NiMH laden op constante spanningsbron

Beste allemaal,

Ik wil 10 batterijen van het soort NiMH in serie laden op een zonnepaneel van 19V met een serieweerstand. Elke batterij bestaat uit 3 parallel geschakelde penlight-cellen van het merk Ansmann met een capaciteit van 2100mAh. Deze cellen zijn allen nieuw en zijn in eerste instantie leeg. De stroom door dit accupack wordt door de weerstand begrensd op 150mA. Per cel zou de stroom dus 50mA zijn. Zodra de spanning over het pack 14,5V bedraagt, neemt een dumpload de stroom van het paneel over.

Regelmatig wordt de energie uit het pack ook weer (gedeeltelijk) gebruikt. Verder kan ik de laadstroom en dumploadspanning instellen.

Heeft iemand ervaring met parallel geschakelde NiMH-cellen of het laden op een constante spanning?

Groetjes bikejunky.

Arco

Special Member

Maak er een stroombrom van (kan met een enkele transistor), dan is de laadstroom altijd gelijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maak er een stroombrom van (kan met een enkele transistor), dan is de laadstroom altijd gelijk.

En dat voor elke streng

maartenbakker

Golden Member

Zelfs al hangen ze nu al aan een simpele stroombron, een weerstand per streng is inderdaad wel het minste. Je kunt diodes gebruiken om de strengen voor ontlading parallel te zetten en diodes met een stroombron of weerstand in serie voor het opladen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ik wil 10 batterijen ....
Elke batterij bestaat uit 3 parallel geschakelde penlight-cellen van het merk Ansmann

Ik geloof nooit dat Ansmann een pack heeft met parallel geschakelde batterijen

Heeft iemand ervaring met parallel geschakelde NiMH-cellen of het laden op een constante spanning?

Parallel laden en ontladen van batterijen levert altijd miserie.
Daarbij hoort bij nimh een constante laadstroom

maartenbakker

Golden Member

Bij lood of lithium werkt het parallel laden of ontladen uitstekend, maar bij nikkelcellen moet de stroom zich verdelen in plaats van de spanning, en gaat het vroeg of laat mis.

In bovenstaand bericht van anoniem015 moet je dus mijnsinziens iets lezen als:

"Parallel laden en ontladen van nimhbatterijen levert altijd miserie want bij nimh hoort een laadstroom"

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:33:20 (2%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

IK zou voor nieuwe toepassingen eerder Li-io cellen nemen. Ni-mh is zo 2019 ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 februari 2020 15:26:21 schreef anoniem015:
Parallel laden en ontladen van batterijen levert altijd miserie.

Een cel die groter is dan 1 mAh kan je zelf ook zien als een parallel schakelingen van sub-cells die parallel staan.

Je krijgt problemen als de cellen niet gelijk zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Is dat niet net zoiets als 2 diodes op 1 chip-die zijn wel parallel te gebruiken maar 2 losse diode's van hetzelfde type niet. In de batterij zelf is het dan wel parallel maar die chemie in de batterij is overal hetzelfde en dus de opwarming en andere effecten zijn ook gelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het kan tricky zijn als er positieve feedback is.

Dit is het geval bij diodes: de diode die toevallig 1%meer stroom trekt dan de andere wordt warmer en gaat dan nog meer stroom trekken en wordt /nog/ warmer.

Dit soor positieve feedback heb je denk ik niet bij de meeste accus. Hmmm nimh snelladen gaat fout denk ik....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/