koelkast in kampeerbus

Nu ik aan een een nieuwe kampeerbus toe ben, herbekijk ik ook de koelkast. ze moet eigenlijk enkel kunnen draaien uit de 12V-woonbatterij, dus die ouderwetse toestanden met gas komen niet ter sprake.

Ik heb totnogtoe met een compressorkoelkastje rondgebold, tot volle tevredenheid, maar het was wel erg duur, dikke 700,- euronen meen ik me te herinneren. Het heeft alweer een jaar of tien dienstgedaan, als het nog meewil zoveel te beter, maar ik bereid me voor op een plan B.

Ofwel terug een "dedicated" compressorkoelkastje, zouden die nog altijd zo duur zijn? Kan ik dan al niet beter een klein huishoudkoelkastje installeren, en een forse omvormer 12V= -> 230 V~? Lijkt me minder duur, en het is sowieso handig om enig vermogen aan 230V~ onder de hand te hebben om al eens een boormachine of wipzaag te voeden. Maar de omvormer zal inderdaad stevig moeten zijn, en wordt dus ook niet goedkoop.

Het gaat sowieso maar om het fris houden van drank en voedsel gedurende enkele dagen, zelfs een vriesvak is niet echt vereist ofschoon wel handig voor ijsblokjes voor in de anisette en zo. Energiebron is een 70 Ah semi-tractie lood-zuuraccu.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe duur ze zijn? Hier als voorbeeld. De Wit staat er om bekend niet de duurste te zijn en een groot aanbod te hebben. Anders een Obelink? Absorptie zijn ze een stuk duurder.

Deze is bijvoorbeeld 1,3Ah. Met 35Ah (1/2 70Ah) kom je dus 26h verder. Deze omvormer lijkt me dan wel een aanrader. 1 keer aansluiten en je hoeft niet meer om te kijken. Netspanning aanwezig of niet, de omvormer neemt het schakelen voor zich.

Voor boormachine of wipzaag zou ik een aparte Victron nemen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een 12V compressorkoelbox is nog altijd duur. Nichemarkt dus ook aan de prijs.

Een normale koelkast met omvormer kan prima en is ook een stuk goedkoper.
Wel vergt dit wat aanpassingen en idd een geschikte omvormer.

Ten eerste moet je omvormer zwaar genoeg zijn. De koelkast zelf trekt niet zoveel als ie draait, maar de aanloopstroom is wel hoog. Dat betekend dus een stevige omvormer en minstens zo belangrijk, dikke aansluitkabels (om te voorkomen dat de omvormer uitschakelt door de spanningsval in de kabel)
Ook moet het een pure sinusomvormer zijn. Op een gemodificeerde werkt t ook wel op het eerste oog, maar de compressor krijgt dan aardig op z'n donder, maakt meer herrie en wordt warmer. -> (veel) kortere levensduur.

Kwa omvormer: Er zijn genoeg 'chinezen' die prima werken, en een betaalbare sinus anno 2020 is ook niet meer zo'n issue. Wel maken sommige aardig herrie (fan).
Ik heb vorig jaar een 220V compressorkoelboxje prima gedraait op een 1000W Chinese omvormer van 50 euro.

Boormachine en zaag.. dat zijn stroomzuipers. Wil je die wel op je omvormer? Bedenk ook dat je accu dat wel moet kunnen leveren. Een ouderwetse loodaccu kan dat wel, maar het is niet bevorderlijk voor de levensduur (zeker niet als je dat uit een relatief kleine accu wilt trekken).

Als je voor LiFePO4 gaat moet je BMS dat wel kunnen leveren (of je moet je omvormer direct op de cellen hangen maar dan moet je wel zelf een low-volt cutoff inbouwen)

Tenslotte: Verkijk je niet op het standby gebruik van de omvormer. 20-40W is niet gek voor een 1500W omvormer.
Je kan dat natuurlijk wel omzeilen door of een losse thermostaat te plaatsen die de omvormer inschakelt bij koelbehoefte, of de electronica ombouwen naar 12V DC (dan houd je ook de displays en lampjes) en alleen de compressor via een relais te schakelen, tesamen met de omvormer zelf.

