Wikkel hoge frequentie trafo voor smps

Hallo,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de zgn pulse trafo. Nu heb ik een handige app die de core - wikkel enz berekend. Nu staat er het volgende "secondary winding: 6+6 turns" en "diameter 0.4 x 5". Kan iemand dit verhelderen met goede onderbouwing?

Bedankt!

Het is afhankelijk welke frequentie van de schakelpuls u wilt gebruiken.
De afgebeelde figuur zegt niets over het kernamteriaal en uw toepassing.
Wat is de topologie van uw schakeling?
Waarvoor wilt u de spoel of de transformator gebruiken en wat is frequentie van de puls?
Zonder deze gegevens kunnen wij weinig relevante informatie geven.

Telefunken Sender Systeme Berlin
benleentje

Golden Member

winding: 6+6 turns" en "diameter 0.4 x 5"

De laatste is 0,4x5mm. En als ik dit heel letterlijk neem is het dus een platte strip met koper die er gewikkeld moet worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 februari 2020 19:08:09 schreef Martin V:
Het is afhankelijk welke frequentie van de schakelpuls u wilt gebruiken.
De afgebeelde figuur zegt niets over het kernamteriaal en uw toepassing.
Wat is de topologie van uw schakeling?
Waarvoor wilt u de spoel of de transformator gebruiken en wat is frequentie van de puls?
Zonder deze gegevens kunnen wij weinig relevante informatie geven.

Beetje weinig info idd.

Hier een uitdraai van het geheel.

Print Document (1).pdf

Hier nog een voorbeeld. bij winding turns staat hier 8 + 8, en 0.8 x 2.
Wat wordt hier precies bedoeld en hoe is het verbonden?

[Bericht gewijzigd door BBNick op donderdag 20 februari 2020 20:46:23 (11%)

Ik lees het als zijnde 5 draadjes met een diameter van 0,4mm parallel geschakeld. En deze 5 parallelle draadjes leg je in totaal 12 maal op de spoelkern. Deze methode beperkt de verliezen tgv het skineffect. De secundaire stroom is immers groter dan de primaire stroom. De vijf draden moet je wel bij elkaar houden. Even wild wikkelen gaat niet goed. Eigenlijk zou je secundair litzedraad moeten gebruiken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 20 februari 2020 20:48:59 (11%)

Arco

Special Member

Voor hogere stromen is plat koper heel gebruikelijk (0.4 is een gebruikelijke dikte en 5...12mm breed is ook normaal)
Je kunt ook meerdere dunne draden tegelijk wikkelen (quadfilair of meer), maar da's lastiger en minder effectief.
Met 5+5 windingen bedoelt men voor de primaire dat die in tweeen gedeeld is. (1 helft op de kern, en de andere helft aan de buitenkant)

Je kunt eens naar powerintegration's Pi-Expert kijken.
(Die geeft precies op hoe de trafo gewikkeld moet worden.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 februari 2020 21:44:23 schreef Arco:
Voor hogere stromen is plat koper heel gebruikelijk..

Het kan zelfs beter zijn. Zoveel weet ik er niet van af, maar het staat er niet. Het document spreekt echt over 5 draadjes met een diameter van 0,4mm

Op 20 februari 2020 23:19:30 schreef ohm pi:
[...]Het kan zelfs beter zijn. Zoveel weet ik er niet van af, maar het staat er niet. Het document spreekt echt over 5 draadjes met een diameter van 0,4mm

En wat materiaal deze is samengesteld, zoals zilver en goud beter geleiden als koper, en deze wordt gebruikt op hogere frequenties.
Aan transformators hangt het dan weer van welk soort kernmateriaal gebruikt wordt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Zilver of gouddraad heb ik nog nooit in een switchertrafo gezien... ;)
(veel te duur en weinig meerwaarde)

Een 5-voudige wikkeling is dus 5-filair...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is me iets duidelijker geworden. Echter de secundaire .. +... is neem ik aan 2 afzonderlijke wikkelingen?
Het programma geeft trouwens aan dat het hier gaat om koper.

Dat zijn inderdaad twee afzonderlijke wikkelingen. Zie tweede schema met dioden van je pdf-file die je gepost hebt. Dat is het schema die hoort bij je secundaire wikkeling.
Verzilverd koperdraad wordt gebruikt bij spoelen in HF-toepassingen. Zilver geleidt beter en door het skineffect loopt de meeste HF-stroom door het zilver. Goud geleidt slechter dan koper of zilver. Verguld draad zorgt ervoor dat de draad ongevoelig wordt voor oxidatie.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 21 februari 2020 20:02:04 (44%)