Verdachte Elco?!

Ik heb de volgende Elco. Ziet er deze verdacht uit volgens jullie? Hij staat niet bol, maar aan een kant vertoont de PCB wel prut op het soldeerpad, en toen ik de condensator eraf gesoldeerd had, bleek de onderkant wat verkleurd te zijn? Deze condensator zit er wellicht zo'n 30 jaar. Ik ga 'm sowieso vervangen. Maar een Elco in deze staat, is dat normaal zonder twijfel, vervangen?

vergeten

Golden Member

Is aan de buitenkant niet altijd te zien, meten is weten :)
Een eenvoudige meting op de AC stand van je multimeter geeft al aan wat de rimpel is op de DC spanning over de elco. (als je geen scoop hebt)
Ik zie dat er al een pootje is afgebroken, dus dat kan al aangetast zijn geweest.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 maart 2020 22:00:52 (33%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Kan de prut ergens anders vandaan komen?
Zo niet, dan is de elco lek.

Lijkt mij tenminste...

electronono

Die elco heeft het duidelijk al te warm gehad van de tegenaan gelegen koelvin...
.. en het is maar een 85°C, dus zeker overleden
Neem voor de nieuwe zeker een 105°C en plooi hem zover mogelijk weg van die koelvin

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

das een Panasonic elco, en aan het jasje te zie om en bij de 40 jaar oud. Heeft het naast die powertransistor blijkbaar lekker warm gehad. Dat komt de levensduur niet ten goede. Lijkt me dat hij heeft staan zweten, en uiteindelijk raakt een elco leeggezweet. verklaart ook de groene aanslag zonder echt sporen van lekkend elctrolyt.

Ik zie dat er al een pootje is afgebroken, dus dat kan al aangetast zijn geweest.

Pootje was niet afgebroken maar heb ik doorgeknipt om te kijken of er onder de Elco nog meer prut zat.

Ik ga op zoek naar een vervangend 105°C type.

Op 4 maart 2020 21:59:03 schreef vergeten:
Een eenvoudige meting op de AC stand van je multimeter geeft al aan wat de rimpel is op de DC spanning over de elco. (als je geen scoop hebt).

Dit is nieuw voor mij. Je bedoelt een uitgesoldeerde en ontladen elko gewoon aan je multimeter hangen?

Op 5 maart 2020 08:18:31 schreef Roland11:
[...]Dit is nieuw voor mij. Je bedoelt een uitgesoldeerde en ontladen elko gewoon aan je multimeter hangen?

Nee, in de werkende schakeling meter op AC zetten en AC componente meten. voorwaarde is wel dat het frequentiebereik vd meter in AC stand minstens even groot is dan de rimpelfreqentie.

En wat is dan een acceptabel rimpel?

En heeft iemand een idee waarom axiaal condensatoren lastiger te verkrijgen zijn in bepaalde waarde? Zeker de 105 graden varianten. Radiaal is volop verkrijgbaar

Op 5 maart 2020 08:41:28 schreef Ricotjuh:
En heeft iemand een idee waarom axiaal condensatoren lastiger te verkrijgen zijn in bepaalde waarde? Zeker de 105 graden varianten.

Omdat die bijna niet meer gebruikt worden in productie.

Op 5 maart 2020 08:33:41 schreef Ricotjuh:
En wat is dan een acceptabel rimpel?

hangt heel erg van de schakeling af. maar laat ons stellen dat boven 100mV over het algemeen teveel is.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 5 maart 2020 08:47:59 (30%)]

Op 5 maart 2020 08:41:28 schreef Ricotjuh:
En heeft iemand een idee waarom axiaal condensatoren lastiger te verkrijgen zijn in bepaalde waarde? Zeker de 105 graden varianten. Radiaal is volop verkrijgbaar

Mouser heeft ze op voorraad.https://nl.mouser.com/Passive-Components/Capacitors/Aluminum...jtZ1z0wqt9

Klopt, die had ik ook gezien. Eerste instantie zou particulier bestellen een probleem zijn, maar kan via mijn werk mee bestellen.

Op 5 maart 2020 09:47:52 schreef Ricotjuh:
Klopt, die had ik ook gezien. Eerste instantie zou particulier bestellen een probleem zijn, maar kan via mijn werk mee bestellen.

Mouser heeft geen restrictie. Daar kun je als particulier gewoon bestellen. Alleen tot €50 betaal je verzendkosten en die kunnen dan wel relatief hoog zijn.

Op 5 maart 2020 09:54:44 schreef John1963:
[...]

Mouser heeft geen restrictie. Daar kun je als particulier gewoon bestellen. Alleen tot €50 betaal je verzendkosten en die kunnen dan wel relatief hoog zijn.

Ja precies, een daar kijk ik een beetje tegenop als ik een elco bestel van €5,-

Heb je geen kennis/familie in de USA?
Die zouden het vast goedkoper kunnen sturen.

Aan de andere kant: met jouw afgeroomde centjes kunnen ze daar hele mooie dingen doen..

electronono

Is op dit moment geen probleem meer aangezien ik via mijn werk heb kunnen bestellen.

Elco's vervangen maar bracht helaas geen resultaat.

