Siemens vriezer.... compressor maakt wel geluid maar vriest niet

Hallo mensen,

Ik heb hier een grote vriezer (Siemens) die wel geluid maakt maar vriest niet .
het is gevuld met het gas r600a
Nou wordt me aangeraden om een nieuwe te kopen omdat ie al 14 jaar oud is .
Hij staat naast zijn broertje .(een koelkast die precies hetzelfde is ).
Ik vind het zonde om het te vervangen .
Op YouTube staat het vol van filmpjes (in USA) hoe je het zelf zou kunnen vullen . Maar dat is met een hulpmiddel(klep) die niet in Nederland te verkrijgen is .
Op een Belgische site wordt het gas r600a verkocht voor € 19,03 .
Als ik de Vulnippel Universeel Koelkast A31004 (€6,81) een knelkoppeling van 6 mm (€5,51) aansluit met een HBM Airco diagnose Set (€39,99)zou ik dit zelf kunnen vullen ?
Ik heb verschillende reparateurs gebeld en niemand wil repareren . Als ik alles bij elkaar optel kom ik aan een totaal bedrag van € 70,98 exlussief verzendkosten . Waarom is het niet de moeite waard ?
Is het veel meer ingewikkelder dan het eruit ziet ? Als je moet lassen begrijp ik het wel maar is de knelkoppeling niet geschikt ?
Ik ben benieuwd waarom niemand wil repareren

Ik heb een aantal fora gelezen , en ik zie dat hier genoeg mensen zijn die er verstand van hebben .
Zouden juliie mij kunnen helpen ?

Met voorbaat dank ,
Alex

je hebt je nog niet afgevraagd waarom dat koelgas eruit is? want dat is de reden dat niemand het wil maken, er zit een lek ergens, en als je dat niet kunt vinden heeft reparatie geen zin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman ,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb me zeker afgevraagd waar de lek zou kunnen zitten . Maar als ik het aanzet hoor je het gewoon stromen in de leiding . Ik heb het zelfs 3 dagen aangehad om te kijken wat er zou gebeuren en hij blijft gewoon geluid maken . Omdat het op YouTube vol staat met filmpjes hoe je het zelf zou kunnen doen ...ben ik me gaan afvragen waarom zij het wel de moeite vinden . Immers zij zouden ook een lek moeten hebben ...
Mvg

Ik dacht het misschien geen lek zou zijn , dat het gewoon het te oud was geworden ....is dat mogelijk ?

Ps geen enkele reparateur heeft het persoonlijk gezien .
ze hebben alle 5 het telefonisch afgewezen . Ligt het aan het soort gas r600a ?

Wat je hoort stromen is olie, is probleem geleidelijk aan ontstaan of adrubt?? Indien adrubt is het een defecte compressor welke niet op drukmeer komt indien geleidelijk aan is het een lek, meestal in de leiding in de deurrand Bosch kennende. Ja, je mag best met de kast langskomen in Noord Holland,maar dat kost je ook aardig wat brandstof..

Koelmonteurs beginnen er niet aan omdat ze dit prulwerk niet de meetapparatuur hebben:slangen, meetset, gas en miniature leidingwerk.

Turbokeu

Golden Member

Allereerst, een koel/vrieskast van een C-D-E-F energieklasse zou ik al helemaal niet meer (laten) repareren (14 jaar oud...?), getuige de meerdere afwijzingen van reparateurs.
Ten tweede, een nog draaiende compressor is geen bewijs dat alles nog werkt, alleen dat het motorgedeelte nog werkt.
Ten derde, een draaiende compressor die niet meer koelt kan twee oorzaken hebben:
- Gebrek aan of geen koelgas meer in het circuit (gaslek).
- Compressor heeft geen of te weinig compressie meer (defecte inlaat/uitlaatklep).
In beide gevallen zijn de kosten niet te overzien.

In geval van een gaslek:
Gebeurt meestal in het gevoeligste deel van het koelcircuit: de evaporator of verdamper.
Dit is het het deel dat verborgen verwerkt is in de achterwand en de koeling verzorgt.
Niet te repareren of vervangen.

In geval van een gebrek aan compressie:
De compressor dient vervangen te worden.

In beide gevallen dient tevens na reparatie/vervanging het volledige koelcircuit vacuum getrokken te worden en gevuld worden met het juiste koelgas/juiste hoeveelheid.
Als amateur NIET doenbaar.

Mijn opinie: Gratis afleveren/laten ophalen richting containerpark/kringloopwinkel...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokeu; Pas op met wat je zegt, want je raakt bij velen een gevoelige snaar...

Dit was ook mijn idee met een oude koelkast en werd dagenlang afgezeikt... Zelfs al was het een nieuwe koelkast energieklasse A+++.

Any fridge freezer that is over ten years old is unlikely to be worth repairing. A new one will be more energy efficient and cost much less to run. The high cost of replacing a side by side expensive large fridge freezer may make repairs cost effective especially if the machine is not too old.26 jan. 2020

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 27 februari 2020 19:36:56 (42%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Special Member

@Turbokeu: Dat is allemaal niet zo'n probleem denk ik, dat soort klussen aan koelkasten is net zoiets als BGA rework. Je moet het gereedschap en de ervaring hebben en dan is het uitstekend te doen. Ik kan het allebei nog niet en als ik ga investeren dan is het eerder in BGA's, maar toch. Ik weet dat het geen tovenarij is allemaal. Verder zal dit gewoon een klasse A of A+ zijn, dan maakt die extra + bijna niets uit in euro's per jaar en is het alleen de afweging of je het repareren en vullen goedkoper kan doen dan de aanschaf van een nieuwe.

Maar ik vraag me af of dit niet een type is met stalen koelleidingen die doorrotten? Dan zou ik wel eerder geneigd zijn hem af te keuren, maar ik ga op de diagnose van smd af als het er op aankomt, hij heeft veel meer ervaring met koelkasten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 27 februari 2020 19:30:23 (12%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bsh was idd bekend van de stalen buizen die doorrotten, maar dat was een batch apparaten die veel jonger is. deze vriezer is van 2005 en die hadden dat probleem nog niet.

en nu ja, speciaal spul nodig? pa had 40 jaar geleden al eens zelf een koelkast gevuld met butaan of propaan gas, dat was op zeker nog een R12 kast indertijd. R600a is ook gewoon een ontvlambaar gas, vandaar dat het ook 35+ jaar gebruikt is voor kleine koelkasten en vriezers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Op 27 februari 2020 19:33:56 schreef testman:
bsh was idd bekend van de stalen buizen die doorrotten, maar dat was een batch apparaten die veel jonger is. deze vriezer is van 2005 en die hadden dat probleem nog niet.

Zeker weten? De Bosch van mijn ouders was ruweg 5 a 10 jaar ouder en daarvan werd toen gezegd dat het zeer waarschijnlijk rotte buizen waren. Ik denk dat het een langlopend probleem was maar weet natuurlijk niet of het in die periode op alle modellen en jaargangen van toepassing was.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die A++ schaal is een vrij zinloos iets, omdat het een 'glijdende' schaal is. (Een A++ van 5 jaar geleden is heel wat anders als een A++ nu...)
Iedere keer als alles zuiniger wordt, wordt de schaal aangepast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

evengoed, geef mij maar een compressor met ptc en 230V wikkeling. heb pas al aan zo'n 3F model zitten prullen, maar geen leven in te krijgen. print of compressor of beiden gaar, 1/2 jaar oud maar geen bonnetje meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Tja, geen bonnetje is gewoon knullig.

En ik zou zelf nog wel wat proberen met een VFD, maar dat is dan meer omdat het kan ;)

FO heb ik geprobeerd, maar de aansturing is dan ook nog een dingetje. dat lukt niet met de bestaande besturing op de koelkast, immers een modulerende compressor. zou je er aan/uit van maken is het makkelijker wrs. dacht 200V 150hZ dat de embraco compressor op draaide.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie antwoord.
En toch doet het pijn als ik hem hier zo zie staan om hem weg te doen . Ik heb gekeken voor een vergelijkbaar model om weer te matchen met zijn zus de koelkast. Is er niet ... andere lijnen , andere materiaal.
Om je vraag te beantwoorden SMD.... weet ik niet wanneer het gebeurd is omdat ik een lange tijd ( 3 maanden) in Spanje was en bij terugkomst het heb opgemerkt .
Ik begrijp uit jullie antwoorden dat niet zo makkelijk is zoals op YouTube staat en vooral de Amerikaanse filmpjes .
En een leek zoals ik niet daaraan moet beginnen, maar toch schreeuwt me lichaam dat ik de vriezer een kans moet geven . Dus SMD , waar woon je in het noorden ? Is het de moeite waard om te rijden?

