Ik wil een inductie kookplaat plaatsen


Sine

Moderator

Op 14 maart 2020 12:28:40 schreef KlaasZ:
[...] In situaties waar de boel al zo zit kun je vaak niet anders. Ik vind het een beetje onzinnig om een al aanwezige kookgroep te vervangen door een 3-fasen automaat.

Behalve dat de TS in dit geval een heel nieuwe groepenkast heeft geplaatst.

Hallo forum leden Ik kom hier terug omdat vanmorgen mijn ALS spontaan weer is uitgeschakeld dit is nu zo wat 6 weken geleden dat dit weer is gebeurd en ik weet ook dat het probleem in mijn garage zit .
Als ik de automaat van de garage weet direct aan zet dan spreekt de ALS direct uit
Ik vind het raar als ik dan een tijdje wacht en schakel dan de automaat in dan blijft hij wel in staan Wat kan dat toch zijn? Ik heb 6 weken geen probleem gehad En nu weer Waar zou ik moeten beginnen zoeken ????
e de waele

High met Henk

Special Member

Even systeem laten meggeren..
Dan weet je waar je probleem zit.

Weet niet of we leden in zeeuws vlaanderen hebben die je willen helpen. Zou je hier in de buurt zitten, rijd ik zo even langs en fix dit probleempje.

Hemelsbreed valt het wel mee, maar met de auto ben ik ruim uur onderweg...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 3 april 2020 08:53:07 (64%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Golden Member

@Eric, vocht, en dat is lastig zoeken soms, zeker als het weer droog is.

@HmH, zo'n auto heb ik ook gehad ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 april 2020 08:30:01 schreef ericc:
Ik vind het raar als ik dan een tijdje wacht en schakel dan de automaat in dan blijft hij wel in staan Wat kan dat toch zijn? Ik heb 6 weken geen probleem gehad En nu weer Waar zou ik moeten beginnen zoeken ????
e de waele

Typisch gevalletje van vocht.
Waar te zoeken? Eerst plaatsen waar vocht bij kan komen (ook al heeft het een week of zo niet geregend).
Buitenlamp is 1e verdachte.
Buiten wcd's een tweede.
Kan ook heel goed in een TL armatuur zitten. trek eerst alle stekers uit de contaktdozen. Ook van apparaten die uit staan!
Eigenlijk zijn verbindingen in de grond de meest voorkomende...…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waar zou ik beginnen zoeken ????

Ik zou beginnen met stekkers uittrekken, en eventuele buitenlampen geheel loskoppelen. Geheel loskoppelen, schakelaar uit is niet hetzelfde.
Hoe loopt de kabel uit de meterkast naar de garage? Ondergronds?

Nog één: ik begrijp dat er een nieuwe groepenkast is geplaatst. Alle draden al nagekeken dat die in de juiste automaten zitten?

Ach sorry, Toet was sneller.

Shiptronic

Golden Member

Op 9 maart 2020 20:25:36 schreef testman:

als je niet over 7500W komt heb je aan een krachtgroep amper wat met inductie..

De belasting is de Nul zal een stuk lager zijn, en dat is bij de kookgroep altijd het grootste probleem. Dus een kracht groep heeft zeker zijn voordeel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik hem inderdaad wel 5 Tl lampen in mijn garage hangen Ik ga deze morgen inspecteren op vocht Ik heb al eens een hele tijd de stekkers er uit getrokken en dan doet hij weer niets Maar ik heb nog geen een TL buis nagekeken dat ga ik zeker doen Kijken of ik iets zie van roest sporen
Ik heb wel een grondkabel lopen van de groepenkast recht naar de garage
Ik laat nog wat horen Iedereen heel veel dank Maar de automaat blijft wel gewoon IN staan Ik ben benieuwd of ik iets zie in een TL lamp
e de waele

Op 3 april 2020 09:48:26 schreef Shiptronic:
De belasting is de Nul zal een stuk lager zijn, en dat is bij de kookgroep altijd het grootste probleem. Dus een kracht groep heeft zeker zijn voordeel.

Ik snap niets van deze opmerking. Waarom zou een lage belasting in de nul een probleem zijn?

