demonteren siemens magnetron

Hallo, ik heb hier een siemens hb79e54 inbouw combi magnetron. Deze werkt niet meer dus wil ik hem even demonteren. Maar nu het probleem , het apparaat wil er niet uit!!! 2 schroeven aan de voorkant zijn eruit en verder zie ik eigenlijk nergens iets en hij zit nog muurvast. Heeft iemand ergens een installatiehandleiding (niet te vinden op internet) of een gouden tip?

Normaal met een paar schroefjes, links en rechts, maar bij een inbouw frame kan het anders zijn. Ik zou zeggen geef het typenummer eens door en een foto.

Hoi, het is een siemens topline typenummer HB79E54. In de bijlage wat foto's.

vergeten

Golden Member

Gokje..
Haal de laden links en rechts van de magnetron er eens uit misschien zitten daar schroeven in het zijpaneel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi, hij is eruit. De lades er inderdaad uitgehaald maar daar zat niets. Uiteindelijk wat grover geweld gebruikt en hij zat "vastgeplakt", waarschijnlijk doordat hij er al 15 jaar in zat.
Nu hetvolgende zijn er makkelijke controles om te kijken waarom hij niets meer doet? Heb 2 zekeringen gevonden en deze zijn goed.

Dat lijkt een laag-voltage voeding / relais board oid. Niet duidelijk of dat de enige laag-voltage voeding in dit apparaat is.

Ik mis nog:
a) Hoogspanningsvoeding. Bij oude magnetrons vaak een hele zware bloktrafo, niet te missen. Bij recentere magnetrons vaak een switcher (meer onderdelen maar kleinere trafo).
b) Bediening / besturingsprint. Direct achter de knoppen op het front paneel?

Wat nog wel eens stuk gaat in magnetrons zijn de high-voltage zekering, isolatie rond de aansluiting v/d magnetron buis, connector issues (bijv. aan de heet wordende verwarmingselementen in een combi), en de diverse microswitches bij de deur die als beveiliging dienen. Slijtage aan kunststof delen kan bijv. maken dat een switch eerder of later schakelt dan ontwerp in voorziet, en dan een kortsluiting optreedt cq. een beveiliging ingrijpt.

Niet meten aan een magnetron onder spanning! 8)7 Spanningsloos (en met hoogspanningscondensator ontladen!) kun je veel v/d genoemde zaken wel checken. Maar functie v/d microswitches bij de deur zal niet 1,2,3 duidelijk zijn. Nakijken op slijtage sporen & checken of die switches aan/uit schakelen is makkelijk.

Verder zou je de magnetronbuis zelf los kunnen monteren & kijken of bijv. de opening dicht 'gelast' is. En #1: controleer of netspanning bij het apparaat binnenkomt? Simpele kabelbreuk in het aansluitsnoer komt ook voor... :)

Iemand ergens een schema van dit apparaat gevonden?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ga er zeker nog even verder naar kijken. Maar...aan de andere kant is het nog rendabel om de combi te maken, hij is al minimaal 15 jaar oud.