Bedankt allemaal

In Den Helder, maar je had de kast uitstaan in de periode dat je weg was?? Of kwam je terug en alles was ontdooid helaas...

@ Arco: die schalen veranderen niet, dat zou helemaal fraai zijn! Dan zou een koelkast nu niets meer verbruiken TOV 20 jaar geleden?? PS uit ervaring kan ik niet echt zeggen dat de koelkast van 40 jaar geleden een veel grotere stroomslurper is TOV de huidige A+++ plm 0,75 KWh of 0,47 KWh nu... En daarbij: duurt enorm lang eer ik terug verdiend heb TOV aanschafwaarde..

Op 28 februari 2020 18:51:12 schreef smd:
In Den Helder, maar je had de kast uitstaan in de periode dat je weg was?? Of kwam je terug en alles was ontdooid helaas...

De vriezer stond aan toen ik wegging.
Toen ik terugkwam was het uit met een alarmsignaal aan , en was alles al een tijdje aan het rotten ....

Fabrikanten zelf gaven aan dat de schaal indien nodig aangepast wordt.
Dat moet ook wel, anders zou 'ie helemaal zinloos zijn. (dan had je nu alleen nog maar A(+)(+)(+) koekasten en niks anders.
De schaal is bedoeld om kasten te kunnen vergelijken qua gebruik. Als ze allemaal A+++ zijn is de schaal zinloos.

(en nog verder gaan tot A+++++++++++++ ofzo is ook niet echt handig... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Daarvoor kunnen we beroep doen op een oude arabische vinding: getallen ;)

Maar vanaf ergens A of A+ maakt het allemaal niets meer uit als het gaat om de berekening of een nieuwe kopen voordeliger is. De aanschafprijs domineert de lineaire optimalisatie. In mijn geval loonde het zelfs om een oude R12 bevattende kast uit 1985 met een geschatte klasse B nog van nieuwe rubbers te voorzien, en te gebruiken tot de compressor iets ging mankeren.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je hebt met een r12 koelkast het voordeel dat die oude gassen een veel hoger rendement hadden, echter is de koelkast veel slechter geisoleerd, vergelijk maar eens een nieuwe met een oude vriezer, wanden zijn veel dunner bij een oude. ding slaat dus vaker aan, waardoor de nieuwe toch zuiniger is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 27 februari 2020 19:21:27 schreef CrossFireX:
@Turbokeu; Pas op met wat je zegt, want je raakt bij velen een gevoelige snaar...

Een gevoelige snaar...? Waarom?

Ik wist met 100% zekerheid dat er hier dergelijke replies gingen volgen maar dat kan me geen geen bal schelen, mijn diagnose is correct...

Ik weet enkel dat ik (indertijd, 1976-1979) de beste koeltechnieker was bij Allumalux (Bosch België) en dat géén van mijn collega's aan mijn poepje kon ruiken qua diagnose (op misschien één collega na, we waren trouwens 'rivalen').

Op 27 februari 2020 19:26:31 schreef maartenbakker:
@Turbokeu: Dat is allemaal niet zo'n probleem denk ik, dat soort klussen aan koelkasten is net zoiets als BGA rework. Je moet het gereedschap en de ervaring hebben en dan is het uitstekend te doen. Ik kan het allebei nog niet en als ik ga investeren dan is het eerder in BGA's, maar toch. Ik weet dat het geen tovenarij is allemaal.

Tja, als je het zegt...

Ik weet enkel dat bij Allumalux na werken waarbij het koelcircuit geledigd werdt (imperatief als er moet gelast worden) er nadien een volledige spoeling en daarna nog een druktest uitgevoerd werdt (bij de klant met R12, in het atelier met stikstofgas).
Pas daarna werdt het koelcircuit vacuum getrokken gedurende minstens 20-40minuten met een specifiek vacuum/vulstation.
Dit was o.a. nodig om via onderdruk de resterende vochtigheid in het koelcircuit te verwijderen (ledigen/openen van het koelcircuit betekende trouwens altijd de deshydrator vervangen).

