Brommend geluid pelgrim MAG690 combimagnetron

De magnetronfunctie van de combimagnetron begon enige tijd geleden af en toe te brommen wannaar vanochtend de hele machine ermee stopte (verlichting en knopjes deden het nog wel maar starten niet). Na de machine open gemaakt te hebben bleek de zekering kapot. Inmiddels is deze vervangen maar wanneer de magnetron wordt gestart bromt de het voor +/-10 seconde en dan stopt het (voor even?). Ik heb het ook geprobeerd zonder de fan aangekoppeld en zonder de straalunit maar dan bromt de machine nog steeds.
Suggereert dit een kapotte straalunit en de HV trafo die trilt doordat er geen belasting op staat. Of kan het nog wat anders zijn?

Zou een doorgeslagen hoogspanningscondensator of hoogspanningsdiode kunnen zijn. Dat wordt dus meten aan de hoogspanningskant. Dus wees heel voorzichtig.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
vergeten

Golden Member

Op 23 februari 2020 19:20:52 schreef rinwinte:
De magnetronfunctie van de combimagnetron begon enige tijd geleden af en toe te brommen wannaar vanochtend de hele machine ermee stopte (verlichting en knopjes deden het nog wel maar starten niet). Na de machine open gemaakt te hebben bleek de zekering kapot. Inmiddels is deze vervangen maar wanneer de magnetron wordt gestart bromt de het voor +/-10 seconde en dan stopt het (voor even?). Ik heb het ook geprobeerd zonder de fan aangekoppeld en zonder de straalunit maar dan bromt de machine nog steeds.
Suggereert dit een kapotte straalunit en de HV trafo die trilt doordat er geen belasting op staat. Of kan het nog wat anders zijn?

Dat brommen (bij een magnetron met HV trafo) is enigzins normaal, komt uit de HV trafo.
Tenzij het ineens veel harder wordt dan is er iets aan de hand.
Je hebt het over een zekering, welke en welke waarde heeft hij? (er zit vaak meer dan een zekering in een magnetron)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Als hij meer bromt of normaal, of een ander brommend geluid maakt dan vroeger, kan je best wel met een kortsluiting zitten in de hoogspanningskring.

Getuige je zekering die er uit was geslagen. Je zegt dat je er een nieuwe hebt ingestopt, maar heb je ook overwogen dat die doorgeslagen zekering een oorzaak heeft? Een zekering springt namelijk niet uit zichzelf...

Zomaar een nieuwe plaatsen zonder het probleem op te lossen kan brand veroorzaken!

Hier kan je een enkel ding doen; Meten, want meten is nog altijd weten.
En besef ook dat je hier spreekt over spanningen die dodelijk voor jou kunnen zijn in het magnetron gedeelte.
Als je niet genoeg ervaring hebt, laat dan iemand anders dit nakijken voor je en bekend is ermee.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 24 februari 2020 12:55:46 schreef vergeten:
[...]
Dat brommen (bij een magnetron met HV trafo) is enigzins normaal, komt uit de HV trafo.
Tenzij het ineens veel harder wordt dan is er iets aan de hand.
Je hebt het over een zekering, welke en welke waarde heeft hij? (er zit vaak meer dan een zekering in een magnetron)

Hij gaat inderdaad ineens heel hard brommen. Is niet het normale geluid van een trafo. Het gaat om een 12A 230V zekering op het mainboard. Nog niet gekeken naar de zekering van het HV gedeelte.

Ik ben ervan bewust dat er een andere oorzaak kon zijn. Maar aangezien je ook leest dat de zekering kan springen om andere redenen was daar een start. De magnetron is ook niet langer dan 10seconde aan geweest per keer om te testen. Ik ben voldoende bekend met HV om het een en ander door te meten. Maar niet met de veel voorkomende problemen van de magnetron.

Gaat het om de MAG690RVS/P05 toevallig? Zo een heb ik er hier in de keuken. Deze heeft inmiddels de leeftijd bereikt dat er kwaaltjes beginnen op te treden. Zo heb ik in het afgelopen jaar al verschillende reparaties uitgevoerd: de 400V elco vervangen, X2 en Y1 condensatoren vervangen en de RTC klok IC vervangen. Zekering is nog niet gesprongen bij mij.

Ik haal hem vanavond nog even open om de triacs door te meten. Als de oven warm is dan gaat soms spontaan de magnetron aan en reageren de knoppen nergens meer op, gevolgd door het doorslaan van de aardlek. Verwarmingselementen lijken niet het probleem te zijn.

Als je wat referentiemetingen wil voor enkele componenten, laat maar weten!

Op 24 februari 2020 18:47:18 schreef erik_321:
Gaat het om de MAG690RVS/P05 toevallig? Zo een heb ik er hier in de keuken. Deze heeft inmiddels de leeftijd bereikt dat er kwaaltjes beginnen op te treden. Zo heb ik in het afgelopen jaar al verschillende reparaties uitgevoerd: de 400V elco vervangen, X2 en Y1 condensatoren vervangen en de RTC klok IC vervangen. Zekering is nog niet gesprongen bij mij.

