touch bediedingspaneel Miele 5000 reeks herstellen


Als het capacitieve toetsen zijn moeten de geleidende sporen op de binnenkant van het glas zitten. Hoe kunnen die dan "verdwijnen"?

Is dat vocht wat opstijgt en de sporen aantast?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Door aanslag, vet,stoom etc verdwijnt de weerstandswaarde ,net zoals de toets folies van de oudere magnetrons gaat het langzaam over. Ik heb hier een setje en ben aan het dokteren, maar zoals eerder aangegeven zit het zowel in de print als in de bediening zelf.. Uitwisselen van beide delen onderling bereikt niet het gewenste resultaat..

Print en folie hebben beiden schuld aan dit fenomeen?
Hoe komt het dan dat bij vervangen van een bedieningspaneel het probleem voor 100% verholpen is?

Mijn stoomoven van miele (DG5080) kreeg dit probleem ook stilaan. Mijn vrouw kon sommige toetsen niet meer bedienen, ik nog wel met de platte vinger. Dus vroeg of laat moest er ook wat gebeuren.

De hete luchtoven (H5681BP) die recenter was (2013, stoomoven 2009) kreeg een defect aan de zuurstofsensor. Besloten die probleemoven van de hand te doen en bleek nu precies hetzelfde bedieningspaneel te hebben als de stoomoven.
Paneel van de heteluchtoven op de stoomoven geplaatst en vice versa.
De fout ging mee met het bedieningspaneel. Lijkt me dan toch voor 100% in het bedieningspaneel te zitten... heb die ervaring al meerdere malen op het werk gehad ook.

Waren er geen versie verschillen?? Ik weet het ook ff niet meer, maar moest destijds beide wisselen, toen werkte het pas...

In bewuste heteluchtoven zijn er ooit massa's softwareupdates geweest. Je moest dan wat printjes vervangen voor de Profi-vochtondersteuningsfunctie.
Later kwam er dan nog een update voor slechte reactie van de toetsen, maar die bracht nauwelijks wat bij. Ik ken iemand met zo'n oven van de eerste reeks met bijna originele software. Toetsen werden ook langzamerhand slechter. Update hielp totaal niks. Nieuw toetsenbord wel.

Het toetsenbord, aka frontpaneel heeft wel een andere code gekregen. Het valt me op dat de allerlaatste versies er geen last van hebben.
Ik ga het alleszins merken, want zo eentje hangt nu aan mijn stoomoven.

Shiptronic

Golden Member

Kan je de info delen, van oude en vervangende(betere?) type nr?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 maart 2021 20:36:12 schreef Shiptronic:
Kan je de info delen, van oude en vervangende(betere?) type nr?

Het originele weet ik niet meer vanbuiten. Tegenwoordig is het inox paneel vervangen door 10996561.
Niet meer kapot geweten.

Vreemde is dat Miele wel het probleem erkend, maar niet coulant mee omgaat voor een best duur apparaat. Nog even opgezocht: ging om een van de eerste versies en ondersteunde de update niet.. dat was het

Ik heb het hier een tijdje geleden nog weggelachen, maar ben er serieus op aan het terugkomen... De prijzen van Miele hun onderdelen S C H A N D A L I G.
Zonet nog: een inductieplaat waar een 12V ventilatortje defect is: 138€ ex BTW. Knettergek gewoon.
Laat staan een lap inox met wat glas, je weet niet wat het inox de kilo staat tegenwoordig zeker |:( .

Hoe langer hoe meer mensen trekken een serieuse lip als je zo'n prijzen uitspreekt. Als ze dan nog wat pech gehad hebben met hun toestel (de 5000 reeks was nu niet het toonbeeld van Miele degelijkheid), is dat hun laatste Miele geweest.

Tijdje terug een W1 met afgebroken trommel. Staat bij hun te boek als dat sommige reeksen daar gevoelig voor zijn. Weliswaar al 4 jaar in gebruik, maar adv het serienummer kan je herleiden dat het apparaat van die reeks is.
De klant krijgt voor de prijs van de herstelling een nieuw toestel, maar dat hoort niet bij een fout die door hun, mja nonchalansme?, veroorzaakt is. Klant moest is weten 8)7

Dat bedoel ik Beeldbuisje!! Maar de herstelling is hoe dddddduur?? kan het haast niet over mn lippen krijgen,maar schat een 600 Eu ...

Die hogedruk pressostaat die Miele gebruikt vervang ik aan de lopende band, kost een dikke 80 Eu voor de klant... leg dat maar eens uit!!

