PL-S LED vervanger (2)

Hallo allen,

In navolging op het eerdere topic over het vervangen van PL-S lampen door LED, hierbij een apart draadje voor een ander type armatuur. Het betreft hier de Sylvania Giotto 235, met 2x PL-S in serie geschakeld (en uiteraard een VSA).

De Osram LED vervanger kan niet in serie (met of zonder VSA zijn het stroboscoopjes). Er komt best veel licht uit de armaturen en aangezien we met besparen bezig zijn heb ik ook een test gedaan door 1 lamp uit de serie te halen (met gebruik van VSA). De waardes zonder VSA (ook voor 2x Philips) verschillen nauwelijks.

code:

a. PL-S x2   : 18,1W - 0,153A - 0,51PF (=35,6VA)
b. Philips x2:  7,3W - 0,031A - 1,00PF (= 7,2VA)

c. PL-S x1   : 13,3W - 0,190A - 0,30PF (=43,7VA)
d. Philips x1:  5,1W - 0,022A - 1,00PF (= 5,0VA)
e. Osram x1  :  5,2W - 0,024A - 1,00PF (= 5,5VA)

Een nieuw armatuur met geïntegreerd LED (helaas geen oppluskit verkrijgbaar) verdient zichzelf niet terug over de nominale levensduur. Ook een alternatieve LED module (EMlight) niet.

De makkelijkste optie is om de Philips PLS LED te installeren (ik weet alleen niet of de serieschakeling van invloed is op de levensduur). De besparing over de nominale levensduur van de LED komt neer op €29 per armatuur (of in ons geval €175 totaal per jaar).

Nu kunnen we ook een fitting uit de serie halen (best makkelijk: knip knip, lasklemmetje). Dan kan de goedkopere Osram er in en dan scheelt het €45 per armatuur in de kosten over de nominale levensduur (€270 totaal per jaar)...

Opmerkingen, tips, vragen zijn welkom!

Gr.
Nik

gewoon 1 pl-s voet eruit knippen en een wat zwaarder lampje erin zetten, dan heb je idd vaak al zat licht als vervanging van de 2 pl-s.

let wel, als je bij armaturen in de portaal van de lift bezig bent, dan heb je met een minimum aantal lumen te maken bij de liftdeuren, anders komt de lift niet door de keuring heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 februari 2020 17:37:09 schreef testman:
... let wel, als je bij armaturen in de portaal van de lift bezig bent, dan heb je met een minimum aantal lumen te maken bij de liftdeuren, anders komt de lift niet door de keuring heen.

Goede tip, merci!
Dan snap ik meteen waarom daar een (overdreven) zwaar armatuur hangt, met 2x18W PL-L (2G11). Daar had ik ook al een LED vervanger voor, maar die lust geen VSA. We hebben niet veel van deze armaturen, dus die komen als allerlaatste aan bod. Als we daar al iets aan doen.