Ik haal hem vanavond nog even open om de triacs door te meten. Als de oven warm is dan gaat soms spontaan de magnetron aan en reageren de knoppen nergens meer op, gevolgd door het doorslaan van de aardlek. Verwarmingselementen lijken niet het probleem te zijn.

Als je wat referentiemetingen wil voor enkele componenten, laat maar weten!

Ja dat is inderdaad dezelfde! Die bouwdatum (staat aan de binnenkant) staat hier op 2007.

Net wat metingen verricht:

Elektronenbuis:

  • pool - pool: 0,2 OHM
  • pool - aarde: oneindig (beide polen)

Diode: (losgekoppeld)

  • cathode-anode: oneindig
  • Anode-cathodr: oneidig

Diode: (bevestigd)

  • cathode-anode: geleidend
  • Anode-cathode: geleidend

Trafo:

  • Primair: 1,2 OHM
  • Secundair: 0,1 OHM?

Condensator (1.10uF 2100V):

  • pool-pool: 0,9 OHM
  • capaciteit: multimeter gaf 0uF (buiten bereik?)
  • Pool-aarde: oneindig (onaangesloten)
  • Pool2-aarde: oneindig (onaangesloten)
  • Pool-aarde: 96 OHM (aangesloten)
  • Pool-aarde: 96 OHM (aangesloten)

Hieruit zouden mijn conclusies zijn:
- elektronenbuis is ok
- diode is kaduuk

Nu zou ik verwachten dat de weerstand over de condensator polen 10Mohm is zoals aangeven op de behuizing van de condensator. Samen met de gemeten capaciteit zou je zeggen dat deze ook kapot is. Vreemd vind ik verder dat bij aansluiten van de transistor er geleiding is tussen condensator en aarde.

Iemand opmerkingen/suggesties? Referentiemetingen zijn altijd fijn!

<edit> Poste dit bericht per ongeluk dus mag verwijderd worden <edit>

[Bericht gewijzigd door rinwinte op 24 februari 2020 20:15:35 (94%)]

vergeten

Golden Member

Edit je laatste bericht eens een beetje (maak er een . van) het is een grote quote geworden, van je eigen bericht. Quote alleen als het nodig is. :)

Net wat metingen verricht:

Elektronenbuis:
pool - pool: 0,2 OHM
pool - aarde: oneindig (beide polen)

Lijkt OK, die 0,2Ω is het filament (gloeidraad)

Diode: (losgekoppeld)
cathode-anode: oneindig
Anode-cathodr: oneidig

Lijkt OK maar is het misschien niet, een HV diode kan je niet zo meten dat moet met een paar 100 volt DC.

Diode: (bevestigd)
cathode-anode: geleidend
Anode-cathode: geleidend

Komt door de sluiting in de HV condensator.

Trafo:
Primair: 1,2 OHM
Secundair: 0,1 OHM?

1,2Ω Lijkt goed. Maar die 0,1 Ω is te laag. dat zou een secundaire wikkelsluiting kunnen betekenen.
Blijft de zekering heel als je de magnetronbuis secundair loskoppelt (en goed isoleert)
Ik heb hier een goede magnetrontrafo die meet primair 2,02Ω secundair HV wikkeling 107 Ω, wat bij jou 0,1 Ω is.
Heb je wel op de goede meterstand gemeten, de laagste stand?

Condensator (1.10uF 2100V):
pool-pool: 0,9 OHM

Is foute boel, interne sluiting!

capaciteit: multimeter gaf 0uF (buiten bereik?)

Dat krijg je als hij in sluiting ligt of onderbroken is, je meter weet het dan niet meer.

Pool-aarde: oneindig (onaangesloten)
Pool2-aarde: oneindig (onaangesloten)

is OK!

Pool-aarde: 96 OHM (aangesloten)
Pool-aarde: 96 OHM (aangesloten)

Je meet dan door de diodes, de trafo en de kapotte HV condensator. Is geen goede waarde.

Hieruit zouden mijn conclusies zijn:
- elektronenbuis is ok

Dat is wat snel, het filament, (gloeidraad) is zeker in orde gezien je eerste meting.

- transistor is kaduuk

Welke transistor er zit toch een trafo in het apparaat?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Bedankt voor het bericht:) ik heb per abuis transistor geschreven waar ik diode bedoelde.
Ik was er niet van op de hoogte dat je bij HV diodes de geleiding tussen anode/cathode niet kunt meten met een diode meter. Is het preventief, ook gezien de leeftijd verstandig om deze sowieso gelijk mee te vervangen?

Wat betreft de trafo. Ik ben niet zeker dat ik deze goed heb gemeten secundair. Ik heb twee rode en 1 gele draad. Dan meet ik tov 1 rode en 1 gele. De multimeter autoranges. Als ik een juiste zekering heb kan ik kijken of deze eruit klapt. De huidige zekering heb ik er tijdelijk ingezet maar deze waarde ligt iets hoger dan het origineel. Ik neem aan dat je met magnetronbuis secundair loskoppelen, dat je bedoeld de trafo loskoppelen van de buis?

