Arduino en aansturen XY CRT buisje voor genereren tekst

EgbertG

Golden Member

Ik ben redelijk novice met Arduino en ik weet dat er allerlei libraries bestaan voor hetgeen in nu van plan ben. Maar ... wil t eigenlijk ook wel begrijpen hoe ik dit zelf zou kunnen doen.

Het maken van composite video schijnt erg eenvoudig te zijn als ik youtube bekijk.

Het totale idee is om bij het opstarten van een een 2 meter VHF buizen linear een aantal zaken te meten. Soort self test.

[Hoogspanning: OK] als voorbeeld tekst om weer te geven.

maartenbakker

Golden Member

Met XY wordt meestal vectoraansturing bedoeld terwijl een composietsignaal gebruikt wordt voor rasteraansturing. Allebei zijn bruikbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Bij de wat oudere analoge scopes had je ook vaak regels in beeld met cursormetingen etc. Dat waren akelig scherpe letters en dat moet haast ook wel zijn gedaan met XY - vectormethode.

Heb nooit helemaal begrepen hoe dat werkt met character generation en fonts in een ROM opgeslagen.

Op youtube zie ik een ieder de punten uitrekenen van een logo of tekst en dan gewoon de dots plotten op de XY scope ...

Is dat dan ook wat ik moet doen? Maar dan dynamisch zo'n image XY punten set in de code genereren?

Lang geleden tekenden we dat op ruitjes papier een matrix van 5*7 7*8 of 8*8 hokjes , daarmee maakte je het character .

Nu doet een stukje software dat voor je.
Plaats de 8 (character)regels in een "box"en geef het een naam ,
Je hoeft nu alleen het "box" nr. (8*)uit te lezen .
Voor het alfabet heb je 26 "box" nummers nodig.

"Box" is maar een voorbeeld en in iedere programmeertaal heeft dat een andere naam.

Een voorbeeld filmpje op youtube characters maken met arduino : https://www.youtube.com/watch?v=iHDQdBhdFxI