reedcontact op 230V AC met verwarmingselementje

Hallo allemaal, ik heb een verwarmingselementje om een containertje met was te verwarmen. Deze verbruikt bij inschakelen 58W ( extreem lage weerstand ) maar bij normaal bedrijf 2,5W. Dit wordt aan/uit geschakeld met een vlotterschakelaar met reedcontact. Dit contact zit nu tegen de grens aan voor wat betreft de stroom die er door heen kan.Het contact is al meer dan eens blijven plakken.

Nu is mijn idee om een condensator van 1,5 uF met het contact in serie te zetten om een weerstand van 2200 ohm te verkrijgen en daarmee de stroom te begrenzen op max 100mA bij inschakelen.

Zou dit functioneren of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt

maartenbakker

Special Member

Ik denk opzich dat het kan. Hij gaat wel heel lang doen over het opwarmen.

Houd wel rekening met de werkspanning van de condensator. 630VDC is al aan de krappe kant. Gebruik een 1000VDC type of een motor-loopcondensator.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Met de condensator wordt het potentieel alleen maar erger, als je net inschakelt op de top van de sinus krijgt het ding een extra klap te verwerken. Al helemaal als de condensator al andersom geladen is.

230V schakelen met een reed contact is al spannend, ik zou daar iets van een relais verwachten met een lagere spoelspanning (24V bijvoorbeeld)
Als dat contact geschikt is voor 230V dan is enkel een hulprelais ook een optie.

Of iets netter, een triac die je met het contact schakelt.

Lambiek

Special Member

Ik ben het helemaal met je eens Sine, zoiets wat jij laat zien of een klein solid state relais. Alleen heb je daar weer een voeding bij nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Special Member

Mee eens dat dat netter is, zeker als de boel binnen redelijke tijd moet opwarmen. Een rietcontact is in principe niet voor dit soort lasten.

Wat de condensator betreft: je krijgt toch alleen een klap als hij tegengesteld geladen is? Dat voorkom je met een ontlaadweerstandje.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Als hij niet geladen is krijg je een even grote tik als zonder die C, dat voegt dus bijzonder weinig toe.

Als ik het goed begrijp zou het dus kunnen volgens de bijlage?
De contacten zouden er tegen moeten kunnen volgens de verkoper.
Het zijn vlotterschakelaars van Elobau, bij COnrad vandaan.
Welke Triac zou ik kunnen toepassen? Als ik in specs kijk zie ik vaak een trigger max voltage wat ruim onder de 230V ligt.

Is dit ook toe te passen om een solenoid 230V aan te sturen of zou je daar weer andere maatregelen moeten nemen?

De meeste reedswitches kunnen geen 230V schakelen en een triac continu aansturen wordt heet, dat wordt meestal met spikes gedaan.

Sine

Moderator

Jeroen1975,
Dit kun je inderdaad toepassen voor 230V, de eerste die zo bij me opkomt is de TIC206D of een BT136 die weesrstand mag inderdaad in het kOhm bereik loggen, maar maak hem niet TE groot.

@rwk
Aansturen wordt heet?

En dan nog, kijk eens waar die gate stroom vandaan komt, hoe lang zou die daar lopen denk je?

@sine, die gate stroom heeft een minimum waarde, als de spanning te laag wordt zal hij niet meer ontsteken, of te laat.
Daar zijn die spike ontstekingen voor uitgevonden.

Sine

Moderator

Bij 230V over 1k komt dat vast goed.

Die gepulste gates zijn vooral voor inductieve lasten, maar het gaat hier over een heater.
En zelfs al zou hij wat later ontsteken, het resultaat is wat minder vermogen voor het element, geen extra warmteontwikkeling.

[Bericht gewijzigd door Sine op 17 februari 2020 18:34:40 (33%)]

@Sine, Ja het zal in dit geval wel meevallen.

Top! Bedankt Sine (en anderen) dan ga ik het zo bouwen.

Een magneetklep ( met solenoid )(lees wasmachineklep) doe ik ook wel eens aansturen met de zelfde vlotterschakelaar. Dit heeft ook wel eens problemen opgeleverd. Als ik het goed begrijp zou dit kunnen komen door spanningspieken ontstaan in de spoel. Zou deze schakleing ook meteen daarvoor soelaas kunnen bieden?

Sine

Moderator

Met een snubbertje (100n / 100R) over de triac moet dat kunnen.

Naamloos2.bmp

Dan kom ik hier op uit. :) Klopt m'n gevoel dat de condensator aan de kant van de last moet zitten, of maakt dat eigenlijk niet uit, of moet ie juist andersom? 100R is zo weinig voor m'n gevoel, kan dit dan met een 0,25W weerstand goed functioneren?

maartenbakker

Special Member

Waar de snubbercondensator zit maakt 'geen reed' uit :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 februari 2020 22:43:58 (52%)]

Lambiek

Special Member

Op 19 februari 2020 22:35:03 schreef Jeroen1975:
100R is zo weinig voor m'n gevoel, kan dit dan met een 0,25W weerstand goed functioneren?

Die 100Ω is prima, zelf gebruik ik altijd een 1W type voor zoiets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.