Het (dure!) vulstation bestond uit een industriële gecombineerde vacuumpomp en een glazen cylinder die met vloeibaar R12 uit een 12 liter-tank kon bijgevuld werdt.
Een aantal kranen lieten toe het koelcircuit in verbinding te stellen/af te sluiten van de vacuumpomp/het vulstation en de cylinder te vullen.
De glazen cylinder van het vulstation was voorzien van schaalverdelingen in gram voor R12 bij verschillende omgevingstemperaturen zodat we met de door de fabrikant aangegeven exacte hoeveelheid vloeibaar R12 het koelcircuit konden vullen.
Ten laatste was er nog een manometer die de druk van het vloeibaar R12 (ca. 4-4.5 kg/cm², en de vacuumonderdruk (tot -1 kg/cm² dacht ik)) aangaf.

Verder zal dit gewoon een klasse A of A+ zijn, dan maakt die extra + bijna niets uit in euro's per jaar en is het alleen de afweging of je het repareren en vullen goedkoper kan doen dan de aanschaf van een nieuwe.

Daarmee ben ik niet akkoord.
Een compressor die draait maar niet koelt heeft maar 2 (en een half) oorzaken:

- Compressor heeft te weinig druk: Reken op geschat actueel minstens (geschat) 250-300€ voor een nieuwe compressor + een aantal werkuren + gas + zilver lasstaven -> niet economisch verantwoord, ook niet voor een A+++++++++++ kast.

- Gaslek: (Sorry, vandaag geen tijd meer, zal er later over uitweiden...)

Laatste opties:
- Obstructie (2 maal tegengekomen op 3.5 jaar loopbaan bij Bosch).
Vanaf de hogedrukleiding van de compressor gaat het koelcircuit naar de condensor (stalen rooster achteraan de koel/vrieskast of auto-achtige stalen radiator onderaan) naar de deshydrator.
Vanaf de deshydrator gaat de hogedrukleiding over in een capillaire (koperen) buis met een buitendiameter van ca. 2.5mm en een binnendiameter van ca. 1mm.
Een minuscuul deeltje van een droogkorrel in de deshydrator kan hier een verstopping creëren (gemakkelijk te diagnosticeren vermits de uitgang van de deshydrator bevriest).
Oplossing: ledigen van het circuit, deshydrator vervangen, vacuumtrekken + druktesten + hervullen.

- Olieobstructie: Een aantal maal tegengekomen.
Bij het verkeerd vervoeren (horizontaal en geen inachtneming van de aangeraden vertikale rustperiode na vervoer, door de klant zelf of de leverancier) van de koel/vrieskast kan er smeerolie van de compressor via de hogedrukleiding tot in de capillaire buis vloeien.
Bij het inschakelen vormt deze smeerolie vervolgens een volledige of partieële obstructie van de capillaire buis.
Enige oplossing: Spoelen van het koelcircuit met vloeibaar R12 tot de verstopping verdwenen is (uit eigen ervaring kan dit 2-3 uur tot meer dan 8 uur duren!).

ik ga op de diagnose van smd af als het er op aankomt, hij heeft veel meer ervaring met koelkasten.

Ik twijfel niet aan de skills van smd. Als hij in mijn ogen zò goed is als ik denk zal hij mijn diagnose waarschijnlijk niet in twijfel trekken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 27 februari 2020 19:21:27 schreef CrossFireX:
@Turbokeu; Pas op met wat je zegt, want je raakt bij velen een gevoelige snaar...

Een gevoelige snaar...? Waarom?

Ik wist met 100% zekerheid dat er hier dergelijke replies gingen volgen maar dat kan me geen geen bal schelen, mijn diagnose is correct...

Ik weet enkel dat ik (indertijd, 1976-1979) de beste koeltechnieker was bij Allumalux (Bosch België) en dat géén van mijn collega's aan mijn poepje kon ruiken qua diagnose (op misschien één collega na, we waren trouwens 'rivalen').

Op 27 februari 2020 19:26:31 schreef maartenbakker:
@Turbokeu: Dat is allemaal niet zo'n probleem denk ik, dat soort klussen aan koelkasten is net zoiets als BGA rework. Je moet het gereedschap en de ervaring hebben en dan is het uitstekend te doen. Ik kan het allebei nog niet en als ik ga investeren dan is het eerder in BGA's, maar toch. Ik weet dat het geen tovenarij is allemaal.

Tja, als je het zegt...

