Welke sensor is dit?

Beste mensen,
hopelijk kan iemand me hier bij helpen...
Ik heb een oude buitenboordmotor (Kiekhaefer 950ss, 1969) waarvan de trigger voor de ontsteking defect is. Deze is uiteraard nergens meer te vinden dus wil ik deze zelf (of laten) herstellen. Ik weet echter niet wat voor sensor hier gebruikt word. Ik denk niet dat het een Hall sensor is want er zitten geen magneten in. Wanneer de luchtspleet op het ronde schijfje voorbij de sensor komt geeft deze een signaal. De voeding is 12v en het signaal ook. Hierbij enkele foto's :

Elke hulp is welkom, alvast bedankt!
MVG
Bart

De rotor op de onderste foto doet me denken aan de stroomverdeler voor een 'ouderwetse' ontsteking van een benzinemotor met meerdere cilinders.

Wanneer de luchtspleet op het ronde schijfje voorbij de sensor komt geeft deze een signaal.

Dan gaat de sensor gewoon een spoeltje zijn.
Bedenk dat de bijhorende elektronica afhankelijk van de snelheid dat de pulsen komen (rpm motor) ook de voorontsteking gaat berekenen
Of dit een mackie wordt... ;)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Ik neem aan dat je dit schema van de buitenboordmotor al had gevonden. Het is alleen lastig te bepalen hoe het werkt. De draden gaan naar de switch box assembly, en we weten niet wat daar in zit.

@cj-tronics:
De voorontsteking is zeer hoogst waarschijnlijk mechanisch. Alleen de ontsteekpuls wordt elektronisch opgewekt. Ik ken dit van de oude auto's waar de contactpuntjes vervangen worden voor elektronische ontsteking maar de centrifugaal- en vacuümvervroeging blijft het zelfde. Sommige auto's hadden dit zelfs af fabriek al dan niet i.c.m. aparte elektronische injectie.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Vermoedelijk is het dan een optische sensor zoiets als lumention of heel oud spart-rite gebruikte.
Gezien de schakeling van de bobine (volgens schema) denk ik dat het een CDI ontsteking is, bobine is aan een kant geaard.
Zit er nog iets in de ‘switchbox’ aan electronica? Heb je de sensor gemeten?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Maak ook de mercury switch eens los. Deze gaan geregeld stuk van Mercury.