Shiptronic

Golden Member

Omdat bij 3F de stromen elkaar (deels) opheffen, op het moment dat fase 1 op zijn top zit zullen fase 2&3 op een lager niveau liggen en daar loopt de stroom naar toe.als je 3x 16A trekt dus ruim 11KW, loopt er Geen stroom door de Nul. Als je dus op een kookgroep zit en je gebruikt 7KW loopt er meer dan 30A ! die moet je dus verdelen over 2 aders!! ieder 15A en geen probleem. Maar die verdeling van de nullen zit niet altijd even handig, of kan simpel scheiden met een brugje. het gevaar dat bestaat, is dat die 30A ergens over 1 ader gaat lopen. na de automaten moet je ze gescheiden houden.

Bij een 3 fase heb je nooit het gevaar dat en meer dan 16A dus de Nul kan.Dus heb je ook maar 1 ader nodig, soms heb je zelfs aan 2 fasen genoeg, wel MOET!! de Nul zijn aangesloten anders loopje het risico dat er meer dan 230V op delen komt te staan waar dat niet moet :) En daarom moet er soms een brugje in, vaak tussen 4 en 5 voor de Nul

De Jip&Janneke versie, het komt door het 120 graden fase verschil. Daarom heeft 3F voordeel, zeker als er ook nog een oven/magnetron bij komt kijken, die kan mooi op Fase 3 ;) spaart weer een automaat.

[edit] Got it! ik hb het niet handig omschreven. :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Goede morgen forum leden
Ik ben gaan kijken naar mijn TL buizen in de garage Daar zitten er 5 stuks
Ik heb de eerste 3 al eens goed bekeken en open gemaakt Ik zie nergens sporen van vochtigheid Ik zie ook dat er geen aarde draad aan zit dus alleen de Fase en de NUl Als de schakelaars uit staan dan meet ik nergens spanning ( Is het nu zo dat deze 3 tl buizen geen aardlek kunnen veroorzaken ? Als de spanning er af is ) Zodat ik deze kan uitsluiten.
Nog een vraagje over mijn ALS Er zitten achter mijn ALS 3 automaten. Kan het zo zijn dat er bv bij de automaat 1 een lek zit van 15 MA
Bij automaat 2 een lek van 10 MA (nu gebeurd en nog niets toch ) EN nu schakel ik automaat 3 in en deze heeft een lek van 10MA (aardek slaagt uit ) Hoe kontroleer je nu welke de oorzaak is ? (alle drie een beetje )
e de waele

Ship, dat hele verhaal over de faseverschuiving hoef je me niet uit te leggen, dat ken ik allang. Maar nu gaat het ineens over een mogelijke overbelasting van de nul, terwijl je het eerst over een te lage belasting had.

Bij 15 Mega-Ampere lek hoort een aardlek direct af te slaan. De grens is (in Nederland gebruikelijk) 30 mA (milli Ampere). :+

Als dit zo zou zijn dan floept ie bij de derde uit ongeacht welke je als laatste inschakelt. Zo kan je nog wel IETS aan informatie vergaren. Gewoon alle zes de volgordes proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Sorry, 2 topics door elkaar gehaald.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 4 april 2020 16:00:06 (96%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vage wispelturige aardlek uitval, nul en fase op de automaat omdraaien. vaak springt ie dan meteen, is dan aarde nul sluiting. die moet lager van weerstand zijn om de aardlek te triggeren als een fase aarde sluiting.

meet je dan ohms tussen nul en aarde en fase aarde, de weerstand is vrijwel gelijk, dan is het 95% van de tijd vocht..

de leuke aardstoringen zijn met een dmm op ohms vlot 8 Mohm, maar de megger zegt dan 0,00. vaak zijn dat recent volgelopen wcd's of lasdozen. het lekwater is nog schoon en geleid op lage spanning nog slecht.

[Bericht gewijzigd door testman op 5 april 2020 00:23:43 (24%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo forum leden
Ik heb van morgen het volgende gedaan Ik heb mijn kabel van de garage doorgemeten als volgt : De automaat van de garage uitgeschakeld / gemeten
bij de automaat deze is spanning vrij / dan de kabel naar de garage bij de EERSTE aansluitdoos los gemaakt / Dan heb ik 3 losse aders Fase-nul-aarde
Nu heb ik alleen de losse 3aderige kabel in de grond liggen
Mijn meter staat op bereik 20M IK meet nu op het einde van de kabel in de garage de volgende waarden
( aarde-nul=7.04 ) ( aarde-fase=7.44) ( Nul-fase 3.33 en schommelt steeds maar op en neer en als ik de kabels wissel van fase - nul dan krijg ik weer een andere waarde ) wat is jullie mening daar over zou dan toch de grondkabel een lek hebben ??
Test man : bedoel je de kabels aan de bovenkant van de automaat die naar de garage lopen omdraaien ??
e de waele