Zelf ben ik voor een 12V compressorkoelbox gegaan. Die van mij was relatief betaalbaar (299 euro voor 40L). Bijkomend voordeel: Koude lucht zakt, dus bij het openen verlies je minder koude tov een koelkastdeur.

Hoe ver je met je efficientie moet gaan ligt aan je doel. Als je alleen maar aan de paal staat is het een heel ander verhaal als dat je ook in t voorjaar en najaar een week off-grid wilt kunnen gaan.

Laatste keuzefactor soms: Gewicht.
Een grote normale koelkast, dikke omvormer en ouderwetse loodaccu's is toch heel wat anders dan een efficiente DC koelkast/box en LiFePO4 accu's. (Alleen de accu is al 4-5x zo licht)

Als je ruimte genoeg hebt kun je ook nog een normale 230V vriezer nemen en daar je eigen thermostaat inbouwen. Die zijn ook nog eens een stuk beter geisoleerd

Gaat t trouwens om een bestaande bus? Veel campers worden met een absorbtiekoelkast geleverd en bijbehorende dunne bedrading. Voor een compressorkoelkast is vaak zwaardere bekabeling nodig ivm de afstand en inschakelstroom.
2.5mm2 over 6m gaat voor absorbtie prima, maar voor een compressorkoelkast op 12V moet je minimaal 6mm2 leggen om te voorkomen dat ie in beveiliging (onderspanning) slaat als de compressor opstart

@BFBK: Hehe, de CRP40 is wat ik nu heb, inderdaad dikke 700,- .. toen en nog steeds. En op diezelfde plek gekocht, jawel, nadat ik heel boos vertrokken was uit Turnhout.

(waar ze toen aan het uitverkopen waren, en krek dezelfde hadden staan, aan min of meer dezelfde prijs, maar dan een toonzaalmodel, en zonder de originele verpakking en boexkes en wat nog al niet, en toch vertikten ze het om ook maar 1 percentje van de prijs af te doen. Die verpakking en boexkes maakten me nog niet zoveel uit, maar de koppigheid vond ik gruwelijk, totaal onaanvaardbaar).

@DJSmiley: de woonbatterij werd pas vernieuwd, die zet ik dus over. Zoals gezegd, 70 Ah, lood-zuur, semi-tractie. Koelbox ipv koelkast zou wel eens het bekijken waard kunnen zijn, dat ga ik doen.

Ter verduidelijking: mijn Ducato is ten onder gegaan in een aanvaring met een dikke Audi met vijf Roemeense bouwvakkers erin; stevige knapen, de bus is het herstellen niet meer waard :( dus een nieuwe moet er komen net als bij Guus Uittenwaard. De woonbatterij en het kookvuur/aanrecht gaan sowieso over naar de nieuwe, maar over de koelkast twijfel ik nog even. Gewicht daarentegen is helemaal geen punt, de nieuwe zal ook weer dikke 1400 kg mogen laden, dat is zat, ook al neemt mijn persoonlijke omvang wel toe met de jaren. De volgende woonbatterij zal wellicht wel LiFePo worden, ja, als de techniek blijft zoals vandaag.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 8 maart 2020 20:28:06 (10%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Compressor koelkastje op 230V is helemaal niet raar. Ik kom regelmatig op bootjes die ook op een accuset kunnen draaien met 3 of 4 koelkasten en 1 of 2 full-size vriezers. Uiteraard op een omvormer.

Het grote verschil zit in die 12V - dat kom je eigenlijk in die omgeving nooit tegen. 24V met 800Ah ofzo is toch wel het minimum. De reden is dat als je op 24V 1V verliest door kabel / overgangsweerstand, dat niet zo heel veel pijn doen. Dezelfde weerstand op 12V doet veel meer pijn (immers: de stroom is al het dubbele; en waarschijnlijk nog wel iets meer; rendement van 12V omvormers is doorgaans wat slechter). De spanningsval is daarmee ook het dubbele. Aangezien het vermogen er toch uit moet komen en die omvormer probeert z'n 230V te halen, gaat de stroom ook nog meer toenemen dan bij 24V. Ofwel: het doet 2x pijn.

