Misaanpassing?

Ik vermoed dat ik een misaanpassing heb bij het aansluiten van audioapparatuur op een Zoom UAC-8 interface. Als ik de lijnuitgangen van diverse apparatuur aansluit op de lijningengen van de UAC-8, dan is het geluid te zacht en klinkt vervormd, dat wil zeggen: erg weinig laag.
Is dit op te lossen met een impedantietransformator b.v. uit het assortiment van Neutrik? https://www.neutrik.com/en/neutrik/products/accessories/transformers
Op een hoofdtelefoonuitgang werkt het wel goed. De ingangen hebben een impedantie van 5K, lijkt me wat laag.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Hugo Welther

Moderator

Volgens het manual heeft dat ding geen inputs die de "line input" specificaties voldoen. Of ik moet er helemaal naast zitten.
https://www.zoom-na.com/sites/default/files/products/downloads/pdfs/E_…

De analoge ingingen al op Hi-Z geprobeerd en dan de gain in te stellen?
Analoge input is of 5K Lo-Z of 1M in Hi-Z stand.
Eigenlijk bedoeld voor muziek instrumenten of microfoons.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dank je Hugo.
twee van de acht ingangen hebben een Hi-Z, in te schakelen met een schakelaartje, de overige zes hebben die mogelijkheid niet.
Je ziet op pagina 06 van de gebruiksaanwijzing o.a. een synthesizer afgebeeld staan die daar rechtstreeks op 3 en 4 is aangesloten. Heeft zo'n sythesizer dan een veel laagohmiger uitgang?
Nogmaals even de draag of het met en trafo is aan te passen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Gezien de omschrijving vermoedelijk een foute aansluiting van een asy bron op een sy ingang, dus met loshangende return oid. Hoe zijn de connectoren precies bedraad ?

Aart, het is allemaal asymmetrisch aangesloten, hier een opgave van de ingangen:

ANALOG INPUT INPUT 1–8 Connectors XLR/TRS combo jacks
(XLR: 2 hot, TRS: TIP hot)
Input gain 0–60 dB (1 dB steps)
Input impedance 5 kΩ
1 MΩ (When IN1/IN2 Hi-Z on)
Maximum input level +13 dBu (XLR at 0 dBFS)
+21 dBu (TRS at 0 dBFS)
Phantom power +48 V

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

U beantwoord de vraag niet.

Om kort enige scenario's te geven;
- Een mono jack-jack kabel gaat vanzelf goed. De ring wordt hier kortgesloten naar ground.
- Een zelfgemaakte kabel waarbij de ring niet aangesloten is gaat mis.
- Een stereo jack-jack kabel is afhankelijk van de uitgang van de synth. Als de ring in de synth zweeft gaat het mis.

RAAF12

Golden Member

Op 16 februari 2020 11:50:12 schreef Gerard*:
Op een hoofdtelefoonuitgang werkt het wel goed.

Een vervormd geluid duidt op oversturing van een trap, te weinig laag kan een foute aanpassing zijn.
Omdat het geluid wel goed is op de hoofdtelefoon zou de fout kunnen zitten op de input van een aangesloten versterker. Zit die *wel* op een aux input? Een mic of pickup element input gebruiken geeft dit soort verschijnselen.

Op 16 februari 2020 14:34:43 schreef Aart:
U beantwoord de vraag niet.

Om kort enige scenario's te geven;
- Een mono jack-jack kabel gaat vanzelf goed. De ring wordt hier kortgesloten naar ground.
- Een zelfgemaakte kabel waarbij de ring niet aangesloten is gaat mis.
- Een stereo jack-jack kabel is afhankelijk van de uitgang van de synth. Als de ring in de synth zweeft gaat het mis.

Ik had de opgave er bij gedaan omdat daar naar mijn idee vanzelf uit blijkt dat de ingangen asymetrisch zijn, maar ik kan het mis hebben. Wat ik niet mis kan hebben is de mono jacks die ik gebruikt heb tijdens het uitproberen, maar ik ga het nog even overdoen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
RAAF12

Golden Member

Maakt niet uit als het op de hoofdtelefoon wel goed klinkt in de input ok.

De ingangen zijn symmetrisch. Hier houd het voor mij op, succes er mee :)

blackdog

Golden Member

Hi Gerard,

De uitgangs impedantie van een instrument als deze versterkt is, is meestal kleiner dan 300Ω
Als je dan een 5K ingangs impedantie hebt van b.v. UAC-8 dan moet dat geen probleem geven.

Wel is het vaak zinning om te kijken naar de analoge uitgang of de ze symetrisch is, is dat niet zo dan de ring en de sleve doorverbinden.
De TIP van de Jack is de signaal dragen bij een a-symetrische verbinding zie plaatje pagina-4.

De eerste twee ingangen hebben waarschijnlijk een extra ingangs weerstand omdat deze in de H-Z mode gezet kunen worden.
Daar je het over "zacht" hebt, ga ik er vanuit dat de ingangen niet overstuurd zijn,
knippers het CLIP lampje als je aan het testen bent voor die ingang die je gebruikt?

Weet je zeker dat je audio aansluitkabel goed is? komt er een goed signaal uit je bron?
Ik controleer vaak met een hoofdtelefoon direct op de kabel of er signaal op staat.
Ja het geluid bij een "normal" lijn niveau is dan meestal laag van volume maar vaak voldoende om een inschatting te maken of het "schoon" is.

Het is vrij lastig dit op afstand te beoordelen en een goed advies te geven...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nou Aart, wat kort :) , maar je had en hebt wel gelijk. In mijn eerdere poging had ik een verloop van RCA naar TS en een verloop van RCA naar TRS gebruikt waarbij de R niet met de S was doorverbonden. Na jullie adviezen en nog een keer proberen met de T en S doorverbonden werkt alles helemaal goed, klein beetje brom nog, maar dat komt vast wel goed als de installatie volgens de regels geaard wordt.

Blackdog: de bedrading is goed hoor, hoewel ik dus een doorverbinding R-S)in een verloop niet gemaakt had omdat ik dacht dat die niet nodig zou zijn, wel dus. Nu is de bedrading in m'n hoofd ook weer helemaal goed, stond wat rood-gloeiend, pffff, nieuwe interface met ingebouwd mengpaneel via de computer te bedienen, wel leuk trouwens, finalizer (TC Electronic)met TOS, SPDIF en nog meer mogelijkheden, je zou de tel kwijtraken.
In ieder geval: het werkt en ik kan weer muziek maken en luisteren.

Allemaal dank!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.