Koppelen schakelaars van digitale camera's

Beste lezer,

Ik ben nieuw hier en nieuw met elektronica.

Ik wil graag een paar de zelfde digitale camera's tegelijk een foto
laten maken.
Kan ik de de schakelaars verbinden en laten eindigen in 1 schakelaar,
dat als ik deze indruk alle schakelingen verbonden worden ? Of gaat er dan
iets kapot ?

Zal wel stomme vraag zijn :9 , maar ik wil graag mijn camera's heel houden.

Hoop gauw op een antwoord.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zou wel eens kunnen afhangen van de camera's. Merk? Type?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De goedkoopste die er zijn lol SQ11 full Hd mini Dv camera

En waar kunnen we meer informatie over die camera vinden?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 14:14:26 schreef Chaos5241:
Kan ik de de schakelaars verbinden en laten eindigen in 1 schakelaar,
dat als ik deze indruk alle schakelingen verbonden worden ? Of gaat er dan
iets kapot ?

Die camera kan ook op afstand bediend worden neem ik aan, kun je dat niet met een aantal optocouplers doen.

Zal wel stomme vraag zijn :9 , maar ik wil graag mijn camera's heel houden.

Domme vragen zijn er niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Jep, been there, done that.

Zoals lambiek zegt, een setje opto's gebruiken, iedere cam een eigen opto.

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 16:31:18 schreef Sine:
..., een setje opto's gebruiken, iedere cam een eigen opto.

Trek je het signaal naar de GND Sine of schakel je dan in de plus?

Is misschien wel belangrijk voor de TS. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is het eerste wat je moet weten, hoe schakelt dat precies?

Ben even druk opzoek naar een schema, maar ten eerst helaas niet op afstand te besturen, of ik moet ze aan een pc hangen met usb... en dat is niet de bedoeling...

Ik wilde de polen van de schakelaars aan elkaar verbinden en aan het eind een schakelaar maken, dat als ik de schakelaar verbind alle schakelaars verbonden worden.

Dus alle linker verbindingen met elkaar en alle rechter met elkaar en aan het eind dus een schakelaar..

Een opto ken ik niet, heb wel ff opgezocht, maar zou niet weten hoe dit toe te passen, zijn veel mogelijkheden met opto's.

Bedankt al voor jullie mee denken !
:)

Nou, als er een schakelaar is, dan zet je de transistor kant van de optocoupler daar overheen en dan maakt het niet uit of het de plus of de min is die je schakelt, toch?

Je moet je realiseren dat dit soort cameras gebaseerd zijn op een SOC met CSI (Camera Serial Interface). Om dan niet te veel tijd kwijt te zijn aan de software ontwikkeling wordt waarschijnlijk de demo-applicatie van de fabrikant van die chip gebruikt. En dat heeft dan mogelijk nog wat nadelen als een trage reactietijd bij drukken op de knoppen.

Dus iets als een "the matrix" camera maken zal tricky zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

das exact wat ik wil bereiken, ivm 3d printer en huisdieren... nu weet je mijn geheimpje...

Ik denk dat ik het eerst maar es ga proberen met 2 cams...

Misschien alle draden en dan een joekel van een schakelaar die ze allemaal los van elkaar aan zet... met een grootte knop ...
LOL ;)

Ik zal later een goede foto maken van de print plaat... misschien wel handig...

Kan je hem een foto laten maken door op een knopje te drukken?

Echt, het aan mekaar knopen van de printjes moet je mee uitkijken. Het plan van de optocouplers is echt beter, maar kennelijk heb je onvoldoende electronica ervaring om dat zelf effe uit te tekenen. Voordat je de boel kapot maakt, wacht effe totdat iemand zin en tijd heeft om het optocoupler schema voor jou uit te tekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

Ik wil graag een paar de zelfde digitale camera's tegelijk een foto
laten maken.

Wat is tegelijk? Mag er een klein tijdsverschil zijn? Dan kan je evt. een webcam in videomode gebruiken met een draaiende spiegel, dan heb je tientallen "foto's" vanuit verschillende hoeken.

Als je het bewegend object over een grotere lineaire afstand wil fotograferen dan word het inderdaad wat moeilijker.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

bedankt allen voor het mee denken.
Ik kom wel met een oplossing en die opto is misschien wel een idee ff iemand vinden idd.

Bedankt alvast... !

Sine

Moderator

Op 29 februari 2020 17:20:56 schreef rew:
Nou, als er een schakelaar is, dan zet je de transistor kant van de optocoupler daar overheen en dan maakt het niet uit of het de plus of de min is die je schakelt, toch?

Correct.
Zo heb ik dat ook gedaan, de sluiter via een pinheader naar buiten gehaald (een ic socket in de cam gelijmd en er een paar gaatjes in geboord) en die extern met een opto kortgesloten.
Bij die cams (powershot A520's) schakelde de drukker naar massa.

Er bestaat een stukje software voor canon powershot cammetjes (CHDK) waarmee je via de USB poort een foto kunt triggeren, binnen een paar ms ook nog.
Maar dan heb je een berg van dezelfde powershots nodig, dat kan tricky worden.

Andere oplossing is idd gewoon alle camera's aanzetten op filmen en dan de frames zien te synchroniseren... stukie lastiger maar ook mogelijk. Dat kan zonder geknutsel....

Ik dacht zelf aan een diode, zodat de stroom uit de ene niet de andere in kan lopen... maar nogmaals ik ben maar een beginneling...

Bedankt alvast en ik zal es meer gaan leren over elektronica, misschien iemand een aanrader ? boek voor dummies of een andere goede les materiaal, voor beginners dan idd !

Groetjes

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 10:17:12 schreef Sine:
Zo heb ik dat ook gedaan, de sluiter via een pinheader naar buiten gehaald (een ic socket in de cam gelijmd en er een paar gaatjes in geboord) en die extern met een opto kortgesloten.

Zit er standaard niet zo'n aansluiting op tegenwoordig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nee was dat maar waar...
Zal eens verder zoeken naar dat opto verhaal.
Nice pics Thx 4 them !

groet

Mischien zou je het heel simpel voor me kunnen uittekenen (voor een echte beginner). Als je daar zin in heb natuurlijk.

Door de rechter schakelaar loopt zo wie zo 3,8 Volt. Bij de andere heb ik
(nog) niks kunnen meten.
Wat een gepriegel is dit... pff Nouja hopelijk lukt het en is het resultaat de moeite waard....

In mijn eerste simpelste en domste gedachte zou ik dus alle rechter pootjes en en alle linker pootjes (connecties) van de schakelaars aan elkaar verbonden hebben en een schakelaar aan het eind... maar dan loopt er dus van de rechter connector van de schakelaar 3.8 volt naar de volgende en de volgende en de volgende... dat lijk me geen goede zaak.

Ik geef toe ik ben inderdaad totaal beginner met elektronica. Een lampje aansluiten of schakelaar ergens tussen zetten, lukt me nog wel...

Maar ik ben zo "slim" dat ik zelfs niet wist dat het in serie zetten of parallel van batterijen een heeeel andere gevolg heeft (een nl veel meer stroom, andere meer kracht/amp..., dus daar ging een lazer die ik had...pffsss rook en dood....) Na ja... gewoon dom natuurlijk. 8)7

Sine

Moderator

Op 1 maart 2020 10:43:20 schreef Lambiek:
[...]
Zit er standaard niet zo'n aansluiting op tegenwoordig?

Sommige wel, sommige niet, de meeste (zeker simpelere cammetjes) niet helaas.

@Chaos5241

Als je die knop naar buiten werkt kun je die draadjes met een optocoupler sluiten om te triggeren. Zo ongeveer elke opto zal wel voldoen. Iets als een PC817 bijvoorbeeld.

Neem voor iedere cam een eigen opto, als je genoeg plek hebt dan kun je die opto misschien zelfs in de camera kwijt, dan hoef je de "gevoelige" bedrading van de cam niet te verlengen.

De opto's zelf stuur je aan alsof het een gewone LED is.

Ik heb misschien al een goede oplossing... nl de volgende :"

https://aliexpress.com/item/32969036812.html
Das handig... geen draden en shit...

Als alles werkt laat ik het zien hier...

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 maart 2020 13:16:22 (0%)

Das gaaf... ! Bedankt voor dat schema... Die opto's kosten niks.. dus ik ga kijken wat ik er mee kan... maar draadloos zoals met die radiografische schakelaars is ook een idee denk ik...

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 12:53:58 schreef Chaos5241:
maar draadloos zoals met die radiografische schakelaars is ook een idee denk ik...

Dat kan ook, maar je zal toch die verbinding moeten maken op je camera. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

'Zoals' inderdaad wel, maar die specifieke module niet, die heeft ook geen potentiaalvrij contact.

Bedenk overigens dat alles wat je nu bij ome ali besteld nog lang niet hier is.

dank je sine,

Ik moet echt eerst eea gaan lezen en leren. Dacht ff simpel paar cameratjes aan elkaar te koppelen... maar dat is voor mij nog niet zo simpel... blijk baar !