Alle gedimde verlichting in huis pulseert synchroon.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Lichtsensor hoort ook niet in de zon te hangen. Alle sensoren hangen aan noord zijde. Vlak onder de dakrand. Dus geen lichtinstraling. In ons bedieningsgebouw gaat het al 15 jaar goed. Al de andere locaties toch al meer dan 10 jaar. In de praktijk gaat onze verlichting ongeveer gelijk aan met de straatverlichting. Er zit geen 5 minuten verschil op. Verlichting blijft ook gewoon tijdens de nacht aan. Op een brug de verlichting uit doen wordt niet echt geapprecieerd. Aan elke brug zijn er ook aan beide zijden oversteekplaatsen van de jaagpaden. Deze maken veelal deel uit van het fietssnelweg netwerk. Die oversteekplaatsen wil je ten alle tijden veilig houden.

Op 7 maart 2020 20:54:02 schreef testman:
[...]
zo niet zorgt de elektronica in die dingen toch al dat er veel uitval is.
[...]

Zit er in die astro klokjes dan geen elektronica die kan uitvallen? Lijkt me sterk. Zijn ze terug overgestapt op techniek die toegepast werd door Louis Zimmer voor zijn astro klok in de Zimmertoren te Lier? Maar dan klopt de bleutooth weer niet.

Alleszins heeft de klok van Louis Zimmer geen last van welke radio signalen ook.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

nee, als ik lichtsensoren hang, dan zet ik de sensor ook onderin of aan de zijkant, de lens wordt ook nogal eens rot van de UV straling direct in de zon. klokjes gaan ook weleens stuk natuurlijk, net als armaturen onder bruggen die weleens worden gemold. als men die lichtsensor molt werkt niks meer op de brug, klokje kun je in de regelkast zetten waar doorgaans zon stalen deur voorzit, dus die kunnen ze niet aan.

men had op t werk veelal klemko's welke nogal uitval geven, keertje onweer en er sneuvelen weer wat van die dingen, veel te veel elektronica en geen VDR aan boord. nu worden niko's gebruikt, die houden het beter vol en hebben sowiso een degelijkere behuizing.

de TF aansturing voor openbare verlichting kijkt overigens ook niet naar lichtsterkte rondom waar de TF zender is opgesteld, maar gaat ook op tijd aan. immers gaat de straatverlichting op een zonnige dag in deze tijd van t jaar, eerder aan als op een zwaar bewolkte dag, daags erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 maart 2020 22:27:09 schreef testman:
de TF aansturing voor openbare verlichting kijkt overigens ook niet naar lichtsterkte rondom waar de TF zender is opgesteld, maar gaat ook op tijd aan.

In Zeeland hadden we een gemengd systeem. Wel op een lichtsensor schakelen, maar binnen een venster van 20 minuten voor tot 20 minuten na de astronomische tijd. Dit om te voorkomen dat de straatverlichting midden op de dag door een donderwolk aan zou gaan.
Of het nog steeds zo is weet ik niet, ben 12 jaar geleden met VUT gegaan en ik hou niet meer bij hoe laat de lantaarns aan gaan.

mel

Golden Member

RWS heeft meestal een "3-in 1"systeem.
Fotosensor, tijdschakeling en eventueel ook nog handbediening.
(en een stomme 220 volt externe stuurstroom kring in een kast die met 24 volt gevoed werd... dat was AuW!) ;(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

lichtsensoren is te vaak iets mee tegenwoordig. in volle zon overlijd de ldr te snel

Is dat zo? Bij mij draait zo'n ubergoedkoop LDR ding van ik geloof 5 gulden al twintig jaar in combinatie met een mechanische tijdklok. Je weet zo'n ding waar je met van die flippers de schakeltijd instelt. De Ldr en die klok doen het echt al jaren perfect. Voor de zomer en wintertijd heb ik ook twee mechanische klokken naast elkaar zetten. Bij de omschakeling hoef je alleen een steker over te plaatsen.

Mijn verlichting gaat om 12 uur 's nachts uit en vanaf 5 uur 's middags en afhankelijk van het licht weer aan.

Ik had ooit een complexe programmeerbare schakelklok gekocht die dat ook had moeten kunnen. Nu de schakelklok kon dat ook. Je had alleen een middag nodig om dat ding te programmeren. En zomer en wintertijd kon dat ding dus niet. Bij een spanningsdip ook klok in de war. Ik was vroeger voor mijn werk wel eens maanden van huis en het ging dus fout met de wintertijd. Mijn pa wilde die klok bijstellen. Het resultaat was dat een paar maanden het licht in mijn huis op rare tijdstippen aan en uit ging.

Dat was dus stompzinnige oplossing. De mechanische klok met licht sensor bleek gewoon het beste. Ook als de spanning een vijf minuten wegvalt blijft alles werken. De klok staat dan alleen vijf minuten achter. Dat is iets waar prima mee valt te leven.

Soms is eenvoud echt de oplossing. En mijn ervaring is dat licht sensors met een LDR het zonder probleem 20 jaar uit houden. En de LDR staat gewoon achter het raam in het zonnetje.

Voor veiligheids kritische dingen kan ik me voorstellen dat er naar iets andere oplossingen wordt gekeken dan een mechanische klok. Maar meer complexe elektronica maakt het niet altijd beter en betrouwbaarder.

Met een moderne auto sta je met een dooie batterij gewoon stil. Aanduwen gaat niet. Je moet gewoon de hulpdiensten bellen. Iets dat wel eens lastig kan zijn als je ergens in de rimboe staat met een ook een dooie of gewoon geen telefoon. Een oude auto kun je met een paar man vaak wel gewoon aanduwen. Oude auto's rijden vergeleken met moderne varianten echter voor geen meter. Alles is gewoon veel slechter. Ruitenwissers, kachels, lawaai in de kabine, verlichting, brandstof verbruik enz. maar de eenvoud kan wel eens nuttig zijn.

Op 8 maart 2020 10:00:38 schreef Ex-fietser:
[...]

Is dat zo? Bij mij draait zo'n ubergoedkoop LDR ding van ik geloof 5 gulden al twintig jaar in combinatie met een mechanische tijdklok. Je weet .

ouwe zooi was nog degelijk, de merten lichtsensoren kom ik ook wel tegen van 25 jaar oud en nog werken. maar die werken nog met een bimetaal en enorme ldr en zijn allesbehalve energie zuinig, iets wat nu allang niet meer is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer