Voeding op attiny

Beste mannen,

Ben bezig met een boost converter die werkt op een attiny. De attiny levert een pwm signaal naar de boost converter en regelt daarmee de spanning. Helaas is de minimale spanning aan de uitgang 5 V. Is er een mogelijkheid op schema dat ik de minimale uitgangsspanning op 0 V kan krijgen? Nu is het bereik 5-30 V en geen 0-30 V.

Zie foto

Met vriendelijke groeten,

Sven

De 5V vereffenen door -5V op te wekken, waardoor je bereik 5V omlaag verschuift, 0-25V wordt -> 5V-35V (boost) bereik nodig voor 0-30V aan uitgang.

https://www.digikey.nl/-/media/Images/Article%20Library/TechZone%20Articles/2015/August/Using%20an%20Inverting%20Regulator%20for%20Buck%20Boost%20DC-to-DC%20Voltage%20Conversion/article-2015august-using-an-inverting-fig1.jpg?la=en&ts=bc1ccdce-bbfe-417f-8d55-2bdba4e5a280

RES

Is het de boedoeling dat ik dan 5 volt op Vin zet? en kan ik met dit schema ook tot 30 Volt? En heb ik dan een extra pwm uitgang nodig van de attiny?

Je kunt Vin als ground gebruiken. Dan kun je de boost instellen naar 0..30V (tov Vin).

Dat heet dan een inverting boost converter.

fatbeard

Honourable Member

Een boost converter levert altijd een spanning die minimaal gelijk is aan de ingangsspanning.
Wat jij wilt is een buck-boost converter...

Met een ATtiny kun je dat prima implementeren (is alleen niet echt makkelijk): de buck-FET zet je dan permanent 'aan' als je in boost mode bent, de boost-FET kun je als synchrone diode gebruiken in buck mode.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Even zoeken op SEPIC of Cuk-converter, dat zijn mogelijke buck-boostoplossingen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!