Volkskrant: "Nederland luisterde jarenlang landen af dankzij superchip".

maartenbakker

Golden Member

De Volkskrant snapt er de ballen van, dacht dat het in de loop van de jaren een kwaliteitskrant geworden was. Kennelijk gaat het om de verzwakte encryptie waar elders ook al een topic over loopt. Dat heeft niet specifiek met een superchip te maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Tja,dat is niet alleen de VK hoor,zo gauw als het technisch wordt worden er dingen door elkaar gehaald en appels met peren vergeleken en ontstaan de meest rare indianenverhalen.
Ik denk dat ze in de war zijn en de PX-1000 versie 2 bedoelen.Wat vorige week in het nieuws was.

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag/124701-522-cryptoleaks-hoe-ne…

maartenbakker

Golden Member

Op 20 februari 2020 08:43:31 schreef MGP:
Iedereen luistert iedereen af, het enige waarmee ze inzitten is dat ze weten wie het met wie doet.
Met Brussel als het spionagecentrum is dat geen abnormaal gegeven.

En dan maar kappen op de Chinezen (5G) omdat ze dan zelf geen toegang meer hebben tot de software om te kunnen spioneren.

De hoofdreden zal wel zijn dat de Chinezen hen dan kunnen afluisteren; de over-all moeilijke afluisterbaardheid van 5G vereist sowieso al lastige en dure sleepnetten ongeacht de fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Maar hoe ging dat afluisteren dan? Er was nog geen internet waar je, relatief makkelijk, op kon inbreken. Je was nog aangewezen op radiocommunicatie of, vaker, op een kabel die je moest tappen.
Als je eenmaal binnen bent wil ik de rest van het verhaal nog wel geloven, maar hoe onderschep je het communicatiekanaal?

Die superchip lijkt verdomd veel op een hedendaagse FPGA.

Don't Panic!
Hubie

Special Member

HF radioverkeer onderscheppen (modems) of via een tap op de telefoon/telexlijn en sat.communicatie was er toen ook al lang.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb te snel geoordeeld, het verhaal is niet dat van de expres verzwakte versleutelingsapparatuur, maar dat van de ASIC die gebruikt werd om die verzwakte codering te kraken. Superchip is wat sterk, maar komt met journalistieke vrijheid dicht genoeg in de buurt.

Wel apart dat de inlichtingendienst het ontwerp grotendeels zelf zou hebben gedaan als ik het goed begrijp. Bijzonder dat er zoveel kennis zat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 20 februari 2020 15:27:28 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Die jongens van het crypto museum zijn wel up to date,pagina is vandaag om 10.27 CET nog bijgewerkt!

Ik heb btw ook te snel geoordeeld,het stuk is geschreven door Huib Modderkolk,iemand die weet waarover hij schrijft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huib_Modderkolk

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 20 februari 2020 15:32:37 (47%)

PE9SMS

Special Member

Op 20 februari 2020 15:10:44 schreef maartenbakker:
Wel apart dat de inlichtingendienst het ontwerp grotendeels zelf zou hebben gedaan als ik het goed begrijp. Bijzonder dat er zoveel kennis zat.

Mooi artikel zeg! En wat Maarten zegt, bijzonder dat die chip t/m de mask layout bij de Marid ontworpen is. Je zou denken dat ze allicht tot op niveau van logica (flowchart achtig?) betrokken zouden zijn, en dat het transistor level ontwerp bij Philips gedaan zou zijn. Verbazingwekkend! Dit roept bij mij de vraag op of de huidige AIVD/MIVD deze kennis op het gebied van IC ontwerp ook in huis heeft...

@Maarten, het OM nummer of 12NC van die chip is nu wel de ultieme aanvulling voor je database :+

This signature is intentionally left blank.
Hensz

Golden Member

Op 20 februari 2020 14:53:02 schreef Hubie:
HF radioverkeer onderscheppen (modems) of via een tap op de telefoon/telexlijn en sat.communicatie was er toen ook al lang.

Ik weet niet hoe je satellietcommunicatie moet onderscheppen, maar afgezien daarvan lijkt het me lastig om voor elke lijn die je tapt er een grote telexmachine moet hebben gestaan. Kon het personeel vd centrale gewoon meekijken? Waar laat je die batterij apparaten, als je meer dan 1 of 2 ambassades wilt afluisteren?

