SMEG STA6145 vaatwasser - Aquastop

Beste leden,

Ik kwam op jullie forum terecht nav een zoektocht naar een oplossing voor de Smeg vaatwasser in een huis dat we recent aangekocht hebben. Hij slaat in aquastop (1e lampje knippert, 5e lampje blijft branden).

Via een YT-video kwam ik te weten dat het water op de bodemplaat verwijderd moet worden. De deur van de vaatwasser heb ik er afgehaald, alsook het frontpaneeltje onderaan. Maar toen ik de onderplaat bekeek was zag ik een hele aangekoekte boel. Ook het 'schuimpje' ziet er mij niet al te zuiver meer uit. In bijlage kunnen jullie een foto vinden van de onderkant van de vaatwasser.

Ik had 3 vragen:

- Ik neem aan/vermoed sterk dat het schuimpje vervangen moet worden. Is dit nog zelf op te lossen zonder tussenkomst van een technieker?
- Indien ik dit zelf kan oplossen, dien ik hiervoor het ganse toestel te demonteren?
- Kan er iemand me zeggen waar ik zo'n schuimpje zou kunnen bestellen aub?

Alvast bedankt voor jullie hulp hier omtrent.

Met vriendelijke groeten,

Kimi

Vaatwasser uitbouwen en vlotter bekijken. indien kromgetrokken is vervangen anders in afwasmiddel leggen en even oppoetsen.

Je zult ook even moeten kijken waar die "hele aangekoekte boel" vandaan komt. Moet toch wel ergens behoorlijk (lang) gelekt hebben.

Dat stukje piepschuim drijft normaal als er water in die bak staat tegen dat wit blokje bovenaan , dat is de vlotterschakelaar.
Als toestel nu in fout gaat terwijl er geen water meer in die bak staat zoals op de foto, zal dat piepschuimpje kromgetrokken zijn en nu gebold tegen die schakelaar zitten.
Pak een brede platte schroevendraaien en je duwd die tussen de schakelaar en de piepschuip en duw de piepschuim naar beneden dat deze de schakelaar niet meer bediend. Om te testen of er terug genoeg speling op zit zet je toestel terug op (resetten) en terug programma laten draaien.

Moest dat niet lukken zal toestel er wel compleet uit moeten en vlotterpiepschuim uithalen (vermoed dat de zwarte onderste plaat los kan als toestel op zijn zij ligt)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 17 februari 2020 21:17:49 (13%)

Kimitachi
dat piepschuim heeft enkel als doel een schakelaar aan te sturen wanneer er water in de verzamelbak zou lopen zoals ook Multivibbbbrator aangaf.
Je moet gewoon zien dat deze vlotter "los" zit zodat deze zijn werk kan doen.
Op de foto zie ik dat er heel wat smeurie in de verzamelbak is gelopen.
Dit is tengevolge van een lek die er heden is of geweest is.
Dat probleem moet, als het nog niet aangepakt werd, bekeken worden want dat is niet normaal.

Bedankt allen, had inderdaad de functie al gevonden van dat schuim maar niet gedacht om het met een schroevendraaier opnieuw plat (ter) te maken. Bedankt ook voor de tip met de bodemplaat, die probeer ik eerst uit!

Hallo iedereen,

ondertussen de vaatwasser in gang gekregen door de bodemplaat er af te halen. Al gevonden waar ik een nieuw piepschuimpje kan bestellen.

Verder heb ik ondertussen ook nog een aantal foto's gemaakt van onderdelen die me wat raar lijken:

- Op de eerste foto zie ik onderaan wat vuil zitten. Kan dit kwaad? Vervang ik best ook dit onderdeel?
- op de 2e foto staat het zoutreservoir (vermoed ik?) De rechterkant slaat nogal oranje uit. Is dit normaal? Of is dit opgehoopt/aangekoekt vet?

