data logger ?

trix

Golden Member

hallo,

ik zou graag willen weten of er data loggers zijn die aan mijn wensen voldoen. al zijn die denk ik niet extreem. en aan wat voor ongeveer prijs je dan moet denken.

eisen:
- 8x analoge kanalen (0-10V en/of 4-20mA)
- 8x digitale kanalen
- opname tijd 50 uur

en het zou heel mooi en wenselijk zijn om een camera te kunnen laten meelopen.
dus, als je een machine hebt met een display, je deze filmt (voor de status en errors) en dat die film op dezelfde "tijd basis" mee loopt als de overige ingangen.

dit alles is uiteraard bedoeld voor storingen in machines die maar af & toe voor komen.

bedankt.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

hoeft niet snel, het zijn trage processen, iedere 0,1 sec. of zoiets.

eigenwijs = ook wijs

Ik heb zelf een fluke datalogger met 21 kanalen. Super ding als je meerdere parameters tegelijk moet volgen. Echter zijn deze nieuw niet goedkoop (die van keysight ook niet trouwens), het komt vooral er op aan hoe precies het moet zijn, en hoeveel moeite het mag kosten. Een arduino/pi achtige constructie kan ook maar kost meer moeite qua input.

trix

Golden Member

zou de gewenste camera ook een mogelijkheid zijn, of bestaat dat domweg niet ?

eigenwijs = ook wijs

denk eraan dat een hmi meestal achter de plc aanloopt, scantijd is meestal >1 seconde. https://www.catec.nl/dcxp-multilogger-serie/grp/1811

meeste wat uitgebreidere loggers kunnen ook digitale signalen loggen, of je misbruikt een 0-10v ingang.

Arco

Special Member

Het maakt ook nogal uit of alles galvanisch van elkaar gescheiden moet zijn of niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na het verhaal over "camera" begin ik aan een raspberry pi te denken.

Het raspivid commando gebruikt de GPU om de opgenomen beelden te comprimeren en tot een video te bewerken. Als je een lage video-rate opgeeft krijg je een timelapse.

Ik weet nog niet of je een timestamp in het beeld kan prutsen op die manier. Tot nu toe nam ik een beeld op en haalde die door allerlei beeldbewerkingsdingen om dat voor mekaar te krijgen. En dan comprimeerde ik de boel met de (een) CPU later. Maar de GPU gebruiken moet de boel efficienter maken.

En met een raspberry kan je ook ADCs of andere dingen aansturen om die ook te loggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

dan ga je naar de zelfbouw hoek. zou zoiets al niet bestaan ?
het zou in veel gevallen een bijzonder makkelijk apparaat zijn. iedereen weet wel dat de storingen die maar af en toe voor komen heel erg lastig zijn, die gebeuren natuurlijk altijd als jij er niet bent. en op een machine die door een andere firma zijn gebouwd kan je niet de gegevens op de het display even "aftakken".

eigenwijs = ook wijs

Die zijn er wel maar het is niet heel goedkoop, nu is tijd in zo'n gevallen ook kostbaar. Nu ben ik totaal niet thuis in bijvoorbeeld de automotive industrie, waardoor mijn kennis een beetje stopt bij apparaten voor opstellingen en dergelijke. Als je zoekt op data acquisition vind bij shops als newark bijvoorbeeld:

  • De laatste generatie Fluke hydra kost je zo'n $2300. 22 kanaals
  • Keithley logger DAQ6510 voor $1750 . 80 kanaals
  • Keysight DAQ970A $1637

Grote kans dat hier bovenop nog kosten komen voor software. Tweedehands zijn de keysight/agilent 34970A goed te krijgen. Dan ben je natuurlijk aanzienlijk minder kwijt. Ik gok rond de twee a driehonderd euro. Op marktplaats komen ze heel soms ook wel eens voorbij.

trix

Golden Member

het zou voor bij ons op de zaak zijn, dus dan zijn de kosten iets minder van belang. je kan dan voor de opstelling die b.v. 1 week bij de klant staat huur in rekening brengen.
maar vooral die camera die meeloopt op de dezelfde tijd basis als de sensoren lijkt mij enorm makkelijk. je kan dan ook zien wat de machine en bedienings personeel aan het doen is, waardoor je beter de waardes v/d sensoren kan interpeteren.
als het er nog niet is,lijkt het mij een gat in de markt.

eigenwijs = ook wijs

Ideetje, als je nu in het camera beeld een stopwatch plaatst.
Je start de logger en de stopwatch gelijktijdig.
Wanneer de HMI iets ( 1 seconde) achter loopt zal het ook niet uitmaken of de stopwatch een halve seconde eerder of later start.

Op 28 februari 2020 11:46:30 schreef trix:
het zou voor bij ons op de zaak zijn, dus dan zijn de kosten iets minder van belang. je kan dan voor de opstelling die b.v. 1 week bij de klant staat huur in rekening brengen.
maar vooral die camera die meeloopt op de dezelfde tijd basis als de sensoren lijkt mij enorm makkelijk. je kan dan ook zien wat de machine en bedienings personeel aan het doen is, waardoor je beter de waardes v/d sensoren kan interpeteren.
als het er nog niet is,lijkt het mij een gat in de markt.

Er zijn dataloggers die ook digitale uitgangen hebben, daarmee zou je eventueel een camera oid mee kunnen bedienen.

Zet je analoge meters erbij in het beeld van de camera.

Dan heb je je logging, en het bedieningspaneel tegelijk in beeld, en dus per definitie synchroon.

Wil je het aan een tijdstip koppelen: Zet een klok in beeld.

trix

Golden Member

dat idee van drieske is natuurlijk wel te doen, hoeft geen stopwatch te zijn, maar een klok met datum en tijd zou al kunnen werken.
maar het valt me toch wel een beetje tegen dat zoiets nog niet bestaat.

eigenwijs = ook wijs