Arduino Pro Mini TTL naar USB: wat is BLK?

EgbertG

Golden Member

Bezig met oppakken van het project van iemand anders, waarin een Arduino Pro Mini is gebruikt om een satellietschotel-standaard met 2 motoren aan te sturen.

De Arduino Pro Mini is niet voorzien van USB, dus moet nog een converter tussen.

Op de pin layout van de Arduio (zie bijlage ) kwam ik BLK tegen. Wat is dat?

Groet,
Egbert

BLK is de eigenlijk GND pin.Bij sommige Pro Mini's staat daar ook GND bij.
De pin waar GND bij staat is eigenlijk CTS (Clear To Send), maar die moet altijd aan GND om te kunnen werken.
Officieel is dit de juiste pinout: GND-CTS-VCC-RXI-TXO-DTR

bprosman

Golden Member

Misschien bedoelen ze "Blank" oid ?
Op de Arduino's die ik ken is het gewoon "Gnd".

https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Dev/Arduino/Boards/Arduino-Pro-Min…

//Edit MicroDWL was me net voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EgbertG

Golden Member

Ok .. wat het ook is precies: hij moet aan GND!

Dank voor de reacties.

Zijn er libraries voor het maken van PWM signalen of gewoon zelf maken met wachttijden in de main loop?

Voelt aan als zonde van tijd om iedere keer de programma executie tijd daarvoor te besteden

buckfast_beekeeper

Golden Member

Spit de datasheet van de betreffende µC eens uit. Wat kan met de losse processor kan uiteraard met een Arduino ook. In een ATmega zitten registers om PWM signalen automatisch op te wekken. Kwestie van de bijhorende uitgang te gebruiken en de juiste parameters in te stellen. PWM in de main is niet de correcte wijze. Elke aanpassing van de main heeft dan weer gevolg op uw PWM signaal.

Edit: datasheet ATmega328P. Hoofdstuk 14 en 15.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 8 maart 2020 15:51:05 (19%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EgbertG

Golden Member

Ja, als ik t een beetje serieus wil nemen, dan moet ik wel zo'n datasheet eens doorlezen.

Ik ga t doen. Dank

Ik heb onderstaande relevante regels uit een bestaand arduino project geknipt.

code:


// pwm output to drive the DC-DC converter circuit 
#define         gate_pin      3 

void setup() {
    pinMode(gate_pin, OUTPUT);  

    // Set clock divider for timer 2 at 1 = PWM frequency of 31372.55 Hz
    // Arduino Uno R3 pins 3 and 11
    // https://etechnophiles.com/change-frequency-pwm-pins-arduino-uno/
    TCCR2B = ( TCCR2B & 0b11111000 ) | 0x01;
}

void loop() {
    analogWrite(gate_pin, dutycycle);
}

Daarmee moet je in de arduino-IDE een pwm signaal op een pin kunnen zetten.

Ik gebruik haakse headers op de beide printjes en twee aan elkaar gesoldeerde female headers om alles te verbinden, zie foto's.

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Ik zat me inderdaad al af te vragen met welke frequentie het PWM signaal dan er uit komt, maar ook dat kun je dus instellen!

Wat een gemak ten opzichte van 8 jaar geleden dat ik met PIC's wat experimenteerde!!!!!

Voor mij is alles nog behoorlijk nieuw. Ik heb een USB TTL converter, maar weet niet of dat de meest gebruikte CH340 versie is. Zal er een foto van bijvoegen:

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zondag 8 maart 2020 16:42:51 (27%)

Ik weet niet of dat gaat werken. Ik mis de DTR en CTS signalen op de connector.

Het is lastige fotograferen tussen de connectors. Zo zien de aansluitingen van mijn programmer er uit.

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Hmmm .. de Arduino heeft alleen een DTR uitgang?

Zo te zien aan de opdruk zit de CTS van de programmer aan de aan GND van de Pro Mini.

Als jouw programmer niet werkt, dan zou ik voor die $2.30 niet lang na hoeven denken: https://www.ebay.com/itm/312519296714

Die chg340 zal een stuk goedkoper zijn dan de FTDI chip maar als je er niets mee kunt dan is het weer duurkoop.

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Mee eens ... maar voordat dat weer binnen is ;-(

Op de duitse ebay pagina kun je "Aus Deutschland" selecteren.
Vanuit duitsland versturen is wat sneller maar kost wel weer wat meer:
https://www.ebay.de/itm/184200053963

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Goed gevonden. Het is allemaal wel weer te overzien qua kosten.

Ik zal de verkoper van mn net nieuw gekochte TTL/USB converters eens een berichtje sturen hoe dit zou moeten werken. Het stond op zijn Arduino pagina .....

buckfast_beekeeper

Golden Member

CH34X is een veel gebruikte controller in Chinese meuk. Na de problemen met de FTDI drivers zullen ze een oplossing gezocht hebben. Ik heb een WEMOS D1 Mini Pro ESP82. Daar zit ook een CH341 op. Eveneens op een Snapmaker 2.0. Tot op dit ogenblik heb ik er nog geen problemen mee ondervonden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EgbertG

Golden Member

Ik heb ook een Arduino MEGA gekocht op ebay. Weet niet of het de echt of compatible is, maar die werkt ook met CH340

Lees ik een beetje dat Arduino eigenlijk meestal werkt met FTDI?

Wat hier belangrijk is is dat de DTR wordt gebruikt om de uC te resetten en zo de bootloader te activeren.
De CH340 kan een DTR signaal leveren, maar blijkbaar is hij op het getoonde board niet uitgebroken. Daarmee is hij nog steeds geschikt voor communicatie, en programmeren als je met de hand reset. Dat ging in mijn herinnering echter wel eens moeizaam, maar ik weet niet meer om welke uC dat ging.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 8 maart 2020 17:54:16 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

USB=>RS232 is niet altijd een goed huwelijk. Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat een bepaalde combinatie gaat werken. Een combinatie die bij u werkt kan het net zo goed niet doen bij iemand anders op een oudere of net nieuwere PC.

De goedkope omzetters zijn vaak met een Prolific chip. Daar is het meeste miserie mee. FTDI is het duurste maar werkt in het grootste aantal gevallen. Daarom wordt er meestal aangeraden een FTDI te nemen. Als het niet werkt is het zoeken of de fout bij de omzetter zit of dat het een programmeerfout is. Niet altijd even gemakkelijk. Al zeker niet als je geen logic analyser of een scoop ter beschikking hebt.

Hoe CH34X zich gaat plaatsen en gedragen is momenteel nog een vraagteken. De toekomst zal uitwijzen of het een echt alternatief is voor een FTDI.

Met de nodige software kan je in een FTDI chip wel heel veel zaken aanpassen. Indien nodig kan je zelfs RXD TXD maken en omgekeerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Het probleem is wel dat goedkope china modellen vaak fakes zijn. En de FTDI driver daarop kan checken. De oudere USB snoertjes hebben nog wel een originele chip.

EgbertG

Golden Member

de verbinding tussen het Arduino board en de USB/TTL omzetter.. mogen dat langere draden zijn? Meter of zoiets? En moeten hier de RX en TX draden een twisted pair zijn of liever individueel shielded?

benleentje

Golden Member

Serieel op TTL niveau zou ik zeker geen meters aan lengte doen. Ik denk dat 1 meter wel maximaal is. Hangt ook erg af van je baudrate. Je kan beter aan de USB kant wat meer lengte nemen af daar eventueel een actieve USB kabel nemen die heb ik van 5 meter en heb daar geen problemen mee ondervonden.

Ook bij korte lengte is getwist aders en/of afgeschermde kabel aan te raden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met Prolific heb ik ook al de nodige ellende meegemaakt.
Mijn oudere exemplaar wordt op windows 10 niet eens meer ondersteund.

Maar met de CH340 heb ik nog nooit problemen gehad. Gaat altijd goed.
En de benodigde drivers zijn standaard al aanwezig op W10.

De orignele arduinos gebruiken vaak een at90usb162 als USB interface.

EgbertG

Golden Member

Ik ga t met het huidige USB/TTL geval maar gewoon eens aansluiten. Zag elders dat zonder dat er DTR voorhanden is je zelf handmatig moet resetten voordat je gaat uploaden.

Nu ik weet wat er allemaal wel niet is kan ik mn volgende keuzes wat meer bewust maken. Heb nu maar lukraak wat besteld om te kunnen beginnen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 maart 2020 19:08:42 schreef benleentje:
Serieel op TTL niveau zou ik zeker geen meters aan lengte doen. Ik denk dat 1 meter wel maximaal is. Hangt ook erg af van je baudrate. Je kan beter aan de USB kant wat meer lengte nemen af daar eventueel een actieve USB kabel nemen die heb ik van 5 meter en heb daar geen problemen mee ondervonden.

Ook bij korte lengte is getwist aders en/of afgeschermde kabel aan te raden.

FTDI maakt zijn USB-TTL kabels standaard 1,8m. Volgens FTDI geschikt tot 3Mbd. De chip zit er gewoon in de USB-connector.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Het probleem is wel dat goedkope china modellen vaak fakes zijn. En de FDTI driver daarop kan checken.

Ook dat hebben de Chinezen inmiddels onder de knie, de nieuwste "fakes" worden niet meer "herkend" door de FTDI drivers. Het serienummer staat dan wel op "0" maar kun je met de FTDI tool zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.