Lamp op sensor werkt niet meer na vervangen soort lamp

Thuis heb ik in de gang een lamp hangen met een sensor waarin twee G23 lampen gaan.

Als er 1tje stuk of zwakker wordt dan doen beide lampen het gelijk niet meer. Dus ik dacht, ik verander de G23 aansluiting voor een E14 en stop er e14 led lampen in met de hoop dat dit betrouwbaarder is.

Helaas blijken die ledlampen niet te werken. Heeft iemand een idee waardoor dit komt? Zou ik dan voor spaarlampen moeten gaan of normale peertjes?

Aan de draden van de G23 fittingen waar jij nu E14 fittingen hebt gemaakt zit een VSA/transformator voor Pl lichtbronnen met ontsteking. Deze moet je er tussenuit halen zodat de geschakelde spanning vanaf de sensor direct op de fittingen komt te staan.

Tidak Ada

Golden Member

De dimmer heeft meer vermogen nodig om te werken. Met de G5,3 23 halogeenlampjesPL-letjes werkt het prima, maar voor LED heb je:

a. een speciale LED-lamp nodig en
b. een sensor die daarvoor geschikt is

De starter en ballast voor de PL lampjes moet er sowieso uit.

Je kunt overigens tegenwoordig hele mooie platte LED down lights kopen, waarmee je je oude armatuurtjes kunt vervangen.
Ik weet dat o.a Lamp direct ze verkoopt en ik heb er een stel draaien van de PRAXIS (uit de opruiming voor €5,- /st.).

Er zijn ook nog directe LED vervangers voor PL5-lampjes. Dan kan je de ballast laten zitten, tenzij het een elektronische is....

Gr.

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 februari 2020 16:47:10 schreef T-sec:
Aan de draden van de G23 fittingen waar jij nu E14 fittingen hebt gemaakt zit een VSA/transformator voor Pl lichtbronnen met ontsteking. Deze moet je er tussenuit halen zodat de geschakelde spanning vanaf de sensor direct op de fittingen komt te staan.

Cool, ik ga direct even naar kijken. Die Pl lichtbronnen zijn behoorlijk vervelend. Beginnen eerst een minuut te om en om te blinken totdat ze tegelijk ontsteken en dan pas branden ze :+

een steinel armatuur zo te zien. als je daar de spaarlampen uithaalt, wel ook de evsa verwijderen, anders werkt het niet met gewone 230V ledlampen. opzich geen slechte armuren, afgezien van die pl-s. moet er nog ergens een berg van vervangen omdat de evsa's ook al deels uitgevallen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de armatuur losgehaald en dat dikke witte ding tussenuit gehaald. Alsnog doen de lampen het dan nog niet. Ik dacht dat ik simpelweg de rode aan de bruine draad kon draaien.

Andere lamp, wat geen led is (spaarlamp van ikea meen ik), doet het overigens wel

je hebt 2 spaarlampen en 1 vsa, dus staan ze in serie. dat gaat niet werken, beide E14 moeten 230V krijgen en niet in serie staan.

simpel zat, blauwe draad naar de print van de bovenste fitting ook op de andere fitting aansluiten, en de rode draad ook op beide fittingen aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gelukt:)!

Enorm blij want deze leds schakelen in minder dan 1 seconden aan. Eerder was ik al 2 verdiepingen omhoog in het donker voordat de lamp ging branden :Z

Gelijk de rest maar doen dan zijn mn boven en bovenbovenburen ook blij