Miele?? steeds meer mensen lopen er voor weg en zeggen met AEG, Bosch Siemens whatever gewoon na 10 jaar vervangen en dan zitten ze nog niet aan het budget van een Miele...

[Bericht gewijzigd door smd op 11 maart 2021 19:00:33 (24%)]

Nu betaal je nog veel geld voor de naam, niet voor de kwaliteit.

Altijd al dure wisselstukken of een verschijnsel van de laatste jaren (door de mindere verkoop)?

Waar ik (voorlopig) nog niet op terugkom is de bouwkwaliteit van Miele toestellen (even tijdelijk de trommels van de W1 serie daarbuiten gelaten, die tegenwoordig allemaal speling hebben), toch niet te evenaren is. Pak een gemiddeld Miele-apparaat, dat steekt nog altijd beter in elkaar vind ik als de rest. Toch qua materiaalkeuze.

Elektronica en software daarentegen is echt "made in China". Niet netgescheiden voedingen en dat in een vaatwasser, hoe haal je het in je hoofd anno 2021.
En dan zeker als het misloopt, die prijzen van die onderdelen. Niet te verantwoorden gewoon.

Wasautomaten,drogers, stofzuigers, ovens zijn allemaal te doen. Ik vind Miele vaatwassers veel te veel ellende inzitten wat stukgaat.. Dure apparaten, en meeste halen tegenwoordig moeilijk de 15 jaar... Nu de warmtepomp vaatwasser?? ben erg benieuwd!!

@Beeldbuisje,
zonder netscheiding is het gewoon makkelijker om je lasten aan te sturen.
Geen opto's, gewoon alles direct aansturen.
Ik werk nu 10 jaar bij een AGD producent, echt het aantal projecten dat netscheiding gebruikt, dat is alleen als het echt nodig is.
Als we het kunnen vermijden, goed, dat scheelt kosten.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@Walkura
het klopt volledig wat je zegt. Waar ik het niet mee eens ben is dat je dit opzet in een apparaat gaat steken wat met water, zout en vet werkt.
Miele klanten gaan ervan uit zeker tien tot vijftien jaar met hun toestel te kunnen werken. In die vijftien jaar heb je vroeg of laat toch wel ergens een lekje en gegarandeerd dat er toestellen gaan zijn waar dat lekje op een elektrisch contact terecht komt.

Zoiets tot de eerste reeksen van de G5XXX series liet differentieelschakelaars springen en wat weet ik, maar tot ieders grote verbazing bleven de programma's heel.

Die latere 6000 reeksen zijn qua prijs maar weinig gestegen of gedaald vergeleken met hun voorgangers. De aankoop van de sturingen daarentegen is gestegen + vele gevoeliger.

Ik begrijp maar al te goed dat men niet netgescheiden toepassingen wil voor de prijs, maar zoiets is niet Miele waardig en zeker niet in toestellen die met water werken.

"Miele klanten gaan ervan uit zeker tien tot vijftien jaar met hun toestel te kunnen werken"

Serieus geminderd dan, 10 jaar

Op 12 maart 2021 20:44:58 schreef fabrice:

Serieus geminderd dan, 10 jaar

Ik hoorde laatst van mensen zeggen dat ze een bezoek brachten aan het experience center in Mollem. Daar zei men doodleuk dat je een jaar of 10 moet rekenen voor een Miele toestel.
Dat was de beginperiode van de 7000 reeks keukentoestellen. Klanten hebben hun keuken van Whirlpool gekocht.

Als ik nu precies 16 jaar geleden begon te werken waar ik nu werk, stond er een grote reclame-affiche in de winkel van Miele. Daar stonden de keukentoestellen op getekend van rond de eeuwwisseling, met in grote letters: "inbouwtoestellen koop je maar één of twee keer in je leven, ga voor een Miele".
Toen kon ik dat geloven...

Als het inderdaad waarheid wordt dat de huidige Miele apparaten het na tien jaar opgeven, is die oven die ik vorig jaar nog kocht het laatste wat ik ooit zelf van Miele nieuw gekocht heb, ondanks ik in een Miele center werk.
Als je bijna het dubbele van de prijs uitgeeft, moet het ook het dubbele van de tijd meegaan van de concurrentie vind ik. Ik onderhoud mijn materiaal erg goed, dus als het mij niet lukt, zal het niemand lukken.
Komt er nog bij dat met de huidige prijzen voor onderdelen ik met mijn personeelskorting in 3/4 van de gevallen nog meer uitgeef aan een bepaald onderdeel als wat ik de volle pot zou betalen voor één of ander Siemens onderdeel ofzo.

Als men een miele toestel koopt, verwacht men toch kwaliteit.

