Stroom opwekken met ventilatoren (wind)

Anoniem

Met welles-nietes komen we niet verder.Laat de dagdromers dus maar gelijk krijgen.

Ik denk dat iedereen het wel eens is dat de opbrengst van zo'n ventilator marginaal is als die moet draaien op de (ongewenste) trek in een muuropening.

Nu nog even afvragen hoe moeilijk het is die ventilator om te bouwen tot generator, En dan nog de schakeling om die sterk varierende spanning, want de trek zal verre van constant zijn, terug in het net te sturen.
En het apparaat moet op eenvoudige wijze terug als ventilator kunnen geschakeld worden. Vermoedelijk liefst zelf automatisch.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Gezien de openingsvragen lijkt de TS nog erg onervaren. Is zij reeds in staat om die schakeling te ontwerpen en te realiseren?
Dat wordt dan toch teamwork. Als ze anderen kan warm maken tenminste.

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2020 15:03:53 schreef grotedikken:
Ik denk dat iedereen het wel eens is dat de opbrengst van zo'n ventilator marginaal is als die moet draaien op de (ongewenste) trek in een muuropening.

Dat ben ik zeker met je eens.

Nu nog even afvragen hoe moeilijk het is die ventilator om te bouwen tot generator, En dan nog de schakeling om die sterk varierende spanning, want de trek zal verre van constant zijn, terug in het net te sturen.

Daar zal de TS achter komen als ze dat gaat doen. En nu begin je weer over terugleveren aan het net, de TS heeft het hier over.

Ik zie duizend en 1 toepassingen .
Als ik er maar 10 Watt/uur uit haal om een 12V accu te voeden is toch leuk om mee te spelen.

Ik zou de grote ventilator als generator gebruiken , die een kleine ventilator in mijn gezicht laat blazen. :)

Misschien is er nog genoeg power over voor de tuin en /of carport /schuurtje led verlichting etc.

Dat is dus heel iets anders. :)

En het apparaat moet op eenvoudige wijze terug als ventilator kunnen geschakeld worden. Vermoedelijk liefst zelf automatisch.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Gezien de openingsvragen lijkt de TS nog erg onervaren. Is zij reeds in staat om die schakeling te ontwerpen en te realiseren?
Dat wordt dan toch teamwork.

We gaan het zien, van mij mag ze het proberen. Niets mis mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Mag ik er ook op wijzen dat TS nergens heeft aangegeven te willen experimenteren.

Topic heel klein beetje opgeruimd met een lompe bezem. Bijna het hele laaste stuk van het topic is verwijderd en nog staat er teveel bagger. Het alternatief is een slotje en dat gaat me nu te ver.

Laat het niet weer uit de hand lopen aub.

Vanaf hier is het on-topic en technisch, de rest word verwijderd.

Evarist

Golden Member

Maar MCE laat niet meer van zich horen. Graag een reactie van haar?

Nihil est verum, quod non probatur primo.