1 fase elektro motor met condensator

Voor een project moet ik een werking en uitleg van een 1 fase motor maken.

Nou is mijn vraag:

Wat zijn de weerstand waardes van de hulp en hoofdspoelen.
Waar moeten deze waardes in vallen?

Vast bedankt voor de info

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me een typische schoolvraag.

Deze waarden moeten liggen tussen de toleranties.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Van welke motor?

Nu kom ik niet verder dan dat de weerstand van de hoofdwikkeling best meevalt, en die van de hulpwikkeling anders is.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

ik zou zeggen , zoek een motor en meet het.

Als je nu als volgt zou antwoorden :

De weerstandswaardes zodanig moeten zijn dat de stroomdichtheid lager is dan 7 A/mm² kopersectie indien de motor IC 411 gekoeld wordt en in S1 gebruikt wordt.

Dan krijg je in de toekomst zulke wereldvreemde vragen niet meer.

Anoniem

Voor je start met een project (lees schoolopdrachtje, klinkt wat bescheidener) moet je minstens een beetje weten waar je mee bezig bent en dat lijkt niet het geval.
Liggen gamen tijdens de les?
De weerstandswaardes van de spoelen zijn voor het principe van de werking niet van belang, omdat het een gevolg is van de draaddoorsnede
en dus eigenlijk een hinderlijk bijverschijnsel dat resulteert in ongewenste maar onvermijdelijke opwarming.
Hoeveel de weerstand bedraagt is afhankelijk van het vermogen, de werkspanning en de constructie van de motor. De dikte van de draad, en het aantal windingen en het aantal polenparen. Daar is zonder meer gegevens geen zinnig antwoord op te geven.

Overdenk dit even, en stel een meer relevante vraag. Vermoedelijk komt je vraagstelling omdat je de opdracht niet goed begrijpt.

Lambiek

Special Member

Op 27 februari 2020 11:32:50 schreef Mar-elek:
Voor een project moet ik een werking en uitleg van een 1 fase motor maken.

En wat voor project is dat?

Wat zijn de weerstand waardes van de hulp en hoofdspoelen.
Waar moeten deze waardes in vallen?

Lees dit eens door, misschien krijg je dan een idee hoe zo'n motor werkt.

VOORBEELD MAR-ELEK.docx

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.