (+30jaar).
Installatieverantwoordelijke? moet ik eens naar vragen.

Ik had eigenlijk ook 2 soorten vet verwacht, 1 geleidende voor de contacten en 1 isolerende voor de mechanische onderdelen?

Ik had eigenlijk ook 2 soorten vet verwacht, 1 geleidende voor de contacten en 1 isolerende voor de mechanische onderdelen?

Als het goed is is de contactdruk groot genoeg om het smeermiddel tussen de poriën in het metaal weg te drukken. het contact wordt dan gemaakt de niet poriën in het metaal.

Een metalen oppervlak is met de microscoop bekeken nooit glad maar eigenlijk een soort berglandschap waarvan de de bergtoppen het eigenlijke contact tussen de twee metalen delen maken.