temperatuur meter / voeler


Temperatuurmeter (ook wel termometer genoemd, overigens ;) ) op wat? Motorolie? Koelvloeistof (als het al een vloeistofgekoelde is, natuurlijk)? Uitlaattemperatuur?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb al gekeken maar de schroefdraad past niet.

Wat is de oude en wat is de nieuwe schroefdraad ? Er zijn allerlei verloopjes te koop.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik weet het, maar moet dan weer water aflaten enz......
Dacht dat er misschien een elektrische oplossing zou zijn.

Charme van het oldtimer bezit, je bent altijd zelf aan het sleutelen. Bij een moderne auto vol met elektronica en sensoren kun je alleen nog naar de garage en mag je de rekeningen van €€€ betalen...

Laatst had een collega het pompje in het adblue tankje defect, kompleet tankje vervangen en 800€ armer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een afwijkende voeler passend en werkend krijgen is meestal een hoop werk en zelden erg precies. Je moet dan ook de juiste beta-waarde hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 25 februari 2020 20:34:15 schreef kitman:
Ik weet het, maar moet dan weer water aflaten enz......
Dacht dat er misschien een elektrische oplossing zou zijn.

Die is er vast wel.
Bijvoorbeeld met een microcontroller de sensor uitlezen, een conversieberekening doen en dan je inbouwmeter aansturen.

Maar je zult dan moeten weten hoe de sensor die nu in de motor zich gedraagt over het temperatuurbereik waarin je wil meten.

Dat is niet zo heel moeilijk als je dat ding los hebt maar in de motor zal dat lastiger zijn.

Heb ondertussen een verloop gedraaid.
Op de sensor zat wellicht chinese schroef
draad die altijd ergens tussenin zat.
M10 x 1 was het dichtste bij en die heb ik er op gesneden.
Is in messing en kon gewoon met de hand.
Als je kijkt om een sensor te kopen zetten ze daar nooit waarden bij, alleen voor welk merk ze kunnen dienen.
Zijn dat geen 2 weerstanden, 1 in de sensor en 1 in de meter?
Brug van wheatstone?
Waar 2 weerstanden elkaar in evenwicht houden?
Benzine meter enz..
Volgens ik denk is dat eenvoudig, want het bestond al toen ik nog naar school ging.
Heeeeel lang geleden.

High met Henk

Special Member

M10 x 1 is waarsch 1/8 npt en heel gebruikelijk voor sensoren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dacht ik eerst ook maar paste ook net zo min als M10 x 1.
De diameter was exact 10 mm en
Van M10x1 had ik de tappen liggen.
De maat op de motor was M16 x 1.5 .

Shiptronic

Golden Member

Op 28 februari 2020 17:36:38 schreef High met Henk:
M10 x 1 is waarsch 1/8 npt en heel gebruikelijk voor sensoren.

+1 want NPT= taps, en dus altijd water dicht, spoed is idd gelijk aan M10x1

me= to slow

[edit] waarom niet de originele sensor in het nieuwe blok gezet, en originele meter gebruikt?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 28 februari 2020 18:49:07 (16%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Was echter niet taps maar recht. en geen 1/8.
Hebben we gemeten.
De motor ligt in een andere auto en de meter was zonder omhulsel naast de teller.
Oldtimer.

Op 25 februari 2020 20:44:19 schreef Roland van Leusden:
Charme van het oldtimer bezit, je bent altijd zelf aan het sleutelen. Bij een moderne auto vol met elektronica en sensoren kun je alleen nog naar de garage en mag je de rekeningen van €€€ betalen...

Laatst had een collega het pompje in het adblue tankje defect, kompleet tankje vervangen en 800€ armer.

Tsja, een oldtimer heeft geen tankje verschaalde urine nodig om de uitlaatgassen te reduceren. Die mag zo al de LEZ niet in.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

kitman,
Misschien even vertellen welk merk en type motorblok dit is.

Het is een Subaru EA82, 1800 turbo en die ligt nu in een Bonito FT oldtimer.
Alles al netjes gekeurd bij de RDW en vandaag APK gekeurd.
Met die turbo heb ik toch graag een temp meter, een lampje is niet genoeg vind ik.

Shiptronic

Golden Member

Daar is inderdaad simpel een nieuw/ander klokje in te zetten :)

http://www.tornadosportscars.com/GT40/interior3.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En hoe weet je dan welke goed samenwerkt met de originele sensor?

Shiptronic

Golden Member

Door in de handleiding van het klokje te kijken, of de sensor te gebruiken die met het klokje mee komt ;)

Ik pak meestal een andere toer, zeker als die subaru OBD onboard had, LCD erin met Realdash, kan je zelf een dash configureren geheel in software ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 februari 2020 19:57:49 schreef big_fat_mama:
Temperatuurmeter (ook wel termometer genoemd, overigens ;) ) op wat? Motorolie? Koelvloeistof (als het al een vloeistofgekoelde is, natuurlijk)? Uitlaattemperatuur?

Ik thermometer wel de juiste benaming?
Je meet immers de temperatuur, niet de warmte. Warmte is de totale hoeveelheid beschikbare energie, temperatuur de gemiddelde energie van de moleculen in een middenstof.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

T/S vroeg om een [sic] "temperatuur meter" niet om een warmtemeter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Maar jij moest dat zonodig corrigeren naar thermometer. Ik betwijfelde of dat een betere benaming is.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 13 maart 2020 18:24:42 (29%)]

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Heb een verloopstuk gedraaid en de nieuwe sensor er in gezet.
Nu geeft hij temperatuur aan, niet echt juist, iets te hoog, maar ok.
Goedkoop ding van € 30.

Shiptronic

Golden Member

Hoe zo niet juist? waarmee vergelijk je dat?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

met een electronisch (denk ik) laser meter?