Motor 220/380 3 phase aansluiten

Wil een frequentie regeling plaatsen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je weet wat de uiteinden zijn:
3 uiteinden aan elkaar maken.
De 3 beginnen gaan naar je voeding 3 fase.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Niet zo moeiljk toch? Je kunt meten wat een spoel is met een ohm meter. Vervolgens de drie sterpunten met elkaar verbinden en dan houd je drie draden over. Dat word de aansluiting op het 3 fase net. Het sterpunt hoeft niet aangesloten. Draait de motor de verkeerde kant om dan 2 fasen omdraaien.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Welke draden bij welke spoel horen is gemakkelijk te meten.
Maar ik dacht dat, ja, er een begin en einde aan elke spoel is en dat vb elk einde aan elkaar moet en vb aan het begin aan de 3 phase.

Douwe, dan kunnen er spoelen verkeerdom zitten. Je krijgt dan een spoel op 60 graden in plaats van op 120 graden verdraaid ten opzichte van de eerste. Als ie nu goed werkt en in driehoek staat dan heb je
U1 <spoel U> U2 * V1 <spoel V> V2 * W1 <spoel W> W2 * U1

Nu moet je U1, V1, W1 als sterpunt nemen.

Zoals ik al beschreef, als je niet meer weet hoe het in driehoek aangesloten was, dan moet je het uitzoeken. Zorg dat de motor draait op 1 aangesloten fase met U1 op het sterpunt en de nul.

Als je nu verkeerd gokt en V2 op het sterpunt aansluit, dan zal je op V1 t.o.v. U2 een spanning van ongeveer 230V meten. Zou ie goedom zitten meet je op V2 (V1 zit dan correct op het sterpunt) ongeveer 400V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

kitman,
De regelaar die je wil gebruiken is dat 1 fase in en 3 fase uit of 3 fase in en 3 fase uit ?

Ik weet wel hoe het nu aangesloten is.( is nog in gebruik )
Is dat dan ook driehoek?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 februari 2020 21:03:02 schreef kitman:
3 in en 3 uit.

Motor staat nu in driehoek, en moet naar ster.

3 spoelen kun je uitmeten met een ohmmeter.
Als je niet weet wat het begin en einde van een spoel is dan gok je maar.
Neem van elke spoel een draad en maak die aan elkaar, dat is je sterpunt.
De overige 3 draden gaan naar je 3 fasen
Draait de motor niet goed, dwz te veel geluid, te grote stroom dan moet je van 1 spoel de uiteinden wisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kitman,
Je motor staat nu in driehoek en moet naar ster voor je 3 in en 3 uit regelaar.
Soms verschil in draadkleur ?

Moet te doen zijn.
Allemaal zwart.

[Bericht gewijzigd door kitman op dinsdag 18 februari 2020 21:21:16 (32%)

Anoniem

Als je motor nu in steinmetz driehoek staat lijkt het me niet moeilijk om begin en einde van de spoelen te bepalen.

mvdk

Golden Member

Als je die driefase regelaar al hebt, of voor niks of weinig kan krijgen, tsja. Maar als je nog moet gaan kopen, dan kan je toch zo'n eenfase in, driefase uit ding nemen. Dan is het gewoon aansluiten op de drie bestaande klemmetjes. Of zie ik iets verkeerd?

Zou kunnen.
Vraag me wel af of je dan ook vermogen verlies hebt.

Op 18 februari 2020 21:11:23 schreef Toeternietoe:
De overige 3 draden gaan naar je 3 fasen
Draait de motor niet goed, dwz te veel geluid, te grote stroom dan moet je van 1 spoel de uiteinden wisselen.

1 spoel wisselen hoeft niet genoeg te zijn. Beide andere spoelen kunnen verkeerdom zitten. Er zijn vier combinaties mogelijk waarvan er drie verkeerd zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 februari 2020 08:23:50 schreef kitman:
Zou kunnen.
Vraag me wel af of je dan ook vermogen verlies hebt.

Ten opzichte van Nu-met-de-condensator wordt de situatie gunstiger.

Ten opzichte van de drie-fase-in regelaar zou het niets uit moeten maken. Dit onder de aanname dat je voldoende vermogen de regelaar in kan krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik zou gewoon een 230VAC IN naar 3 X 230VAC uit frequentieregelaar kopen, dan kun je de bedrading gewoon laten zo als het is.
Je zegt dat het voor een boormachine is, dus de motor zal niet al te zwaar zijn qua vermogen. Dat gaat dus prima met het boven genoemde en zo duur zijn die dingen niet meer tegenwoordig, al hangt dat wel van het vermogen af wat je nodig hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

motor is 3/4 pk. 0,55 kW

[Bericht gewijzigd door kitman op woensdag 19 februari 2020 10:12:11 (20%)

GJ_

Moderator

Dat heet 0,55kW tegenwoordig ;-)

Als je binnenkort in de buurt van Eindhoven/Veldhoven bent kun je wel een voor weinig ophalen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 19 februari 2020 10:11:46 (60%)

Lambiek

Special Member

Dan heb je aan een frequentieregelaar van 0,75 tot 1kW al ruim voldoende.

Let wel op dat als je erg laag in toerental gaat voor lange tijd, dat je de motor extra moet koelen. Wij deden dat door een externe ventilator op de motor te monteren, dit werd gedaan bij lasmanipulatoren omdat die voor langere tijd erg langzaam moeten kunnen draaien.

Maar misschien valt dat bij jou mee, maar dat weet je zelf het beste denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je binnenkort in de buurt van Eindhoven/Veldhoven bent kun je wel een voor weinig ophalen.

Woon niet zo ver weg en ergens anders moet ik die ook gaan halen.
Verkocht.
Misschien pb ivm gegevens?

GJ_

Moderator

Op 19 februari 2020 10:16:20 schreef Lambiek:
Dan heb je aan een frequentieregelaar van 0,75 tot 1kW al ruim voldoende.

Gewoon een van 0,55kW. Die zijn goed voor 3A nominaal, maar een minuutje 4,5A is ook geen punt.

Op 19 februari 2020 10:41:57 schreef kitman: Misschien pb ivm gegevens?

in m'n signature staat alles. De bovenste ben ik.

Lambiek

Special Member

Op 19 februari 2020 11:48:33 schreef GJ_:
Gewoon een van 0,55kW. Die zijn goed voor 3A nominaal, maar een minuutje 4,5A is ook geen punt.

Dat is nog gunstiger voor de TS. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Een FO iets overbemeten is niet erg maar als ie echt flink overbemeten is valt de motor niet meer nauwkeurig te regelen. In de veel gevallen is ook dat niet zo'n drama.