Wartels door IP66 kastje nog steeds IP66 ?

Hallo allen,
Ik heb een Schneider kastje IP66. Daar komt een krachtstroomrelais in en nog wat laagspanningsspul.
In het kastje zit geen uitsparing voor een wartel, dus die moet ik er in boren.
Is het kastje daarna nog steeds IP66, of weten jullie hoe ik dat wel kan bereiken ?
Als het niet kan, hang ik het ding binnen op, maar buiten is heel veel handiger aanleggen.

Alvast bedankt !

Als....
je het gat goed boort,
het gat goed afbraamt,
een juiste wartel neemt.(passend bij de kabel/snoer)
de wartel juist monteert, denk aan eventueel ringetje wat er bij de grotere maten onder zit.
Dan blijft er IP66 over....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ga mijn best doen.
Rubber ring zit er niet bij.
400 Volt is wel grote mensen spanning, dus ik wil het wel echt goed maken.
Gek eigenlijk dat er in zo'n kastje geen uitparingen zitten om een mooi gat te maken.

En Schneider is toch ook geen rommel.
Dank voor je antwoord !!

Sine

Moderator

Zelfs dan heb ik dat soort doosjes vol water zien staan, er komt al vocht in door het ademen wat het spul doet bij opwarmen/afkoelen.

Misschien de wartels nog zo goed mogelijk afdichten met siliconenkit ?

En wartels altijd zoveel mogelijk onderin de kast zetten. En wartels nooit bovenop want dan regent het ook direct in en is de kans ook groter dat ze ooit gaan lekken. Dus wartels zo gunstig mogelijk plaatsen dat er zo min mogelijk water langs stroomt. En kabels zo lussen dat er niet via de kabel als nog wat langs de wartel stroom.

Wartels behoren waterdicht te zijn maar zijn dat veel niet 100%. De echte 100% dichte wartels zijn veel duurder. Maar als je bovenstaande navolgt dan zijn normale ip66 wartels goed genoeg.

Misschien de wartels nog zo goed mogelijk afdichten met siliconenkit ?

Siliconen kit droogt langzaam uit en dan krimpt het ik zou daar niet op vertrouwen gewoon de wartels goed monteren dan gaat het goed.

Een regenrand boven de kast maken met een stuk aluminium of RVS werkt ook goed. Hoe minder water er direct op de kast komt hoe minder kans op vocht in de kast.

Wartels aan onderkant spreekt voor zich en kabels handig monteren is wel een goede aanvulling.
Ik ga serieus mijn best doen om het netjes te maken.
Dank !

Wartels aan onderkant spreekt voor zich

Ik werk veel in de industrie en kom toch regelmatig kasten tegen waar de wartel bovenin zitten. Helaas kom ik vaak pas als er ergens problemen zijn dat iets niet werkt. Maak dan de kast open en zit er water in. En dan kijk je naar hoe de wartels zitten en denk je bij je eigen hoe kan iemand nu zo wartels monteren.

EricP

mét CE

IP66 betekent toch dat het water er wel in kan maar niet meer uit??

Het probleem blijft dat als die kast afkoelt (regen), het ding onderdruk trekt. Ergens gaat die lucht binnen komen. Toch een klein lekje, desnoods door een kabel. Die lucht bevat ongetwijfeld water, wat gaat condenseren.

Als het waterdicht moet zijn, zorg ik voor een vent. Zeg maar een wartel met goretex ofzo erin. Kan ademen, trekt geen onderdruk en water blijft buiten.

Als je de moderne wartels met M.. draad neemt dan zijn die van de bekende merken (WISKA, JACOB, HUMMEL) IP68, mits juist gemonteerd.

Een kaste dat aan behoorlijke temperatuurswisselingen bloot gesteld wordt kan gaan "ademen", dan komt er ondanks de hoge IP waarde toch vocht in.
(is al vermeld)
Wat daar een oplossing voor is: boor een klein gaatje aan de onderkant, 1, max 2 mm. Dan komen er ook geen beestjes in.

Er bestaan ook ventilatiedoppen, Rittal heeft ze, maar ook Schneider.

Moet het dichter, WISKA heeft ook een soort van wartel dat er speciaal voor is.
Moet het nog dichter, dan heeft bv VEGA en E&H (Endres en Hauser) ook doppen voor hun sensor-lasdozen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

IP66 betekent toch dat het water er wel in kan maar niet meer uit??

Nee dat heeft er niets mee te maken. IP classificatie zegt enkel iets over tegen bescherming van stof en vocht van buitenaf. Voor vocht wat wel binnen kan komen kan je ook een drain in de kast inbouwen en dan kan het vocht er ook weer nog makkelijker uit.

Voor een kast die volledig onder water moet kunnen functioneren is een drain onmogelijk maar dan zit je aan IPx7 of IPx8 classificatie

https://indulite.nl/ip-aanduidingen/

Het probleem blijft dat als die kast afkoelt (regen), het ding onderdruk trekt. Ergens gaat die lucht binnen komen.

Dan zou er ook beter een drain systeem in de kast kunnen zitten. De kasten waar ik mee werk die zijn gewoon dicht en hebben als goed gemonteerd geen last van rek of krimp. Voor situaties waarin de kast onderste boven hangt dan kan ik er een palletje eruit drukken en dan is het gaatje open en kan het water weg uit de kast.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Onderwater wordt vaak ingegoten.

Ik heb hier al enkele jaren een Rittal kast buiten hangen. 1 wartel met goretex er in en de rest goede wartels. Voor de winter zit er wel een verwarming in. Nog nooit een druppel vocht gezien in die kast.

ps: goede wartel bedoel ik dit type en niet dit.

edit: @GJ_ hier onder. Of een goed trapboor. Tot M24 lukt dat wel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 3 maart 2020 17:28:31 schreef koole122: Gek eigenlijk dat er in zo'n kastje geen uitparingen zitten om een mooi gat te maken.

Waarom zouden ze een fijn kastje onnodig verzwakken met voorbedrukte gaten? Gewoon een goede gatfrees gebruiken. Dus niet die prutshulzen maar deze:

mel

Golden Member

Misschien kan je er een leiding met perslucht opzetten?Overdruk in een kastje verhinderd meestal waterindringing.
Hoewel, als je een capillaire kabel hebt, en die zit in een wartel,dan helpt dat ook niks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er bestaan wartels met ventilatie, die zodanig is uitgevoerd dat er wel lucht in en uit kan, maar geen water. Er wordt een soort Goretex® gebruikt. Zoek op Wiska Vent-Gland® of VentGland (Buckfast-bekeeper refereerde er al aan).
Wel de wartels altijd onderaan monteren.

Verder komt er meer water in het kastje via de dekselnaad dan langs de wartels. Ook bevestigingsschroefgaten zijn een bron van lekkage, dus een kastje met afgezonderde (buiten her gesealde deel) bevestigingsgaten heeft de voorkeur.

Toch liefst de wartels onder het kastje monteren of eventueel aan de zijkant. Wartels in een eigen getapt gat in het kastje verdienen de voorkeur, maar helaas zijn die tappen kostbaar....

Een 'dakje' boven het kastje, zoals Sine al opmerkte, completeert de water afweer. Laat het dakje vooral wat uitsteken en hellen van de muur af naar voren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Om draad te snijden heb je voldoende vlees nodig. Bij een M20 1.5 is de minimale plaatdikte 3mm. Dat halen die kastjes zelden of nooit.

@mel: perslucht? Hoeveel verlies wil je? Is een klein gaatje of een ventilerende wartel (beste optie) geen deftigere oplossing?

@TS: Buiten de aanbevelingen reeds gegeven, als het kan kastje aan de noordzijde hangen. Minste temperatuurschommelingen en minste kans op slagregen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Zelfs een EX kast is niet geheel waterdicht.
En zorg er wel voor dat er altijd een lusje is van de kabel aan de onderkant, dan loopt het water er (misschien)af.
En af en toe MOET je gewoon een kastje vervangen,we moeten toch ook werk blijven houden? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wartels goed indraaien is ook even opletten. Sommige collega's draaien ze handvast, dat is natuurlijk niet goed maar te vast draaien is ook niet goed want die zie je dat de rubber ring wat tussen wartel en kast zit er half tussenuit word geperst. JE moet dat op gevoel doen zonder dat de ring naar buiten komt.

Zelfs een EX kast is niet geheel waterdicht.

IP66 is ook helemaal niet waterdicht. Het is enkel bescherming tegen stortregen en dat komt van bovenaf. IK heb al 100+ IP66 EX kasten geplaatst en je moet dat zorgvuldig doen. En toch vind je ze regelmatig met water erin maar vaak komt dat dan door beschadiging van buitenaf. Ze kunnen niet zo heel goed tegen steigerpijpen is gebleken :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 maart 2020 20:58:03 (29%)]

condens heb je ook altijd nog, luchtdruk verschillen houd je moeilijk tegen. kasten die in de volle zon staan drupt het water als een douchewand naar beneden in de ochtend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de andere kant moet je ook niet bang zijn voor een drupje water in je kast zolang dat maar niet echt in het deel komt waar je apparatuur zit. Een drupje Vocht wat lang de deur druipt komt onderin de kast terecht en zolang het daar niet tot plassen vormt is dat geen probleem. Apparatuur in je kast monteer je ook op een montageplaat dus ook vanaf de achterzijde is er genoeg ruimte voor een drupje vocht wat naar beneden kan. Idem voor de zijkanten daar hou je het beste ruimte vrij.

drupt het water als een douchewand naar beneden in de ochtend.

Free energie of beter gezegd gratis douchen niet gek toch :). Dan levert zo een kast toch een enorme water besparing op.

Het meeste water komt binnen door drukverschil. Gelukkig is het hoge buitenlucht druk bijna altijd mooi weer. Misschien werkt en klein luchtpompje, wat de druk binnen hoger houdt dan buiten geen slecht middel. Type aquariumpomp lijkt me voldoende, net als verwarming. Zo'n pompje verbruikt geen drol aan energie, maar maakt wel geluid. Wel zorgen dat er geen water aan de zuigkant kan komen. Dan wordt het een "beregeningsinstallatie" Ach ja, "elek voordeel hep z'n nadeel" :+

@benleentje:
Da's wel een kouwe douche.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Shiptronic

Golden Member

Tidak, lucht naar binnen pompen = vocht naar binnen pompen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 4 maart 2020 20:53:10 schreef benleentje:
Wartels goed indraaien is ook even opletten. Sommige collega's draaien ze handvast, dat is natuurlijk niet goed .

Ik heb geleerd dat je EX wartels niet eens met een tang MAG vastdraaien, handvast is genoeg..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Handvast is geen oplossing. Wat jij handvast noemt kan iemand anders als heel los beschouwen of net te vast. Spijtig dat er zelden wordt aangegeven met hoeveel Nm de wartel dient aangetrokken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.