Maar in een andere project van me, ben ik weer wat elco's tegengekomen die wellicht roet in het eten gooien.
Even in het kort, ik heb een London City Bulldog buizen versterker. Echter is dit een "goedkoop" kopie van een Marshall JCM2000 DSL100, die in verschillende uitvoeringen op de markt zijn gebracht. Een andere bekende is de Ashton VP100. Een net ander jasje, maar van binnen identiek aan de London City Bulldog.

Nu had ik jaren geleden het probleem dat de versterker luide ploppen en gerommel uit speakers pompte wanneer de standby knop ingeschakeld werd.
Door de level knop helemaal naar "0" te draaien, bracht totaal geen verschil in volume. Het gekraak en geplop bleef even luid.
Toentertijd het probleem niet meer kunnen verhelpen. De versterker vervolgens in de hoek gezet en niet meer gebruikt. Nu wil ik de versterker toch weer aan te praat krijgen en toch maar weer eens afgestoft. Nu lijken de bijgeluiden zo goed als weg te zijn echter hoor ik wel een constante hum uit de speakers komen. Ook deze is niet te elimineren door de level naar "0" te draaien.
Daarbij is het volume drastisch ingezakt. Ik moet nu de level knop meer over de helft draaien wil ik er een beetje geluid uit krijgen. Waarbij normaal gezien de hele straat zou klagen als ie op dit level stond.
Vervolgens de versterker uit elkaar gehaald en nu zie ik volgende, een aantal verdachte elco's. Waarvan 2 al uit het vestje zijn gesprongen.

De elco's die duidelijk zichtbaar gesprongen zijn, zijn de elco's voor de heaters van V1 en V2.
Bij de overige blauw elco's zie ik geen bolling over rotzooi rond de condensatoren.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is het verstandig om alle elco's te vervangen aangezien deze wellicht niet van de hoogste kwaliteit kunnen zijn?

2. Zouden defecte heater elco's dit soort problemen kunnen veroorzaken of moet ik dan toch in de afvlak elco's van de eindbuizen gaan zoeken?

3. Wat kan er voor zorgen dat het volume helemaal is ingekakt?

Ik heb overigens de eindbuizen opnieuw ge-biasd. Rond de 84mV/85mV

maartenbakker

Special Member

Die blauwe hebben een afdekking waardoor je niet kunt zien of ze al bol staan. Ik zou ze denk ik toch allemaal uitwisselen behalve misschien die dikkere bekertypes. Lage spanningen vervangen door bijvoorbeeld Panasonic FM of FR, hoge spanningen door bijvoorbeeld Panasonic ED of een opvolger daarvan.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Google even op "Su'scon bad caps" en je weet genoeg. Eerste klas rommel.

Oke thanks voor je zoektip. Ga ik ze allemaal vervangen.
Zouden deze etters ook voor de eerder genoemde problemen kunnen zorgen? Of is dat niet zo te zeggen?!

Ronald45

Special Member

Zojuist alle elco's vervangen op alle printen van de versterker. Helaas nog geen verbetering betreft de constante hum die uit de speaker komt en de enorme dip in het volume die voornamelijk in het "clean" signaal. Maar dit geldt voor de gehele versterker.
Ik heb nu in ieder geval uitgesloten dat het in de elco's zit. Ik heb ook gemeten op de punten die aangegeven staan in het schema. Zie afbeelding hieronder. ipv +444V meet ik +464,6V en waar +432V meet ik +462,3V. Waar ik -36V zou moeten meten, meet ik -39V.

+464,6V tov +444V lijkt wat mij betreft nog binnen de marges.
Echter vind ik het verschil van +462,3V en +432V. Omdat het verschil in het schema tussen die 2 punten 12V is. En ik meet maar een verschil van 2,3V.
Is dit merkwaardig?

Ik denk dat het verstandig is om te kijken of de buizen nog oké zijn?!
Kan ik zonder problemen van voor na achter de buizen eruit halen? Of kan dit niet zonder problemen? En zo ja, waar kan ik dan het best beginnen?
Mochten jullie andere ideeën hebben dan hoor ik het graag.

maartenbakker

Special Member

Het kleine verschil betekent dat er ergens iets een stuk minder stroom trekt dan volgens het schema zou moeten. 85mA ruststroom per paar is ietsjes aan de hoge kant maar als de fabrikant dat opgeeft zal het wel kloppen (http://www.tedweber.com/webervst/tubes1/calcbias.htm geeft 37,7mA voor een EL34 op 464V in klasse AB).

Even verder rekenen. Vuistregel zegt dat de G2-stroom 5% is van de kathodestroom. Op die manier kun je het 2,3V spanningsverschil over de 270 ohm weerstand verifiëren. Totale kathodestroom is 170mA. 5% daarvan is 8,5mA. 0,085*170 is 22,95V. Als je minder dan 5% G2-stroom trekt zou 12V zoals in het schema aangegeven best wel kunnen kloppen, maar de 2,3V die je meet lijkt me wel heel erg laag.

Hoe heb je de ruststroom gecontroleerd? Spanningsval over R107 respectievelijk R108?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 20 maart 2020 22:15:20 (47%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de achterkant van de versterker zitten 3 meetpennen met daarlangs 2 potmeters. Hiermee kan de bias afgeregeld worden. Deze meet de spanning over R105 en R113.