4 batterijen ombouwen naar adapter

Ik heb een motortje op mijn knikkerbaan die een wokkel laat draaien om kikkertjes omhoog te laten gaan. Ik heb het motortje uit een discobal gehaald en er staat 6 volt op dus hij draait nu op 4 aa batterijen. Maar ik wil hem gaan ombouwen dat er een adabter op kan. Ik wil een universele adabter gaan bestellen maar ik weet niet hoeveel ah de adabter moet hebben. Ik weet niet hoeveel stroom het motortje nodig heeft. Wie kan mij helpen? En weet iemand hoeveel ah een aa batterij heeft? want dat kan ik nergens vinden

hoelang gaan je batterijen ongeveer mee?
denk dat je best eens online een multimeter besteld. in de gamma enzo heb je al een simpele vanaf 5€.
en dan kan je meten hoeveel stroom je motor trekt.

die goedkope meters zijn niet echt precies, maar t zal je wel al aangeven of je in de regio van 10mA zit of in de regio van 500mA

als je nog graag knutselt is een simpele labovoeding ook misschien je volgende project?

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 26 februari 2020 18:58:16 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 februari 2020 18:44:55 schreef Arjanvd:
Ik heb een motortje op mijn knikkerbaan die een wokkel laat draaien om kikkertjes omhoog te laten gaan. Ik heb het motortje uit een discobal gehaald en er staat 6 volt op dus hij draait nu op 4 aa batterijen. Maar ik wil hem gaan ombouwen dat er een adabter op kan. Ik wil een universele adabter gaan bestellen maar ik weet niet hoeveel mah de adabter moet hebben. Ik weet niet hoeveel stroom het motortje nodig heeft. Wie kan mij helpen? En weet iemand hoeveel mah een aa batterij heeft? want dat kan ik nergens vinden

Een AA batterij heeft tot ongeveer 2500 mAh (je kan ze (veel) slechter kopen) .

Dit is een maat voor na hoeveel stroom de batterij leeg is. Omdat een adapter (als het goed is) niet leeg raakt kan een adapter geen mAh rating hebben.

Mijn adapter is 16000mAh! Dus als ik 1A gebruik dan is ie na 16 uur.... kapot?

Om de stroom van het motortje te bepalen moet je een meting doen. Het makkelijkste als je daarvoor de apparatuur hebt is om gewoon de stroom te meten. Als dat niet kan dan zou je nieuwe batterijen moeten nemen, en dan "meten" hoe lang dat meegaat. 2 uur? 2000mAh/2h = 1000mA = Ongeveer 1A. 4 uur? Dan 500mA. etc.

Ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. (NOG een set batterijen verstoken).

Wat overblijft is "gewoon gokken". Ik verwacht dat het ruimschoots minder dan 1A is. Een adapter van 1A zou dan al voldoende moeten zijn.

Omdat ik toevallig vrij veel 12V 1A adapters heb liggen en ook DCDC converters die makkelijk op 6V afgesteld kunnen worden.... zou ik het op die manier doen. Dan kan je bijna 2A trekken en dan gaat het nog goed.

Overweeg om me 5 euro te sturen door "custom order, 5x" te bestellen in mijn webshop. Dan laat ik morgen de stagaire een constructietje maken waar gewoon ongeveer 6V uitkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het motortje zal zelf de benodige stroom nemen. Dat staat los van hoeveel de batterijen mah zijn.
Geen idee hoeveel stroom zo'n vraagt. Staat er geen typenummer of iets op? Maar heel veel zal het niet zijn vermoed.
Geen idee waar je een adapter wilt bestellen maar ik zou zeggen, kijk eens bij de lokale kringloop. Die hebben meestal bakken met adapters.
Of kijk eens (wel met toestemming) in een wecycle/recyclebak. Grote kans dat je adapters genoeg vindt. Kanshebbers zijn bv oude Nokia laders, adapters van draadloze telefoons.
Ik denk dat de motor ook prima op 5 volt zal werken, misschien gaan de knikkers alleen iets langzamer omhoog ;)
Dan kun je ook gewoon elke standaard USB adapter gebruiken. Pak een oude usb-kabel en knip daar de kleine stekker (micro USB, apple, of wat dan ook) af. En dan heb je meteen een kabel.
(En je vind vaak genoeg USB kabels met een kapotte, kleine stekker. Prima voorbeeld hergebruik ipv extra ewaste creëren)
Kun je de knikkerbaan ook prima op een USB powerbank draaien.

Shiptronic

Overleden

Ik zou eerst een 5v USB lader proberen. Het aantal mAh zegt niets over de stroom, alleen hoe snel hij leeg gaat.

een goede batterij kan makkelijk 3A leveren, maar is dan ook in een paar tellen leeg, als je aan geeft hoe lang de baan blijft draaien op "standaard" baterijen met bekend aantal Ah kunnen we een heel ruwe schatting maken, maar een beetje USB adapter doet al snel 1A, dat zou voldoende moeten zijn (gok).

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 26 februari 2020 19:08:12 (83%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb even met een multimeter de stroom gemeten maar ik snap de meter niet helemaal.(zie afbeelding) Weet iemand hoeveel a de meter aangeeft?

Weet iemand hoeveel ah de meter aangeeft?

Niets, want je meet mA en geen ah. Zet de meter op "200m" en stop de het rode meetsnoer in de andere bus met "VΩmAhFE"

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Heb er nog weinig ervaring mee:) heb gedaan wat je zei en ik krijg nu dit. Is dit 2,3 a of 0.23 a? Hij staat op 200m en geeft 23.1 aan. Sorry ik bedoelde a in plaats van ah

[Bericht gewijzigd door Arjanvd op donderdag 27 februari 2020 12:38:13 (12%)

rob040

Golden Member

Is dit 2,3 a of 0.23 a? Hij staat op 200m en geeft 23.1 aan.

Geen van beide. Het is 23,1mA en dat is 0,0231A.
Je hebt een meetbereik van 200mA en de meter kan dat maximaal aangeven voordat hij in overflow gaat.
Heb je een waarde, dan ligt die tussen 0 en 200mA en dus uit te lezen in milliampère.

Je hebt een stroom gemeten, maar is dat met of zonder knikkers? Ik vermoed zonder. Met knikkers zal de stroom wat hoger zijn.
Je kunt naar een kringloopwinkel gaan en daar een adapter van 6V bij 0,5A DC uitzoeken. Die dingen kosten daar meestal maar 1 euro, dus dat risico kun je wel nemen.

Op 27 februari 2020 13:40:07 schreef KlaasZ:
Je hebt een stroom gemeten, maar is dat met of zonder knikkers? Ik vermoed zonder. Met knikkers zal de stroom wat hoger zijn.
Je kunt naar een kringloopwinkel gaan en daar een adapter van 6V bij 0,5A DC uitzoeken. Die dingen kosten daar meestal maar 1 euro, dus dat risico kun je wel nemen.

Ik heb een adabter van 6 volt en 300 mA, ik heb gemeten zonder knikers er op maar ik denk als de knikkers erop liggen hij nooit meer dan 300 mA gaat gebruiken als dan nu maar 23 is. Dus kan ik denk ik deze adabter gebruiken:) heel erg bedankt voor jullie hulp

Shiptronic

Overleden

Mooi, maar wel even nameten met belasting (knikkers) , als een adapter altijd op het randje draait zal dat niet bevordelijk voor de leeftijd zijn. en waarschijnlijk ook erg heet kunnen worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.