Zeker als je er een serieuze prijs voor betaalt, meer dan andere merken.
Ken al veel huishoudens die op een ander merk zijn overgestapt.

Yep,ken me de Billboards herrinneren met Er is geen Betere, Miele!!

Van de website:"Er wordt bij Miele niets aan het toeval overgelaten om kwaliteit en duurzaamheid te kunnen blijven garanderen. Om te voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen onderwerpt Miele alle apparaten aan zware duurtests. Pas als de apparaten deze duurproef hebben doorstaan, verdienen ze de naam Miele. Geen andere fabrikant stelt zulke hoge eisen als Miele" Kleine lettertjes: Dat komt overeen met ongeveer 5 programma's per week van gemiddeld 2 uur.

Bij de meeste waar ik kom haken de mensen af van de reparatie van de vaatwasser vaak daar de gemiddelde reparatie kosten rond de 250-350 Euro is... En ja, dan geen Miele meer... Ik zie er veel bij de schroothandelaar staan.. Das niet goed..

[Bericht gewijzigd door smd op 13 maart 2021 18:56:07 (19%)]

Ze zullen zich aldaar moeten herpakken en dringend naar hun medische aandoening* laten kijken of anders gaat de boot daar wel eens kunnen gaan zinken. Wat ze doen kan ze alleen maar zuur opbreken. (waardeloze producten, exuberante onderdeel prijzen...) Als je weigert te luisteren naar wat werkelijk speelt op de markt....

* Nekzwelling.

Vroeger duurde een programma ca 1uur, nu (eco) 2-3 uur, dus toestel vlugger afgeschreven wegens aantal bedrijfsuren gehaald?

[Bericht gewijzigd door fabrice op 13 maart 2021 20:17:46 (63%)]

Op 13 maart 2021 18:53:27 schreef smd:
Om te voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen onderwerpt Miele alle apparaten aan zware duurtests. Pas als de apparaten deze duurproef hebben doorstaan, verdienen ze de naam Miele. Geen andere fabrikant stelt zulke hoge eisen als Miele" Kleine lettertjes: Dat komt overeen met ongeveer 5 programma's per week van gemiddeld 2 uur.

Das nog zoiets...
toen ik in 2009 fulltime gaan herstellen ben op het bedrijf, reed ik eerst enkele dagen mee met één van de eigenaars die ik zou gaan vervangen met zijn pensioen.
Voor te leren, maar uiteindelijk wat om het "gastje te spelen". :+
We komen bij een klant met een Miele wasmachine van 3 maand oud die God weet ik wat niet meer deed. "Laat de werktas maar in de bus staan", zei de baas, "een nieuwe Miele KAN gewoon niet kapot zijn". Hij had gelijk.
Ik moet zeggen dat die waarheid tot voor de Coronacrisis wel klopte.
Maar vandaag????? Zeker de helft van alle nieuwe apparaten heeft een mankement. Of software, of dingen zoals een klemmetje niet vastgeklemd, of een defecte sensor,... . Allemaal van minuut 1.
Mocht de kwaliteitscontrole nog zijn zoals vroeger, waren die gegarandeerd boven gekomen. Ik hoop echt dat dat tijdelijk is nu met corona.

Nu de instappers wasmachine met een plastic trommel uitgevoerd worden, lijkt me de trend daar ook gezet. Steeds Miele wasmachines aangeprezen omdat die nog met een volwaardige inox constructie werken. Als dat plastic straks zich doorzet naar de duurdere reeksen. Tsja, dan is zelfs hét grote stokpaardje van hen het niet meer waard: de wasmachine. Echt erg gewoon.
Voorlopig is dat een speciale reeks voor de Miele centers om ook wat goedkoper materiaal aan de klant te kunnen aanbieden, zodat je ze niet naar de concurrentie moet sturen. Ben is benieuwd.

"Nu de instappers wasmachine met een plastic trommel uitgevoerd worden, lijkt me de trend daar ook gezet."
je meent het, pff, trommel of kuip zeker?

Alles moet nu zo goedkoop en zo vlug mogelijk worden gemaakt, om door de dalende verkoop de managers nog wat winst in hun zakken te kunnen steken.

[Bericht gewijzigd door fabrice op 14 maart 2021 10:10:52 (30%)]

Jammer genoeg wel, ik heb ze al gezien; ze staan bij ons in de winkel. De drie goedkoopste modellen die Miele heeft

Bovenladers zijn al een jaar of 5 Kunstof kuipen.... Vraag het me af of ze werkelijk uit Miele fabrieken komen... Lijkt zo AEG...

[Bericht gewijzigd door smd op 14 maart 2021 19:11:42 (43%)]