koelkast in kampeerbus

amador

Golden Member

Hou ook rekening met het geluid: absorptiekoelkast geen, afgezien van een later ingebouwde ventilatortje. Een 230V huishoudkoelkast maakt meer geluid als een originele 12V camperkoelkast. Mijn eigen ervaring met een kleine CRX50 compressor koelkast bij redelijke zomerse temperaturen dat mijn 110Ah AGM accu na 36 uur op 50% zit. Voor een gewone semi tractie accu is dat al veel te laag. Nog een puntje: Een absorptiekoelkast heeft 2 grote ventilatieluiken nodig, in een buscamper vaak lastig te maken. Voor leesvoer kijk maar eens op https://www.camperforum.nl/.
Groet, Jan.

EricP

mét CE

Een absorptie koelkast heeft - voor zover ik weet - ook een lager rendement. Als je elke keer 'aan de paal' hangt, dan zal het allemaal wel. Als je self-supporting bent, dan is het een ander verhaal. Maar het kan zijn dat de techniek mijn kennis inmiddels heeft ingehaald.
Daarnaast... dat idiote bedrag geef je uit voor een 12V exemplaar. Nauwelijks afzetmarkt, wel ontwikkelingskosten, nauwelijks concurrentie.

Hoe goed kan een compressor ding tegen horten en stoten?

Dat gaat eigenlijk best lang goed - aan boord in elk geval. De klappen zijn daar wellicht kleiner dan in een camper, aan de andere kant... alles wat niet vast staat, gaat gegarandeerd aan de wandel (en dat doet het in een camper eigenlijk nauwelijks)

Op een vrij grote boot is dat verwaarloosbaar. De koelkast gaat dan ook ongeveer waterpas staan.

Vergeet dat maar. Als je er een paar van die lappen op trekt is 10 tot 20 graden helling helemaal niet raar. En met een beetje lastig zeetje is van 20 graden de ene kant naar 20 graden de andere kant ook geen uitzondering.

In de horeca hebben ze ook compacte koelkastjes

Dat klopt. Houd er wel rekening mee dat die dingen vaak een wat groter koelvermogen hebben (horeca...) om een paar 'warme' flessen die je erin zet snel af te kunnen koelen. Dat is heel fijn, maar het vermogen is er ook naar. Het verbruik wordt vooral bepaald door de isolatie (en natuurlijk hoeveel je er warm in mikt; hoe vaak je de deur open doet). Maar je potentiële omvormer moet het vermogen kunnen leveren. Gamko's zijn wat dat betreft draken in mijn optiek...

Hoeveel "nominaal" vermogen zou een kleine netspanningskoelkast zoal hebben, en hoeveel moet ik de omvormer overdimensioneren? Op het gevoel weg zou ik schatten 100 watt en 5 maal; dus een 500 W omvormer zou het moeten doen.

Nou ja, kijk op het type plaatje zou ik zeggen... Voor de aanloopstroom is het een beetje gokken. Vroeger ging men er vanuit dat de aanloopstroom van een electromotor ongeveer 6*Inom was. Tegenwoordig moeten voor veel soorten motoren de wikkelingen dikker zijn om het rendement wat op te krikken (milieu-gedoe). Ik las hier voor grotere motoren al 12*Inom voorbij komen. Daarbij denk ik dat een tafel koelkastje geen 100W trekt en dat die normen niet voor kleine motortjes gelden...
Net ff gekeken. Onder druk van allerlei 'energie label' gewauwel... wordt dat niet meer gespecificeerd. Alleen het stroomverbruik (wat men dus inschat op typisch gebruik waar ik weer niks aan heb). Maar goed... de natte vinger dan maar: men spect voor de eerste kast die ik pak 110kWh per jaar. Dat is dus 300Wh per dag ofzo. Als het ding 20% van de tijd aan staat, is dat een uur of 5 per dag. Dan kom je op een 60W ofzo. Plus of min een factor 2 :) )
Je omvormer moet het ruim kunnen leveren - als-ie het niet redt zou het kunnen dat de spanning inkakt en de compressor niet op toeren komt. Een beetje betere omvormer gaat in overload protection. Schakelt af. En komt na 10 seconden ofzo weer bij. Waarna het spelletje zich herhaalt. Onwenselijk dus.
Lees de manual van je kandidaat. En vraag je ook af wie het geschreven heeft (de Chinese VAs of Watten zijn duidelijk anders dan die van de gerenommeerde merken).
Ik heb hier net de (papieren) manual van victron een combi plus liggen (lader / omvormer in 1). Voor het 12V/3000VA/120A exemplaar (die 120A laden is wellicht wat ruig voor jouw accu :+ ) specificeert men bij 25oC 3000VA, 2400W en een 'peak power' van 6000W.
Nogmaals, het ding is wat ruig voor jou, maar ter indicatie.

Maar het staat wel vast dat ik geen absorptiedingen wil; ik heb er lang genoeg met eentje rondgereden, het contrast was al te groot toen ik op compressor overstapte een jaar of tien geleden. Nooit meer terug!

Dit is wel een beetje een ongenuanceerde uitspraak vind ik. Je zegt terecht dat een absorbtie koelkast bepaalde nadelen heeft. Maar dat een absorbtiekoelkast niet goed koelt of de boel maar een beperkt aantal graden omlaag krijgt is niet waar. Alles staat of valt met het koelen van de koelkast zelf.

Ooit had mijn broer in een tweedehands winkeltje een Electrolux koelboxje gekocht met een defect dekselscharnier. De koelbox deed het verder wel. Die Electrolux was de oerversie. Electrolux had het patent op het werkingsprincipe dat overigens ooit verbeterd is door meneer Einstein. De eerste vakantierit die dat ding meeging bleek hij in de auto op 12 volt meer niet dan wel te werken. Ook smolt de sigarenaanstekerplug bijna. Mijn pa was daar erg blij mee. ;( Maar dat ding stond tussen de bagage. Bijna geen ventilatie dus.

Als eerste hebben we toen een nieuwe deksel gemaakt met goede scharnieren en in de ventilatieopeningen een paar ventilatoren ingebouwd. Met ventilatortjes aan werkte die hele koelkast niet meer. Dat was dus niet echt een succes. Ik heb toen het mechaniek dat uit een zooitje pijperij bestaat opengemaakt en gekeken welke van die die buizen nu warm en welke koud moeten zijn. Ik heb een aantal schotjes geplaatst die de door de fans opgewekte luchtstroom langs de onderdelen die koel moeten blijven leidt en weg houd van de buizen die heet moeten zijn.

Het resultaat was werkelijk verbazend. De koelbox volgeladen met kamertemperatuur flessen frisdrank was de volgende dag helemaal bevroren. Gemeten temperatuur -11 graden. Dit alles is nu een kleine 40 jaar geleden. De koelbox is dus al zeer oud en is best wild behandeld. In een 4x4 door wild terrein naar allemaal kleine zweefvliegvelden gereden enzo. Dus een heeft hij een boel gehobbel gehad.

Afgelopen jaar die zelfde koelbox weer eens mee gehad. Ik heb hem gebruikt zonder de fans aan te hebben. In plaats daarvan tegenwoordig natuurlijke trek. Opening in de vloer van de auto (niet boven de uitlaat natuurlijk) en boven de koelbox ongeveer ruim een meter om te trekken. Het systeem heeft weer gewoon prima gewerkt. We zijn juist tijdens die ontzettend hete dagen aan het rijden geweest en de koelbox is geen moment warm geweest. Een gat in de vloer heeft natuurlijk ook een nadeel. Als ik door een meter water rijd loopt de koelbox een beetje vol met water. :?

Er is maar 1 reden waarom ik over zou willen naar een compressor uitvoering en dat is het elektriciteitsverbruik. Non stop 8 a 10 ampere uit de accu betekend een best heftige accu en een groot zonnepaneel als je ergens een tijdje staat. Maar ik heb nog nooit een compressor ding gekocht omdat deze Electrolux gewoon erg goed werkt en een compressor variant erg duur is. Die Electrolux had mijn broer gekocht voor 25 gulden in een rommelwinkel. Tegenwoordig zou dat een kringloopwinkel zijn. Die bestonden toen nog niet echt. Ik was iets van 15 jaar toen ik die koelbox ombouwde denk ik.

Hoeveel "nominaal" vermogen zou een kleine netspanningskoelkast zoal hebben, en hoeveel moet ik de omvormer overdimensioneren? Op het gevoel weg zou ik schatten 100 watt en 5 maal; dus een 500 W omvormer zou het moeten doen.

Een vriend mij heeft iets dergelijks en die kwam pas weg met een inverter van 2KW voor een koelbox van 120 watt. De aanloopstromen zijn echt dramatisch. Misschien kun je met een kleinere omvormer wegkomen als je iets van een softstarter gebruikt.

Ik denk dat een absorbtie koelkast wel veel langer mee kan gaan als een compressor variant. Zolang de pijperij niet gaat lekken gaat hij niet stuk. Er zitten behalve de vloeistoffen geen bewegende onderdelen in. Het principe is ook erg leuk om je in de werking daarvan te verdiepen trouwens.

amador

Golden Member

Aanloopstroom kan tegen vallen. Ik had mijn koelkastje eerst op de load van de omvormer staan, die kan 15 amp leveren maar sloeg meteen op storing als de KK aansloeg.

maartenbakker

Special Member

Ik lees hierboven Electrolux. Als ik het goed heb zit die kennis in Dometic.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan lijkt jouw herinnering heel erg op de mijne, @Maarten, althans in dit verband :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

toen die absorptie dingen uitkwamen hadden kennissen er 1 gekocht op de beurs, zal rond 1974 geweest zijn. ding leeft nog steeds, hun oudste ging studeren en heeft het ding menig studentenhuis gezien, later kwam het in de caravan van kennissen te staan. was zo'n ding met ronde dop in het deksel die eruit kon, daar kon een vaatje bier in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 maart 2020 09:55:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
In het gloednieuwe St Maarten ziekenhuis aan de R6, u wel bekend vermoed ik, zijn op elke kamer 2 absorptiekoelkasten van Dometic geïnstalleerd.

Absorptie kasten worden in ziekenhuizen veel gebruikt, met name om bloed te bewaren. De trillingen van een compressorkast beschadigt de celwand van de rode bloedcellen en triggert bloedplaatjes tot het initiëren van stolling.

Op patiënten kamers kan een compressorkast inderdaad hinderlijk lawaai maken, maar in mijn tijd kreeg men die luxe nog niet, zelfs niet op de eerste klasse!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Tja, is dan ook een ziekenhuis dat nog maar sinds 15/10/2018 in gebruik is. Totaal vanaf scratch opgebouwd. Is de samenvoeging van 3 campussen. Buiten de patiënten en personeel werd er niks meegenomen naar het nieuwe ziekenhuis. Alles is er dus splinternieuw en volgens de recentste standaarden. Mijn vader waant zich in een paleis. Heel wat anders dan de varkenskoten van zijn vorig ziekenhuis, daar krijg je hem niet meer naartoe.

@BFM: Dometic was vroeger idd elektrolux.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 maart 2020 09:55:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Al 44 jaar onderweg met absorptie. Nog geen enkel moment problemen gehad. Uiteraard de nodige ventilatie voorzien. Maar dat heeft ook een compressor koelkast/koelbox nodig. Die heb ik ook en daar heb ik ook een ventilator voorzien. Bij 35°C draaide die ook van 's morgens tot 's avonds. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Uiteindelijk heeft het koelrooster maar een beperkte warmteafgifte. Zodra ik water op het koelrooster begon te gieten, stoomde het gewoon. Een zelfde fenomeen hadden we met onze Koma vrieskasten in de bakkerij. Bij grote warmte op tijd een emmer water er over of de installatie ging in alarm.

Dometic geïnstalleerd.

ik weet een aantal grote airco's op daken van kantoren die een tuinsproeier bij de condensor hadden staan, dit was op de hete dagen nodig om niet thermisch uit te vallen door overdruk in het systeem.

Op het dak is ook een ongelukkige plek met de condensor in de volle zon. Liefst in de schaduw plaatsen. Op het dak is de condensor op het Noorden het beste.

Overigens staan die dingen in de tropen vaak ook veel warmer dan hier. Was het niet meer een geval van te kleine capaciteit (onterechte zuinigheid)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

te kleine capaciteit zal niet zijn, meer het feit dat dagen van 35+ graden doorgaans niet de temperaturen zijn waar een airco voor berekend word in dit land. kantoren hebben dan ook een grote unit op dak staan die vlot een paar honderd ampere max trekt, daarmee wordt water gekoeld waar de diverse fancoils in het plafond de ruimtes weer van koelen. nadeel van dat systeem is dat circulatiewater niet onder 0 mag komen in de buitenunit en dus niet zo ver kan koelen als een systeem met koudemiddel tot de binnenunit. men zet dus die koeling op 20 graden maar dat wordt never niet gehaald, 16 graden haalt dat systeem er niet af.

heb dat wel gezien met die 40+ dagen, was bezig in een pand waar zowel een koelplafond zat als airco's op een andere verdieping. de ruimte met koelplafond waar dus water door circuleerde werd elke dag weer een graadje warmer, terwijl de ruimten met een split unit airco nog zo tot 16 graden gekoeld konden worden.

Wat dacht je dat de temperaturen langs de evenaar zijn? Daar kan het wel. Je moet ook niet tot 16°C koelen als het buiten 30° is. Dat is bovendien ongezond, kostbaar en slecht voor hetaar buiten moet milieu. rond 5° verlaging voelt al als een weldaad ! Dan heb je ook niet zo'n last als je weer naar buiten moet !

Een compressor die door een inverter word aangedreven (een VSD koelkast) gebruikt gedurende een paar seconden ong. 100 Watt, daarna gaat dit terug naar ~50 tot 70 Watt.
5 keer meer zou ruimschoots voldoende zijn.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 9 maart 2020 23:46:19 schreef Tidak Ada:
Wat dacht je dat de temperaturen langs de evenaar zijn? Daar kan het wel. Je moet ook niet tot 16°C koelen als het buiten 30° is. Dat is bovendien ongezond, kostbaar en slecht voor hetaar buiten moet milieu. rond 5° verlaging voelt al als een weldaad ! Dan heb je ook niet zo'n last als je weer naar buiten moet !

Dit vind ik zo'n goeie.
Een kantoor op 21 graden houden terwijl het buiten 31 graden is, is gekkenwerk.
Moet je lange broek en trui meenemen omdat op je werk aan te trekken...

@ hieronder: dat soort verschillen red je makkelijk als het gaat om individuele ruimtes die als afterthought een split unit airco gekregen hebben. De kantine en het kantoor van een winkel waar ik heb gewerkt, waren tamelijk klein en konden dus met gemak 10 graden verschil tussen binnen en buiten krijgen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 11 maart 2020 18:33:13 (21%)]

er is geen kantoorpand wat je met 36 graden buiten nog tot 20 graden kunt koelen, een gemiddeld systeem is niet over, maar onder berekend. ramen, computers, licht, vuile filters enz zorgen dat je die temperatuur niet haalt. men stelt het wel in, maar daar blijft het bij. iedereen doet dat, maar dat systeem met water heeft die capaciteit gewoon niet om het hele pand te koelen met die dagen.

heb er ook 1 gehad welke ivm monument regels op zolder stond, dingetje van 300 kilo welke met een luchttunnel werd gekoeld, 1 fan uit die tunnel was stuk dus ging bij 56 graden in die ruimte de buitenunit plat op overtemperatuur. de fan bleek niet stuk, maar liep aan, schroeven los, ram ertegen, extra steun erbij en weer goed.

er is geen kantoorpand wat je met 36 graden buiten nog tot 20 graden kunt koelen

Waarschijnlijk hebben ze in het buitenland dan magische kantoorpanden en koelsystemen. In Saudi arabie (48°C) en India (≈40°C) was het geen probleem om grote gebouwen te koelen.

Alleen in Nederland kunnen we het niet. Wij zijn beter in kachels. Dat kunnen ze daar weer niet.

het kan wel, maar dat kost ook het nodige, net als de elektrische voorziening. en dat is in de olielanden niet zon probleem idd.

India lijkt me geen olieland.......

India lijkt me geen olieland.......

bprosman

Golden Member

Waarschijnlijk hebben ze in het buitenland dan magische kantoorpanden en koelsystemen. In Saudi arabie (48°C) en India (≈40°C) was het geen probleem om grote gebouwen te koelen.

Of de Skibaan in Dubai ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 maart 2020 07:13:10 schreef testman:
het kan wel, maar dat kost ook het nodige, net als de elektrische voorziening. en dat is in de olielanden niet zon probleem idd.

Niets is onmogelijk. Je moet er alleen voor zorgen dat je in de buiten unit je warmte kwijt kan. In onze gemeente zit een internationale speler van koelsystemen. Ze voorzien onder andere grote diepvriezers van koeling. In hun buiten unit zitten honderden meter buis, grote ventilatoren en meestal ook nog water sproeiers. Het verdampen van water is 1 van de beste koelsystemen. Worden hier in de buurt ook serres mee gekoeld. Gewoon water vernevelen op de daken.

Waar gaat het meestal fout?

• De omgevingstemperatuur wordt te laag ingeschat. Op een dak wordt het vaak warmer dan gedacht. De meeste buitenunits van kantoorgebouwen en flats staan nog altijd op het dak. Grotere units hang je nu eenmaal niet zomaar aan een muur. Nog erger wordt het als er rond dat dak een muur staat van 1m50 hoog. De warmte blijft dan helemaal op het dak hangen en er is amper wind.
  • Meerdere units worden kort bij elkaar geplaatst. Namelijk zo dicht als mogelijk tegen de dienstkoker. Zo gaat de ene de andere nog beïnvloeden.
  • De nodige capaciteit wordt berekend en daarna wordt er volop apparatuur toegevoegd. Al 2 keer het geval in onze serverruimte. Airco's te licht. Nieuwe berekend. Wat overschot voorzien. Enkele weken later begint dan de ICT afdeling servers bij te plaatsen. Een serverruimte wil je ook zo constant als mogelijk houden. Daar pas je de temperatuur niet aan als de buitentemperatuur gaat stijgen.
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Precies, daarom ook de buitenunit zoveel mogelijk in de schaduw, liefst aan een noordmuur en heb je ruimte genoeg zo laag mogelijk en niet te dicht bij de muur, opdat de flow niet wordt geremd door terugkaatsende lucht.

. toetsenbord had de hik

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 11 maart 2020 11:38:05 (90%)]