Een 12V compressorkoelbox is nog altijd duur. Nichemarkt dus ook aan de prijs.
Een normale koelkast met omvormer kan prima en is ook een stuk goedkoper.
Wel vergt dit wat aanpassingen en idd een geschikte omvormer.
Ten eerste moet je omvormer zwaar genoeg zijn. De koelkast zelf trekt niet zoveel als ie draait, maar de aanloopstroom is wel hoog. Dat betekend dus een stevige omvormer en minstens zo belangrijk, dikke aansluitkabels (om te voorkomen dat de omvormer uitschakelt door de spanningsval in de kabel)
Ook moet het een pure sinusomvormer zijn. Op een gemodificeerde werkt t ook wel op het eerste oog, maar de compressor krijgt dan aardig op z'n donder, maakt meer herrie en wordt warmer. -> (veel) kortere levensduur.
Kwa omvormer: Er zijn genoeg 'chinezen' die prima werken, en een betaalbare sinus anno 2020 is ook niet meer zo'n issue. Wel maken sommige aardig herrie (fan).
Ik heb vorig jaar een 220V compressorkoelboxje prima gedraait op een 1000W Chinese omvormer van 50 euro.
Boormachine en zaag.. dat zijn stroomzuipers. Wil je die wel op je omvormer? Bedenk ook dat je accu dat wel moet kunnen leveren. Een ouderwetse loodaccu kan dat wel, maar het is niet bevorderlijk voor de levensduur (zeker niet als je dat uit een relatief kleine accu wilt trekken).
Als je voor LiFePO4 gaat moet je BMS dat wel kunnen leveren (of je moet je omvormer direct op de cellen hangen maar dan moet je wel zelf een low-volt cutoff inbouwen)
Tenslotte: Verkijk je niet op het standby gebruik van de omvormer. 20-40W is niet gek voor een 1500W omvormer.
Je kan dat natuurlijk wel omzeilen door of een losse thermostaat te plaatsen die de omvormer inschakelt bij koelbehoefte, of de electronica ombouwen naar 12V DC (dan houd je ook de displays en lampjes) en alleen de compressor via een relais te schakelen, tesamen met de omvormer zelf.
Zelf ben ik voor een 12V compressorkoelbox gegaan. Die van mij was relatief betaalbaar (299 euro voor 40L). Bijkomend voordeel: Koude lucht zakt, dus bij het openen verlies je minder koude tov een koelkastdeur.
Hoe ver je met je efficientie moet gaan ligt aan je doel. Als je alleen maar aan de paal staat is het een heel ander verhaal als dat je ook in t voorjaar en najaar een week off-grid wilt kunnen gaan.
Laatste keuzefactor soms: Gewicht.
Een grote normale koelkast, dikke omvormer en ouderwetse loodaccu's is toch heel wat anders dan een efficiente DC koelkast/box en LiFePO4 accu's. (Alleen de accu is al 4-5x zo licht)
Als je ruimte genoeg hebt kun je ook nog een normale 230V vriezer nemen en daar je eigen thermostaat inbouwen. Die zijn ook nog eens een stuk beter geisoleerd
Gaat t trouwens om een bestaande bus? Veel campers worden met een absorbtiekoelkast geleverd en bijbehorende dunne bedrading. Voor een compressorkoelkast is vaak zwaardere bekabeling nodig ivm de afstand en inschakelstroom.
2.5mm2 over 6m gaat voor absorbtie prima, maar voor een compressorkoelkast op 12V moet je minimaal 6mm2 leggen om te voorkomen dat ie in beveiliging (onderspanning) slaat als de compressor opstart