Sony TC500A bandopnemer, fluitconcert

Hallo,

Na het herstellen van de Revox heb ik bij mijn ouders nog een oude Sony Bandopnemer gevonden/gekregen. Deze lijkt het grotendeels nog te doen (capstan, doorspoelen, rewind, beide snelheden). Echter zit er een gigantisch fluitconcert in dat het originele signaal volledig overstemt. Dit fluitsignaal varieert in sterkte en toonhoogte volgens hoe ik met de volume potmeter speel. De linkse kant geeft een hoge toon, het rechter kanaal meer een brom.
Dit toestel is van '66, en werkt nog met een 8-tal lampen (waar ik dus niets van ken). Bovendien werkt het niet echt met een printplaat maar is dit toestel grotendeels uitgevoerd met van die in elkaar gedraaide kabels. Service manual zou ik terug moeten vinden op de 'hifi engine' website maar daar krijg ik voorlopig geen log-in van te pakken.
Schema zelf heb ik wel (zie bijlage)

Vermoedelijk is de opname/weergave schakelaar vuil. Bij opnemen en weergeven wordt de kop omgeschakeld, waarbij beurtelings een van de twee kanten aan aarde wordt gelegd. Als de schakelaar geen goed kontakt maakt, hangt de ingang aan de uitgang van de O/W versterker, met oscilleren tot gevolg.

Bedankt,

Hier had ik ook reeds aan gedacht, heb al meerdere keren deze knoppen ingedrukt (is er één per kanaal) maar veranderd niets. Op record valt het fluitconcert wel weg en houd ik een lichte brom over. Ik moet nog eens een signaal op de aux in zetten om te kijken of dit werkt, dat is voor morgen.

Het fluitconcert is er ook zonder dat er een band op het toestel ligt, gewoon met de volumeknoppen draaien is voldoende.

Ik moet er wel bijzeggen dat het toestel zeker 20 jaar niet meer gewerkt heeft; slechte contacten zijn dus zeker niet ondenkbaar.

[Bericht gewijzigd door staafken op dinsdag 18 februari 2020 23:46:26 (12%)

Buzzy,

Je sloeg de nagel op de kop. Ik heb de schakelaar (eigenlijk één grote lat met contacten op) ingespoten met contactreiniger en de schakelaar 10-tallen keren bediend. Het toestel werkt weer perfect. Zelfs de eindversterker doet het nog.
Het enige wat ik nog heb is het gepiep van de rubberen rollen van de aandrijving. Ik vrees dat daar niets aan te doen valt.

Gepiep is ook opgelost, was een gedeelte van het mechanisme dat niet goed gangbaar meer was. Gedemonteerd, gereinigd en een beetje olie en alles loopt weer soepel.
Op de aux-uitgang zit wel een lichte brom die ik op de hoofdtelefoon niet hoor. Lijkt een beetje op een aardlus. Beide toestellen, versterker en bandrecorder hebben een niet geaarde aansluiting dus een aardlus zal het niet zijn.

RAAF12

Golden Member

Er zitten twee ontbrompotmeters op de gloeidraadaansluitingen die zijn in te stellen op minimale brom. Maar een aardaansluiting zou wel eens effectiever kunnen zijn. Misschien kan de hoofdtelefoon de brom niet weergeven.