Tesla coil

Hallo dames en heren techneuten.

Na een paar jaar afwezigheid ben ik hier weer op het forum getuimeld.
Ik heb ik dacht zo'n 15 jaar terug met hulp van een aantal mensen op dit forum en de vele site's op het wereld wijde web al eens een paar tesla coil's gebouwd.( de kg uitdaging heb ik me ook leuk mee vermaakt overigens)
De grootste is toendertijd mee geweest naar Utrecht naar de locatie van diy en fry.
Inmiddels vele jaren verder ondertussen alles verkocht.
Nu ben ik onlangs een leuke trafo tegengekomen 14Kv bij 640mA voor gratis...
En nu staat dat ding al een paar weken mij aan te staren...

Dus tja zal ik weer een tesla coil bouwen maar dan wat kleiner als mijn laatste.

Nu was ik mij wat aan het oriënteren op onderdelen het meeste is geen probleem.
Wel viel mij op dat van de beroemde bouwers uit die tijd er weinig meer actief zijn.

Mijn vraag is zijn er inmiddels alternatieven voor de befaamde cde caps???
Ik heb al wat zitten sneupen op bijv vriend aliexpres maar daar is maar sumiere informatie bij de capacitor afdeling als er uberhaupt al iets op een datasheet lijkend iets op de site te vinden is.

Dus de vraag: cde caps of is er een ander alternatief?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Sine

Moderator

Ik heb voor mijn laatste freubels russische caps gebruikt, die zijn via ebay wel te vinden.

Met die C's heb ik nooit problemen gehad. Dit kleintje was goed voor 20kV iirc.

En die deed het best aardig.

chuckie

Honourable Member

Ik heb geen idee wat cde caps zijn, maar ik heb nog wel een zooitje serieuze caps uit een modulaire 300kW drive liggen die je mag hebben, formaat ongeveer fluke 179 dmm.
Weet ook niet of ze bruikbaar zijn voor jouw doel?

Ik heb ze even te voorschijn gehaald, heb een aantal:
Aerovox 3300uF 450VDC en een aantal
Epcos 3300uF 450VDC.

Moeten denk ik wel eerst geformeerd worden want liggen hier al een paar jaar.
En ik heb er ooit 1 zien ontploffen, dat was niet grappig...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Dat was je vttc toch sine? Die was wel spectaculair volgens mij
Ik heb de buis die ik toendertijd gebruikt heb ook nog staan. De gu21b die was iets van 10Kw dacht ik.
Had ik toen ook wel een aardig dingetje mee gebouwd.

Dat zijn leuke caps chuckie maar ik kan er denk ik niet veel mee.

Het moeten pulse rated high voltage caps zijn.
De cde caps waren 2000volt bij 0.15 en daar had je dan al gauw tussen de 30 en 60 stuks in serie parralel samengesteld van nodig.

Ik heb een ontwerpje in elkaar geflans met een ltr (larger then resonant) cap van 40Kv bij 0.2
Maar ik kwam op een paar honderd euro aan caps. 4 euro nog wat per stuk bij grotere aantallen.

Samengevat
Hoge spanning
Hoge stroom
Snel kunnen laden
Nog sneller ontladen
Lage zelf inductie
En bestand zijn tegen hoge frequenties

Het type dat toen gangbaar was:CDE942C20P15K
En die zijn nog steeds verkrijgbaar maar ik had gedacht/gehoopt dat er na al die tijd wel alternatieven zouden zijn.
Ik kijk nu tegen 470 euro aan caps aan....

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Tidak Ada

Golden Member

Heb je aan die keramische schijfcondensatoren gedacht? ook niet goedkoop maar ze staan ook nog imposant, zeker als ze in serie staan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik heb geen idee wat cde caps zijn,

Van Cornell Dubilier...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zijn FKP's van WIMA niet bruikbaar?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 20 februari 2020 23:17:21 schreef Sparks:
Ik heb de buis die ik toendertijd gebruikt heb ook nog staan. De gu21b die was iets van 10Kw dacht ik.
Had ik toen ook wel een aardig dingetje mee gebouwd.

Dat is inderdaad een maatje groter dan mijn freubels ;)

Het moeten pulse rated high voltage caps zijn.
Ik heb een ontwerpje in elkaar geflans met een ltr (larger then resonant) cap van 40Kv bij 0.2

200nF ?

Die Ruski tonnetjes zijn 2n2 bij 2kV, wel pulse rated. Maar dan worden dat toch onhandige aantallen als je 200n nodig hebt.

Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoelde dus dit soort theeschoteltjes:

Die zijn stackable en op beurzen wel te vinden Russisch dus.

Trouwens, is een batterij van 'Leidsche fleschen' geen optie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat de reden dat iedereen tegenwoordig een drsstc bouwt?

Fkp is idd ook wel bruikbaar maar loopt toch ook aardig in de papieren en ik heb verschillende opgerookte tankcaps gezien met die dingen erin. Dus twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid in deze toepassing.

De ruski servies afdeling zit ik ook wel naar te kijken maar dat wordt waarschijnlijk een lompe zaak om een beetje capaciteit te bouwen.

