LCD display heel vaag

Hallo,

Ik heb hier een LCD display van een hometrainer. Op het display is amper nog iets af te lezen, hier en daar nog een vaag teken.

IK heb reeds eens de 1uF condesator vervangen, de zebrastrip a.h. display & print gereinigd en de speciale folie vervangen. Helaas zonder success. Het computertje lijkt wel de werken en werkt op 2 batterijen goed voor 3V.

Ik heb er een fotootje aan toegevoegd van het display (met de nieuwe folie erop gelegd) en een foto van het printje.

Er zit een chip HA17393 vlak bij de condesator van 1uF.

Heeft er iemand tips?

Bart

Spanning van de batterij te laag? Oplaadbare 1.2V ipv 1.5?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Was de eerste stap, nieuwe alkaline batterijen zonder succes.

Bart

Arco

Special Member

Lijkt toch sterk op een probleem met de zebrastrip(s)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok. Ik zal ze morgen eens onder de microscoop bekijken.

Arco

Special Member

De ITO spoortjes op het glas niet met agressieve stoffen schoonmaken, ze zijn zo verdwenen... ;) (neem wattenstaafje met IPA o.i.d.)
Die spoortjes zijn 30x zo dun als een menselijke haar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb al contact 60 gebruikt. Hopelijk is dat niet fout.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 21 februari 2020 23:07:29 schreef blowagie:
Ik heb al contact 60 gebruikt. Hopelijk is dat niet fout.

Kontakt 60 is behoorlijk agressief, het wordt veel verkocht maar er wordt vrijwel nooit bij verteld dat je moet naspoelen met Kontakt WL (ipa volstaat ook).

Ik zou het dus zeker niet lang laten zitten.

maartenbakker

Golden Member

Het is een zurige spray, dus laten zitten is de dood in de pot voor kwetsbare onderdelen. Het kan ook in de wat poreuzere materialen trekken en dan heb je toch wel een probleem. Ten eerste omdat het iets meer dan niet geleidt en ook een wat hogere diëlectrische constante heeft. Ook kan het (net als IPA trouwens) de binder van geleidende koolstoflaagjes oplossen. Of het ook zebrastrips oplost, weet ik niet zeker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zonet de zebra strips eens gereinigd met Kontakt IPA, zelfde resultaat. Onder de microscoop zien de baantjes op het LCD en nog goed uit.

Op 22 februari 2020 00:00:54 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Kontakt 60 is behoorlijk agressief, het wordt veel verkocht maar er wordt vrijwel nooit bij verteld dat je moet naspoelen met Kontakt WL (ipa volstaat ook).

vertellen? het feit dat je het niet moet laten zitten staat aldus al jaren beschreven op de bus zelf..

Update:

Ik heb eens 3.6V aangesloten ipv 3V. Het display doet het ietsje beter maar nog steeds onleesbaar.

Jammer.

Bart

Ik weet niet hoeveel 'zebra strepen' het om gaat?

Ik heb eens m.b.v. geleidende lijm 12 dunne draadjes aan een display gelijmd van een defekte Lego NXT. Wordt hier toegelicht: https://www.instructables.com/id/Fixing-LEGO-NXT-Brick-dead-LCD/
[ik heb de verstevigingshulp, stukje printplaat eraan gelijmd met contacten, niet gebruikt, mar heb het steviger gemaakt door na het drogen een laagje 2-componenten epoxy erop te smeren]

Was natuurlijk wat gepriegel maar daarna werkte alles weer ok!