Google Chromecast op Hotspot?

Situatie is als volgt:

in ons vakantiehuis hebben we geen internetaansluiting, we gebruiken daarvoor een hotspot van een mobiel waarop vervolgens een laptop draait.

De vraag is nu, of/hoe je een Google Chromecast kunt aansluiten op zo'n manier dat je beelden van je telefoon (Android 10) of van de laptop die op de hotspot draait (Windows), kunt streamen naar de TV. Normale gang van zaken is dat je telefoon en Chromecast laat verbinden met hetzelfde wifi-netwerk. Dit werkt dus niet als de telefoon als hotspot staat geschakeld.

Het irriterende is dat ik het al in het verleden draaiend heb gekregen, maar na aanschaf van een nieuwe telefoon het niet meer voor elkaar krijg. Er was ergens een workaround, maar ik kom er niet meer achter.

Iemand let een lumineus idee?

mvdk

Golden Member

Als je nog een tweede mobieltje hebt, die als hotspot staat, dat moet toch kunnen?
Of anders zoiets:

Hensz

Golden Member

Let je ook een beetje op je mobiele-data-gebruik. Het kan op deze manier helemaal de pan uit swingen, met alle kosten van dien.

Don't Panic!
GJ_

Moderator

Streamen van een telefoon naar een chromecast gaat wel maar het resultaat is matig. Normaal geef je met je telefoon alleen de opdracht om een stream van het wifi netwerk te pakken.

Op 2 maart 2020 19:01:11 schreef Hensz:
Let je ook een beetje op je mobiele-data-gebruik. Het kan op deze manier helemaal de pan uit swingen, met alle kosten van dien.

Met een modern abonnement zal dat toch wel loslopen. Ik had 20Gb en die kreeg ik al niet op met films, nu heb ik 50Gb, dat is vrijwel hetzelfde als onbeperkt voor mijn gevoel.

Waarom neem je dan zo'n buitensporig abbo? Ik heb 3GB en daar gebruik ik toch wel een dikke 20MB van in de maand...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

voor de vakantie (betaalde wifi) heb ik maar een android tv box aangeschaft.

kostte 2e hands 15 euro, met 64Gb SD kaartje heb ik gewoon alle films bij me.

verder kost een wifi-router ook niet zoveel. deze heb ik in een GSM lader geprikt en maakt zijn eigen WIFI netwerk op basis van 4G
https://www.banggood.com/Portable-WIFI-4G-Router-LTE-4G-Wireless-Route…

GMT+1
Hensz

Golden Member

Met 20 of 50 GB kom je idd een stuk verder.

Echter: als je een beetje fatsoenlijk beeld wilt chromecasten (waarom zou je er anders aan beginnen) ben je tot 3GB/uur kwijt. Met een uurtje per dag ben je in ruim 2 weken door die 50GB heen.

Mijn 2 GB zijn binnen een uur al op.

Don't Panic!
GJ_

Moderator

Op 2 maart 2020 20:22:11 schreef flipflop:
Waarom neem je dan zo'n buitensporig abbo?

Dat is het goedkoopste. Ik krijg ieder jaar extra MB's. Maar ik betaal 15 euro per maand of zo. En dan kan ik onbeperkt bellen, SMS'en en royaal internetten. De niet gebruikte MB's van alle simkaarten neem ik gewoon mee dus ik heb nu ruim 5000MB gratis te verbruiken.
En zo zuinig ben ik niet. Ik heb onderweg altijd Google maps aan staan voor navigatie, op satelite view omdat ik dat leuk vind. En m'n wifi gebruik ik alleen als hotspot, en dat vrijwel dagelijks, om o.a. service op afstand te verlenen.

Je kan dit proberen:

Chromecast werkt thuis prima.
Kopieer SID en passphrase van de wifi thuis naar je telefoons' hotspot instelling.
Zet hotspot aan.
Zet chromecast aan.
Na een minuutje is de chromecast vast tevreden opgestart en schakel je de hotspot functie uit

Optie 2:
Een mobiele router met prepaid simkaart zijn ook de kosten niet.

Dat laatste advies zou nog wel eens perspectief kunnen bieden. Andere oplossingen gaan uit van een tweede mobiel of 4G modem of router, die idd niet veel hoeven te kosten. Echter, deze vereisen ook een aparte SIM-kaart met data-abonnement.

Ik wil juist graag mijn normale mobiel gebruiken omdat ik daar een abonnement met onbeperkte data op heb. Ik ga de suggestie van K7Jz eens proberen.

Je kan naturlijk ook je data/abo sim in de mobile router stoppen en op je telefoon alleen nog maar wifi gebruiken en eventueel een prepaid kaart in je telefoon zo dat je gesprekken naar je eigen sim toch nog naar je telefoon kan doorschakelen.