Daar staat tegen over dat ik nog ergens een 12V 1500W omvormer heb zwerven. Dus blijkbaar kunnen die vermogens prima. Wel 'modified sine'. En als je het zo doet: de kabels zo kort, kort, kort als mogelijk. Immers: als je de kabellengte verdubbelt, moet je de doorsnede ook verdubbelen om de weerstand gelijk te houden. Daarnaast de kabels zo dik mogelijk als praktisch is (of als je wilt betalen; koper is duur. Maar als ze als 'kort' zijn, dan doet dat niet zoveel pijn).

De accu heeft het ook wat zwaarder dan in een 24V systeem. Immers, die heeft ook last van inwendige weerstand (net als kabels) en die doet hier dus ook wat meer pijn. Door de relatief kleine capaciteit, zal de inwendige weerstand ook fors groter zijn dan bij de 24V systemen waar ik het net over had (door meer cellen in serie, is die dan 2x zo groot als op 12V, echter de capaciteit is 10x zo groot, waarmee je dus min of meer 10x de inwendige weerstand van jouw accu parallel zet).

Die omvormers hoeven niet meer zo heel duur te zijn (wat niet wil zeggen dat het voor jou niet veel geld is...). Er is wel het nodige 2de hands te krijgen. Voor 'nieuw' moet je shoppen. Voor hetzelfde model kunnen de prijzen aardig uit elkaar liggen. Nou maak ik niet zo snel reclame voor bedrijven, maar ik heb goed ervaringen met de blue power shop. Niet altijd de goedkoopste, maar tot op heden een meer dan uitstekend advies, service en oplossingsgerichtheid. Voor zakelijk gebruik (dat is toch vooral het geval) is dat de meerprijs dat.

Aan boord komen 24V 'netten' eigenlijk alleen nog voor als 'legacy' (uit de tijd dat omvormers nog weinig vermogen hadden en heel erg duur waren) of als noodstroom voor het een of ander. Voor de rest is het gewoon een 230/400 net met bijbehorende verlichting / apparatuur wat danwel omgeschakeld wordt tussen omvormer / generatoren / kabel naar een stopcontact anders, danwel aan een 'combi' (acculader en omvormer in 1) zit die dat allemaal voor je doet.

Zo'n combi heeft ook nog een andere leuke feature: je kunt instellen hoeveel stroom het ding uit de 'mains' mag trekken. Ofwel: als jij op een camping staat waar je 4A mag trekken, maar je wilt toch het 2kW koffiezetding gebruiken, dan kan dat gewoon (4A uit het net, de rest uit de accu. En daarna weer bijladen). Of dat voor jouw campeergebied interessant is of dat je toch altijd al 'genoeg' voor handen hebt, moet je zelf bepalen.

Ach ja er zijn zoveel mogelijke oplossingen voor dit probleem. Ik vind een compressor koelkast erg duur. Zes a zevenhonderd euro voor een compressor koelbox die je maar een paar keer per jaar gebruikt is best veel. Zeker als dat afzet tegen vergelijkbare tweedehands absorptie koelbox van 25 euro.

Ik heb zelf al jaren een absorptie koelbox en eigenlijk doet hij het best goed. Als nu een hele lange off grid reis ga maken dan is het handig om een compressor exemplaar te gaan kopen vanwege het energie gebruik. Ik heb ook nog een 24volt boordnet waardoor het nog aantrekkelijker wordt. De combi van een 230 volt koebox met een omvormer is minder aantrekkelijk vanwege de benodigde extreme omvormer. Ik gebruik nu een oude 1400 watt UPS waarvan de accu verwijderd is en vervangen door de huishoudaccu. Opzich werkt dat goed maar of die een compressor kan aanjagen is de grote vraag.

Gezien de kosten van een compressor systeem wordt dat pas een optie bij langere off grid reizen en dan om eten of medicamenten koel te houden. Overlanders gaan voor een compressorsysteem. Die gaan dan ook 10000 km door de sahara rijden enzo. Maar voor de gewone camping gast die permanent aan de laadpaal staat is dat allemaal niet echt nodig. Dan voldoet een absorbtie koelkast uitstekend.

Het is natuurlijk wel erg leuk om de off grid mogelijkheid aan boord te hebben, >:) ook al doe je dat misschien nooit.

bprosman

Golden Member

Nadeel van een absorptie koelkast is dat hij maar een x aantal graden terug kan koelen en vrij traag is. En dat met de steeds warmere zomers. Dan heb je toch weer externe ventilatoren nodig om eea te forceren. Ik weet niet waar TS naartoe gaat maar Een Noord - Italiaanse zomer waar je de koelkast ineens vol laadt met “warme” (supermarkt) flessen duurde toch nog al even , een compressor koelkast heeft daar geen enkele moeite mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is info die ik verzuimde mee te geven:
* ik sta nooit aan de paal, kom inderdaad slechts zelden op campings. Mijn vorige bus had helemaal geen entree voor netspanning;
* grote warmte vermijd ik sowieso, thuis (zo goed en zo kwaad als mogelijk) en zeker op reis.

Maar het staat wel vast dat ik geen absorptiedingen wil; ik heb er lang genoeg met eentje rondgereden, het contrast was al te groot toen ik op compressor overstapte een jaar of tien geleden. Nooit meer terug!

Op basis van de antwoorden totnogtoe zie ik wel wat in een 230-only koelkast en een stevige omvormer. Een omvormer wil ik sowieso bijhebben, weliswaar zou een kleintje (200 W of zo) volstaan maar een zwaardere is handig om achter de hand te hebben.

Hoeveel "nominaal" vermogen zou een kleine netspanningskoelkast zoal hebben, en hoeveel moet ik de omvormer overdimensioneren? Op het gevoel weg zou ik schatten 100 watt en 5 maal; dus een 500 W omvormer zou het moeten doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kijk voor omvormers ook eens bij boten shops. Die zijn vaak beter gesorteerd dan camper suppliers.
Vooral Victron(?) omvormers schijnen goed te voldoen.
Overweeg ook eens een PV installatie op het dak, tenzij u alleen naar Scandinavië afreist.
Verder is een aggregaat misschien een optie, hoewel het brandstofzuipers zijn. Met name die ex-shop in Turnhout had overigens ook generatoren met brandstofcellen, maar de prijs daarvan rechtvaardigt de aanschaf van een compressorkast.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
bprosman

Golden Member

In de horeca hebben ze ook compacte koelkastjes die gebruikt worden voor minibars en zeer betaalbaar zijn (230V uiteraard) :

https://www.horecaworld.biz/polar-mini-koelkast-30-liter-zwa...gKyqPD_BwE

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 maart 2020 07:24:57 schreef bprosman:
Nadeel van een absorptie koelkast is dat hij maar een x aantal graden terug kan koelen en vrij traag is. En dat met de steeds warmere zomers. Dan heb je toch weer externe ventilatoren nodig om eea te forceren. Ik weet niet waar TS naartoe gaat maar Een Noord - Italiaanse zomer waar je de koelkast ineens vol laadt met “warme” (supermarkt) flessen duurde toch nog al even , een compressor koelkast heeft daar geen enkele moeite mee.

Al 44 jaar onderweg met absorptie. Nog geen enkel moment problemen gehad. Uiteraard de nodige ventilatie voorzien. Maar dat heeft ook een compressor koelkast/koelbox nodig. Die heb ik ook en daar heb ik ook een ventilator voorzien. Bij 35°C draaide die ook van 's morgens tot 's avonds. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Uiteindelijk heeft het koelrooster maar een beperkte warmteafgifte. Zodra ik water op het koelrooster begon te gieten, stoomde het gewoon. Een zelfde fenomeen hadden we met onze Koma vrieskasten in de bakkerij. Bij grote warmte op tijd een emmer water er over of de installatie ging in alarm.

Hoe goed kan een compressor ding tegen horten en stoten? Op een vrij grote boot is dat verwaarloosbaar. De koelkast gaat dan ook ongeveer waterpas staan. Bij een camper ligt dat anders. De wegen zijn geen biljarttafel en een helling van 12% is al helemaal niet waterpas.

@BFM: als ik de vroegere absorptie vergelijk met de huidige dan is er toch een groot verschil. In mijn huidige RM8400 moet ik opletten dat niet alles bevriest. De thermostaat staat dan niet eens half. Het vriesvak heb ik verwijderd en vervangen door een rooster.

In het gloednieuwe St Maarten ziekenhuis aan de R6, u wel bekend vermoed ik, zijn op elke kamer 2 absorptiekoelkasten van Dometic geïnstalleerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 maart 2020 09:55:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
In het gloednieuwe St Maarten ziekenhuis aan de R6, u wel bekend vermoed ik, zijn op elke kamer 2 absorptiekoelkasten van Dometic geïnstalleerd.

Zou dat puur voor het geluid zijn? In een kamer van 22 graden hoef je daar bij voldoende koel-oppervlakte misschien niet eens een ventilator op te zetten.

Ik heb tijdens een reis door Nieuw Zeeland 4 keer (!!!) terug moeten gaan naar een service punt van de verhuurder voordat er iemand naar me luisterde en binnen 15 minuten de defecte 12V ventilator op de koelkast had gevonden. Dit was een 12V compressorkoelkast volgens mij (compressor sloeg om de paar minuten aan, ook 's nachts, maar wat bij een auto de 'condensor' zou worden genoemd kon zijn warmte dus niet kwijt) die dus driekwart van de reis nauwelijks heeft gewerkt en binnen 2 dagen een gloednieuwe 100Ah accu leegtrok (inclusief 8-10 uur per dag rijden=laden).

Zo dat stukje frustratie heb ik weer geuit en wellicht dat iemand ooit zijn voordeel doet met die informatie ;)

Op 9 maart 2020 09:07:39 schreef bprosman:
In de horeca hebben ze ook compacte koelkastjes die gebruikt worden voor minibars en zeer betaalbaar zijn (230V uiteraard) :

https://www.horecaworld.biz/polar-mini-koelkast-30-liter-zwa...gKyqPD_BwE

Maar dat zijn absorbtiekoelkasten. (iig die je linkt) En zoals gezegd, met grote hitte zijn die dingen in het nadeel en ze gebruiken meer stroom dan een compressorkoelkast.

Wel merk ik over absorbtie een 2-deling kwa ervaringen. De ene zegt: Het is niets, de ander heeft er geen problemen mee.

Ik heb het idee dat er nogal verschil zit in de uitvoering. Degene die ik minder negatief hoor zijn ook vnl de 'camperkoelkasten' van Thetfort of Dometic, de klachten zijn over de budget-absorbtiedingen vaak.

Kwa omvormer: Een 500W is krap, ik denk dat je snel een 1000W versie nodig hebt. Bedenk wel: Een compressor is 60-100W, de aanloopstroom een factor 10. Op een 500W omvormer is t mij iig niet gelukt.

maartenbakker

Special Member

Een van de redenen denk ik dat in ziekenhuizen en instellingen vaak absorptiekastjes zitten, is dat dat in die maatvoering het meest voorkomende type is. Dometic is denk ik de marktleider en daar zal weinig over te klagen zijn.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

@DJSmiley, inderdaad mijn fout.

Maar als ik dan bij Obelink kijk bij "Koelkasten" zitten de compressor koelkasten toch in een lager prijssegment dan de obsorptievarianten :

https://www.obelink.nl/indel-b-cruise-42-koelkast.html

Hele gamma :
https://www.obelink.nl/kampeerartikelen/koelartikelen/koelkasten/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Absorptie heeft ook zo z'n voordelen. Een compressor die aanspringt maakt toch meer geluid dan een absorptiekast.
Daarnaast kan een absorptiekast ook op gas en zie je ook wel campers met grotere (LPG) gastanks.

Nadelen zijn dat gas niet overal goed verkrijgbaar is / toegestaan is en toch een verbrandingsproces is.

Compressor heeft dat niet, maar imho zijn veel campers toch nog wat terughoudend met nieuwe technieken. Dan is gas/absorptie toch de meest makkelijke optie.

TS heeft bv ook een 70Ah lood-hh accu. Netto is dat maar 35Ah. Dus dan is elektrisch al snel geen echte optie. Met de koelkast (grootste verbruiker) op gas kom je wel met 35Ah een eind.

Nieuwere technieken als LiFePO4 zie je amper 'vanaf fabriek', en is vaak nog aftermarked spul. Idem met zonnepanelen, vaak wordt een fabriekscamper van een klein paneeltje voorzien (Wat weer logisch is met een kleine accu) maar toch...
Grote accu's zie je weinig, maar dat is ook niet zo gek ivm het gewicht. Menig camper is erg krap bemeten kwa gewicht dus elke kilo telt. En LiFePO4 is nog te nieuw en zie je alleen of aftermarket, of in het hogere segment.

Bottomline is dat het de bulk toch vaak nog absorbtie is, omdat compressor gewoon niet 1:1 een vervanger is doordat de electravoorziening zowel kwa capaciteit als kwa bekabeling niet geschikt is.

Daarnaast gaat een camper meestal langer mee dan een auto, dus het duurt wel even voordat de nieuwere technieken ook gangbaar zijn in zo'n ding.

maartenbakker

Special Member

Een klein nadeel van absorptie zou ook kunnen zijn dat ammoniak giftiger is als het vrijkomt dan bijvoorbeeld R134a of R600a zoals gebruikt in compressorkoelkasten. In een camper is dat misschien wel vervelend. R134a en R600a zijn vooral verstikkend maar daarvoor zit er naar mijn idee niet genoeg in een koelkast.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 maart 2020 14:33:35 (20%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
amador

Golden Member

Hou ook rekening met het geluid: absorptiekoelkast geen, afgezien van een later ingebouwde ventilatortje. Een 230V huishoudkoelkast maakt meer geluid als een originele 12V camperkoelkast. Mijn eigen ervaring met een kleine CRX50 compressor koelkast bij redelijke zomerse temperaturen dat mijn 110Ah AGM accu na 36 uur op 50% zit. Voor een gewone semi tractie accu is dat al veel te laag. Nog een puntje: Een absorptiekoelkast heeft 2 grote ventilatieluiken nodig, in een buscamper vaak lastig te maken. Voor leesvoer kijk maar eens op https://www.camperforum.nl/.
Groet, Jan.

EricP

mét CE

Een absorptie koelkast heeft - voor zover ik weet - ook een lager rendement. Als je elke keer 'aan de paal' hangt, dan zal het allemaal wel. Als je self-supporting bent, dan is het een ander verhaal. Maar het kan zijn dat de techniek mijn kennis inmiddels heeft ingehaald.
Daarnaast... dat idiote bedrag geef je uit voor een 12V exemplaar. Nauwelijks afzetmarkt, wel ontwikkelingskosten, nauwelijks concurrentie.

Hoe goed kan een compressor ding tegen horten en stoten?

Dat gaat eigenlijk best lang goed - aan boord in elk geval. De klappen zijn daar wellicht kleiner dan in een camper, aan de andere kant... alles wat niet vast staat, gaat gegarandeerd aan de wandel (en dat doet het in een camper eigenlijk nauwelijks)

Op een vrij grote boot is dat verwaarloosbaar. De koelkast gaat dan ook ongeveer waterpas staan.

Vergeet dat maar. Als je er een paar van die lappen op trekt is 10 tot 20 graden helling helemaal niet raar. En met een beetje lastig zeetje is van 20 graden de ene kant naar 20 graden de andere kant ook geen uitzondering.

In de horeca hebben ze ook compacte koelkastjes

Dat klopt. Houd er wel rekening mee dat die dingen vaak een wat groter koelvermogen hebben (horeca...) om een paar 'warme' flessen die je erin zet snel af te kunnen koelen. Dat is heel fijn, maar het vermogen is er ook naar. Het verbruik wordt vooral bepaald door de isolatie (en natuurlijk hoeveel je er warm in mikt; hoe vaak je de deur open doet). Maar je potentiële omvormer moet het vermogen kunnen leveren. Gamko's zijn wat dat betreft draken in mijn optiek...