De leidsche fles.... been there done that.
Dat wordt hem zeker niet.
Dat is leuk voor een eerste kleine coil met een nst van 30mA.
Maar veel meer ook niet.

Drsstc is niet mijn ding. Ik ben meer van het loodgieter werk ;-)
Al zijn daar ook hele leuke projecten mee gemaakt.
Zie joe tjoep met de vele muzikale coils

Het is eigenlijk de bedoeling iets te bouwen wat nog te transporteren is.
Dus niet supergroot zeg een 200mm secundaire wat dan een hoogte geeft van de toroid op ongeveer 1.75 meter.

Sparkgap en tankcap in de tafel onder de primaire. En de voeding trafo en variacs in een karretje op afstand.
En dan twee hoogspanning draadjes tussen de coil en het karretje.

Het geheel moet dan ook nog eens betrouwbaar en degelijk zijn.(dat ie nagenoeg onverwoestbaar is zeg maar)en dat je hem over een jaar onder het stof vandaan trekt en alles nog gewoon werkt.

Alle voorgaande dingen heb ik wel in het snotje zeg maar.

Alleen ik hoopte dat er inmiddels een condensator boer ergens was welke soortgelijke caps als de cornell dublier produceerde voor de prijs van standaard ceetjes zeg maar.
Maar het lijkt erop dat er op dat gebied niet veel bijgekomen is.

Ik denk e-bay in de gaten houden en anders als ik zover ben met bouwen de beurs trekken.
Het doel is om een primaire zonder taps te bouwen om het mooi strak te houden.
En vervolgens de secondaire met topload te bouwen op dezelfde resonantie frequentie.( tunen met meer of minder topload of zelfs meer of minder wikkelingen even zien hoe ik dat ga doen)
Dus ik ben de caps al nodig voor de coil half klaar is.

Ik moet ook nog een scoop en een frequentie generator want ook die heb ik verkocht... :-):-)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Is er geen (chinese) firma die iets voor je op maat kan maken?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Of zelf iets maken met kunststof plaat en aluminium plaat/folie gestapeld, kan bv in een tafel-constructie opgenomen worden.

maartenbakker

Golden Member

Als FKP's de neiging hebben om op te fikken, is het misschien beter om meer kleinere te gebruiken. Misschien is er wat op te maken uit het vergelijken met de CDE datasheets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Ledlover:
De chinezen zijn juist gek op vuurwerk :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 februari 2020 13:04:53 schreef rwk:
Of zelf iets maken met kunststof plaat en aluminium plaat/folie gestapeld, kan bv in een tafel-constructie opgenomen worden.

Op zich werkt het, maar je gaat wel een vrij grote constructie krijgen. Ik heb het met glasplaatjes van 13x18cm gedaan (75 cent per stuk bij hornbach, als fotolijstje). 4 plaatjes gestapeld leverden me 2 a 3nF op ofzo, bij 20kv of meer werkspanning. Sparks wil 200nF, dus dan moet je met hele lappen glas of een hele toren gestapelde plaatjes werken.

Dunner glas kan misschien wel (1 en 2mm dik kan je bij de professionele glashandel nog wel krijgen) maar geen idee of je dan de gewenste dielektrische sterkte nog haalt.

Aluminiumfolie werkt niet lekker. De randen rafelen snel en dan krijg je corona (was bij mij makkelijk op te lossen door die randjes in te smeren met vaseline, was toen compleet weg) maar de aansluitingen van de folie naar de rest van de schakeling, gaan snel stuk.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 21 februari 2020 18:48:28 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zo!! Een hoop leuke en goede reacties.

Leuke linkjes van martin super! Er zit niks bij wat ik nu kan gebruiken maar wel een hoop leuk spul.
Heb ze opgeslagen.

Het op maat laten maken denk ik ook wel aan maar heb daar toch ook mijn bedenkingen bij.
Liever wat meer kwijt boor iets dat zichzelf bewezen heeft of in ieder geval iets met een goede cv.

Zelf maken ga ik niet doen heb daar in het verleden al het één en ander mee gedaan.
Het kan trouwens best goed werken flessencap of gestapelde platen.
Maar je zit vaak met corona wat op den duur je caps sloopt. Meestal binnen afzienbare tijd helaas.

Ik zit ook wel wat in de richting van de maxwell caps te kijken die zijn ook bewezen goed maar geven minder flexibiliteit wat betreft meer of minder capaciteit.

Met een mmc kun je wat makkelijker rotzooien.
En zoals ik bedacht heb is mijn primaire cicuit een vrij vast gegeven wat betreft het aantal wikkelingen.

Ik heb inmiddels hier en daar bij de china afdeling ook wat aanvullende info opgevraagd.
Maar de reacties blijven uit of zijn niet bruikbaar. Corona virus helpt ook niet echt mee denk ik.

Maar we blijven rondkijken.
Ik kan alvast een "tafel" met primaire maken en een rotary sg.
En met twee kleintjes en ploegendienst zal het allemaal vast niet heel snel gaan. ;-)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....