Kwestie dat, als ik het piepschuimpje bestel, eventueel ook die 2 onderdelen bestel zodat ik ze kan vervangen. Gezien de geelachtige afzetting op de bodemplaat, de oranje kleur van het zoutsreservoir en de het rode meldingslampje dat blijft branden naast de programma-selectieknop, lijkt me er iets mis te zijn met dit zoutreservoir.

Ondertussen heb ik het toestel laten draaien zodat ik kan zien waar er mogelijk nog lekjes zijn.

Alvast bedankt voor jullie input.

Op 19 februari 2020 20:03:32 schreef Kimitachi:
- Op de eerste foto zie ik onderaan wat vuil zitten. Kan dit kwaad? Vervang ik best ook dit onderdeel?
- op de 2e foto staat het zoutreservoir (vermoed ik?) De rechterkant slaat nogal oranje uit. Is dit normaal? Of is dit opgehoopt/aangekoekt vet?

Weet niet precies wat je bedoelt met "vuil" op de 1ste foto. Op de 2de foto staat zo'n beetje je gehele 'ontkalkingsinstallatie'. Het rechter vat bevat een soort hars korrels, die van nature oranje-bruin zijn. Die korrels halen de kalk uit het toevoerwater. Daar stroomt dus uitsluitend schoon water doorheen en kan daarom geen "aangekoekt vet" veroorzaken. Deze korrels verliezen bij iedere wasbeurt hun ontkalkende eigenschap en dat moet dan aan het eind van het programma 'hersteld' worden - regenereren - door er een oplossing van regenereerzout doorheen te spoelen. Lijkt allemaal vrij normaal op het eerste gezicht. Maar 'troep' op de bodemplaat duidt op eerdere of nog steeds aanwezige lekkage. Dat hoort niet. Een iets lekkende keerring van de circulatiepomp bijv. wil nog wel eens wat 'krijtsporen' op de bodemplaat achterlaten maar bij deze machine lijkt er iets meer serieus aan de hand te zijn.

Met Herbert eens, en daarbij zie ik dat er geen zout in reservoir ziet wat wel zou moeten, ondanks je blokjes gebruikt....

Er zit in het ontkalksysteem zo dat wit. Maar zal wel zien voor het loopt. Heb ondertussen een nieuw vlottertje besteld en geïnstalleerd, ik controleer over een maand of er geen troep staat. Bedankt allen voor de hulp en instructies!!

Smd,

Ik gebruik ook geen zout in mijn aeg vaatwasser. Net omdat ik die 3 in 1 blokjes gebruik. Is dit niet ok dan?

Nope, als je vaatwasser het nodig heeft, dat is het glansspoel programma aan einde, is het zout verdwenen al reeds in de goot.... En voor die paar rot centen (0,90 Eu) per pak voor 4 maanden?? is meestal luiheid. En zit toch al in het blokje??

Ik gebruik tot nu toe geen zout in mijn toestel, dit niet uit luiheid of zuinigheid, maar omdat er hier op mijn toestel een instelmogelijkheid voor was op de machine. Kiezen tussen 3 in 1 blokjes ofwel zout en glansspoelmiddel. Althans zo heb ik dit geinterpretteerd toen in de manual.

Wat is het nadeel van geen zout te gebruiken? Nadelig voor de machine, of voor de vaat?

Best vanaf nu toch zout ingooien dus; ondanks dat de machine reeds meer dan 10 jaar zonder zout werkt. Ik moet wel toegeven dat de vaatwasser slechts nu en dan gebruikt wordt hier bij mij.

Probleem is dat alles verkaltkt, met ontharding niet. Glansspoel is ook behoud van VW

in de machine kun je ook de lokale water hardheid instellen, dat doet geen hond doorgaans, die instelling is standaard op gemiddeld ingesteld, hier zou dat al te veel zijn.

en idd, de machine verkalkt gewoon met die 3 in 1 rotzooi. ik heb zat machines gezien die over 8500 beurten op de klok hadden tegen dat de oud ijzerbak in zicht kwam, en geen kalk erin. dat was nog voor die 3 in 1 blokjes kwamen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer