Per ongeluk fase met nul verwisseld (drijfkracht)


Shiptronic

Golden Member

Op 11 maart 2020 21:32:17 schreef anoniem015:
[...]Deze kan 1A/250VAC schakelen, laat deze de contactoren rechtstreeks schakelen, eventueel via een interface relais
Ik zie nog steeds niet wat het printje toevoegd buiten wat vertraagd in- en uitschakelen en wat het nut daarvan zou zijn

de 2 aderige kabel is een sensor?

[edit] zie net het schema staan, lijkt inderdaad op een anti dender.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vind het vooral zeer leerrijk al die antwoorden, dank dat jullie allemaal mee denken ??

lijkt inderdaad op een anti dender.

Dan kan het hele printje misschien worden vervangen door een multifunctioneel tijdrelais op 220V

Shiptronic

Golden Member

Ach aan het hele printje kan weinig fout gaan, of goed te repareren/vervangen. maar voeding = 1 ;) elke ander oplossing zal je ook moeten voeden ;)

ik zou trafo en brugcel vervangen voor dit : https://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/m...oduul.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 11 maart 2020 23:39:59 (33%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 maart 2020 22:28:33 schreef Shiptronic:
Ach aan het hele printje kan weinig fout gaan, of goed te repareren/vervangen. maar voeding = 1 ;) elke ander oplossing zal je ook moeten voeden ;)

ik zou trafo en brugcel vervangen voor dit : https://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/m...oduul.html

Dus daar dan 220voeding in en uitgang naar de +en- op de printplaat? Transfo gewoon eruit halen en de brugcel ook of mogen die gewoon blijven zitten.
Groetjes

Op 11 maart 2020 22:13:12 schreef anoniem015:
[...] Dan kan het hele printje misschien worden vervangen door een multifunctioneel tijdrelais op 220V

En op welke manier werkt deze optie dan want hij moet door de thermostaat in en uitgeschakeld blijven worden.
Grts

Thevel

Golden Member

Op 12 maart 2020 12:10:17 schreef Anton1985:
Transfo gewoon eruit halen en de brugcel ook of mogen die gewoon blijven zitten.
Groetjes

Voor de zekerheid ook de brugcel eruit halen.

Shiptronic

Golden Member

Idd als je de meanwell voeding gebruikt moeten de trafo en de brugcel van de print af.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Op 12 maart 2020 12:13:14 schreef Anton1985:
[...]

En op welke manier werkt deze optie dan want hij moet door de thermostaat in en uitgeschakeld blijven worden.
Grts

Als je de hele print wil vervangen zou ik voor een PID regelaar gaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kleine update, bij een technieker geweest met de print. Zie foto zie je wat kapot is. De relais werkt gelukkig nog en werkt vanaf 12v. Alles kan hij vervangen behalve de transfo wat moeilijker omdat deze asymmetrische aansluitingen heeft onderaan en die wat hij heeft kan niet erop omdat die dan op andere banen uitkomt achteraan. Dus die gaan we apart zetten of die 1 pin wat niet gewoon in de hoek staat omplooien en verlengen met een draadje.
Grts

Shiptronic

Golden Member

12V lijkt mij krap, zeker als het relais daar pas erkt, dat is dan de min stroom, dan zit je op het randje, je wil zeker zij dat hij schakeld. de voedingspanning kan ook van invloed zijn op de "ontdender" timing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 maart 2020 18:39:36 schreef Shiptronic:
12V lijkt mij krap, zeker als het relais daar pas erkt, dat is dan de min stroom, dan zit je op het randje, je wil zeker zij dat hij schakeld. de voedingspanning kan ook van invloed zijn op de "ontdender" timing.

Iets van 18v gaat het worden, 24v was te veel zei hij dacht ik.

Shiptronic

Golden Member

lijkt me een prima oplossing tenslotte heeft hij eraan gemeten :) ik zit te gokken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo, de print werkt nu als ik er 220v op zet (gewoon via stekker stopcontact) en de ingangen voor thermostaat doorlus. Dan klikt de relais met een vertraging van 2sec. Het gekke is dat de printplaat de nul doorschakeld door de relais en niet de fase. Als ik het aansluit zoals ik de machine voor de eerste keer opendraaide dan werkt het printje weer niet. Ik durf niet de nul en fase op het plaatje omwisselen want dan komt er 2x fase aan in de grotere relais. Ik heb een overzichtelijke foto gemaakt waar je de nul goed kan volgen en dan zie je dat deze enkel naar de print gaat en naar de controlelamp. Via de print komt dus de nul bij de grotere relais.
Het gekke is dat het nu niet werkt en ik wel stroom op alle fase heb en het lampje gaat aan als ik aan schakelaar draai, het 2de lampje wat aangaat als de weerstanden ingeschakeld zijn licht niet op. Thermostaat werkt wel, deze hoor ik klikken en is uitgemeten

Groetjes

Voeding van uw pcb is nul(zwart) en fase(grijs)
Pcb schakelt nul(bruin) door naar de bovenkant van beide contactoren
Aan onderkant van elke contactoren hoort fase(grijs) toe te komen...
En dit is afhankelijk van de stand van uw vermogen keuzeschakelaar

Dat is wat ik uit de "overzichtelijke foto" kan opmaken >:)

Op 22 maart 2020 16:09:28 schreef anoniem015:
Voeding van uw pcb is nul(zwart) en fase(grijs)
Pcb schakelt nul(bruin) door naar de bovenkant van beide contactoren
Aan onderkant van elke contactoren hoort fase(grijs) toe te komen...
En dit is afhankelijk van de stand van uw vermogen keuzeschakelaar

Dat is wat ik uit de "overzichtelijke foto" kan opmaken >:)

Hoe komt het dat als ik de fase en nul verwissel op de printplaat het wel werkt? Alleen kan ik het zo niet aansluiten naar de magneetschakelaar want dan komt er 2x fase op de spoel van de magneetschakelaar. Is het mogelijk dat ik het aansluit dat de nul continu verbonden is met de magneetschakelaar en dan de fase laat doorschakelen ipv de nul?

Groetjes

Op 23 maart 2020 08:21:08 schreef Anton1985:
[...]

Hoe komt het dat als ik de fase en nul verwissel op de printplaat het wel werkt? Alleen kan ik het zo niet aansluiten naar de magneetschakelaar want dan komt er 2x fase op de spoel van de magneetschakelaar. Is het mogelijk dat ik het aansluit dat de nul continu verbonden is met de magneetschakelaar en dan de fase laat doorschakelen ipv de nul?

Groetjes

volgens mij is dat de enige juiste methode
nul rechtstreeks door gelust naar de grote relais (A1 of A2 op de grote relais zeg voor het gemak A1 ) , en de fase via het kleine relaitje op de print naar de grote relais op A2.
A1 en A2 zijn de gangbare aanduidingen van de spoelaansluiting van een relais
het kleine relaitje heeft een wissel contact , je moet goed opletten welke je gebruikt , doe je het net verkeert dan schakelen de grote relais pas als de thermostaat zijn ingestelde waarde heeft bereikt, echter omdat de grote relais dan pas schakelen zal de autoclaaf in het geheel niet opwarmen
welke contacten je gebruiken moet NO ( normaal open ) of NC ( normaal close ) is afhankelijk van het systeem wat gebruikt is
ik verwacht dat je het NO contact moet hebben zodat bij een defect in het systeem de verwarming niet door blijft stoken

ik heb even de foto`s bekeken , maar als ik het zo zie is er veel gerommeld met de bedrading .
zover ik kan zien heeft de autoclaaf 2 verwarmingselementen elk voor 3 fasen
elk verwarmings element aan gestuurd door een aparte relais .
daar door lijkt het of de autoclaaf 2 verschillende verwarmings standen heeft door middel van een keuze schakelaar
van een van de verwarmingselementen is een draad in het relais van de ander gestoken . ( genummerde bruine draden )

heb je niet een type nummer en merk van de autoclaaf misschien dat er wat te vinden is op internet

Op 23 maart 2020 10:13:51 schreef klaasy:
ik heb even de foto`s bekeken , maar als ik het zo zie is er veel gerommeld met de bedrading .
zover ik kan zien heeft de autoclaaf 2 verwarmingselementen elk voor 3 fasen
elk verwarmings element aan gestuurd door een aparte relais .
daar door lijkt het of de autoclaaf 2 verschillende verwarmings standen heeft door middel van een keuze schakelaar
van een van de verwarmingselementen is een draad in het relais van de ander gestoken . ( genummerde bruine draden )

heb je niet een type nummer en merk van de autoclaaf misschien dat er wat te vinden is op internet

Hij heeft 6 lange weerstanden rondom de ketel en 2 schijven onderaan de ketel. De schakelaar heeft 0 stand 2x 1 stand en een 2 stand. (De twee 1 standen schakelen raar genoeg niet hetzelfde) Ik zal straks een foto trekken hiervan met een plannetje hoe deze intern werkt en waar hij contact heeft in elke stand en naar waar die uitgang gaat.
Korimat ka120 is het model
Grts

het bedrijf bestaat nog steeds , je zou er een mailtje aan kunnen wagen en vragen of zij het elektrische schema voor je hebben .
dan kun je alles na lopen en eventueel weer in oorspronkelijke staat terug brengen.

als ik zo uit de losse pols een inschatting mag maken
is de schakelingen van de verwarmingselementen als volgt:
stand1 de zes verwarmingselementen rondom

stand2 de zes verwarmingselementen rondom + bodemverwarming
in dat geval kloppen de bruine draden op de rechter relais
er komen als ik het goed zie 4 draden van de verwarming rondom
het linker relais heeft de overige 2 bruine draden van de bodem verwarming

in dat schemaatje wat ik getekend heb stuurt de thermostaat beide relais aan met de fase , maar dat klopt niet dit is de nul wat in dit geval word geschakeld door de print
als je de bruine draad komend van de bovenkant grote relais rechtstreeks verbind ( dus zonder het printje ) met de nul dan zouden de grote relais moeten schakelen , en de autoclaaf op warmen .
als het lampje wel gaat branden maar de relais niet schakelen , dan zijn ook die kapot

zoals het nu is aan gesloten moet het printje de nul schakelen , immers de hooft relais worden rechtstreeks van af de fase via de schakelaar gevoed .
de fase vanaf de schakelaar naar het printje is alleen om het printje te voeden . de nul is ( zwarte draad van af Mp aansluiting) moet het printje voeden en via het kleine relaitje de grote relais van nul voorzien .
dus de nul moet door gelust worden naar het kleine relaitje, en via de bruine draad naar de grote relais.
de bedrading lijkt in orde met uitzondering van de aansluitingen op het printje contacten 6/7/8

denk om de NO en NC contacten , neem je de verkeerde dan werkt het inderdaad niet

De twee 1 standen schakelen raar genoeg niet hetzelfde

Zo kun je de 6 lange weerstanden of de 2 schijven apart aanzetten. En in stand 2 beiden tegelijk

Ik zal straks een foto trekken hiervan met een plannetje hoe deze intern werkt en waar hij contact heeft in elke stand en naar waar die uitgang gaat.

Zal iets worden zoals in bijlage

Hey,
Ik heb de + en - omgewisseld en de thermostaat doorgelust (bruine draad naar magneetschakelaar uitgetrokken) en dan trekt de relais wel aan. Als ik enkel de thermostaat aansluit gebeurd er niets. Met multimeter heeft hij wel door en als temperatuur lager gaat geeft hij niet door dus ik veronderstelde dat deze werkte... kan iemand dit verklaren waarom deze niet werkt als ik hem aansluit?
Grts

Originele bedrading, leg brug 6-7 op pcb, zet schakelaar op stand 2, beide contactoren moeten nu aantrekken

Op 24 maart 2020 23:29:29 schreef anoniem015:
Originele bedrading, leg brug 6-7 op pcb, zet schakelaar op stand 2, beide contactoren moeten nu aantrekken

En wat is de logica dat dan de thermostaat wel werkt?
Grts

Geen enkele maar als de contactoren dan wel of niet inkomen laat toe te bepalen in welke richting je moet gaan zoeken ;)