Elektronenbuis:
pool - pool (losgekoppeld): 0,1 OHM
pool - aarde (beide polen aangesloten): 9.8 MegaOHM (beide polen)

Diode losgekoppeld:
cathode-anode: oneindig
Anode-cathode: oneindig

Diode bevestigd aan massa en pool van condensator
cathode-anode: 10.2 MegaOhm
Anode-cathode: 10.2 MegaOhm

Trafo:
Primair: 1.2 Ohm
Secundair: 0.1 - 0.2 Ohm (of 96 ohm, niet helemaal duidelijk wat het juiste meetpunt is)

Condensator (1.10uF 2100V):
pool-pool: 10 MegaOhM
Pool-aarde: 96 OHM (aangesloten)
Pool-aarde: 10 MegaOHM (aangesloten) (deze pool heeft de diode naar aarde)

Gemeten met een Ohmeron MT488E

[Bericht gewijzigd door erik_321 op 24 februari 2020 21:17:57 (14%)]

vergeten

Golden Member

Op 24 februari 2020 20:26:55 schreef rinwinte:
Bedankt voor het bericht:) ik heb per abuis transistor geschreven waar ik diode bedoelde.
Ik was er niet van op de hoogte dat je bij HV diodes de geleiding tussen anode/cathode niet kunt meten met een diode meter.

Dat komt omdat er maar een 9volt batterijtje in zit, te weinig voor een HV diode.

Is het preventief, ook gezien de leeftijd verstandig om deze sowieso gelijk mee te vervangen?

Mijn magnetron, Whirlpool, is al 22 jaar oud dus het kan lang goed gaan. :)
Als ik je metingen bekijk is er wat mis met de trafo en de condensator. Meetfouten kunnen me op het verkeerde been zetten.
Je kunt het beste eerst de trafo nogmaals meten en proberen uit te sluiten, dat is samen met de magnetronbuis het duurst om te vervangen.
Als je de secundaire aansluitingen losmaakt van de buis en goed isoleert en de zekering bijft heel dan lijkt de trafo toch OK.
Als er een secundaire wikkelsluiting in de trafo zit dan knapt de zekering meteen of de trafo wordt snel heet, afhankelijk van waar de sluiting zit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Erik,

Dat bevestigd inderdaad ook een kapotte condensator. Heb je toevallig ook een meting van de trafo?

vergeten

Golden Member

Op 24 februari 2020 20:42:34 schreef rinwinte:
Erik,

Dat bevestigd inderdaad ook een kapotte condensator. Heb je toevallig ook een meting van de trafo?

Kijk even in mijn post van 20:04:25 daar staan die gegevens.

Zo zitten de meeste eenvoudige magnetrons in elkaar.

rood - rood:
Is de gloeispanning (wikkeling heeft een heel lage
weerstand) en geeft een spanning < 3 volt.

Tussen geel en de trafo-massa zit de HV wikkeling, die moet veel hoger zijn. In mijn geval 107Ω maar dat verschilt wat per trafo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Dan meten wij beiden rood-rood denk ik (0.1-0.2 ohm). De weerstand tussen een pool van de condensator en de massa is bij ons beiden ongeveer 96 ohm, dus dat lijkt oke.

Op 24 februari 2020 21:11:04 schreef erik_321:
Dan meten wij beiden rood-rood denk ik (0.1-0.2 ohm). De weerstand tussen een pool van de condensator en de massa is bij ons beiden ongeveer 96 ohm, dus dat lijkt oke.

Klopt
rood-rood: 0.2Ohn.
Geel-massa: 96 Ohm

Zojuis ook de diode doorgemeten door een 10k weerstand in serie te zetten met de diode en een 20v spanningsbron erop te zetten. Ik meet een spanning over de weerstand heen enerzijds en draai je de polen om meet ik niets (dus loopt er geen stroom). Conclusie zou zijn dat deze werkt.

Preventief vervangen ga ik in dit geval toch niet doen want dit type HVR-1x7 is lastig aan te komen. Zijn broertjes HVR-1x3 en 4 kosten hooguit 5 euro maar deze versie alleen verkrijgbaar bij Pelgrim kost 65 euro. Een andere optie zou nog een soortgelijke diode of de 00069078 Bosch diode (hetzelfde type diode alleen korter).

Vandaag bestel ik een nieuwe condensator en zekering en laat weten als dit uitkomst biedt.

Als je de behuizing toch nog open hebt, controleer dan ook even of de ventilator linksachter (van bovenaf gezien) nog soepel loopt. Als dit niet meer het geval is, dan heb je kans dat de stuurprint oververhit raakt

Beide fans kan ik soepel laten draaien. Onderdelen zijn besteld , dus verwacht ergens volgende week feedback te kunnen geven.

Inmiddels de condensator vervangen en de magnetron werkt weer. Wel hoor ik nog een ietwat tikkend geluid vanaf de buis komen. Heb het idee dat het anders is dan eerst maar niet 100% zeker.

In ieder geval verwarmt hij prima op het moment.

Dat is goed nieuws, hopelijk blijft ie nog een tijdje werken!