Hoeveel "nominaal" vermogen zou een kleine netspanningskoelkast zoal hebben, en hoeveel moet ik de omvormer overdimensioneren? Op het gevoel weg zou ik schatten 100 watt en 5 maal; dus een 500 W omvormer zou het moeten doen.

Nou ja, kijk op het type plaatje zou ik zeggen... Voor de aanloopstroom is het een beetje gokken. Vroeger ging men er vanuit dat de aanloopstroom van een electromotor ongeveer 6*Inom was. Tegenwoordig moeten voor veel soorten motoren de wikkelingen dikker zijn om het rendement wat op te krikken (milieu-gedoe). Ik las hier voor grotere motoren al 12*Inom voorbij komen. Daarbij denk ik dat een tafel koelkastje geen 100W trekt en dat die normen niet voor kleine motortjes gelden...
Net ff gekeken. Onder druk van allerlei 'energie label' gewauwel... wordt dat niet meer gespecificeerd. Alleen het stroomverbruik (wat men dus inschat op typisch gebruik waar ik weer niks aan heb). Maar goed... de natte vinger dan maar: men spect voor de eerste kast die ik pak 110kWh per jaar. Dat is dus 300Wh per dag ofzo. Als het ding 20% van de tijd aan staat, is dat een uur of 5 per dag. Dan kom je op een 60W ofzo. Plus of min een factor 2 :) )
Je omvormer moet het ruim kunnen leveren - als-ie het niet redt zou het kunnen dat de spanning inkakt en de compressor niet op toeren komt. Een beetje betere omvormer gaat in overload protection. Schakelt af. En komt na 10 seconden ofzo weer bij. Waarna het spelletje zich herhaalt. Onwenselijk dus.
Lees de manual van je kandidaat. En vraag je ook af wie het geschreven heeft (de Chinese VAs of Watten zijn duidelijk anders dan die van de gerenommeerde merken).
Ik heb hier net de (papieren) manual van victron een combi plus liggen (lader / omvormer in 1). Voor het 12V/3000VA/120A exemplaar (die 120A laden is wellicht wat ruig voor jouw accu :+ ) specificeert men bij 25oC 3000VA, 2400W en een 'peak power' van 6000W.
Nogmaals, het ding is wat ruig voor jou, maar ter indicatie.

Maar het staat wel vast dat ik geen absorptiedingen wil; ik heb er lang genoeg met eentje rondgereden, het contrast was al te groot toen ik op compressor overstapte een jaar of tien geleden. Nooit meer terug!

Dit is wel een beetje een ongenuanceerde uitspraak vind ik. Je zegt terecht dat een absorbtie koelkast bepaalde nadelen heeft. Maar dat een absorbtiekoelkast niet goed koelt of de boel maar een beperkt aantal graden omlaag krijgt is niet waar. Alles staat of valt met het koelen van de koelkast zelf.

Ooit had mijn broer in een tweedehands winkeltje een Electrolux koelboxje gekocht met een defect dekselscharnier. De koelbox deed het verder wel. Die Electrolux was de oerversie. Electrolux had het patent op het werkingsprincipe dat overigens ooit verbeterd is door meneer Einstein. De eerste vakantierit die dat ding meeging bleek hij in de auto op 12 volt meer niet dan wel te werken. Ook smolt de sigarenaanstekerplug bijna. Mijn pa was daar erg blij mee. ;( Maar dat ding stond tussen de bagage. Bijna geen ventilatie dus.

Als eerste hebben we toen een nieuwe deksel gemaakt met goede scharnieren en in de ventilatieopeningen een paar ventilatoren ingebouwd. Met ventilatortjes aan werkte die hele koelkast niet meer. Dat was dus niet echt een succes. Ik heb toen het mechaniek dat uit een zooitje pijperij bestaat opengemaakt en gekeken welke van die die buizen nu warm en welke koud moeten zijn. Ik heb een aantal schotjes geplaatst die de door de fans opgewekte luchtstroom langs de onderdelen die koel moeten blijven leidt en weg houd van de buizen die heet moeten zijn.

