Het warm worden van die Cyrixen vind ik op zich niet vreemd, wel dat ze als alles vol is, toch geactiveerd zijn, dat had ik niet verwacht. Alles vol dan die relais' ook in rust, niet dus.
Eh... RTFM? En hoe zou de electronica die daarin zit kunnen weten dat ze naar 'rust' kunnen? Die kan alleen maar spanning meten...
Mijn dynamo is geen Mastervolt hoor, maar een gewone goedkope, heb ik al 10 jaar en doet het prima.
In je tekening staat een Alpha Pro. Eh...
Kwaliteit van de bedrading is prima, ik denk ( nu nog meer dan gisteren) dat het uitvalleen van de dynamo een soort overspanningsbeveiliging is.
Dat is onzin. 14V1 is voor een dynamo geen 'overspanning'. 14V4 is normaal dan (en dat kan ook, want die motor loopt geen eeuwen). Die dynamo zou zelf de spanning moeten regelen. Een 'goedkope' doet daar al helemaal niet aan. Gewoon veld zo zwaar aansturen tot je op 14V4 zit. Klaar. Enige wat ik me voor kan stellen is dat je door je zonnepanelen hoger komt dan wat de dynamo zou leveren. Die gaat daardoor z'n veld nog minder bekrachtigen. En tegen de tijd dat dat '0' is, wordt er niks meer opgewekt en is er dus ook geen signaal voor de toerenteller meer.
Zo'n Alpha pro is (denk ik) ook alleen maar een specifieke spanningsregelaar. Ik kan me voorstellen dat die terug wil naar 13V6 of 13V8 als-ie een tijdje op 14V4 gezeten heeft. Normaal is dat geen punt (er gebruikt altijd wel iets wat stroom waardoor je altijd wel iets 'veld' nodig hebt), maar ik kan me voorstellen dat wanneer de zonnepanelen te hoog blijven zitten, eea. optreedt. Geen enkele beveiliging dus, maar gewoon inherent aan het concept van een doorsnee dynamo.
Voor wat betreft 'prima bekabeling': eerst zien, dan geloven. Heb al eens vaker ellende gehaald uit een draad die toch niet helemaal lekker in z'n kabelschoen zat en in de loop der jaren is gaan corroderen. Maar goed, het hoeft niet de eerste verdachte te zijn.
Je hebt helemaal gelijk dat het veel wijzer zou zijn geweest om naar 24V te gaan. Maar dan moeten er best wel veel zaken veranderen en dat kost veel geld, vandaar.
Nou ja, dynamo erbij en een andere omvormer / lader. En ja, dat kost wat. Aan de andere kant... het is wel stabieler en met een beetje mazzel kan een accuset veel langer mee.
Mijn tip, ga eens elke accu apart meten tijdens het laden.
Dan moet je er wel even bij zeggen dat je ze los moet halen. In de huidige staat kan ik je de spanning vertellen: elke accu heeft dezelfde
ik vind die scheidingsrelais niet echt je van het.
Mits juist toegepast, kunnen ze wel handig zijn (al gebruik ik niet die van Cyrix). Op jachtjes zet ik ze wel tussen lichtset en startset. Als je aan de kabel ligt (als bootje stil ligt), wordt de startaccu zo nu en dan nog geladen. Als je aan het varen bent, wordt de lichtset meegenomen als de startaccu 'vol' is. Dat gaat natuurlijk de mist in als er verschillende technologieën voor de accu's gebruikt worden, dat mag duidelijk zijn. Semi-tractie en 'start' zijn echter van hetzelfde type, waarbij alleen de opbouw van de platen anders is. Dat doet dus geen pijn.
Die ArgoFet dingen... op zich prima. Toch vervang ik ze zo nu en dan wel. Reden: ze dissiperen toch wel wat als er forse stroom loopt. En de koeling heeft tekort geschoten (horizontaal gemonteerd in een toch al volle kast ofzo). Dat gaat een tijdje goed. Daar heb je met een relais in principe geen last van...
Ik ben wel benieuwd naar wat je resultaten van die accu's zijn. Maar ik vrees een beetje dat ik het kan voorspellen. Zeker als je zegt dat je kabelwerk in orde is...
[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 13 maart 2020 22:56:55 (12%)