Videokaart voor ultawide monitor

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je al eens nagemeten hoeveel plaats 2 van die schermen innemen? Wij hebben er op het werk en val er echt niet van achterover. Mijn 27" LG bevalt me zeker zo goed in een resolutie van 3840*2160. Deze hangt aan een laptop met een NVIDIA GeForce GTX970M.

Voor 2 uitgangen vermoed ik dat PCI-e 2.0 te traag is. Ik heb in alle geval niet direct een 2.0 gevonden met 2 uitgangen. Uiteindelijk bepaalt het traagste onderdeel je max specs.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Het is juist de bedoeling van 2 naar 1 monitor te gaan. Qua ruimte is dit zelfs beter, temeer daar hij aan een wandbeugel komt te hangen waardoor er nog meer bureauruimte in mijn relatief klein katoortje vrij komt.
Het scherm wat ik wil hebben is 34".

Ik ga zoeken op pricewatch. goede tip.

zorg dat de audio blijft werken.

Ik werk hier op een samsung LC34j791 WTUXEN aangestuurd via een displayport vanuit een AMD Radeon HD8750M.
Ik werk nog met windows 7 64 bit Ultimate

Beeld is best leuk om mee te werken.

Audio heeft gewerkt tot voor enkele weken, nu komt er echter geen geluid meer uit. Zelfs na veel zoeken op internet, geen oplossing gevonden.

:'(

Nu heb ik gelijk een vraag.

Ik heb het zelf assembleren en mijn copmputer-hobby al heel lang achter me gelaten. De videokaart installeren zal wel lukken daar niet van. Maar ik heb altijd merken als Gigabyte en MSI gemeden als de pest. Nu worden deze het meest aangeboden met Sapphire en Inno.
Momenteel heb ik alles van Asus.

Hoe hebben deze merken zich ontwikkelt. Is het qua qualiteit en stabiliteit beter geworden?

Op 16 februari 2020 22:16:20 schreef pamwikkeling:
zorg dat de audio blijft werken.

Ik werk hier op een samsung LC34j791 WTUXEN aangestuurd via een displayport vanuit een AMD Radeon HD8750M.
Ik werk nog met windows 7 64 bit Ultimate

Beeld is best leuk om mee te werken.

Audio heeft gewerkt tot voor enkele weken, nu komt er echter geen geluid meer uit. Zelfs na veel zoeken op internet, geen oplossing gevonden.

:'(

Tja ik moet ook nog upgraden naar Win10. Ik wil dit gelijk meenemen.
Voor het geluid gebruik ik bose companion op de on-board soundcard

Ik gebruik 2x een 24" monitor, een stuk makkelijker (en groter... )
Met 2 monitoren kun je de kijkhoek verstellen per monitor, met een curved monitor wordt dat wat lastig (zonder blijvende schade althans... ;) )

Heb er wel over gedacht om ze beide vertikaal (portrait) te zetten, omdat een hoge monitor voor programmeren veel handiger is als een brede.
Maar dat gaf allerlei problemen met o.a. het muisgedrag (daar gebeurden soms vreemde dingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Op 16 februari 2020 22:27:12 schreef SNY:
Nu heb ik gelijk een vraag.

Ik heb het zelf assembleren en mijn copmputer-hobby al heel lang achter me gelaten. De videokaart installeren zal wel lukken daar niet van. Maar ik heb altijd merken als Gigabyte en MSI gemeden als de pest. Nu worden deze het meest aangeboden met Sapphire en Inno.
Momenteel heb ik alles van Asus.

Hoe hebben deze merken zich ontwikkelt. Is het qua qualiteit en stabiliteit beter geworden?

Asbak was ruim 10 jaar geleden opeens baggerslecht, kan wat aangetrokken zijn maar ik heb geen enkele reden op dit moment om er nog naar om te kijken. Gigabyte en MSI zijn de laatste 10 jaar juist stevig opgeklommen. Na Asus vaarwel te hebben gezegd na diverse defecten uit de doos en garantie- en coulancegevallen, heb ik veel Gigabyte gebruikt en pas 1 defect gehad. Ik schat op het moment MSI iets beter in dan Gigabyte, dus MSI is de laatste 2 jaar m'n eerste keus, gevolgd door Gigabyte. De meeste ervaringen heb ik met moederborden opgedaan. Voor videokaarten heb ik naast Gigbyte en MSU wel eens Sapphire gebruikt en dat leek me ook wel in orde. Zo nu en dan ook wel Asus, met de gedachte dat de kwaliteitsproblemen met een beetje geluk vooral beperkt waren tot moederborden en laptops. Dat ging opzich ook goed.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok goed om te weten.

Wat ik dan weer irritant vind is dat bij de specs staat:
Max resolutie 4096 X 2160@60Hz

Wat ik dan graag wil weten of ie 3440x1440@100Hz doet.

Kan er maar niet achter komen bij deze kaartjes:
Gigabyte GeForce GT 1030 Silent Low Profile 2G
MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Weet iemand hoe ik daar achter kan komen?

Alex P

Golden Member

Zelf heb ik een kastje dat ik aansluit tussen een USB-poort en de monitor, iets als dit: https://plugable.com/products/usb3-6950-hdmi/
Werkt prima, maar zal niet snel genoeg zijn voor hi-res vluchtsimulatie of serieuze spelletjes. Je kunt op meerdere computers de drivers installeren, en het kastje aan de monitor laten zitten. Dan heb je dus een monitor met USB-aansluiting, als het ware.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

beide hebben een 1030 GPU, al zou ik degene kopen met displayport.

kijk eens bij deze link:
https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-103...ifications

7680x4320 at 60 Hz YUV420 8-bit with one DisplayPort 1.4 connector.

dat is dik 6x het aantal pixels van jouw monitor, dus je hebt wel wat ruimte.

welke monitor wil je kopen? welke aansluitingen heeft die?

GMT+1

Op 16 februari 2020 22:47:18 schreef maartenbakker:
[...]
Asbak was ruim 10 jaar geleden opeens baggerslecht, kan wat aangetrokken zijn maar ik heb geen enkele reden op dit moment om er nog naar om te kijken. Gigabyte en MSI zijn de laatste 10 jaar juist stevig opgeklommen. Na Asus vaarwel te hebben gezegd na diverse defecten uit de doos en garantie- en coulancegevallen, heb ik veel Gigabyte gebruikt en pas 1 defect gehad. Ik schat op het moment MSI iets beter in dan Gigabyte, dus MSI is de laatste 2 jaar m'n eerste keus, gevolgd door Gigabyte. De meeste ervaringen heb ik met moederborden opgedaan. Voor videokaarten heb ik naast Gigbyte en MSU wel eens Sapphire gebruikt en dat leek me ook wel in orde. Zo nu en dan ook wel Asus, met de gedachte dat de kwaliteitsproblemen met een beetje geluk vooral beperkt waren tot moederborden en laptops. Dat ging opzich ook goed.

gebruik zelf al een 16 jaar asus, nooit geen problemen mee gehad. B keuze rommel is van elk bekend merk de rommel die vaak zelfs van een andere fabrikant of productie land komt, laten bedrijven nu juist vlot 150 van die pc's op de werkvloer hebben staan. msi en gigabyte heb ik ook, prima en werkt goed voor jaren, als je maar niet voor het goedkope spul gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit moet hem worden: https://www.coolblue.nl/product/854038/philips-345b1c-00.html

HDMI en Displayport

Misschien is het achterhaalt maar ik heb altijd meegekregen dat hoe hoger de refresh-rate hoe beter dat is voor de ogen dus minder vermoeiend. Ik wil dus echt op 100Hz draaien.

de hoge verversing is niet meer van deze tijd, in het crt tijdperk stond die vaak over 72Hz heen omdat het ding anders stond te knipperen als een kerstboom en daar werden je ogen nogal moe van. draai al jaren op 60Hz sinds de lcd op t bureau staat geen last meer van. destijds op de crt was het nog 1024x768 en nu is dat richting de 2560x1400. voor t huidige scherm moest de videokaart ook vervangen worden. een beetje lcd scherm draait ook goed met een lagere resolutie als de maximale, maar veel van het goedkope spul geeft met lagere resoluties vertekend beeld weer op letters, die rekken uit en dat kijkt ook zeer vervelend.

overigens is het nogal wennen, die hoog resolutie schermen geven hele kleine letters, je gaat ineens zoveel stappen vooruit dat je daar niet makkelijk aan went. een video kijken is geen punt, maar wat tekst verwerken is niet makkelijk zo. een standaard 32" lcd tv draait op 1080, en dat is weer veel te groot voor tekst

[Bericht gewijzigd door testman op 17 februari 2020 00:21:57 (20%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

LCD-schermen knipperen inderdaad niet. Hoge refresh is alleen nodig als je content hebt die op die refresh loopt, zoals games.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

100Hz is echt niet meer nodig. In het verleden met CRT had ik gewoon 100Hz nodig om geen hoofdpijn te krijgen. Nu standaard 60 of 75Hz en geen enkel probleem. Vroeger moest je ook veel zelf uitzoeken en instellen. Vandaag communiceren monitoren met de videokaart en wordt er een goede instelling gekozen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
maartenbakker

Special Member

Nog een nadeel van een hoge refresh is dat het hoge eisen aan de bekabeling stelt. Bij VGA zie je bij goedkope kabeltjes dingen als ghosting, bij digitale interfaces heb je een kabel nodig die de nieuwste versie ondersteunt met meerdere aderparen - tot je tegen de grens van de standaard aanloopt. DP gaat dacht ik verder dan HDMI die weer verder gaat dan DVI.

Let wel, een videokaart is een VHF-zender, dus niet te licht over denken.

meeste van dat soort schermen heb je dan ook de keuze
100Hz @ 1080/1440
of 60Hz@4k
zetten ze de max resolutie en de max refresh neer, maar ergens in de kleine letters dat dit tegelijk niet haalbaar is, verkooponzin

dit scherm is dan nog net niet de volle 4k resolutie, maar ben benieuwd of je daar de volle 100Hz naartoe krijgt met hdmi2.0

maartenbakker

Special Member

Juist geen verkooponzin maar een logische beperking die nuttig is om te weten. Als je gamet zet je hem op FHD 100Hz en als je film kijkt op UHD 60Hz bijvoorbeeld.

Een monitor verkopen als 120Hz 4k terwijl hij maar 60Hz4k of 120Hz1080p doet

Vind ik dezelfde oplichterij als die 20000 watt piek piek piek @0,5Ω versterkers die maar 1/100e doen

Maar schijnt toch allemaal te mogen en normaal te zijn
Dus vooral ff de kleine lettertjes lezen, en kijken of de hdmi/dp versie geen bottleneck vormt

RAAF12

Golden Member

Vaak wordt er niet bijverteld wat het scherm zelf aan kan. De duurdere doen 100Hz native de goedkope 50Hz. Zie je ook veel bij TV's.

maartenbakker

Special Member

Op 17 februari 2020 20:22:06 schreef DK:
Een monitor verkopen als 120Hz 4k terwijl hij maar 60Hz4k of 120Hz1080p doet

Vind ik dezelfde oplichterij als die 20000 watt piek piek piek @0,5Ω versterkers die maar 1/100e doen

Maar schijnt toch allemaal te mogen en normaal te zijn
Dus vooral ff de kleine lettertjes lezen, en kijken of de hdmi/dp versie geen bottleneck vormt

Hm ja inderdaad niet echt netjes als ze het op die manier doen. Ik ging bij mijn reactie automatisch van mijn eerste insteek uit: oh leuk, een 4k 60Hz monitor die nog meer kan, maar dan moet je wel de specs raadplegen.

Je moet je niet blindstaren op alleen de frequentie. (er zijn ook slechte 120Hz en goede 60Hz monitoren...)
Zaken als responsetime zijn belangrijker, bij een trage monitor ga je jezelf al gauw ergeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 16 februari 2020 22:54:44 schreef SNY:
Max resolutie 4096 X 2160@60Hz

Wat ik dan graag wil weten of ie 3440x1440@100Hz doet.

Ruwweg mag je gewoon de getallen vermenigvuldigen. 4096 X 2160@60Hz = 531 miljoen pixels per seconde. Jou gewenste resolutie is 485 miljoen pixels per seconde. Dus jou "eisen" zijn minder hoog dan wat de kaart kan, dus zou het moeten lukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Super bedankt voor de antwoorden! Heb ik echt wat aan!

Op 17 februari 2020 21:53:33 schreef Arco:
Je moet je niet blindstaren op alleen de frequentie. (er zijn ook slechte 120Hz en goede 60Hz monitoren...)
Zaken als responsetime zijn belangrijker, bij een trage monitor ga je jezelf al gauw ergeren...

Responsetijd voor de monitor die ik wil is 5ms. Ik ben geen gamer dus dat zou geen onoverkomelijk probleem moeten zijn neem ik aan?

maartenbakker

Special Member

5ms is zelfs voor een gamer nog redelijk. In elk geval kan je er een 100Hz refresh goed mee bijhouden.