Het resultaat was werkelijk verbazend. De koelbox volgeladen met kamertemperatuur flessen frisdrank was de volgende dag helemaal bevroren. Gemeten temperatuur -11 graden. Dit alles is nu een kleine 40 jaar geleden. De koelbox is dus al zeer oud en is best wild behandeld. In een 4x4 door wild terrein naar allemaal kleine zweefvliegvelden gereden enzo. Dus een heeft hij een boel gehobbel gehad.

Afgelopen jaar die zelfde koelbox weer eens mee gehad. Ik heb hem gebruikt zonder de fans aan te hebben. In plaats daarvan tegenwoordig natuurlijke trek. Opening in de vloer van de auto (niet boven de uitlaat natuurlijk) en boven de koelbox ongeveer ruim een meter om te trekken. Het systeem heeft weer gewoon prima gewerkt. We zijn juist tijdens die ontzettend hete dagen aan het rijden geweest en de koelbox is geen moment warm geweest. Een gat in de vloer heeft natuurlijk ook een nadeel. Als ik door een meter water rijd loopt de koelbox een beetje vol met water. :?

Er is maar 1 reden waarom ik over zou willen naar een compressor uitvoering en dat is het elektriciteitsverbruik. Non stop 8 a 10 ampere uit de accu betekend een best heftige accu en een groot zonnepaneel als je ergens een tijdje staat. Maar ik heb nog nooit een compressor ding gekocht omdat deze Electrolux gewoon erg goed werkt en een compressor variant erg duur is. Die Electrolux had mijn broer gekocht voor 25 gulden in een rommelwinkel. Tegenwoordig zou dat een kringloopwinkel zijn. Die bestonden toen nog niet echt. Ik was iets van 15 jaar toen ik die koelbox ombouwde denk ik.

Hoeveel "nominaal" vermogen zou een kleine netspanningskoelkast zoal hebben, en hoeveel moet ik de omvormer overdimensioneren? Op het gevoel weg zou ik schatten 100 watt en 5 maal; dus een 500 W omvormer zou het moeten doen.

Een vriend mij heeft iets dergelijks en die kwam pas weg met een inverter van 2KW voor een koelbox van 120 watt. De aanloopstromen zijn echt dramatisch. Misschien kun je met een kleinere omvormer wegkomen als je iets van een softstarter gebruikt.

Ik denk dat een absorbtie koelkast wel veel langer mee kan gaan als een compressor variant. Zolang de pijperij niet gaat lekken gaat hij niet stuk. Er zitten behalve de vloeistoffen geen bewegende onderdelen in. Het principe is ook erg leuk om je in de werking daarvan te verdiepen trouwens.

amador

Golden Member

Aanloopstroom kan tegen vallen. Ik had mijn koelkastje eerst op de load van de omvormer staan, die kan 15 amp leveren maar sloeg meteen op storing als de KK aansloeg.

maartenbakker

Special Member

Ik lees hierboven Electrolux. Als ik het goed heb zit die kennis in Dometic.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan lijkt jouw herinnering heel erg op de mijne, @Maarten, althans in dit verband :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

toen die absorptie dingen uitkwamen hadden kennissen er 1 gekocht op de beurs, zal rond 1974 geweest zijn. ding leeft nog steeds, hun oudste ging studeren en heeft het ding menig studentenhuis gezien, later kwam het in de caravan van kennissen te staan. was zo'n ding met ronde dop in het deksel die eruit kon, daar kon een vaatje bier in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 maart 2020 09:55:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
In het gloednieuwe St Maarten ziekenhuis aan de R6, u wel bekend vermoed ik, zijn op elke kamer 2 absorptiekoelkasten van Dometic geïnstalleerd.

Absorptie kasten worden in ziekenhuizen veel gebruikt, met name om bloed te bewaren. De trillingen van een compressorkast beschadigt de celwand van de rode bloedcellen en triggert bloedplaatjes tot het initiëren van stolling.

Op patiënten kamers kan een compressorkast inderdaad hinderlijk lawaai maken, maar in mijn tijd kreeg men die luxe nog niet, zelfs niet op de eerste klasse!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/