Ik weet enkel dat bij Allumalux na werken waarbij het koelcircuit geledigd werdt (imperatief als er moet gelast worden) er nadien een volledige spoeling en daarna nog een druktest uitgevoerd werdt (bij de klant met R12, in het atelier met stikstofgas).
Pas daarna werdt het koelcircuit vacuum getrokken gedurende minstens 20-40minuten met een specifiek vacuum/vulstation.
Dit was o.a. nodig om via onderdruk de resterende vochtigheid in het koelcircuit te verwijderen (ledigen/openen van het koelcircuit betekende trouwens altijd de deshydrator vervangen).

Het (dure!) vulstation bestond uit een industriële gecombineerde vacuumpomp en een glazen cylinder die met vloeibaar R12 uit een 12 liter-tank kon bijgevuld werdt.
Een aantal kranen lieten toe het koelcircuit in verbinding te stellen/af te sluiten van de vacuumpomp/het vulstation en de cylinder te vullen.
De glazen cylinder van het vulstation was voorzien van schaalverdelingen in gram voor R12 bij verschillende omgevingstemperaturen zodat we met de door de fabrikant aangegeven exacte hoeveelheid vloeibaar R12 het koelcircuit konden vullen.
Ten laatste was er nog een manometer die de druk van het vloeibaar R12 (ca. 4-4.5 kg/cm², en de vacuumonderdruk (tot -1 kg/cm² dacht ik)) aangaf.

Verder zal dit gewoon een klasse A of A+ zijn, dan maakt die extra + bijna niets uit in euro's per jaar en is het alleen de afweging of je het repareren en vullen goedkoper kan doen dan de aanschaf van een nieuwe.

Daarmee ben ik niet akkoord.
Een compressor die draait maar niet koelt heeft maar 2 (en een half) oorzaken:

- Compressor heeft te weinig druk: Reken op geschat actueel minstens (geschat) 250-300€ voor een nieuwe compressor + een aantal werkuren + gas + zilver lasstaven -> niet economisch verantwoord, ook niet voor een A+++++++++++ kast.

- Gaslek: (Sorry, vandaag geen tijd meer, zal er later over uitweiden...)

Laatste opties:
- Obstructie (2 maal tegengekomen op 3.5 jaar loopbaan bij Bosch).
Vanaf de hogedrukleiding van de compressor gaat het koelcircuit naar de condensor (stalen rooster achteraan de koel/vrieskast of auto-achtige stalen radiator onderaan) naar de deshydrator.
Vanaf de deshydrator gaat de hogedrukleiding over in een capillaire (koperen) buis met een buitendiameter van ca. 2.5mm en een binnendiameter van ca. 1mm.
Een minuscuul deeltje van een droogkorrel in de deshydrator kan hier een verstopping creëren (gemakkelijk te diagnosticeren vermits de uitgang van de deshydrator bevriest).
Oplossing: ledigen van het circuit, deshydrator vervangen, capillaire iets inkorten, vacuumtrekken + druktesten + hervullen.

- Olieobstructie: Een aantal maal tegengekomen.
Bij het verkeerd vervoeren (horizontaal en geen inachtneming van de aangeraden vertikale rustperiode na vervoer, door de klant zelf of de leverancier) van de koel/vrieskast kan er smeerolie van de compressor via de hogedrukleiding tot in de capillaire buis vloeien.
Bij het inschakelen vormt deze smeerolie vervolgens een volledige of partieële obstructie van de capillaire buis.
Enige oplossing: Spoelen van het koelcircuit met vloeibaar R12 tot de verstopping verdwenen is (uit eigen ervaring kan dit 2-3 uur tot meer dan 8 uur duren!).

ik ga op de diagnose van smd af als het er op aankomt, hij heeft veel meer ervaring met koelkasten.

Ik twijfel niet aan de skills van smd. Als hij in mijn ogen zò goed is als ik denk zal hij mijn diagnose waarschijnlijk niet in twijfel trekken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Special Member

Ik trek jouw diagnose ook niet in twijfel, het stukje over A en A+ wat ik schreef bedoelde ik mogelijk anders dan jij het las. Ik bedoel: als de reparatiekosten niet uit de pan rijzen, moet je het energieverbruik niet meewegen als je oude kast A of hoger is. Je haalt de aanschafkosten van een nieuwe met een plusje extra er gedurende de levensduur waarschijnlijk niet uit.

Als er bijgevuld moet worden en dat al meer dan de helft van een nieuwe kost en de kast verder ook al wat versleten is, dan kan de balans natuurlijk wel doorslaan.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."