Shiptronic

Golden Member

Houd je de meetpennen met je vingers op de kabel ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als de garagegroep niet constant eruit blijft gaan, zoekt dit makkelijker, fase/nul omruilen op afgaande van de garage automaat. als de aardlek dan blijft gaan, grondkabel loshalen bij de overgang grondkabel/ garage installatie. gaat de aardlek dan nog, grondkabel rot, of verzopen doos onderweg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de kabels om gewisseld en terug ingeschakeld meer de als blijf gewoon in staan zou het niet beter zijn de kabel te vervangen ? Wat vindje van de weerstanden ??
Eric

Je kan die kabel ook alleen maar achter een automaat zetten. Word hier wel vaker geadviseerd. Nadeel is dat die lekstroom geld kost. En het kan gevaar opleveren, maar dat is een heel lang verhaal.
Als je een beetje mazzel hebt, ruik je em op een gegeven moment.

gewoon garage achter alamatje zetten. als er geen koelkasten ed staat iig, anders zijn die een keer ontdooid.

7Mohm is op zich niet slecht, als de kabel verder geen lasten erop heeft en in de meterkast met fase en nul is afgeschakeld dan vind ik die waarde echter laag. 20Mohm+ haal je ook alleen maar op een kabel uit 1 stuk of als je alle lassen open hebt liggen en droog zijn. een tuin installatie van over de 50Mohm is al zeldzaam. vocht zit er toch overal iets. soms is een aantal wcd's vervangen al genoeg om 35Mohm omhoog te gaan.

een grondkabel kan na decennia toch rot worden, zelfs zonder externe invloeden. ken er 1 die met de bouw was gelegd, grond vlak erna 70cm opgehoogd, lag 130cm diep. toch na 25 jaar ineens rot. geen boom of niks in de buurt. beter nieuwe leggen dan, graven is duurder. een steen die er opgegooid wordt met ingraven kan zn werk al doen. of lichte mantelbeschadiging, de mantel roest en vormt een bult die doordrukt in de aders, het eea is ook grondwaterhoogte en grondsoort afhankelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nog een vraag over mijn TL lampen Ik zie dat er bij zijn waar geen aardleiding is aangesloten Kunnen deze dan toch een isolatie fout hebben ??
Maar hier kan de ALS toch niet met werken of wel Anders gezegd Heeft de ALS geen boodschap aan deze lekkage en slaat niet uit,
Volgens mij werkt de ALS alleen als er lek is via de aarde van uit de fase/nul of heb ik het mis ?? Aan de andere kant gezien reageert hij op het verschil tussen aan en afvoer (hoe dat ook ontstaat bv condensator in TL lampen ) Zodra daar een verschil in zit van meer dan 30ma slaat hij uit
Overigens ga ik de kabel van mijn groepenkast naar de schuur volledig vervangen om deze zeker uit te sluiten zoals jullie aanraden
E de waele

Ik heb in het verleden mijn grondkabel naar de schuur in een 40 mm grijze dikwandige PVC buis gelegd zoals ook gebruikt voor afvoeren. Ondanks een hoog grondwaterpeil nadien nooit meer problemen gehad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

als de kabel in een 40mm rioolbuis ligt, hoef je geeneens meer een ymvk-as te gebruiken, ymvk is ook zat dan.

tlbakken zonder aarding en niet hangend op metalen of geleidende ondergronden als spanten kunnen de aardlek niet laten trippen. wel gezegd dat een bak die rot word zonder aangesloten aarde, die je een flinke mep kan geven als je de bak aanraakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dan kunnen mijn laatste 3TL buizen geen gevaar voor mijn ALS meer zijn Nu kan ik weer verder aansluiten en zoeken Ik heb nog een vraagje
Ik ben mijn automaat aan het aansluiten voor een 2x 220 groep Is er een vaste kleuren code voor deze aansluiting Ik heb een kabel met de volgende kleuren blauw--zwart--bruin--grijs + aarde Wat zijn de meest gebruikte aansluitingen of norm die de meeste gebruiken bv N1+L1 en N2+L2
e de waele