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Bij sat. gaat dat in bundels,(gemultiplext,b.v.256 signalen)kanalen omhoog en weer naar beneden.elke schotel die binnen de footprint valt ontvangt die signalen ook.Daar wordt het weer uit elkaar getrokken.Dat is wat ze(nu nog?) in Burum doen.

Lees het stukje maar wat onder de kop 'footprint' staat in de link hieronder.

https://web.archive.org/web/20130529201124/http://www.bof.nl/nso.html

Edit\ De data kan van alles zijn,SMS,mail,Telex,spraak etc.hier een voorbeeld van Inmarsat-C

https://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod/resource/view.php?id=3628

Op 20 februari 2020 08:43:31 schreef MGP:
En dan maar kappen op de Chinezen (5G)...

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

maartenbakker

Golden Member

Hij zal z'n gasten kennen zeker...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Sat.afluisteren schijnt nog een makkie te zijn in vergelijking met glasvezel aftappen.
Ik vraag mij af hoe de NSO* al die gigantische sleepnet* data opslaat,daar is een enorme data opslag voor nodig.

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Signals_Intelligence_Organisat…

* https://www.bitsoffreedom.nl/2019/04/25/geheime-diensten-teruggefloten…

Ik vind dit een mateloze interessante materie,een soort Bletchley Park X 100. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Interessant artikel! En ook wel erg slim om de inlichtingendienst midden tussen onbelangrijke functies onder te brengen. Het is dan niet vreemd dat er flink aanloop van allerlei volk is. Voor de buitenwereld kan iemand simpel volhouden dat hij een administratieve functie heeft.

Ook een bevestiging dat er banden waren met het bedrijfsleven voor strategische informatie (bedrijfsspionage, handelsvoordelen). Onvoorstelbaar dat er dan nog mensen zij die denken dat China zoiets niet zou doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Boeiende lectuur inderdaad, dank voor het delen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Over boeiende lectuur gesproken:

Lees dit:

Ik weet natuurlijk niet hoe het 'sleepnet'werkt maar met een simpele Perseus SDR (Amateurspul) kan ik een span van 2 MHz wide op de KG uren lang opslaan en later weer terug afstemmen en luisteren.

In de jaren 80,90 waren er veel negatieve persberichten over de "stakker&kluns" AIVD/MIVD,niet terecht lijkt mij.

TinusTech

Golden Member

Op 22 februari 2020 21:02:15 schreef Hubie:
Over boeiende lectuur gesproken:

Lees dit:[bijlage]

In de jaren 80,90 waren er veel negatieve persberichten over de "stakker&kluns" AIVD/MIVD,niet terecht lijkt mij.

De AIVD had er geen enkel belang bij om dat 'stakker&kluns' imago tegen te spreken. Misschien hebben ze het zelfs wel bewust bevorderd of gevoed.

Hubie

Special Member

Dat lijkt mij een goede strategie!
Een beetje de inspector clouseau uithangen, maar ondertussen. ;-)

maartenbakker

Golden Member

En er zitten vast wel wat clouseaux bij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 februari 2020 00:55:54 schreef TinusTech:
De AIVD had er geen enkel belang bij om dat 'stakker&kluns' imago tegen te spreken. Misschien hebben ze het zelfs wel bewust bevorderd of gevoed.

Een inspecteur clouseau imago is niet goed voor je budget als geheime dienst. En gesneden is er in de AIVD post-val van de muur.

Hubie

Special Member

Inderdaad,na de val van de muur ging de geldkraan naar defensie dicht.
Een bijzonder domme actie.
Zelfs die @#$%^&)(*& ,genaamd 'potus' vindt dat de EU meer geld moet besteden aan defensie.

Ik veracht die l*l ,maar hier heeft hij wel een punt.

Hubie

Special Member

Op 20 februari 2020 18:32:07 schreef Hensz:
[...]
Ik weet niet hoe je satellietcommunicatie moet onderscheppen, maar afgezien daarvan lijkt het me lastig om voor elke lijn die je tapt er een grote telexmachine moet hebben gestaan. Kon het personeel vd centrale gewoon meekijken? Waar laat je die batterij apparaten, als je meer dan 1 of 2 ambassades wilt afluisteren?

`

Dat is een appeltje eitje voor een PC,zelfs in de jaren 70,80 al.

Ik kan niet goed inzoomen (krijg het net scherp )die foto maar het zijn volgens mij gewone IBM dozen.