Bi-Amp Luidspreker box

anjer

Golden Member

Hoi forumleden,
Ik wil een paar speakerboxen geschikt maken voor bi-amping.
Zou het zo kunnen, of moet de condensator voor de tweeter blijven zitten?
Tips welkom,
Met vriendelijke groet,

Gewoon proberen en luisteren.

Je gaat sowieso zitten plakken en knippen in een door de fabrikant uitgebalanceerd systeem. Dat is een loterij waar weinig zinnigs over te zeggen valt.

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

Het wordt dus een actief driewegsysteem met een wisselfilter voor twee versterkers. In het algemeen zal er nog iets van een filter nodig zijn voor de tweeter, zeker als dat een ribbon is. Waarschijnlijk volstaat inderdaad de condensator.

Het is een idee het huidige systeem wat te analyseren / simuleren zodat er een indruk is van het ontwerp. Dan kan men die frequenties en hellingen als vertrekpunt nemen. Het lijkt natuurlijk eenvoudigweg 6dB, maar praktisch is er een samenspel met de parameters van de luidsprekers, met name met de woofer in de kast.
Overigens lijkt dit met wat googlen een speaker van Infinity, mogelijk is er als het type bekend is iets meer informatie te vinden. Houd wel in gedachten dat als het oud is het van voor de tijd van TS parameters en moderne ideeën over luidsprekers kan zijn.

@anjer
Je aanpassing kan werken, maar ik zou de condensator voor de tweeter zeer zeker houden.

Je vertelt verder niets over de opzet van de rest van het systeem, maar je gebruikt in het voortraject toch wel een actief filter, hè?

Edit:
De potmeter voor de midrange kan eventueel weg. Die voor de tweeter moet je houden, om verschillen tussen hoog en midden te kunnen regelen.

Edit2:
Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik het eigenlijk een slechte oplossing vind.
Je hinkt op twee gedachten. Ideaal zou je er een derde versterker bij moeten hebben. Alle filteronderdelen in de kast kunnen er dan uit.
Nu moet je waarschijnlijk toch nog een deel van het passieve filter, voor de midrange, in stand houden.

[Bericht gewijzigd door Boudie op 22 februari 2020 07:13:11 (30%)]

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 22 februari 2020 06:56:14 schreef Aart:
Het wordt dus een actief driewegsysteem met een wisselfilter voor twee versterkers.

Ik vind dat wel een gevaarlijke aanname.

@TS, als je het wisselfilter weghaalt moet je wel ergens anders zorgen dat de juiste frequenties bij de juiste speaker terecht komen, anders gaan er dingen stuk en klinkt het nergens naar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
anjer

Golden Member

Allen dank voor de input.
@ Hunter: Je hebt misschien wel gelijk; de oude Infinity QB's laten zoals ze bedoeld zijn.
@ Aart: Deze gegevens heb ik:

@ Boudie: Ik heb een Advance Acoustic MPP 206 voorversterker met actieve crossover, instelbaar 75 / 150 Hz.
Er zijn twee Quad 303 eindversterkers.
Het idee om een derde versterker te gebruiken zou kunnen, heb nog een Quad 405 staan, bij nader inzien lijkt mij dit te ingewikkeld.
@ flipflop:Dank voor de waakzaamheid, het is me bekend.

Ik heb een Advance Acoustic MPP 206 voorversterker met actieve crossover, instelbaar 75 / 150 Hz.

Crossover voor sub/highpass uitgangen instelbaar op 75Hz of 150Hz
Aanwezig voor gebruik van een actieve sub

Crossover van je LS is 600Hz en 4kHz
Vergeet dat Bi-Amp idee, gaat echt niks toevoegen ...
... buiten wat geknoei