Versterker schemas zonder te trimmen bestaan?

Inderdaad, dat moet je wel doen. Bij de NL3610 is dat ook later gewijzigd. Ik neem daarvoor een helft van een oude AC1xx koelvin. Gaatje van 2,5mm in het profiel en een 3mm tapje maken, klaar. T3, een BC548b met een beetje koelpasta past er dan zo in en het klemt lekker strak.

Ik zie de noodzaak ook niet zo,
Wanneer je een versterker hebt gebouwd welke afregelpunten heeft kun je gewoon de potmeter zo zetten dat de eindtransistoren geen stroom trekiken.
Bij het in gebruik nemen van de versterker kun je de instelling gewoon wijzigen op de ruststroom.
Simpel toch?

En anders is een kant en klaar chippie toch ook ook goed, zoals een STK plak of een TDA versterker.

"tijd is relatief"

Inderdaad, je draait van links naar rechts om (P1), te starten bij vrijwel 0mA ruststroom.

Hier nog even het schema:

Vroeger.....had ik FM zenders welke wel 20 afregelpunten hadden.
Als je niet weet waar je mee bezig bent pak je zomaar een harmonische van het signaal.
Ja dat waren ook niet de beste schema's.
Maar als je niet weet waar je mee bezig bent kun je het beter niet bouwen....

"tijd is relatief"

Bij industriële schakelingen die in lastige omstandigheden moeten functioneren. Ik bedoel in een lastig klimaat, rare temperaturen, moeilijk bereikbare plaats enz. wil je ook geen afregel of naregel punten. Eigenlijk wil je dingen als potmeters zoveel mogelijk vermijden omdat die onderdelen nu eenmaal minder betrouwbaar zijn.

Alleen kan dat dus niet altijd. Wat men dan doet is uit een reeks componenten de juiste waarde zoeken door in de schakeling te meten wat het onderdeel doet. Een meting is dan vaak voldoende om de gewenste waarde van het component te berekenen. Als je normaal gesproken op die plek een instelpotmeter zou plaatsen, plaats je dan dus een exact bepaalde weerstand.

Als je dit gedaan hebt heb je dus geen afregelpunten meer. Potmeters en trimcondensatoren gaan na verloop van (soms korte) tijd nu eenmaal door vuil bijvoorbeeld van waarde veranderen.

Als jij dus geen afregelpunten wil in een versterkers die ze wel heeft kun je zoiets doen.

Dat klopt met audio na zo'n 40-50 jaar. Maar dan zijn de meeste elco's ook helemaal "op" aan het raken dus die paar trimpots kun je dan ook meteen vervangen.

blackdog

Golden Member

Hi Fotohuis,

Jouw meettransistor voor de ruststroom zit echt op de verkeerde plaats...

Voor een goede regeling zal hij vlak bij een van de power transistoren moeten zitten.
Soms komt het uit om hem met een van de schroefjes van een TO3 transistor samen te monteren.

De door jouw gekozen positie geeft veel "Lag" en hierdoor meestal te veel variatie van de ruststroom tijdens het gebruik.
Natuurlijk is jouw gekozen montagepunt wel beter dan de transistor op de print te monteren zonder koppeling met het koel element.

Tip
Monteer een sensor altijd zo dicht mogelijk bij het punt dat gemonitord moet worden, dat is hier de chip van de TO3 transitoren.
Bij sommige audio versterker configuraties is het senspunt de driver transistoren, maar dit komt maar weinig voor.

Dan nog dit, ik zie ook lange draden een Ceramische condensatoren, dat vraagt om genratie verscheinselen. :)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Het zijn de Miller keramische C's die je zo dicht mogelijk bij de eindtransistoren moet plaatsen dus omdat dit TO-3 uitvoeringen zijn kan dat niet korter.

De plaats van de bias transistor is volgens de Philips deskundige die met dit ontwerp destijds aan de gang is geweest tussen de twee eindtorren in het beste en die is op dit ontwerp afgestudeerd. Ik heb zijn aanwijzingen gewoon opgevolgd.
Van orgine zit er helemaal geen thermische koppeling in, zo ook niet in het betreffende artikel van de Elektuur. Om generatie verschijnselen te voorkomen mag de bedrading naar de eindtrap niet te lang zijn. In dit geval is het 10-12cm.

De 560pF Miller C: