Toiletventilator met 2 snelheden

Hallo, ik heb een vraag over een toiletfan. Het betreft een nieuwe Itho BVT-SSST. De ventilator heeft een nalooptimer en je kunt hem op zachtjes draaien en normale snelheid instellen.

Ik had graag de lage snelheid als continu ventilatie willen gebruiken, en wanneer het licht ingeschakeld is op hoge snelheid met nalooptimer. Dit ivm ontbreken van een mechanische ventilatie systeem in huis. Zo hou ik dan toch een lichte continue ventilatie.

Het is een schakeling met DC motor, ik heb dus geen idee hoe ik dit zou kunnen 'overbruggen' zodat de laagste stand altijd actief is.

Met de jumper kun je kiezen voor hoge of lage werkingssnelheid. Zie foto's voor de electronica ingebouwd

Wat staat er in de gebruiksaanwijzing?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Daar staat mijn specifieke wens uiteraard niet in want het is niet de bedoeling om zo te installeren. Gewoon aan met nalooptimer, naar keus hoog of lage snelheid.

Van de versie zonder nalooptimer wordt specifiek genoemd dat deze ook geschikt is voor continu ventilatie op laagste stand, ivm laag verbruik en weinig geluid

Dat lijkt mij eerder een AC motor die met een triac geregeld wordt.

Je kunt die schakeling niet veranderen zoals je zou willen, de nalooptimer is niet aan te passen zonder de print/schakeling te veranderen.
Om uw wensen te vervullen vrees ik dat je een andere schakeling/print zult moeten maken.

LDmicro user.
Lucky Luke

Golden Member

Waar zou R22 voor zijn? Staat die niet over de triac?

Hoe zit het jumpertje? Zet dat soms meer of minder van die rode folie-ctjes in serie met de motor?

Ik zou het niet rechtstreeks uit willen sluiten. Als was het vast handiger geweest gelijk de ventilator te kopen die doet wat je wilt...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

misschien beter om een versie zonder naloop te gebruiken, deze standaard op lage snelheid laten draaien en dan met licht op hoog. Nouja, ik kijk nog wel :)

vergeten

Golden Member

Er zit een ventilatiestand op daar is die jumper voor!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik vraag me af omdat de snelheid met een jumper ingesteld is of de elektronica er tegen kan dat er tijdens bedrijf omgeschakeld wordt.

Niet elke triac schakeling vind het fijn als de motor ineens van hoog naar laag gaat. Anders was de omschakeling denk ik wel naar buiten gebracht ipv jumpers.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 18 februari 2020 07:36:17 (14%)

Waarschijnlijk kun je die ventilator wel op lage snelheid zetten en de aansluiting van het licht (licht uit = start nalooptijd) intern aan de fase leggen, maar dan kun je die nooit meer afleggen of op hogere snelheid laten draaien zonder telkens die jumper te verzetten.

Zelf een triacschakeling maken is een oplossing, een nieuwe ventilator zal u geen voordelen opleveren.

LDmicro user.

De jumper vervangen door een wisselschakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 17 februari 2020 20:39:24 schreef TDCI:
misschien beter om een versie zonder naloop te gebruiken, deze standaard op lage snelheid laten draaien en dan met licht op hoog. Nouja, ik kijk nog wel :)

Ik heb het toen zo opgelost, werkt uitstekend.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/55

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Op 18 februari 2020 07:34:59 schreef Peter112:
Ik vraag me af omdat de snelheid met een jumper ingesteld is of de elektronica er tegen kan dat er tijdens bedrijf omgeschakeld wordt.

Dat hoef je je niet af te vragen er staat een waarschuwing op "schakel eerst de netspanning uit" duidelijk toch!
Of dat alleen voor het aanraakgevaar is en ook omdat de elektronica er niet tegen kan is niet duidelijk.
Maar dus gewoon niet doen onder spanning!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

lang zal dat niet goedgaan, deze motortjes hebben een bronzen bus lagering, niet voor continu draaien geschikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 13:23:04 schreef testman:
lang zal dat niet goedgaan, deze motortjes hebben een bronzen bus lagering, niet voor continu draaien geschikt.

Dat zal wel meevallen denk, er zijn honderden motoren met deze constructie en die mogen gewoon continue draaien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Volgens mij heeft Testman toch een punt . Die goedkope toiletventilatortjes voor thuis zijn consumptiespul. Een toiletventilator draait elke dag hoogstens zo'n 3 à 4x een kwartiertje. Zo'n ventilator kan makkelijk 10-20 jaar meegaan.
Maar ik vrees dat als je hem continue dag en nacht laat draaien , zelfs op lage snelheid dat de levensduur hooguit 1-2 jaar zal zijn.

@Lambiek, een schitterend idee. Ik speel ook al een tijd met de gedachte dat het probleem bij de bron aanpakken efficienter is dan de hele ruimte te ventileren. Ik heb echter een vrijstaand toilet en d..aar is het moeilijker toe te passen.
Ik zie dat je de afgezogen lucht terug in de toiletruimte blaast.
Energiebesparend in de winter. Maar is zo'n filter in staat de vieze luchtjes voldoende te absorberen?

Ik denk ook dat je het debiet laag moet houden, anders heb je een ijskoude kont door de tocht voor je krant uit is :-)

Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2020 14:58:39 schreef grotedikken:
@Lambiek, een schitterend idee.

Het draait hier nu zo'n 3 jaar, niets te klagen. :) En het is veel uitgebreider dan een standaard ventilatie van Geberit, die kun je alleen maar aan en uit zetten.

Ik zie dat je de afgezogen lucht terug in de toiletruimte blaast.
Energiebesparend in de winter. Maar is zo'n filter in staat de vieze luchtjes voldoende te absorberen?

Ja, je ruikt echt niets. En als je wat gaat ruiken wordt het tijd dat je het koolstoffilter gaat vervangen. Volgens zeggen moet het een jaar of 7 a 8 mee gaan, we gaan het zien. :)

Ik denk ook dat je het debiet laag moet houden, anders heb je een ijskoude kont door de tocht voor je krant uit is :-)

Als je het systeem aanzet draait de ventilator op +/- 40% "is in te stellen op de print" bij doortrekken gaat de ventilator even uit en gaat daarna na ventileren op volle kracht voor een X tijd. Is allemaal instelbaar in de software.

En die koude kont valt reuze mee, maar ik heb dan ook geen krant. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

heb zat van die itho dingen vervangen, zelfs met alleen op licht schakelen gingen die dingen binnen 10 jaar al kapot, doorgaans piepen de lagers dan al goed..

alles aan ventilatie wat constant draait heeft kogellagers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer