problemen met schrikdraadapparaat op solar

ik heb een twee jaar geleden een schrikdraadapparaat op solar gekocht.

Dat werkte redelijk al was de batterij toch ook vlug leeg.
Het solar paneel is al eens terug geweest voor nazicht en dat werkte perfect zegden ze.

Nu heb ik plots steeds geen spanning op mijn draad nadat ik pas opgeladen batterij plaats en ook de omheining heb nagekeken.

Als ik aan mijn kast kom waar de accu in hangt en mijn draad krijg ik wel een schok,hoe komt dat?

Gisteren ook ik haal de klem van de draad verbonden aan het apparaat van mijn omheining en ik krijg een schok,maar als ik aan de omheining kom voordien voelde ik niets,het is pas als ik de klem er af haal dat ik een schok kreeg .
Ik heb alles nagekeken maar zie nergens dat er een draad van de accu zou tegen de kast komen.Dan is de batterij niet leeg? Maar waarom geeft het schrikapparaat dan niet door?

Ik heb twee aardings- palen met ongeveer 2.5m tussen kast en eerste en dan weer tussen tweede.

Ik heb tussen de twee palen wel eens een breuk gehad en de draad terug verbonden zonder er bescherming rond te doen.maar dat is toch niet nodig,de aarding is toch ook niet beschermt met plastiek om heen.en het heeft wel altijd gewerkt voordien.
Gr,

Marc

Lambiek

Special Member

Hoe lang is de omheining? Zijn je isolatoren niet slecht of is er één stuk waardoor het weglekt naar de grond?

En voor de rest kan het van alles zijn, valt niet veel over te zeggen zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nee omheining nagekeken.welke isolatoren op de palen?Die zijn nieuw.

Lambiek

Special Member

Ja, ik bedoel die op de palen. Als er daar één niet goed van is lekt het naar de aarde weg en houd je geen spanning over.

En daar lijkt het wel op, je zegt als je de klem eraf haalt dat je wel een schok krijgt en als de klem op de afrastering zit niet. Dus daar gaat iets fout lijkt mij. Het kan ook zijn dat het vermogen heel snel inzakt door een andere oorzaak.

Is je accu wel goed op spanning?, is je accu niet slecht?

En met dit weer doet zo'n paneeltje niet veel natuurlijk.

En nogmaals, hoe lang is de afrastering?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Als je een tik krijgt van het apparaat zelf dan is er toch iets met je aarding niet helemaal zoals het moet zijn.

Hoewel je zegt dat je alles hebt nagezien, zit je toch duidelijk ergens met een lek naar aarde. Misschien water of dode insecten?
Want als je de kabel los maakt krijg je wel een schok.

Je Accu kan ook halfgaar zijn, beter eens testen met een andere goede accu. Indien geen verandering kan je dit al uitsluiten.

En ook hier kan een enkel apparaat je geweldig vooruit helpen; een multimeter.
Je kan dan al beginnen meten aan de accu onbelast en belast. Geen hoogspanning meten, want dan frituur je je meter...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 24 februari 2020 13:39:50 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

*knip*

[Bericht gewijzigd door wielklem op maandag 24 februari 2020 13:53:27 (99%)

RTFM, dan pas vragen...

de omheining is ongeveer 1500 meter draad één draad.

ik heb zo een metertje dat van 2000 tot 12000 meet waar je een stek in de grond steekt en dan met haak aan de omheining,maar die geeft 0 aan.

Dat zijn plastic- isolatoren,normaal kan daar niets aan zijn,de draad zit daar door die ring.

En als je direct op de spanning gever meet zonder deze op de omheining aan te sluiten

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

waar is dat dan? Op de aansluitpunten van het accu apparaat?

De uitgaande klemmen ;de aarde en de line.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ja, dat is de rode en zwarte aanspan vijzen op het schrik apparaat toch?

mvdk

Golden Member

Maak eens een paar foto's van het apparaat..

Edit: als er ergens sluiting is op een isolator, dan kan je dat bij windstil weer (meestal) horen. Met dit stormachtige weer lukt dat nu niet..

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 24 februari 2020 14:35:11 (63%)

Dat kan ik nu niet, dat staat in de weide.ik kan wel een afbeelding van de winkel geven. maar mag dat wel de link doorgeven?

Thevel

Golden Member

Merk en type mag ook.

En het merk en type van het metertje.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 24 februari 2020 14:54:53 (49%)

Hensz

Golden Member

Op 24 februari 2020 12:48:00 schreef Sine:
Als je een tik krijgt van het apparaat zelf dan is er toch iets met je aarding niet helemaal zoals het moet zijn.

Als de aarding niet goed zou zijn zou je ook dan geen tik krijgen. Aangenomen dat je alleen de draadklem vastpakt en niet ook de kast oid.

1500 meter is best veel, heel veel isolatoren, waarvan er maar één kapot hoeft te zijn of één meter draad die ergens tegenaan hangt. Alles is lekker nat nu, dus dat helpt ook al niet.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Ik zou ook je accu eens door meten "onder belasting" misschien stort die wel helemaal in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat zijn plastic- isolatoren,normaal kan daar niets aan zijn,de draad zit daar door die ring.

En waarom kan daar niets mis mee zijn?
Er hoeft er maar 1 sluiting te maken en je hele netwerk ligt plat.

10 tegen 1 dat je ergens sluiting maakt. Verdeel de omheining in kleinere compartimenten en meet zo stuk voor stuk

Of er groeit een plantje tegen....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hensz

Golden Member

Afgevallen boomtak, lang gras dat tegen de draad gewaaid is, etc.
Op 1500m zijn er al gauw een stuk of 100 van die isolatoren. 1% met een mankement of een losgeschoten draad en het gaat al mis. Je zult ze echt allemaal ff na moeten lopen. De kans dat je als je één lekkende plek hersteld hebt, de volgende zich (verderop) aandient is ook niet denkbeeldig.

Don't Panic!

Zoals ik in het begin zei, had ik net alles nagekeken,de ganse omheining, en nergens was er iets tegen.
Die isolatoren zijn toch ringen van plastic,hoe kan daar dan een lek ontstaan? Als er ijzer van de stang door komt?

Sine

Moderator

Op 24 februari 2020 15:24:41 schreef Hensz:
[...]
Als de aarding niet goed zou zijn zou je ook dan geen tik krijgen. Aangenomen dat je alleen de draadklem vastpakt en niet ook de kast oid.

De ts schrijft:

Als ik aan mijn kast kom waar de accu in hangt en mijn draad krijg ik wel een schok

vergeten

Golden Member

Het kan ook nog een zwevend schriknet zijn!
Is dat het geval dan is er ergens een verbinding (van de hoogspanningvoerende draad) met aarde, pak je dan de kast beet krijg je een optater!

Maar als het traditioneel is dan is er geen of (heel)slechte aarde bij de kast.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

als de kast geen goede aarde heeft dan bouwt de hoogspanning op, maar komt tussen grond en behuizing juist de hoge spanning te staan. vaak gammele aarding met geknoopte VD draad die na die regen ergens geoxideerd is. apparaat eens voorzien van een nieuwe aarde, lange pen de grond in meppen en daar de aarde op hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer