Windows XP computer opnemen in netwerk met windows 10 computer

Dit topic is gesloten

Is er iemand die me vertellen kan of het mogelijk is een Windows XP Pro met SP3 computer op te nemen in een netwerk met een windows 10 PRO PC waarbij ze dus elkaar "zien" om zodoende onderling bestanden te kunnen uitwisselen ? En hoe eventueel welke instellingen aan te passen.

Ik heb hier een netwerk waarin zich momenteel een Windows 7 PRO computer en een Windows XP PRO computer met service pack 3 zit. Tussen beiden heb ik altijd al probleemloos bestanden kunnen uitwisselen (tussen de gewenste mappen).

Nu wil ik een nieuwe PC met windows 10 PRO erbij opnemen (op termijn ter vervanging van de win 7 PC) en deze ook laten bestanden uitwisselen met de XP computer en dit in beide richtingen.

Ik slaag er echter naar niet om beide computers elkaar (de win 10 en de win XP) te laten "zien" in het netwerk. Ze hebben beiden dezelfde werkgroepnaam en ik heb de (netwerk)instellingen van beide computers meerdere malen doorgelopen echter zonder resultaat. De win 10 computer ziet wel probleemloos de win 7 computer in het netwerk.

Shiptronic

Overleden

In een VM, anders niet doen !, en het neemt geen extra plaats in :), vertrouwde in en output ;) as toetsenbord en scherm.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Denk dat je het in deze hoek moet zoeken :
https://zappiti.uservoice.com/knowledgebase/articles/1830778--network-…

Maar SMB1 is uitgezet om een reden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 21 februari 2020 21:24:19 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi Danny G

Op bijde computers moeten de account naam en het wachtwoord het zelfde zijn.

Dus beide moeten een account hebben zoals Wim en het wachtwoordt als voorbeeld MetmeerKaas
Naam en wachtwoord mag je zelf kiezen maar moeten gelijk zijn op zowel W10 als XP.

bprosman geeft ook al aan dat SMB1 dat is ene netwerk protocol op je W10 installatie aan moet worden gezet.

Maak op beide computers een folder aan in C: zoiets als dit: C:\Delen-XP op de XP computer en C:\Delen-W10 op de W10 computer.
Stel de rechten op die folder op lezen en schrijven in voor de gekozen account naam in mijn voorbeeld Wim.

Er zijn nog meer variabelen waarom het soms niet werk, maar dit hierboven is de absolute basis waaraan je moet voldoen.
Delen zonder een wachtwoord te gebruiken, vergeet het dan maar!

Sommige AV producten kunnen ook roet in het eten goooien door de Firewall instellingen,
vaak is het een oplossing om het segment waar beide computers in moeten zitten om het te laten werken uit te sluiten in de Firewall.
Dus als vorbeeld: Firewall blijf af van b.v. 192.169.0.x

Verder kan ik het je niet adviseren dit op te zetten i.v.m. veiligheid en besmettingen enz, enz.
Als je dit al vraagt hoe dit op te lossen, vraag ik mij natuurlijk ook af hoe je met veiligheid op computer systemen omgaat...

Succes,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Dat de netwerk namen gelijk moeten zijn gelijk moeten zijn, snap ik, maar waarom de wachtwoorden dat ook gelijk moeten zijn, snap ik niet. Met Win-7 kan ik het prima en met aparte wachtwoorden en computernamen. Ik neem tenminste aan dat TS een router in zijn netwerk heeft geïmplementeerd.

Kan je overigens die XP computer niet een eigen domein geven en dan geen rechten geven om op het WAN te gaan geven, e.e.a. eventueel middels de router in te stellen?
Verder zou ik TS zeker adviseren om het netwerk, als de XP-machine aan staat, van het WAN af te sluiten. Dan moet de XP machine dus weer uit staan als je het web op gaat.

@DannyG:
Waarom wil je eigenlijk die XP-machine op je netwerk zetten? Moet je soms oude randapparatuur gebruiken, die niet met Win-7 en Win-10 compatibel is. Bij voorbeeld Seriële en of parallelle poort of SCSI? Dat is in ieder geval een reden dat je niet met VM kan werken op je nieuwe machine. Win-7 en 10 kunnen niet met SCSI en Win-10 ook niet met seriële en parallelle poorten, overweg.

(Bram, kan Win-7 wel of niet met seriëel en parallel overweg? Ik twijfel nu).

Groet, T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 22 februari 2020 00:05:27 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Win10 kan prima met LPT/COM poorten overweg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Nu heb ik een gebroken klomp :(

Ik zit al een tijd te koekeloeren hoe ik mijn WACOM tablets onder W10 kan laten draaien. Ook geen driver gevonden :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 22 februari 2020 00:28:37 (66%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik gebruik de COM poort voor testen, en de LPT poort voor een Ultiboard dongle en Galep programmer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ook geen driver gevonden

Dat zal meer het probleem zijn dan de LPT: of COMx: driver.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Direct op ip adres gekeken?

\\192.168.1.2
Of
\\192.168.1.2\share

In een bestandsverkenner typen.

bprosman

Golden Member

Op 22 februari 2020 00:24:29 schreef Tidak Ada:
Nu heb ik een gebroken klomp :(

Ik zit al een tijd te koekeloeren hoe ik mijn WACOM tablets onder W10 kan laten draaien. Ook geen driver gevonden :(

Misschien heb je iets aparts maar Wacom drivers staan (ook voor W10) op de website :

https://www.wacom.com/en-nl/support/product-support/drivers

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tidak Ada, :-)

Als een gebruiker met de zelfde naam een ander wachtwoord heeft, is het niet de zelfde gebruiker...
Je kan ook niet nogmaals inloggen op een device met twee keer de zelfde naam en een ander wachtwoord.
Iedereen verlangt naar NetBEUI als protocol, lekker makkelijk, das war einmal!

Dat een aantal zaken anders was in de oudere Windows OSsen dat weet ik, maar het ging hier om XP <-> W10 delen.

Bij W10 kan je de Gateway weglaten en een niet bestaande DNS server invoeren om hem niet naar buiten te laten gaan.
Niet gewenste software kunnen altijd op andere manieren in XP terrecht komen, denk aan USB sticks en de share waarmee je verbind.

Hou er verder rekening mee dat sommige anti virus producten de oude virussen niet meer dedecteren om ruimte te besparen en voldoende snelheid tehouden.
Op vele manieren is XP en over niet te lange tijd W7 niet meer wijs om te gebruiken in "normale" toepassingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten